Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag skulle vilja starta en tråd om Microsofts nya operativsystem, Windows Vista (som redan alla visste). Jag har själv ännu inte uppgraderat till Vista, eftersom jag klarar mig med XP än så länge. Men om jag skall lägga pengarna på ett nytt operativsystem så vill jag gärna veta vad som är så mycket bättre med det nya och om det är värt att lägga pengar på det...

Sedan är detta också en allmän tråd där man kan diskutera det nya operativsystemet!

/Carbe

Postad

Blir väl till att uppgradera när det kommer något härligt spel som endast går att köra på Vista, typ de där nya dunder-Direkta-Exet10-spelen. Tills dess klarar jag mig med XP genom bootcamp.

Postad

Hm, jag som är så fattig blir sur när nya operativsystem kommer som Windows Vista, eftersom jag bara är 13 (snart 14) år.

Så hittills är det alltså inte något större anledning att uppgradera?

Postad
Windows 2000? Vad kör du för program då? De program jag är beroende av går inte att rulla på gamla operativ som 2000.

Photoshop och Illustrator CS2 funkar finfint. Har inte testat avid eller premiere sen jag gav upp XP i höstas efter hårddisken kraschade (aldrig mer att jag köper Maxtor), men det är mest bildbehandling och manusskrivande jag gör på den här datorn. Då och då lirar jag Diablo 2: LOD också.

Jag funderar faktiskt på att skapa en partition med windows 98 också efter att ha fått ta över en i princip oanvänd Canon BJC-5500 A2 printer, för det verkar inte finnas drivrutiner till windows 2000 eller XP.

Helt ärligt, största anledningen till att jag gick tillbaka till win2k var att jag aldrig riktigt gillat windows XP. Förhandsvisningsspalten i win2ks utforskare är brilliant, men borttagen i XP. Sen frågar den hela tiden om den ska skicka info om mina programkrascher, vilket jag tycker mest är störigt. Hela den grejen med att den ibland har problem att radera avi-filer är också irriterande.

men det är bara min personliga preferens. icon7.gif

Postad

Jag tror jag väntar en stund med Vista tills jag är helt säker på det. Det kommer ju säkert utvecklas i framtiden och bli bättre än det är när det släpps. Så gamla hederliga XP duger för mig. :P

Postad

Hehe, polisen har bytt till Linux! :D

Det kanske de gör rätt i, även om jag inte gillar Linux, så tjänar de cirka 200 miljoner kronor på det, läste jag någonstans, minns inte riktigt var. :)

Postad

Förr eller senare måste man väll byta upp sig till vista så varför vänta. antar att windows update kommer finnas kvar så det är ju bara att plocka hem allt nytt därifrån! ska skaffa ny bärbar snart och då blir det med största sannolikhet med vista!

Postad
Vista = Ingen skillnad mot XP förutom ny design(som för övrigt känns klumpigare än XP)

Håller med. En polare skaffade vista för någon dag sedan. Var och checkade den. Ärligt, är ju exakt som Xp fast nyare design i princip. Wow, vilken uppgradering liksom. I want reall stuff. not bullshit design...

Postad

på microsofts hemsida finns en lista över 100 anledningar som ska få en att bli mållös över Vista.

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/100reasons.mspx

inget jag hittat på den listan gör mig mållös, för mig är det lite som att min dator är en gammal bil jag ägt i 10 år och har lagat själv varje gång det varit krångel, och kört i samma sträckor och den fortfarande spinner på som ny eftersom jag håller efter den. Då finns det ingen anledning till att byta upp mot den nyaste modellen med de nyaste tekniska finesserna som det är menat ska göra det lättare att använda funktioner jag redan inte har några problem med.

När HD-redigering blir vanligare och billigare kanske jag investerar i en redigeringsdator, och vilket operativsystem det blir då är en annan femma.

Postad

Det känns som om man väntar tills alla program fungerar. Software i King. Poser 7 fungerar t ex inte i Vista ännu.

Det här kanske är off topic men finns det någon som använder Linux på allvar där ute? Linux har ju alla förutsättningar men det saknas desperat program. Eller har det dykt upp något nytt? (Tänker då främst på videoredigering och compositing).

Postad
Det känns som om man väntar tills alla program fungerar.

Precis. Anledningen till att jag använder Windows XP är för att programmen jag behöver finns dit. Ser ingen som helst anledning att uppgradera om inte programmen på något sätt skulle bli bättre i Vista. Jag väntar minst på SP1 innan jag ens tittar åt Vista. ;)

Linux har ju alla förutsättningar men det saknas desperat program. Eller har det dykt upp något nytt? (Tänker då främst på videoredigering och compositing).

