Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skulle jag köpa en kamera idag skulle det blivit någon av Canon XH A1 eller Jvc GY-HD110E eller Jvc GY-HD111E. Mest dem tre för dem ligger på en bra prisklass för mig.

Canon XH A1:

Eftersom jag har en Canon XM2 idag känns det som man ska uppdatera till en Canon.

Jvc GY-HD111E/Jvc GY-HD110E:

Känns som att nästa kamera man köper ska man helst kunna ha på axeln och att den har en hörlur inbyggt på kameran så man kan lyssna på ljudet.

/Jesper

Postad
Varför binda en massa kapital i en kamerautrustning när man kan hyra!?

Va väll ett ganska dumt svar? Tråden handlar ju om vad man vill köpa och inte hyra. Sen om det passar en att hyra eller köpa beror ju helt på hur man jobbar/ska använda kameran, och hur mycket/ofta man ska använda den.

Postad

Det finns ju uppenbara fördelar med att äga sin utrustning , precis som det har med t ex sin bil; den finns där tillhands när man behöver den, behöver inte återlämnas och den är tillgänglig för lek och övning. Att köpa utrustning är typiskt för en intressedriven verksamhet och en av grunderna till att konsumentutvecklingen hela tiden går framåt.

Att hyra har ju andra fördelar och tål att upprepas; pris, ej låst kapital, uppgradering, value-for-money etc.

Men, hade jag inte ägt min Xacti och XL2 hade jag sannolikt aldrig filmat....

Postad
Eftersom jag aldrig haft en videokamera förr, tänkte jag ligga lågt och på torsdag köpa en Panasonic NV-GS80. Invändningar, någon?

Köp en Panasonic NV-GS230 i stället med 3ccd + mic ingång fan så mycket bättre en sån ska jag köpa i allafall! over and out!

Postad
Det finns ju uppenbara fördelar med att äga sin utrustning , precis som det har med t ex sin bil; den finns där tillhands när man behöver den, behöver inte återlämnas och den är tillgänglig för lek och övning. Att köpa utrustning är typiskt för en intressedriven verksamhet och en av grunderna till att konsumentutvecklingen hela tiden går framåt.

Att hyra har ju andra fördelar och tål att upprepas; pris, ej låst kapital, uppgradering, value-for-money etc.

Men, hade jag inte ägt min Xacti och XL2 hade jag sannolikt aldrig filmat....

man filmar garanterat mindre men det man filmar bli 100% seriöst och håller högre kvalite för det kräver mer planering.

desutom hyr jag min lägehet och har inte betalat ett öre varken i hyra eller inköp för min sambo!

Postad

det finns en tråd som behandlar just köpa eller inte köpa kamera. Disskutera där istället, håll er till vad TS ville med denna tråden.

Inte för att vara ngn trist besservisser, men ganska jobbigt att vilja diskutera något, så kan folk inte hålla sig till ämnet. Blir trist med massor av moralpläderingar.

Postad

Själv beställde en XH-A1 igår. Jag var lite osäker mellan HVX200 och A1. Det finns olika "trade-off" om man väljer mellan dem här kamerorna.

HVX200:

Pros: variable frame rate, 25p, tapeless work flow for HD (on P2)

Cons: heavy, low-res LCD, weak low-light performance, weak auto focus, picks zoom noise by built-in mic, low capacity HD recording (high price per minute)

XH-A1:

Pros: high resolution, low price HD per minute, good low-light perfomance, strong auto focus, 25f

Cons: tape recording is not as cool as digital recording, shake sensitivity, small LCD, no 720p, no variable frame rate

Men pris skillnaden i Sverige är 25000:- plus P2 pris > 32000:-, Tyvärr är det inte så i andra länder (som USA). Därföre XH-A1 passar bättre för mig i generellt sett.

Postad
Baserad på vad ni vet om olika kameror, vilken kamera föredrar ni om ni ska köpa en ny kamera?

eftersom det i frågan inte anges att kraftigt plötsligt ekonomiskt stöd skulle ligga bakom beslutet måste jag nog ändå säga att jag inte kan se en kamera jag skulle vilja köpa som det ser ut just nu förutom HV20... och den har jag ju redan...;)

Men om money was no objection... Troligtvis en Red-One... om man nu prompt skulle köpa... man kan ju göra en ganska hyffsad film med en hyrkamera för de 200 000 kronorna som en Red skulle kosta mig också (som jag antar att en fullt användbar Red-rigg skulle kosta för mig som inte har något som den skulle behöva);)

Postad

Jag är kraftigt inne på nya Sony Ex1, men spärren mot att använda valfria minneskort gör mig tveksam.

Sonys nya Z7 verkar som ett bra alternativ också, den ska man tydligen kunna ha valfritt CF-kort i (bara hastigheten är tillräckligt bra).

Det lär bli en ny kamera 2008, och valet står mellan dessa i nuläget. Jag vill lämna band bakom mig, men just friheten ändå med Z7 att kunna ha band som reserv eller kunna spela upp gamla band verkar bra.

Ska bli intressant att se prestanda och pris, framförallt till vidvinkelobjektivet på Z7 som lockar mig.

Postad

Varför vill du lämna banden?

Dem där korten är väl väldigt dyra och får man plats med lika mycket material med samma kvalité på dem korten som med material på band?

/Jesper

Postad

Läsfel till och från band. Inträffar då och då trots att jag nästan uteslutande kör Dvcam idag.

Bandhastigheten för HDV är ju dessutom lägre än Dvcam.

Att alltid få scenerna som egna klipp på minneskort minskar inloggningstiden kraftigt i dator också.

Band är billigt som backup, men inte helt tillförlitligt.

Kort är helt klart dyrt, och frågan är om man istället borde köpa billigaste Xdcam HD-kameran med skivor istället. F330 eller vad den heter. Den är ju lockande just för att skivorna är billigare. Men jag tror inte jag har budget till den. Kameran är dessutom fysiskt i största laget för det jag filmar.

Sen är det ju frågan hur HDV och Xdcam 25 Mbit egentligen skiljer varandra i bildkvalitet.

På de projekt jag filmar för närvarande behöver jag planera för en inspelningstid på 4-5 timmar i fält innan jag har tid att tömma minneskort. Så ca 4x16 GB är det som går åt för HDV/Xdcam SP.

EX1 verkar lockande på förhandsinfo, bl a hög bildkvalitet och hög ljuskänslighet. Däremot har jag ofta hjälp av autofokus, och den lär vara seg på kameran.

Valet är inte lätt.

Postad

Håller mig envist kvar i mini Dv träsket, är fortfarande mycket nöjd med vad Canon XL2 presterar. Men ser fram mot vad Canons efterföljare till XLH1 kommer att bli.

Dessutom händer det otroligt mycket på marknaden. När jag går över till HD så måste jag ha en kamera med utbytbar optik, eftersom naturfilm är min grej.

Önskekamera Kanske skulle vara någon form av XDcam, men dock fortfarande tveksam!!

Mvh KDA

Postad
...

Men den här hoppas jag på och kommer antagligen att köpa till min hv20...

Kan du utveckla den där manicken? Jag är på G att ge mig in i videobranschen nu, men vill inte joxa med band bara för att om nåt år övergå helt till minneskort (av någon sort). HV20 ligger dessutom i min prisklass.

Hade jag haft Zlatans nya lön hade jag köpt en fullt utrustad (för mina behov) RED.

Sen hade jag hyrt in Peter Jackson som lärare i ett halvår.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...