lilla_farbrorn
Medlemmar-
Inlägg
2 302 -
Blev medlem
-
Dagar Vunna
6
Allt postat av lilla_farbrorn
-
hjälp med kvaliten från dv till datan..??
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av Izzo i Videokonvertering
När du fångar via firewire genom ett redigeringsprogram eller ett externt captureprogram gör du detta i formatet DV-AVI och är åtminstone näst intill ett helt okomprimerat format. Har du inget redigeringsprogram kan du fånga video i WinDV (http://windv.mourek.cz/). Quick Times codec h.264 komprimerar din slutliga film så det blir mindre och lättare att hantera. För att kunna göra detta behöver du QT 7 Pro, precis som du säger. Det är dock ingenting man använder när man fångar video från kameran. Det finns massor om både capture och komprimering med QT här på forumet. Bara å leta lite så har du nog alla svar du söker. -
Observera datumet då tråden skapades.
-
Någon som hunnit köpa boken "The DV Rebel’s Guide" ännu?
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av Max_H i Digitala effekter
Hmm, intressant. Man kanske ska gå ihop ett gäng och få billigare frakt..? -
Det där har jag tänkt på, men en flarra kostar ju ändå 140 spänn (På TM iallafall). När jag provade den för nåt år sedan, (inte i filmsammanhang) tyckte jag röken låg kvar väldigt kort tid. Finns ju även buget-rökmaskiner för under femhundringen. 499 på TM.
-
finns det Fler hemsidor som Detonation films?
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av Headman i Digitala effekter
På vilket sätt skiljer sig Headmans inlägg från dina carbe? -
Der Untergang
-
Dr Strangelove. Filmhistoriens roligaste figur ?
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av jernby film i Filmcafé
Jag missar säkert nån, men jag vill alla fall nominera Jim Carrey som Ace Ventura. -
Lätt Scrubs. Det är så jävla kul. Prison Break är också bra, men jag har bara sett säsong 1. Orkar inte med all reklam och väntan mellan avsnitten så jag följer den inte.
-
Nyårsafton + alkoholhaltiga drycker = sant.
-
Läs manualen eller googla efter grundläggande tutorials. Du kan läsa dig till svaret på din fråga så den fyller inget syfte här på forumet. Jag tvivlar också på att du betalat för programmet eftersom du tidigare skrivit att du har Elements. Räkna inte med någon hjälp här från Voodoo Film. Jag låser tråden, synpunkter om detta kan tas via PM.
-
Jag undrar vad den genomsnittliga folkhälsan ligger på idag. :p Många överförfriskade människor därute. Pizzabagare lär väl tjäna storkovan en dag som denna. :)
-
Merry Nu Year everybody!
-
Har nyligen insett att jag inte verkar ha någon bra ljudcodec installerad. Köpte för inte särskilt länge sedan Quick Time Pro 7 och lekt lite med h.264-komprimeringen. Tyvärr tar ljudet alldeles för mycket plats - har ingen bra komprimering. De jag har nu är: Linjär PCM AAC AMR Narrowband Apple Lossless IMA 4:1 Mace 6:1 Mace 3:1 Qualcomm PureVoice µ-Law 2:1 PCM och Apple Lossless är 0 komprimering antar jag men de andra vet jag inte mycket om. Har provat lite slumpmässigt men det blir mest skit. Någon som har några tips eller erfarenheter? Nån webbsida där man kan läsa om dessa? Antar att det är nån standard eftersom jag inte betalat för någon av dem. Användningsområdet är internet - alltså så liten filstorlek som möjligt - men ändå kickass-kvallité. Jag är ute efter nån lämplig mp3-converter men jag har ingen aning om hur man får in just MP3 (med olika hårda komprimeringar) i den nämnda listan ovan. Det finns ju konverterare att ladda ned men det är ett helt externt program.
-
hur ändrar man effekterna i elements 1.0?
