fortytwobikes Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Hej, jag är nybörjare inom videoredigering, ska nu köpa ny PC (säg inte att jag ska köpa mac ;) och tänkte att jag skulle försöka få en hyffsad pc för videoredigering på en gång! Jag arbetar framförallt med photoshop på min dator i övrigt och kommer att använda Premiere Pro när jag redigerar film. Kameran jag har är en Panasonic gs 180 om det gör någon skildnad. Allmänna tips kring hårdvaran tas också gärna imot! Det här är vad jag kollat på hittills, komentera! Intel Core2 E6300 1.86Ghz Asus modekort inbyggt ljudkort (har ett bra externt ljudkort redan) 320 Gb hårddisk 256MB X1650 pro grafikkort Tv-ut 1024MB minne (är det värt att köpa 2Gb minne istället?) Samsung 18X DVD+brännare Jag är som sagt nybörjare, det jag undrar är om det är en ok/bra dator för video-redigering och FRAMFÖRALLT om alla ingångar etc. som jag behöver för att fånga film i Adobe Premiere finns med, har nämligen krånglat med Premiere förrut... Tacksam för snabba svar! 0 Quote
lilla_farbrorn Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Firewire är ett måste, eller 1394 som anslutningen också kallas. Det är dock inget som måste finnas som standard i datorn utan det kan du köpa separat och installera själv - bara det finns kortplats. Jag skulle rekommendera att du skräddarsyr din dator för att få ett så billigt pris som möjligt, visserligen behöver du kanske hjälp att sätta ihop den, men det kanske du kan fixa? En annan idé är att du köper på http://www.it-auktion.se/ där man kan få grymt billiga priser. Köpte själv min dator där. RAM är viktigt, köp 2 GB om du har råd, själv har jag 1 gb och tycker det är för lite. 1,8 ghz låter också rätt lite med tanke på att de flesta datorer ligger på nästan 4 nu. 0 Quote
Max_H Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Jag skulle kolla följande: - Har den inbyggd fireiwre på moderkortet? Annars, köp ett Pyro kort med Texas Instruments chipset på. - Skulle själv gå på en 6600 cpu istället (men visst... det är dyrare). - Skulle absolut skaffa 2 Gb ram - billigt och märks direkt. Banta inte bort den kostnaden. - Ta 2st hårddiskar. 1 mindre för Windows & program, 1 för videofiler. - Jag skulle personligen hellre ta ett nVidiabaserat grafikkkort. Bättre i de flesta videosystem. Minst 256 ram. /Max 0 Quote
fortytwobikes Posted December 28, 2006 Author Posted December 28, 2006 1,8 ghz låter också rätt lite med tanke på att de flesta datorer ligger på nästan 4 nu. Det är DUBBLA 1.8 Ghz processorer vi pratar om, processorerna kan då jobba paralellt! Jag skulle kolla följande: - Har den inbyggd fireiwre på moderkortet? Annars, köp ett Pyro kort med Texas Instruments chipset på. - Skulle själv gå på en 6600 cpu istället (men visst... det är dyrare). - Skulle absolut skaffa 2 Gb ram - billigt och märks direkt. Banta inte bort den kostnaden. - Ta 2st hårddiskar. 1 mindre för Windows & program, 1 för videofiler. - Jag skulle personligen hellre ta ett nVidiabaserat grafikkkort. Bättre i de flesta videosystem. Minst 256 ram. /Max Jasså, 2gb minne känns vid videoredigering, då blir det defenitivt så! Ett annat grafikkort jag kan använda är ATI X1600 512Mb Tv-ut PCI-E är det bättre!??? Kostar ju mindre en det ATI X1650 PRO 256Mb Tv-ut AGP jag kollat på hittills, är det endå bättre för videoredigering!? Jag kan INTE köpa vilka delar som helst (ex. på olika internet butiker), lite komplicerat men jag har ett företag som står för datorn så den betals på den här sidan årsskiftet fast delarna inte hunnit komma! 0 Quote
MaSaz9023 Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Har du agp eller pci ex plats på moderkortet? Du måste välja rätt kort för moderkortet. Ska du överklocka? då är processorn jättebra du kan få upp den i cirka 2.5-2.8ghz. E6600 är en jättestark och bra processor köp den om du har råd men annars duger en e6300. 2gb minne är att rekomendera men du klarar dig på 1gb med den där processorn. Du kan ta 2gb budget minnen dock gärna pc-6400 hastigheter kvaliten märks mest vid överklockning annars spelar det inte så stor roll. 0 Quote
fortytwobikes Posted December 28, 2006 Author Posted December 28, 2006 Har du agp eller pci ex plats på moderkortet? Du måste välja rätt kort för moderkortet. Ska du överklocka? då är processorn jättebra du kan få upp den i cirka 2.5-2.8ghz. E6600 är en jättestark och bra processor köp den om du har råd men annars duger en e6300. 2gb minne är att rekomendera men du klarar dig på 1gb med den där processorn. Du kan ta 2gb budget minnen dock gärna pc-6400 hastigheter kvaliten märks mest vid överklockning annars spelar det inte så stor roll. Just nu kan jag välja agp eller pci fritt eftersom jag inte har någon av delarna till datorn en så rekomendera mig vad som passar bäst :) 0 Quote
MaSaz9023 Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Då kan du ju välja ett annat moderkort och du hade ett bra ljudkort? Det här kortet ska vara jättebra och har nästan allt du behöver, pci ex och stöd för core 2 duo då ska du ju helt klart köpa en sådan cpu. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327020 Billig och bra: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631 Den dyrare: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322633 Men ska du ha ett nytt grafikort så ska det helt klart vara med pci ex eftersom agp är påväg bort. 0 Quote
Max_H Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Mängden ramminne har inget med processorns snabbhet att göra. Men PPro försöker gärna ta så mycket minne det kommer år och kör du då samtidigt ex Photoshop eller After Effects så är det inte så kul med bara 1Gb. Skaffa 2Gb. Sen är (tyvärr) fortfarande nVidias kort bättre för video/grafik/etc när det gäller Open GL mm. Om du ens överväger att skaffa Magic Bullet for Editors (vilket alla borde...;) ) så funkar den i realtid med ex ett GeForce 7800GT men inte alls lika bra med ett ATI X1900 kort som egentligen är bättre - på spel... Lätt PCI-Express alltså - glöm AGP. Men... fortfarande hellre 2 st diskar och 2Gb ram än den snabbaste processorn... Snabbhet och överklockning är skoj men stabilitet är ännu skojigare :) /Max 0 Quote
MaSaz9023 Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Nej klart det inte har men beror på hur man ser det. Men datorn klarar mer arbete samtidigt och på så vis känns datorn sanbbare. Jag kanske förklarade otydligt. Som Max H sa vad är det för roligt att ha värsta överklocknings och prestanda grejerna när datorn inte är stabil? Jag har inte så mycket erfarenhet när det gäller videoredigering med olika grafik kort men jag har ett x1900xtx fungerar skitbra till allt jag använder den till. En core duo 2, 2gb minne, gärna en snabb systemdisk raptor eller något och sen någon stor hdd utrymme kan man inte få för mycket av ;) 0 Quote
Recommended Posts