fortytwobikes Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Hej, jag är nybörjare inom videoredigering, ska nu köpa ny PC (säg inte att jag ska köpa mac ;) och tänkte att jag skulle försöka få en hyffsad pc för videoredigering på en gång! Jag arbetar framförallt med photoshop på min dator i övrigt och kommer att använda Premiere Pro när jag redigerar film. Kameran jag har är en Panasonic gs 180 om det gör någon skildnad. Allmänna tips kring hårdvaran tas också gärna imot! Det här är vad jag kollat på hittills, komentera! Intel Core2 E6300 1.86Ghz Asus modekort inbyggt ljudkort (har ett bra externt ljudkort redan) 320 Gb hårddisk 256MB X1650 pro grafikkort Tv-ut 1024MB minne (är det värt att köpa 2Gb minne istället?) Samsung 18X DVD+brännare Jag är som sagt nybörjare, det jag undrar är om det är en ok/bra dator för video-redigering och FRAMFÖRALLT om alla ingångar etc. som jag behöver för att fånga film i Adobe Premiere finns med, har nämligen krånglat med Premiere förrut... Tacksam för snabba svar! 0 Quote
lilla_farbrorn Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Firewire är ett måste, eller 1394 som anslutningen också kallas. Det är dock inget som måste finnas som standard i datorn utan det kan du köpa separat och installera själv - bara det finns kortplats. Jag skulle rekommendera att du skräddarsyr din dator för att få ett så billigt pris som möjligt, visserligen behöver du kanske hjälp att sätta ihop den, men det kanske du kan fixa? En annan idé är att du köper på http://www.it-auktion.se/ där man kan få grymt billiga priser. Köpte själv min dator där. RAM är viktigt, köp 2 GB om du har råd, själv har jag 1 gb och tycker det är för lite. 1,8 ghz låter också rätt lite med tanke på att de flesta datorer ligger på nästan 4 nu. 0 Quote