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av jepser i Videoredigering
Jepsers tråd "lightning effekten i elements" ihopslagen med denna. Det är alltid bättre att posta i en befintlig tråd. -
Stop Motion-animering kallas det. Jernby, jag tror ingen har missat att du gillar den filmen. :)
-
Kameran följer tex en kroppsdel
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av KF.ent i Digitala effekter
Här kommer det. Skitkvalle jag vet. Men så ligger det på under 1mb också. :) Filmat med en 1ccd DV-kamera och redigerat enbart i Premiere. Jag har alltså inte trackat. Med tracker hade det säkert blivit MYCKET bättre. Arbetstiden för detta var väl 15 minuter ungefär. Jag har bara flyttat klippet så att en colaflaska alltid är i mitten med hjälp av Position och Rotation, sedan kört Scale till 180. Vill man inte zooma in skulle man kunna filma "omgivningen" i flera tagningar och sammanfoga i post. Filmen är i formatet h.264 500kb/s, utan ljud. Packat i RAR. colaflaska.rar -
Årets roligaste diskussion - Voodoo Film Awards 2006
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av Pace i Nyhetsmeddelanden
haha, jag hade missat jespers tråd. lätt bäst. Ha det bra! -
PC för video-redigering, HJÄLP!
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av fortytwobikes i Videoredigering
Firewire är ett måste, eller 1394 som anslutningen också kallas. Det är dock inget som måste finnas som standard i datorn utan det kan du köpa separat och installera själv - bara det finns kortplats. Jag skulle rekommendera att du skräddarsyr din dator för att få ett så billigt pris som möjligt, visserligen behöver du kanske hjälp att sätta ihop den, men det kanske du kan fixa? En annan idé är att du köper på http://www.it-auktion.se/ där man kan få grymt billiga priser. Köpte själv min dator där. RAM är viktigt, köp 2 GB om du har råd, själv har jag 1 gb och tycker det är för lite. 1,8 ghz låter också rätt lite med tanke på att de flesta datorer ligger på nästan 4 nu. -
Är det inte så att Josef Fares från början egentligen ville göra ren actionfilm men fick inte stöd för det? Att han först fick göra Jalla Jalla och sedan väva in sin action i en genre som bättre går hem hos svenskarna - och så blev det Kopps.
-
Jag antar att vi snackar nutid och jag kan hålla med om att det mesta svenskproducerat är skit. Det känns som att det mest handlar om kärlek och erektionsproblem i pinsamma blandningar. Nånstans mittemellan kom Storm och Tredje vågen och båda filmerna är pinsamma. Såg dock en favorit i repris igår - Den osynlige med G. Skarsgård och Tuva Novotny - den är fan inte dålig. Sen har vi ju Josef Fares och hans filmer är bra tycker jag. Poppis utomlands också vad jag vet. Jag vill också tillägga att serien Tusenbröder är det bästa svenskproducerade jag sett och det kan lätt mäta sig med mina favoritfilmer.
-
En riktigt god jul och ett gott nytt år!
lilla_farbrorn svarade på ämne startat av Pace i Nyhetsmeddelanden
Haha carbe, jag fick 25-pack! :birp God fortsättning allihopa! -
Det du har sett är s.k. "Motion Tracking" och finns inte i Premiere. After Effects Pro, Combustion och Avid Media Composer har det, som är mer inriktade på post-produktion. Finns mer om Motion Tracking på forumet som du kan hitta genom att söka.
-
Men alltså.. hur lätt tror du att det är egentligen? Du skulle kunna lyckas med det du frågar efter om du hade riktigt goda kunskaper i Photoshop eller After Effects, men det är en svår uppgift. Jag vet inte vad ni andra snackar om för "isfilter" med det finns definitivt inte något som heter "Convert water to ice" eller något program som man med ett musklick kan fixa is till sin film. Vi snackar avancerad compositing som få ens skulle klara av att få riktigt snyggt. Jag vill också tipsa om FAQ för Digitala effekter och Compositing.
-
Nej nej, håll det smått, låt de som nominerar nominera och hetsa inga. På andra forum kör man stenhårt på populäritet och folk har blivit helt besatta. Det viktigaste är "bästa film" och "bästa manus", alla andra utmärkelser är relativa.
-
Gitarristen var ju skitcool! Sett andra göra så där, men inte alls lika bra. Nisses klipp var också jäkligt roligt. Apropå roligt.. ingen kan ha missat Pablo Francisco va?
