Gå till innehåll

Christian van Caine

Medlemmar
  • Inlägg

    2 684
  • Blev medlem

  • Dagar Vunna

    5

Allt postat av Christian van Caine

  1. Ah! Du har ställt mixern mellan originalljud (direct sound) & reverb (eko) så att det enbart är originalljud! Ställ om Mix (längst ner) till 50% så kommer du märka stor skilnad. För mitt tips så ska du närma dig mer åt 0%, men en god idé är att testa dig fram :-) Om du vill ha ett ljud helt utan originalljud, vilket är effektfullt för sånt du skrev om, så bör du dessutom ställa om PreDelay till 0ms, för annars blir allt förskjutet. Lycka till!
  2. Christian van Caine

    Bling ljud

    Aha! Då förstår jag :-) Hm, bra fråga. Jag skulle gissa att det är ett ljud gjort med additiv eller FM-synthes. Vet dock inte (i så fall) vilka synthar som kan tänkas ha det. Känner du nån som har en Yamaha DX-7 eller Evolution EVS-1 exempelvis så kan du iof testa där, men i vart fall EVS-1:an har det inte standard. Inte den jag har i vart fall.
  3. Christian van Caine

    Sämsta filmen...

    Allt med Steven Fiskmås
  4. Indeed, kan man inte vad man gör så lyser det igenom som fan tyvärr
  5. Eller genom att sätta ett www. innan & ett .com efter ;)
  6. Brukar inte de flesta gigantiska produktioner generellt köra med egen programvara för effekter? Jag vet att Avid är stora som grisen på klippning & Pro Tools för ljudläggning, men för reda effekter är det väl oftast custom som gäller? Lite kul, verkar som George Lucas fick det ursprungliga programmet som senare blev Avid skrivet custom till sig själv, även om det var väldigt annorlunda då :-)
  7. Tycker mer det låter som Tremours (Hotet Från Underjorden)?
  8. Klurig fråga måste jag säga. Hade det varit ren PD (Public Domain) så hade svaret varit ett rungande JA! Men eftersom det bara är Freeware så skulle jag inte chansa. Leta noggrant på sidan för att se vad det står, hittar du inget, maila dom! Som värst kan du få ett nej, men oavsett vilket så då vet du :-)
  9. Arvid, jag vet, men svaret blev att balansera för säkerhets skull, & det dementerade du. Orsaken att jag blev konfys är att på ditt svar så framstår det som ni använt 30-50 meter långa kablar live utan balansering. Vad jag ber om är ett förtydligande om hur du menade. Wääuu: Önskar jag kunde vara säkrare, men har glott igenom i praktiken alla mina böcker nu för att kunna ge ett absolut svar men hittar det inte. Okey, men som jag förstått det med tanke på uppbyggnad & hur en MIDI-kabel fungerar: Stift 2 (mellersta) är bestämd till skärmjord. MIDI är för enkelhetens skull uppbyggt kabelmässigt likadant som gamla Phono eftersom han som skrev standarden (minns inte vad han hette nu) så som den fastnade, använde samma kablar just för att det vore dingt att göra något annat. Alltså BÖR grundidéen med Phono (du menar 5-polig DIN va?) vara att det ska gå att skyddsjorda, alla gamla Tyska Phono jag har är skärmade. Har många böcker jag samlat på mig genom åren, blev överraskad att jag inte hittade något mer svart på vitt om det hela :-(
  10. Ett tips dock om radion! Ska du bara ha det lågt & i bakgrunden? Då rekomenderar jag faktiskt att du bara repeterar en enkel slinga! Finns många gratis PD (Public Domain - Fullständigt fria) slingor att tanka ner lite här & där! En annan lösning kan vara att sätta ett program att repetera en inbyggd fri slinga så länge du vill ha det...plus lite till för säkerhets skull :-) Rebirth RB-338 från Svenska Propellerhead är ett program jag kan tala varm om & är väldigt förtjust i själv. Hyfsat enkelt att använda åsså.
  11. 2. Nej 3 Ja 1 - Det finns mängder av sånna trådar här, vissa hyfsat färska. Vill inte vara råttig, men det är bättre om du söker igenom dom först.
  12. Christian van Caine

