palle Postad 6 januari 2006 Postad 6 januari 2006 Tjena, någon som vet vart man kan få tag på det där typiska blingljdet gratis, och om det går att använda fritt i vilken film so helst? tack! 0 Citera
Christian van Caine Postad 6 januari 2006 Postad 6 januari 2006 vad exakt är det du är ute efter? Låter det metalliskt? Synthetiskt? Vokalt (röst)? Har du nåt konkret exempel där det används? Jag får anta att du inte menar det gamla komiska Boiing-ljudet som användes så flitigt förut. 0 Citera
palle Postad 7 januari 2006 Författare Postad 7 januari 2006 haha, förlåt om jag var lite otydlig, men drog allt folk över samma linje... ite meningen. Bling-ljudet... jadu, inte vokalt, inte mekaniskt... mer likt ett "kling" ljud men ändå inte. Bling ljudet kan t.ex användas i filmer då någon visar t.ex en guldtand och det blänker till så här man ett "bling-ljud". Bling ljudet används också väldigt flitigt på MTV nu för tiden i cribs, vlb, wb, etc etc. Känns svårt att definiera det... hoppas någon förstår sej på mej iaf! tack 0 Citera
Christian van Caine Postad 7 januari 2006 Postad 7 januari 2006 Aha! Då förstår jag :-) Hm, bra fråga. Jag skulle gissa att det är ett ljud gjort med additiv eller FM-synthes. Vet dock inte (i så fall) vilka synthar som kan tänkas ha det. Känner du nån som har en Yamaha DX-7 eller Evolution EVS-1 exempelvis så kan du iof testa där, men i vart fall EVS-1:an har det inte standard. Inte den jag har i vart fall. 0 Citera
Luzer Postad 7 januari 2006 Postad 7 januari 2006 Om jag skulle chansa så är just "bling"-ljud det man ganska enkelt kan hitta på nätet. Kolla i de ljudarkiv vi länkat till i andra trådar. 0 Citera
palle Postad 7 januari 2006 Författare Postad 7 januari 2006 har kollat forumet, och har även googlat i ca 1h... inga resultat... så om nån råkar ha detta "bling" ljudet eller någon länk till det vore jag hemskt tacksam! 0 Citera
Morin Postad 13 januari 2006 Postad 13 januari 2006 [citat=palle]har kollat forumet, och har även googlat i ca 1h... inga resultat... så om nån råkar ha detta "bling" ljudet eller någon länk till det vore jag hemskt tacksam![/citat] kolla http://sounddogs.com 0 Citera
palle Postad 13 januari 2006 Författare Postad 13 januari 2006 den sidan har kollat, ev av många!!! 0 Citera
arvid Postad 13 januari 2006 Postad 13 januari 2006 Det är väl nästan frågan om det ljud man får när man sprätter med ett finger på t.ex. ett vinglas. Det är ju bara att sätta en mick i närheten och spela in. Och sedan eventuellt justera i nåt ljudprogram. 0 Citera
Luzer Postad 13 januari 2006 Postad 13 januari 2006 Om du hittar ljudet får du gärna lägga upp det, jag tror inte riktigt jag fattar hur du vill det ska låta :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.