Jump to content

Komprimera i Mp3

lilla_farbrorn

Recommended Posts

Har nyligen insett att jag inte verkar ha någon bra ljudcodec installerad. Köpte för inte särskilt länge sedan Quick Time Pro 7 och lekt lite med h.264-komprimeringen. Tyvärr tar ljudet alldeles för mycket plats - har ingen bra komprimering.

De jag har nu är:

• Linjär PCM
  • AAC
  • AMR Narrowband
  • Apple Lossless
  • IMA 4:1
  • Mace 6:1
  • Mace 3:1
  • Qualcomm PureVoice
  • µ-Law 2:1

PCM och Apple Lossless är 0 komprimering antar jag men de andra vet jag inte mycket om. Har provat lite slumpmässigt men det blir mest skit. Någon som har några tips eller erfarenheter? Nån webbsida där man kan läsa om dessa? Antar att det är nån standard eftersom jag inte betalat för någon av dem.

Användningsområdet är internet - alltså så liten filstorlek som möjligt - men ändå kickass-kvallité.

Jag är ute efter nån lämplig mp3-converter men jag har ingen aning om hur man får in just MP3 (med olika hårda komprimeringar) i den nämnda listan ovan. Det finns ju konverterare att ladda ned men det är ett helt externt program.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Lixom ".png" när det kommer till bilder och "divx" när det kommer till film så tycker man ju att det borde finnas nåt sorts komprimeringsformat även till musikfiler - Men icke sa nicke!

Ljud är ju så mycket svårare eftersom man verkligen måste lyssna ordentligt om kvalitèn i fråga har blvit sämre eller inte. Jag har också haft problem med detta, särskillt då jag måste få plats med alla megafiler på mobilen (Nu har man ju fått ett större minne av käre mor i julklapp, så dock är problemet löst).

Alla vet vi ju att .wav är det stora otympliga paketet och att .mp3 är något mindre.

Det jag kan tipsa om är ett format som är oerhört litet. Det är den nya generationen med .3gp-format i musikform. Jag vet dock väldigt lite om det och kan inte till 100% garantera det eftersom jag använder nokia och dess programmvara etc.

Det är apple man måste dekrypta det med, kanske inte så uppskattat? =)

Alla vet vi ju att .wav är det stora otympliga paketet och att .mp3 är något mindre.

Något mindre? :p En musikfilm i wav respektive mp3 är ju 50 000 kb / 5 000 kb ungefär.

Att man kan komprimera till olika format vet jag såklart och självklart går det att göra gratis i olika program, det jag söker, som sagt, är en sorts codec som kodar direkt till mp3 i redigeringsprogrammet, alternativt vilken standardcodec jag ska använda för att optimera kvalité och storlek.

Tjena!

Det finns, precis som för video, som bekant ett helt gäng olika codecs för att komprimera ljud. Om vi använder CD-kvalitet som rättesnöre så ligger en audioCD enligt Redbook (som definierar standarden för ljud) på 44 kHz (smaplingsfrekvens) och 16 bitars upplösning. DV-film är snäppet bättre med 48 kHz, fortfarande 16 bitars upplösning. DV Cam kör med 48 kHz och 24 bitar. Om någon är intresserad av att veta mer om hur samplingsfrekvens och bitdjup fungerar så får ni fråga.

=)

Det finns, som sagt, mängder med möjliga format att välja mellan för ljud; MP3, OGG, ACC etc. Alla har det gemensamt att de använder sig av olika dataförstörande komprimeringsrutiner av bättre eller sämre kvalitet. De flesta bygger på vissa skustiska fenomen (som t.ex. att hjärnan inte uppfattar ett svagt ljud som kommer direkt innan ett starkt ljud (faktiskt), att höga frekvenser med hög amplitud dränker andra frekvenser med lägre amplitud osv.). Vissa format har också stöd för DRM (Digital Rights Management), vilket tillåter kompileraren att bestämma hur många gånger filen får kopieras till olika plattformar osv.

Det du förmodligen är ute efter, är ett format som låter så bra som möjligt för så många som möjligt men blir så litet som möjligt. Idag vill jag påstå att MP3 är det klart bästa alternativet. Det låter absolut inte bäst, men stödet för MP3 finns precis överallt - både som fristående ljudspelare och inbyggt i videospelare (pratar mjukvaror nu). Vad som blir nästa generations format är oklart och är en diskussion i sig.

När du komprimerar MP3 är du beroende av att, precis som i video, tänka på formatet. Vad är det för ljud? Är det bara tal? Är det musik? Är det stereo eller mono? Rent tal kräver mindre av ljudet än ett fullödigt soundtrack, tunga ljudeffekter och dialog ovanpå det. I MP3-kompilering så kan du leka med samplingsfrekvens och bithastighet (det är inte detsamma som bitdjup, utan är en bitbeskrivning räknad i tid). Har du musik osv. inblandat så gå inte under 44 kHz, stereo. Har du bara tal och kan tänka dig att sänka kvaliteten så kan du pröva att gå under det, men du kommer höra en väsentlig skillnad. Bithastigheten bör ligga på 192 om du vill ha nära CD-kvalitet (320 om du vill ha det riktigt nice). 128 i bitrate kan också fungera, men då kommer du antagligen att höra att ljudet blir lite "mosigare", framförallt i diskanten. Det är dock 128 som de flesta tillverkare av MP3-spelare räknar med när de talar om hur många låtar som ryms på deras spelare. Vill du i första hand ha en liten fil så kompilera med det - då blir en minut ljud ungefär en MB fil.

MP3 kodar du bäst med Lame Encoder (som låter klart bäst). Googla efter den, den är freeware.

Ok, långt inlägg blir det - men man kan lika gärna svara en gång och göra det ordentligt. Bland de format du listade skulle jag annars leka med AAC som faktiskt blir mindre än MP3, ofta låter bättre och tillåter DRM. Nackdelen är att det inte är lika spritt (vill minnas att Apple själva tog fram det för iTunes), men Quicktime fixar det garanterat, säkert VLC också.

Så. Slut. Frågor?

;-D

//Petter