tomasz1985 Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,738500,00.html "Tecknade filmer lyder också under sina egna fysiklagar. -Kolla bara in när någon figur flyger rakt fram och tvärstannar i luften - för att sen, efter en stund falla rakt ner. Sånt händer inte, säger Patrik Norqvist." Jag undrar vem som intalat honom att Hjulben och gråben ska avspegla verkligheten. Jag kan förstå att experter klagar på saker i filmer inom deras område som är osant men att kritisera tecknade filmer för att bryta mot fysikens lagar är absurt. 0 Quote
walfridson Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 %2$s skrev: According to the Criterion Collection commentary, many of the errors found in the film were acknowledged by the director and known even during filming/production and were left in deliberately (such as fire in space) because he said "it's a movie and not many people know about it" these things were kept in for entertainment value Från armageddon trivia.. Så länge det funkar, vem bryr sig? Jag gör det inte iaf :) 0 Quote
gorse Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 [citat=tomasz1985]...men att kritisera tecknade filmer för att bryta mot fysikens lagar är absurt.[/citat] I synnerhet när just denna effekt är det som är det roliga. 0 Quote
Gussyl Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Den sista kommentaren om Stålmannen som fångade en fallande kropp i luften var ju också lite smålustig. Det är HELT overkligt eftersom man skulle knäcka varje ben i kroppen. Däremot verkar Stålmannen helt verklig i en sån scen. Och jag som alltid trott det var trickfilmat... 0 Quote
Djungelsmurfen Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Film: Bilar som kör av vägen eller beskjuts exploderar nästan alltid. Bovarna brukar tända eld på bensin med en brinnande fimp. Verklighet: Bilar sprängs nästan aldrig. Och fimpar är för kalla, det krävs tändstickor. jag kollade på MythBusters på discovery för ett par dagar sedan och då testade dom just de där med att tända bensin med en fimp och enligt dom så var temperaturen tillräckligt hög för att de skulle fungera. så teoretiskt sett så borde de gå även om de inte gjorde de 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Precis som regissören till Armageddon säger så är det ju film som ska underhålla och vem har sagt att fysikens alla lagar måste följas? Kanske är det lite fånigt när någon får 40 käftsmällar i rad utan att blinka men annars är det framförallt snyggfaktorn man ska tänka på när det gäller specialeffekter. Jäkligt löjlig artikel och den får mig bara att ironiskt tänka "nähä!? är det sant!" 0 Quote
Dawey Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Allt i film överdrivs. Framförallt ljud. Glasflaskor splittras över huvudet på folk. Man slår sönder stolar på folk. Kackerlackor och spindlar låter (Seven, Imse Vimse Spindel) Och i Titanic ligger folk och pratar i vatten så kallt att de normalt sett bara skulle skrika och dö på mindre än en minut. Aldrig har fysikens lagar följts i film, men det har tydligen vetenskapsmännen lyckats bevisa först nu! Oj, vilken vetenskaplig upptäckt! 0 Quote
qwertyunion Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 ja jag håller med dig! tänk liksom i indiana jones and the temple of doom - där finns det ju en konstig, ond gubbe som sticker in sin hand i en killes mage och tar ut hjärtat. Jag menar shit! kan de inte fatta att det fungerar inte så i verkligheten. ben och hud går inte sönder genom att bara vidröra det!? bravo 0 Quote
Lasse_laser Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Haha ja. Jag hoppas verkligen inte att forskarna gjorde det på betald tid. Så meningslöst så att hälften hade räckt. Men nu vet vi alla bättre än att be stålmannen rädda oss. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 [citat=Lasse_laser]Men nu vet vi alla bättre än att be stålmannen rädda oss.[/citat] Vaddårå? Går inte det i verkligeheten? 0 Quote
