Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena jag har en liten dålig mik som jag köpte för länge sen, den har en sändare som kopplas in i XLR utgången samt en mottagare som kopplas in i ingången där man vill ha ljudet.

Om man vill ha micen trådlös så sätter man i ett 1,5V batteri så kan den sända.

Nu till frågan: eftersom RÖDE NT3 använder sig av batteri tror ni att denna sändare skulle fungera till den mikrofonen då?

Vågar man gå till en musik affär och prova NT3 har ju 9V då kanske sändaren pajar?

jag lägger upp en bild också

Posted

ja sändaren är separat :) kolla på bilden sån liten "plupp" man brukar se på typ välgörenhetsgalor och sånt.

Fan vad gött :D då ska jag allt prova ändå

Posted

Fast jag fatta det som att när du ville få din gamla mik trådlös så sätter du in ett 1,5V batteri i miken, som då driver sändaren. Isåfall kanske det är lite riskabelt att våga tro att 9V funkar lika bra som 1,5V. Brukar ju inte vara så kinkigt att trycka in 12-16V om nåt vill ha 9V men mellan 1,5 och 9 så är ju skillnaden lite större. Om det däremot går att sätta in ett batteri i sändaren direkt så är det nog inga problem, 1,5V i den och 9V i Nt3an så funkar det nog.

Posted

batteriet sitter i micen, jag tror att man måste ha det i även om man använder sladd, jag ska fortsätta att leka lite med min keffa mic sedan prova med en NT3, jag köpte den billigt på en marknad i Italien för nåt år sen så det spelar inte såå stor roll ändå ;)

Posted

Sätt ett 9v-batteri i NT3:an och ett 1,5v-batteri i sändaren, sätt fast sändaren i micken, få igång mottagaren och kör. NT3:an funkar inte utan batteri, eftersom det är en kondensatormick. Alternativet är ju fantommatning, men det har du ju inte i sändaren. Batteriet i sändaren driver ju bara sändarens kretsar och inget annat.

Vad är problemet egentligen?

Posted

Indeed. SÄndare drivs alltid av sina egna batterier eftersom en mick absolut inte är byggd för att ge ström. Möjligtvis ta emot.

Jo, jag vet att dom alstrar en lätt spänning i sin signal, men den kan man inte driva en diod med, än mindre en avancerad sändare.

Posted

Jag fick för mig att sändaren och miken var något slags ihopkokpaket som hörde ihop. Dvs vill du använda sändaren så sätter du ett batteri i miken, sen kanske det är nån skum kabel mellan dessa. Men så kanske inte var fallet.

Förenklat...kan man sätta ett batteri direkt i sändaren, isåfall så så bör det funka med Nt3´an :)

Posted

man sätter INTE ett batteri i sändaren utan i MIKEN sen trycker man i sändaren i XLR utgången på miken, förlåt om jag var otydlig.

Jag kom på en grej, batteriet i nt3 är ju till för att köra miken på saker som INTE har phantom matning, altså borde den inte ge ut 9V eller 48V för då ka man väl paja utrustningen?

den är ju anpassad för att använda på saker som inte har 48V eller?

Posted

Jasså minsann! Det var en ovanlig lösning. Varför inte använda den dåliga micken då? Eller kanske skruva isär sändaren och kolla var 1,5 volten går in och trixa till nån lösning med batteriet fasttejpat på utsidan. Det borde ju inte vara helt omöjligt att lösa. Det borde väl gå att testa med nån annan mick. Å andra sidan är väl alternativet att köpa en ny sändare/mottagare. Dom är ju inte så hiskeligt dyra. Det kanske går att hitta nåt begagnat.