Munthe Postad 28 september 2007 Postad 28 september 2007 Om det är nån som ljuger så är det väl du? Om jag itne minns fel så lovade du att aldrig mer tilltala mej på det här forumet eller? Jag erkänner att jag gör misstaget att svara dig hela tiden. Vad har det med lögn att göra? Och så tråkig är jag inte för du bemödar dej din dyrbara tid att svara på mina inlägg vilket man inte gör ifall man tycker att nån är skittråkig:) Nja, det beror väl helt på. Du är ju inte speciellt rolig och det är inte speciellt rolig att bli påhoppad av dig. Och jag gör samma misstag att försvara mig mot dina påhopp hela tiden. Vill du att jag ska länka dom trådarna du slänger ur dej ordet kommunist i? Ja gör gärna det. Jag gjorde just en sökning och jag har använt ordet i tre trådar. Det här är en av dom. Den andra är den jag nämnde där jag skojade om att ett filmpolitiskt ekonomiskt resonemang var kommunistiskt. Och den tredje är en tråd där jag faktiskt på allvar frågar dig om du är kommunist utan att på något sätt lägga en dålig värdering i det (och det skriver jag också tydligt). Frågan var ställd därför att jag inte förstod ett resonemang du drev kring att filmare du inte gillar borde förbjudas att arbeta och att det fanns någonting dåligt i syftet att tjäna pengar på film. Det var ett ganska långt resonemang och jag kände att frågan var nödvändig för att jag skulle förstå hur du tänkte. men eftersom du tycker att ordet "kommunist" är likställt med att kalla någon för "fitta" eller "neger" så förstår jag att du reagerade. Själv gör jag inte den associationen som du gör eftersom, som sagt, människor jag uppskattar väldigt mycket och tycker väldigt mycket om är kommunister och det har jag, igen, inget problem med eftersom vi lever i en demokrati där både du och jag och Lars Ohly har vår fulla rätt att vara Kommunister och också har vår fulla rätt att anmäla människor som använder ord som "neger" och "fitta" för olika typer av trackasseri. Däremot blir det nog ruskigt svårt att anmäla någon för att han undrar om en person har en kommunistisk politisk uppfattning. Nä du vet hur man hittar dom själv. Det är alltid lika skoj att prata med dej Martin men du kan ju testa att säga kommunist till nån som levt under kommunistförtryck och se ifall ordet inte är laddat, så kommer du nog få en rejäl dos verklighet serverad:) Som sagt - då kan jag bara upplysa dig om att här i Sverige är det varken olagligt eller särskilt ovanligt eller konstigt att vara kommunist. Så nu vet du det. Några av dom roligaste och mest färgstarka politiker vi haft har varit kommunister. Lars Werner har alltid varit en av mina favoriter. Sedan sympatiserar inte jag med ideologin därför att jag tror att all kollektivism oundvikligen leder till någon form av organiserat förtryck (som i exemplet du länkade till). 0 Citera
EvilElvis Postad 28 september 2007 Postad 28 september 2007 I grund och botten skulle jag egentligen bara vilja veta vad du tycker att jag ska kalla Lars Ohly. Du ska kalla honom vid hans rätta namn, nämligen "Djurgårdsjävel!". ;) SOCIALDEMOKRATI, KLASSFÖRRÄDERI! Nu filmdags! 0 Citera
Rabies Postad 28 september 2007 Postad 28 september 2007 Jag erkänner att jag gör misstaget att svara dig hela tiden. Vad har det med lögn att göra? Nja, det beror väl helt på. Du är ju inte speciellt rolig och det är inte speciellt rolig att bli påhoppad av dig. Och jag gör samma misstag att försvara mig mot dina påhopp hela tiden. Ja gör gärna det. Jag gjorde just en sökning och jag har använt ordet i tre trådar. Det här är en av dom. Den andra är den jag nämnde där jag skojade om att ett filmpolitiskt ekonomiskt resonemang var kommunistiskt. Och den tredje är en tråd där jag faktiskt på allvar frågar dig om du är kommunist utan att på något sätt lägga en dålig värdering i det (och det skriver jag också