Ubuntu Studio är väl det hetaste just nu: http://ubuntustudio.org/. Men det är i planeringsstadiet... och "datormänniskor" brukar ju inte tillverka så värst användarvänliga produkter för vanliga människor... för att inte tala om filmklippare.

Postad

Nu får man passa på, för nu säljer affärerna ut alla sina XP-datorer för billiga priser. Själv har jag tänkt att köpa en bärbar XP och sedan uppgradera om så behöves. Tycker ni att jag skall göra det eller borde jag vänta tills Vista blir bättre? Än så länge har det ju inte uppgraderats...

Jag menar, alla program som jag använder behöver man (än så länge) inget program till.

Postad

Mja, ur mitt perspektiv är w2k och xp nära bröder, dvs i princip samma operativsystem med lite uppsnyggat gränssnitt och mindre förbättringar. Det är vad M$ kallar minor upgrade. Vista är en Major upgrade dvs man har så radikala förändringar under huven att man fått ett nytt versionsnummer. Att det ser lika ut.. tja, det går ju att skriva vilket grafiskt gränssnitt som helst och betyder ingenting. Vad som förvånar mig är att tidningstestare uppmärksammar att fönster fått runda hörn eller transparanta menyer. Vad spelar det för roll?

Det heta i Vista är mer moduliserat system (Det går tex att boota om enbart delar av operativsystemet) , säkrare grundprogramering, och att tjänster och program går med lägre previlegier än förut. Inte ens administrator kör med adminprevilegier längre. Kritiska delar av filsystem och registry är skyddad. Dock finns en virituellt registry och filsystem, så att det ser ut som man kan mixtra i alla fall. Antalet buggar är nog färre än vi brukar vara vana då kodningen har ett helt nytt säkerhetstänk. Vista kommer i större utsträckning försvara sig mot korkade användare, dåliga programmerare och elaka virus. Vista kommer vara mer tåligt mot malicious kod än tidigare. Jag tror vista är det bästa operativsystemet som någonsin kommit från M$. Och det är i första hand ett 64 bitars operativ vilket ensamt är skäl att köra vista. Enda skälet till att vista finns 32 bitar är för att lura oss att köpa uppgraderingar till befintliga datorer. (ungefär samma, som jag fortfaraden tror, att enda skälet till windows95 kom för att tvinga marknaden att göra 32bitar applikationer så man kunde fortsätta utveckla NT)

Personligen tror jag att största skälet att ligga lågt med vista är att vi har gamla grejor som kameror, brännare, scanners, printrar etc passar dåligt i vista, gamla program funkar inte, gamla drivrutiner går inte att installera. Och att certifiera drivrutiner blir inte billigare nu än förut. Micrsosoft har också gjort stort avkall på bakåtkompatiblitet vilket kommer drabba månag kunder hårt.

Man kan köra vista, men man gör det när vista levereras förinstallerat på den nya datorn man köpt och man inte har några program från förr i tiden, utan alla program har vista logga.

Det är min humla.

Edit: Internet information server som kom med windows 2003 har ännu inte fått en enda servicepack...

Postad
Man kan köra vista, men man gör det när vista levereras förinstallerat på den nya datorn man köpt och man inte har några program från förr i tiden, utan alla program har vista logga.

den fattade inte jag. man får alltså ingen installationsskiva, är det det du säger? eller säger du att program som inte är gjorda för vista inte går att köra i vista?

Postad
den fattade inte jag. man får alltså ingen installationsskiva, är det det du säger? eller säger du att program som inte är gjorda för vista inte går att köra i vista?

Om man får skiva eller inte vet jag inte, men jag menade att man skall köpa en dator där datorn har ett klistermärke med vista och datorn skall vara färdiginstallerad när man bär hem den. Kommer det med skivor skall det vara recoveryskivor som återställer datorn till leveransskick.

Eftersom jag blivit lite cynisk med åren hävdar jag att man skall köpa en dator som har en modellbeteckning och en servicetag på baksidan. Om man inte är väldigt datorintresserad är det bara dyrt och korkat att köpa prototyper av garagetillverkare, eller att själv montera prototyper.

Program som kommer fungera i vista är de som har en vista-logga på kartongen. Så har det varit i åratal och är inget nytt. Nån som hittat gamla program för W95 i byrålådan och försökt spela dem idag?

Edit: Jag glömde nämna en riktigt viktig grej med vista. Redan från w2k har central administration och rationell utrullning blivit allt bättre och med Vista är datoradministration för större organisationer en dröm gämfört med för 10 år sen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...