Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Vad är det för skillnad på innebörden av följande ord:

Freeware, Shareware och linkware?

Stöter på dem när jag letar efter gratis musik på nätet till mina produktioner.

/F.

Posted

Public Domain:

Du får hantera verker som du vill, inklusive förändra det. Du får även givetvis kopiera fritt & sprida som du vill. Upphovsrätten avsagd eller utgången.

Freeware:

Du får kopiera & spritda fritt, men inte påverka eller förändra. Fortfarande skyddat.

Shareware:

Du får ladda ner & sprida en låst alternativt tidsbegränsad verison av ett program, men vill du ha det i sin fulla funktion eller obegränsat, måste du betala för det.

Linkware:

Aldrig hört talas om, men om du talar om musik så får jag förutsätta att det går ut på att du inte får ha låten på din hemsida i fysisk form eller sprida den utan måste länka till den så att besökaren hoppar in på låtens officiella hemsida för att få ett eget ex.

Finns många fler men ovanligare varianter, exempelvis Postacardware, som går ut på att du måste skicka ett vykort om du använder programmet :-)

Posted

Okey jag frågar igen!

Får jag inget svar nu så antar jag att ingen här på forumet har en susning, lr?!

Tjena!

En sak till.

Får man använda musik som är Freeware i en film som visas offentligt och som man dessutom får betalt för att göra?

/F.

Posted

En fråga till!

Om jag har laddat ner en låt som är freeware.

Får jag då ta betalt för att lägga på den musiken på en film som en kund beställt?

Får jag klippa i ljudfilen?

/F.

Posted

Klurig fråga måste jag säga.

Hade det varit ren PD (Public Domain) så hade svaret varit ett rungande JA!

Men eftersom det bara är Freeware så skulle jag inte chansa.

Leta noggrant på sidan för att se vad det står, hittar du inget, maila dom!

Som värst kan du få ett nej, men oavsett vilket så då vet du :-)

• 2 weeks later...
Posted

Så här står det att läsa på en internetsida med bl.a. nedladdningsbara musikloopar:

"Royalty free loops for download and use in your multimedia projects"

och på den musik-loop jag vill ladda ner står det:

"Freeware"

Kan man tolka detta på nåt annat sätt än att det är helt klart tillåtet att ladda ner musiken och sedan använda den i tex. en film som i mitt fall!?

/F.

Ps. Jag har letat och letat för att se om det står några förbehåll men inte hittat det nån stans på sidan!

• 2 weeks later...