tydligt). Frågan var ställd därför att jag inte förstod ett resonemang du drev kring att filmare du inte gillar borde förbjudas att arbeta och att det fanns någonting dåligt i syftet att tjäna pengar på film. Det var ett ganska långt resonemang och jag kände att frågan var nödvändig för att jag skulle förstå hur du tänkte. men eftersom du tycker att ordet "kommunist" är likställt med att kalla någon för "fitta" eller "neger" så förstår jag att du reagerade. Själv gör jag inte den associationen som du gör eftersom, som sagt, människor jag uppskattar väldigt mycket och tycker väldigt mycket om är kommunister och det har jag, igen, inget problem med eftersom vi lever i en demokrati där både du och jag och Lars Ohly har vår fulla rätt att vara Kommunister och också har vår fulla rätt att anmäla människor som använder ord som "neger" och "fitta" för olika typer av trackasseri. Däremot blir det nog ruskigt svårt att anmäla någon för att han undrar om en person har en kommunistisk politisk uppfattning. Som sagt - då kan jag bara upplysa dig om att här i Sverige är det varken olagligt eller särskilt ovanligt eller konstigt att vara kommunist. Så nu vet du det. Några av dom roligaste och mest färgstarka politiker vi haft har varit kommunister. Lars Werner har alltid varit en av mina favoriter. Sedan sympatiserar inte jag med ideologin därför att jag tror att all kollektivism oundvikligen leder till någon form av organiserat förtryck (som i exemplet du länkade till). Det är din egen tolkning att jag tycker att det är fult att tjäna pengar på film, du vill att jag ska tycka så för att kunna stoltsera med dina nyfunna moderat-åsikter. Jag tjänar också pengar på film och hör och häpna men jag smiskar inte mej själv till sömns varje kväll på grund av det(dock så får jag smisk av andra anledningar;)) Det var Orvar som ville förbjuda dej att filma va? Inte jag. Du får filma hur mycket du vill för mej lika så får Uwe Boll, så nu är det sagt en gång för alla och ur världen, det betyder ju itne att jag inte får ha åsikter om era filmer eller? Sen är det ju faktiskt du som målar upp en bild av din barndom där det låter som att du levt i förtryck under kommunismen, och blivit tvingad att tänka som alla andra och sånt, vilket jag inte känner igen öht. Jag har aldrig kännt mej tvingad av några kommunister att tycka eller tänka nånting och är inte skraj för amerikaner eller fabrikörer. Men det verkar som att så fort någon säger att nåt som du gillar är kasst så är man kommunist och försöker förbjuda dej att ha åsikter och skit. Det är en konstig värld du lever i. Om jag tycker att nånting är kasst så är det nåt jag har kommit underfund med själv och inte blivit påtvingad några åsikter av någon. Om jag tycker att filmer du gillar är skräp så har itne det ett skit att göra med kommunism så du behöver inte känna dej förtryckt av det, all right? 0 Citera
Munthe Postad 28 september 2007 Postad 28 september 2007 Det är din egen tolkning att jag tycker att det är fult att tjäna pengar på film, du vill att jag ska tycka så för att kunna stoltsera med dina nyfunna moderat-åsikter. Vad gör du i den här tråden egentligen? Du pratar inte politik och du är inte intresserad av att diskutera hur du röstar och varför. Kan du inte lägga ned det där dravlet och respektera trådskaparen en kortis. Jag tjänar också pengar på film och hör och häpna men jag smiskar inte mej själv till sömns varje kväll på grund av det(dock så får jag smisk av andra anledningar;)) Smiskar mig till sömns? Intresseklubben antecknar. Det var Orvar som ville förbjuda dej att filma va? Inte jag. Har jag sagt det? (Orvar är f ö en snäll kille.) Du får filma hur mycket du vill för mej lika så får Uwe Boll, så nu är det sagt en gång för alla och ur världen, det betyder ju itne att jag inte får ha åsikter om era filmer