    Bling ljud

    vad exakt är det du är ute efter? Låter det metalliskt? Synthetiskt? Vokalt (röst)? Har du nåt konkret exempel där det används? Jag får anta att du inte menar det gamla komiska Boiing-ljudet som användes så flitigt förut.
  13. [citat=arvid]... Betänk att alla dessa stora utomhuskonserter har långa kablar från scenen till mixerbordet 30-50 meter bort. Och det funkar.[/citat] Då undrar jag hur du menade med det här. Frågan var (i det här fallet) huruvida balansering var avgörande under långa längder framför allt ute på fält, även om detsamma gäller i allra högsta grad även i studio.
  14. Jo, den mannen är lika skicklig som fantasifull :-) Grym respekt för honom!
  15. Är sändaren separat? Då lär den garanterat funka :-)
  16. Tackar ödmjukast wääuu :-) Jodå, sånt kan man vinna en hel del på! Det blir inte riktigt samma resultat som riktig balansering, men jag har själv löst mycket skit genom sånna lösningar. Dock bör folien helst vara jordad mot något för att det ska funka som bäst, & faktum är att det finns många tillverkare av kablar som faktiskt säljer kablar med aluminiumfolie runt hela skiten inuti! Själv har jag bla räddat en muggig MIDI-kabel med sånt. ...hade gjort en ny om det inte var så ¤&%#& svårt att hitta kontakter till sånt, & dom gamla klarade inte en lödning till. Usel kvalitet :-(
  17. [citat=arvid]När jag nu ändå höll på att förklara delar av min "ljudbakgrund" glömde jag nämna att jag även har sysslat med inspelning i studio- och i livesammanhang både inne och ute under många år.[/citat] Hm. Du menar alltså att ni aldrig använder DI-boxar tíll Line-instrumenten ni spelat in live? Sånt brukar ju dessutom inte helt sällan vara inbyggt i multi-piskan vill jag minnas.
  18. Säkert dum fråga, men jag vet att det är många som inte exakt vet hur ljudet fungerar aukustiskt. Vet du vad fasfel innebär? Frågar eftersom hela förklaringen går bort om du inte förstår det :-)
  19. Det är en teknik som går ut på att döda alla störningar som uppstår i kablar när signalen ska ta sig fram. Den dödar effektivt exempelvis pulserande ljud från nallar, surr & skit från elkablar, & atmosfäriska störningar för att nämna väldigt lite :-) Däremot så förhöjer det inte på något sätt ljudkvaliten, utan är rakt av till för att hålla befintlig kvalitet så långt som möjligt. Det går med andra ord inte att komma undan med skitkablar, som tidigare nämnts, bara för att man kör balanserat, det är upp till en själv att se till att tekniken i sig är som den ska. Tekniskt sett fungerar den genom att sända identisk signal genom två ledare samtidigt, varav den ena är vänd så att plus blir minus & vice verca. När signalen sen tas emot så vänds signalen på den felvända ledaren tillbax igen, vilket ger 100% fasfel på allt som kommit upp under signalens väg genom kabeln, & ärke-dödar det brutalt.
  20. Christian van Caine

    God Jul

    Glad jävla Onsdag då ;)
  21. Jag gillar att mixa mellan olika vindljud! Ett höjdarljud fick jag fram ur min Roland JUNO-60. Det i kombination med en KORG Polysix, lite vind inspelat ur en trasig dörr, & lite annat som susade lät väldigt övertygande. Du kan annars för enkelhetens skull framförallt testa att stå en bit ifrån micken & blåsa mot den. Krävs lite teknik, men är en vanlig metod inom film & teater :-)
  22. [citat=Mannemoviemaker]okajj.... ja testade den men fick inte en endaste liten skillnad..... Däremot "lowpass"..... Den var som å lyssna genom väggen..... Vet nån var de finns vind ljud......?[/citat] Huh? Hörde du ingen skilnad på ljudet med reverb?? Vad körde du för inställningar?
  23. http://www.independent.nu
  24. Nätr jag tänker efter så kan jag inte påminna mig om en enda spelning jag varit med på som kört utan DI för linesignaler. Med tanke på att i praktiken alla har minst en nalle var så vore det MYCKET dumt att göra. Är ju dessutom oftast inte så mycket som ska line:as om det inte är rent elektroniska stilar :-)
  25. [citat=arvid]Om kabeln är balanserad eller inte har väl ingen större betydelse, eftersom balanseringen endast innebär att plus- och minussignalerna så att säga "balanseras" mot varandra och minimerar störningar. Kabelkvaliteten har mycket riktigt däremot betydelse. Betänk att alla dessa stora utomhuskonserter har långa kablar från scenen till mixerbordet 30-50 meter bort. Och det funkar.[/citat] Ja, men det är stor skilnad på något som ska spelas in & vad som bara ska ut Public Adress. När man spelar live så är brus & brum ett väldigt marginellt problem (inom vissa gränser), men när man spelar in för återgivning så kan det ställa till hiskliga problem som man inte får bort. Jag håller med dig till viss del, men det är allt annat än ovanligt att man använder line-boxar flitigt även live för att få upp kvaliten. Dessutom så blir kablar av den längden som antenner. Dom tar upp väldigt mycket som man inte nödvändigtvis vill ha med.
×
×
  • Skapa nytt...