Gå till innehåll

Vilket parti?


carbe

Recommended Posts

Hallå allesammans!

Nu när man (äntligen) får snacka politik i forumet så måste jag absolut fråga alla vilket parti som ni tycker är bäst i de flesta frågorna. Naturligtvis har alla partier olika saker som är bra, men ofta finns det något parti som är extra bra.

 

Jag gillade aldrig när Sverige röstade fram moderaterna och "Alliansen". Jag gillar nog mest Socialdemokraterna, trots att de har haft makten under hela mitt liv (förutom det senaste halvåret).

 

Fram med era åsikter!

Detta kommer garanterat att bli en intressant diskussion. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir det inte roligare om du argumenterar för det partiet du tycker är bäst, i detta fall Socialdemokraterna?

På ett filmskaparforum där väldigt många är väldigt unga?

Inte lite höga krav att ställa va? När jag var i den åldern många här på forumet är kunde jag knappt förklara skillnaden på blocken för mitt intresse var att kolla på så mycket film som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här ska jag redogöra för vad jag tyckte vad det största problemet med vänsterregeringen:

 

De lyckades aldrig få fart på den svenska ekonomin (alltså få fart på företagandet, få ner arbetslösheten = generera pengar till statskassan). Istället gjorde de en massa nedskärningar på områden de säger att de vurmar för - sjukvård, äldreomsorg, skola. Sjuka hette "friska" och skulle arbeta. Äldreboenden lades ner och gamlingarna tvingades flytta hem (trots att de var för sjuka, och starkt värdesatte gemenskapen på äldreboendet), för att tas om hand av en hemtjänst som inte fick mer resurser.

 

Istället för att få fart på arbetsmarknaden (och få in pengar till statskassan) satsade de stora resurser (från denna statskassa) på en massa arbetsmarknadspolitiska åtgärder - bara för att göra så att folk får nåt att göra samt, inte minst, för att frisera arbetslöshetssiffrorna.

 

Jag har, efter alla dessa år av vänsterstyre, ett mycket större förtroende för högerns förmåga att få fart på företagandet = minska arbetslösheten = mer pengar till statskassan.

 

Sånt tycker jag är en bra plan. Eller är jag dum?

 

Jag röstade på Folkpartiet Liberalerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom vi "högermänniskor" betraktas av vänstern som egoister så kan jag ju meddela att jag röstade på Moderaterna för att jag anser att det är det parti som starkast ställer upp bakom små företagare. Och i mina ögon är det och har alltid varit små företagare som är ryggraden i all ekonomi. Industrier är små företag innan dom blir industrier. Och en annan viktig orsak till att jag inte röstar vänster är för att jag är totalt emot allt som heter kollektivism. Jag anser mig vara fullt kapabel att själv bestämma vad jag vill se på bio, läsa för böcker, se på TV osv. Vänsterkollektivism anser att det går att fastställa med statliga beslut vad "kvalitét" är och har en tendens att påtvinga alla den synen. Det är meningen att vi ska läras att tycka och tänka som vänstern. Vi får inte komma fram till vad vi gillar själva. "Marknaden" är ett sånt där ord som vänstern ofta använder på ett hånfullt sätt eller som någonting dåligt, kallt och opersonligt. För mig är "marknaden" det bästa som finns. Det är ju vi. Och jag tror att vänstern alltid avskytt "marknaden" därför att den är så oerhört svår att kontrollera. Företag jobbar hela tiden på att försöka påverka marknaden eller lära sig förstå hur den fungerar men den lever sitt eget liv eftersom den utgörs av människor.

 

I grund och botten är jag liberal filantrop. Jag känner inget som helst behov av att med politiska medel tvinga andra att tycka som jag. Jag är anti-Harry Schein. :)

 

Det lilla bra med att leva i Sverige är att samtliga riksdagspartier faktiskt kämpar för social välfärd. Fast på lite olika sätt och med olika idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...