eller? Har jag sagt det? Sen är det ju faktiskt du som målar upp en bild av din barndom där det låter som att du levt i förtryck under kommunismen, och blivit tvingad att tänka som alla andra och sånt, vilket jag inte känner igen öht. Nej man måste nog vara född före -95 för att komma ihåg proggen. Jag har aldrig kännt mej tvingad av några kommunister att tycka eller tänka nånting och är inte skraj för amerikaner eller fabrikörer. Nej, inte jag heller. Det funkade inte. Men det verkar som att så fort någon säger att nåt som du gillar är kasst så är man kommunist och försöker förbjuda dej att ha åsikter och skit. Har jag sagt det? Det är en konstig värld du lever i. Ja, mycket. En helt overklig människa hoppar på mig på Voodoofilm.org. Om jag tycker att nånting är kasst så är det nåt jag har kommit underfund med själv och inte blivit påtvingad några åsikter av någon. Har jag sagt det? Om jag tycker att filmer du gillar är skräp så har itne det ett skit att göra med kommunism så du behöver inte känna dej förtryckt av det, all right? Har jag sagt det? 0 Citera
Rabies Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Du har en skön efterkonstruktion av grejer du säger asså. Varför tar du det som påhopp såfort jag kommenterar nåt du säger? För att jag inte har samma åsikt? Ett diskussionsforum är väl till för att diskutera och häver du ur dej en åsikt så kan du ju räkna med att få ett svar på den, eller du kanske vill att alla ska hålla med dej? Och ja du har sagt allt det där, läs dina första inlägg här i tråden så ser du. Om inte kommunism är politik så vet jag inte vad som är det, trodde det va en politisk åsikt. Inte nödvändigtvis för att det är min politiska åsikt men en åsikt som i vissa länder är väldigt starkt fylld med hat, det är vad jag försökt diskutera med dej, eftersom att du tydligen inte vet om att det kan användas som skällsord. I övrigt håller jag med både dej och andra i den här tråden i vissa avseenden, vissa grejer är bra från vissa partier men långt ifrån alla, jag håller med om att småföretagare ska få det lättare, att skatterna är för höga med tanke på vad dom inte går till, sjukvård, skola etc. Det jag däremot inte håller med om är din syn på kommunismen i sverige och att man blev påprackad åsikter i skolan och att kommunism inte är ett laddat ord, så där svarar jag dej, svårare än så är det inte, sluta ta det som påhopp, det är ju samma sak så fort man har åsikter om dina filmiska verk också som inte stämmer in med dina. Du måste ju kunna ta att nån har en annan åsikt och itne ta det som ett personligt påhopp mister. Nu lägger vi ner det här tycker jag och gör lite rolig comp istället för att lätta upp stämningen :) 0 Citera
precision motion Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Man fattar du inte att Munthe tycker det är helt okej att tycka vad man vill om allt och ända anledningen till att han använde ordet kommunist var för att dela in en åsikt i en viss ideologi. Ungefär lika laddat som att säga att äpple är en frukt och att morot är en grönsak. Att säga nazist till någon som inte är det är det väl ingen som uppskattar eller kommunist till någon som inte alls sympatiserar med dom åsikterna. Men om någon förespråkar planekonomi och kontrollerad kultur så är det väl inget fel att säga typ; - Till skillnad från dina kommunistiska åsikter tycker jag att man ska trycka på de liberalistiska tankarna och ha en marknad som styr och ge makten till människan och låta folk själva välja vilken typ av kultur de tycker är bra och väljer att lägga pengar på. Är det att klanka ner på någon eller att vissa vad man själv tycker och underlätta för andra läsare vilka åsikter och tankar man har och ge möjlighet för läsaren att förknippa åsikterna med ett parti eller ideologi... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.