Gå till innehåll

Visa din studio


Lasse_laser

Recommended Posts

Tänkte det var dags att visa upp sina studios där grejorna blir gjorda.

Vi har sett många effektsklipp, frågor om det och liknande, men inte var nånstans det blivit gjort.

Visa era datorrum, klipprum, greenscreenrum, hemliga stuntsrum, stop motion-rum, ja allt sådant och inspirera oss andra!

 

/Lasse (kommer lägga upp bilder jag med ;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Java ex Machina: Du är ju nybliven moderator och allt. Våga nu =)

 

Här kommer i varje fall en bild på min "ministudio" för inspelning av några pansarvagnsscener i sommar.

 

EDIT: Tänkte inte på laddtiden, la upp bild på separat sida istället

Klicka här vettu

 

Fördelar: passar i min lilla etta. Dessutom funkar den faktiskt!

 

Nackdelar: Funkar enbart när solen står rätt, alltså när det lyser in genom fönstret bakifrån. Medför en viss försämring i antal timmar man har på sig innan det är helt fel.

 

Mr.Man: Kan du pimpa den till optimalt så ska jag köpa dig en usb-dammsugare ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag flyttade på lite fula pappershögar och filmer som låg på skrivbordet, men annars ser det ut sådär rätt ofta. *stolt* :)

Har du gjort något med din studio förresten? Jag har för mig att jag har sett din studio förut men då såg den inte ut riktigt sådär. Annan vinkel kanske? Virusen är kvar i alla fall ser jag. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Tomtebo!

Det är inte stort men det funkar.

 

Nobert: Nja inte hänt så mycket förrutom att jag mer eller mindre helt gått över till Mac.

Har dessutom bytt ut virusen så nu har jag en Virus TI :)

Och på sequenser fronten har jag lämnat Nuendo och gått över till Logic Pro.

Tyvärr har jag bara inte haft tid till musik på senaste tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skoj tråd. Om någon kommer ihåg gamla RES Magazine så var min favoritdel den där dom gjorde besök hos olika rebellfilmares hemmakontor och arbetslokaler.

 

Här är min källare. Just nu sitter jag ensam på 110 kvadrat så det är gott om benutrymme. Som ni ser står inga datorlådor i bilden. Allt står i maskinrummet på andra sidan väggen. Redigeringen ska framöver kompletteras med en rejäl platt-TV. Funderar på NEC LCED i 42" med 1920x1080. Och ett bättre monitorsystem för ljud.

 

Det som inte syns på bilden är mitt ritbord som jag använder för konceptskisser, ritningar och storyboards. Analogt som bara den. Kolkritor, blyerts, tusch och papp.

studio.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert: jag använder datorerna till allt jag gör. Och dom är alldeles för få. Jag ska färdigställa Year One i sommar och då kommer jag att installera en billig och smart konstruerad renderfarm. Monitorerna på bilden är från vänster två skärmar kopplade till en dedikerad videoredigeringsmaskin, den stora 24"-skärmen är en dedikerad After Effects-maskin och den lilla skärmen är en kommunikationsburk. Den driver FTP-server, Skype Pro, webbserver osv. Och såklart den lilla MacBooken för kontorsgrejer och mobilt jobbande.

 

pld: Premiere Pro. Jag har Decklink-kort och ett Matrox APVe som rullar HD ut ur Premiere Pro. Och så DV och HDV såklart. Egentligen är allt uppbyggt kring bästa integration med After Effects som är mitt huvudsakliga arbetsredskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga vidare bilder, men i alla fall. Studion är lite större än vad som syns på bilden, chroman är ca 6.5m bred och 4.5 hög med böjar ner mot golvet.

 

Sorgligt nyinflyttad - har inte ens hunnit få upp något på väggarna...

 

Edit: 4.5 hög ska det vara...

 

/Max

Max_redigering.jpg

Max_studio.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är jävligt avundsjuk på din greensceen-studio, Max. Hur högt har du i tak?

 

Jag har 35 kvm studio här nere som jag tänker hänga upp grönfond i (som du sett) men det är lite för lågt i tak för att vara helt kul att jobba med.

 

lilla farbrorn: Ha, ha, ha. Herregud. Tur att det inte är lukt-TV...eller vad det heter... Vad är det är det för skrotsamling? Funkar hälften av grejerna?

 

colaburkar: dricker inte läsk

kaffekoppar: står i köket, diskade eller odiskade

ihopkorvade strumpor: ligger i tvättkorgen

serieblaskor: håller jag för högt för att lägga i högar av skräp - många av dom ligger i plastfickor i lådor på vinden

högarna med anteckningar: Jag använder anteckningsböcker och ring-system som Filofax för alla anteckningar. Andra anteckningar har jag i min bärbara dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

lilla farbrorn: Är det där seriöst... (hoppas inte)?

 

Munthe: Det är ca 8 meter till taket, men inte green screen hela vägen. Vi har (tyvärr) ingen ljusrigg i taket ännu utan kör med en enklare rigg på stolpar. Vi ska göra bilreklam senare i vår/sommar och då måste vi nog skaffa en höj/sänkbar grunka. Det pågår lite diskussioner om uthyrning senare (inga Europa Studios Priser där inte bla för att den ligger i Nyköpingstrakten) men det måste lösas med försäkringar, brandskydd och annat innan vi kan göra det.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

lilla farbrorn... haha... nu behöver man ju inte skämmas så mycket... :D

 

här är min redigeringshåla/datorhörn:

http://img49.imageshack.us/img49/1192/picture0011sw7.th.jpg

 

Bilden är liten för att dels så var den tagen med stillbildsfunktionen via datorn lite snabbt från min gammla nvgs11'a ... och dels för att ni inte ska bli allt för förskräkta;)

 

Ni får väl ursäkta röran... men snart ska jag väl ta å göra en vårstädning i lägenheten och kanske fixa en lite fiiinare bild:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...