Gå till innehåll

Iseffekt


jepser

Recommended Posts

hej!

 

Jag avdvänder mig av elements 3.0

 

I min snart blivande skräckfilm ska det finnas en sjö täckt med is, undrar hur man kan göra så det ser ut som is utan att behöva ha riktig is.

Sen när det e is ska kameran gå ner och när linsen är på isen ska isen gå sönder.

 

Om man kan göra detta på elements 3.0 så sä till, om ni vet något annat program som kan göra så eller om ni vet något annat sätt så sä till..

 

// Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte bara vänta tills det fryser till is på sjön?

 

I dagens sverige...? Inte mycket till is här inte (om man inte bor i Norrland... ;) )

 

En möjlighet är ju att använda en stillbild på sjöis och compa in den. Men att den ska spricka och gå sönder osv blir nog svårt. Och ännu svårare om du har rörlig kamera. Och ska folk dessutom gå på isen... och göra det i Premiere Elements... Om du nöjer dig med en sjö med is och fast kamera kan du ju alltid:

 

- Exportera en frame som en stillbild från filmen till Photoshop

- Byta ut vattnet mot is från en annan stillbild (isen på ett eget lager)

- Importera is-lagret med som en PSD till Elements och lägga den ovanför sjön.

- Det lagret riskerar ju att se "dött" ut men eftersom is av naturen är stilla så kan det möjligen funka.

 

Men det andra du beskriver... det är nog lättare att åka ut på en sjö med is ngnstans...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Men alltså.. hur lätt tror du att det är egentligen? Du skulle kunna lyckas med det du frågar efter om du hade riktigt goda kunskaper i Photoshop eller After Effects, men det är en svår uppgift.

 

Jag vet inte vad ni andra snackar om för "isfilter" med det finns definitivt inte något som heter "Convert water to ice" eller något program som man med ett musklick kan fixa is till sin film. Vi snackar avancerad compositing som få ens skulle klara av att få riktigt snyggt.

 

Jag vill också tipsa om FAQ för Digitala effekter och Compositing.

Länk till kommentar
Share on other sites

det finns inga direkta "isfilter", ja det finns ett is-plugin till looksuite i ae, men det krävs ändå ett gryyyymt förarbete i ps, även om du väljer att göra det i ae eller annat prog så krävs det riktiga förkunspaker. men men, jag ska inte stoppa ditt skapande och önskar dig all lycka och välgång i projektet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

att fejka is digitalt är något som endast hollywoodcrewen skulle ge sig in på och knappt det. Dom skulle åkt till alaska eller nåt. Om du har tid kan du ju göra det frame by frame i Photoshop, men du kommer inte bli nöjd. Det här är verkligen något avancerat. Jag säger som dom andra: Ändra manus! Eller skrota filmen helt! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

alla verkar lite negativa, det är väl bara prova sig fram och köra frame by frame, och visst du kanske inte blir nöjd med slut resultatet.

Men då har du iallfall provat, och kanske till och med lärt dig en massa saker på vägen...

 

en tanke bara

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, det här verkar ju som en svår uppgift. Men jag vet också att det är irriterande när man har kommit på någon kul och bra idé, och så säger alla andra att det inte går, "ändra manuset", "skrota filmen" m.m. Om man jobbar tillräckligt hårt så går det alltid. Dessutom: Det finns visst is på sjöar här i Sverige, även om man inte bor i Norrland. Var bor du? I Göteborg och i Stockholm finns det i alla fall is.

 

Du verkar också ha lite bråttom med filmen tycker jag. Om du tar det lugnt och planerar noggrant hur du skall göra kan du nog komma på bättre lösningar.

 

Det bästa förslaget är nog att ändra lite i manuset eller att vänta tills det kommer is (för det gör det). Ge inte upp!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det blir nog lättare om du köper en frys anordning för runt 5 miljoner och fryser första bästa sjö eller så kan du vänta på riktig is.

De flesta personer här på voodoofilm skulle aldrig ge sig på att göra nån sån här effekt, det är för svårt och tidskrävande. Och om det finns någon som skulle kunna göra denna effekt bra så skulle det vara för svårt att förklara det över Internet så här.

Du skulle ju kunna söka upp några specialeffekts experter som skulle ta bra betalt för att göra denna effekt som är extremt viktig för ditt manus och är ett absolut måste för att föra din historia framåt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...