Gå till innehåll

Windows Vista


carbe

Recommended Posts

Det här kanske är off topic men finns det någon som använder Linux på allvar där ute? Linux har ju alla förutsättningar men det saknas desperat program. Eller har det dykt upp något nytt? (Tänker då främst på videoredigering och compositing).

 

Jag sitter bara på linux datorer hemma och kan tyvärr meddela att videoredigering och compositing är ganska svaga sidor för linux, speciellt då compositing. För videoredigering finns just nu bara Cinelerra som håller hyffsad nivå och har blivit mindre krasch benäget nu de senaste versionerna. Jag körde ett mindre test projekt på 8 minuters i Cinelerra nu i december och programmet, om jag inte missminner mig, krachade två gånger under projektets gång (inte inräknat de gånger det kraschade under renderingen var vissa format inte ville funka). I linux kan dock programs stabilitet variera lite beroende på vilken linuxdistribution man använder. Cinelerra har dock riktigt bra ljud redigering mycket p.g.a. att det var ett ljudredigerings prrogram före det blev ett videoredigeringsprogram.

För videoredigering, dock för mer "amatörredigering" finns även Blenders interna "sequence editor" som dock har ljud problem i Linux, sammt Kdenlive och open movie editor som ännu är i alpha/beta stadier.

För compositing finns inget som riktigt håller. Det finns Jahshaka som jag inte egentligen använt men som gett mig ett intryck av att vara mer snack än verkstad och Blenders interna nod-compositor som ser intressant ut men som ännu inte kan kommunicera bra med sequence editorn vilket gör att man endast kan jobba med enskillda sekvenser åt gången som måste renderas ut före de igen tas in i redigeringsprogrammet. Finns också ett program som heter Delta Compositor, men detta program är i så pass tidigt utvecklingsstadium att det är svårt att säga något om det.

Vil man bara testköra linux för video och ljudredigering så är nog Dynebolic (http://dynebolic.org/) det bästa valet då installering av denna linuxdist inte kräver att man partionerar om hårddisken, man bara drar över en mapp från skivan till hårddisken. Går också att köra dirrekt från skivan som så kallad Live-CD vilket dock minskar prestandan ganska mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag blivit lite cynisk med åren hävdar jag att man skall köpa en dator som har en modellbeteckning och en servicetag på baksidan. Om man inte är väldigt datorintresserad är det bara dyrt och korkat att köpa prototyper av garagetillverkare, eller att själv montera prototyper.

ah ok då är jag med på vad du säger.

 

själv är jag iofs mer åt garagehållet, vilket är anledningen till att jag kör PC och inte Mac, och jag vill kunna formatera hårddisken och ominstallera windows vid behov.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varsegod. Det är ingen som hindrar dig. Det går bra att göra även på märkesdatorer.

 

Då måste jag skryta lite föresten. 1996 installerade jag 40 stycken NT4 datorer och ställde ut dem i skolmiljö med ca 10000 datorintresserade studenter som använde dem 24/7. 4 år senare (eller var det fem?) när vi kastade ut dem var de aldrig ominstallerade (utom några få som hårddiskarna gick sönder på). Funkade utmärkt när vi kastade dem i containerna förutom strejkande floppyenheter och småglappa tangentbord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varsegod. Det är ingen som hindrar dig. Det går bra att göra även på märkesdatorer.

 

Då måste jag skryta lite föresten. 1996 installerade jag 40 stycken NT4 datorer och ställde ut dem i skolmiljö med ca 10000 datorintresserade studenter som använde dem 24/7. 4 år senare (eller var det fem?) när vi kastade ut dem var de aldrig ominstallerade (utom några få som hårddiskarna gick sönder på). Funkade utmärkt när vi kastade dem i containerna förutom strejkande floppyenheter och småglappa tangentbord.

Jag kan tänka mej att ni inte körde Maxtor-hårddiskar då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som har en bra Maxtor hdd? Min har jag haft i över 4år. Den har varit i min ryggsäck, jag har flyttat min dator i snö på en pulka med hdd i, vind sand allt har den mött men fortfarande spinner den som en katt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...