Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena,

någon som vet vart man kan få tag på det där typiska blingljdet gratis, och om det går att använda fritt i vilken film so helst?

tack!

Postad

haha, förlåt om jag var lite otydlig, men drog allt folk över samma linje... ite meningen.

Bling-ljudet... jadu, inte vokalt, inte mekaniskt... mer likt ett "kling" ljud men ändå inte. Bling ljudet kan t.ex användas i filmer då någon visar t.ex en guldtand och det blänker till så här man ett "bling-ljud".

Bling ljudet används också väldigt flitigt på MTV nu för tiden i cribs, vlb, wb, etc etc.

Känns svårt att definiera det... hoppas någon förstår sej på mej iaf!

tack

Postad

Aha! Då förstår jag :-)

Hm, bra fråga. Jag skulle gissa att det är ett ljud gjort med additiv eller FM-synthes.

Vet dock inte (i så fall) vilka synthar som kan tänkas ha det.

Känner du nån som har en Yamaha DX-7 eller Evolution EVS-1 exempelvis så kan du iof testa där, men i vart fall EVS-1:an har det inte standard. Inte den jag har i vart fall.

Postad

har kollat forumet, och har även googlat i ca 1h... inga resultat... så om nån råkar ha detta "bling" ljudet eller någon länk till det vore jag hemskt tacksam!

Postad

Det är väl nästan frågan om det ljud man får när man sprätter med ett finger på t.ex. ett vinglas. Det är ju bara att sätta en mick i närheten och spela in. Och sedan eventuellt justera i nåt ljudprogram.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...