jmalmsten Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 http://www.intuitor.com/moviephysics/ läs deras reviews på diverse filmer... ;) speciellt den om Independence Day... utdrag: "As is our policy we won't reveal the exciting conclusion but will offer a parting thought. Downing a fifteen-mile-diameter saucer would be a disaster. Krauss estimates it would weigh about 100 billion tons and that dropping it from a height of about a mile would release more than 10,000 times as much energy as the nuclear bomb used on Hiroshima. However, that would be minor compared to the effects of releasing the antimatter fuel aboard the ship. The saucer would still be loaded with enough antimatter fuel to toast several cities as well as return to the mothership. The return trip would lift the saucer thousands of times higher than the one mile fall described. Hence, there would be thousands of times more energy stored in the antimatter fuel than released by a one-mile saucer fall. Breaching the antimatter's containment field would cause one gigantic explosion. Do this to saucers all over the globe and Goldblum would have to recycle an awful lot of aluminum cans to compensate." 0 Quote
sound_front Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Sjukt! Alla vet väl nästan vad som är sant och bara på hittat! det ska funka innom filmens värld! hur kul skulle exempelvis Starwars och ALLA andra rymd filmer med ljud i va om de bara va tyst. VA? snacka om att fördumma sig själv som forskare! kan dom inte börja analysera böcker oxå? Harry Potter! finns en del att bita i tror jag... Eller? de där med kvastarna har inte jag fattat i alla fall! Och ingen har sagt att det ska va på riktigt! Men att man har ljud i frymdfilmer idag. Att detta skulle bygga på dålig research för flera år sedan.. hmmm inte så att folk förväntar sig fett med soround ljud när dom betalar 90:- för en "rymd film" ? Sen så kan det va dåligt gjort så man stör sig på det! Men det är en helt annan sak! *grrrr* platta jävla forskare! 0 Quote
Disco Volante Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Haha ja den där länken. Usch och fy sluta klaga på Bondfilmerna! Och det där med Stålmannen att alla hennes ben borde brutits i verkligheten, som en kompis sa: Det är fullt normalt med en flygande kille från en annan planet som kommer hit med övernaturliga krafter? Haha... Rolig läsning är det i alla fall men man ska ju absolut inte ta något av det på "allvar", 0 Quote
Mikael_hs Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Ibland stör man sig ju på uppenbara blunders, men om något inte följer fysikens lagar är det i sig rätt ovesäntligt. Så länge man köper det så... 0 Quote
jmalmsten Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 och ska man vara riktigt petig med detaljerna om stålmannen så kan han ju egentligen inte flyga från början heller. Titta bara på dom gamla tecknade filmerna som började med: "Faster than a speeding bullet! More powerfull than a locomotive! Able to leap tall buildings in a singel jump! the man of steal, Superman!" anledningen var ju också att Krypton hade mycket starkare gravitation. Men varför hans muskler inte förtvinade och varför han är allergisk mot sitt fäderneland har jag inte förstått... och vad jag hört så kunde man skada honom med splittergranater... Men vem fan bryr sig... En film där rymden är tyst?... hmmm Dune och 2001 hade ganska tyst rymd iallafall om man inte räknar med musiken i den senare. 0 Quote
Neo Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Ok min flummiga teori skulle nog vara att dessa forskare inte vet någon om film, de är säkert sådan som älskar svensk film och tycker att de är den bästa i hela världen för den är så realistiskt, och uppfyller alla krav. Men de klart hollywood är inte så desperata eller patetiska att göra en film om hur 40 åringar åker till norrland (typ Alaska) för att hitta sig själva eller att hitta kärleken. Film är enligt min mening underhålling, vilket betyder att man ska bli underhållen. Va konstigt att de inte sa någon om Matrix eller Star wars eller varför inte någon om Batman och alla de andra s.k overkliga filmerna. Nää de där forskarna var rent ut sakt patetiska deras enda beundrare är säker pensionerer som tycker att de var så duktiga. 0 Quote
Dawey Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Säkert tycker alla att dessa "forskare" är patetiska, även äldre som också sett en hel del special effects i många filmer. Gamla klasiker som Frankenstein, King Kong eller Tjuven från Bagdad, skulle dom vara mer verkliga än moderna filmer? Var det därför dom blev klassiker? :) 0 Quote
TDA Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Nu står det ju iofs att forskarna använder detta för att få kids intresserade av fysik. Jag tror inte riktigt att de är så fyrkantiga som exemplen kan få en att tro. Hur som helst så går dramaturgi och verklighet inte hand i hand, dvs det finns inga realistiska filmer. Beckfilmerna är lika overkliga som Harry Potter... 0 Quote
Sim88 Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 hatar aftonbladet, de tar alltid upp så dumma saker. %2$s skrev: 4"Goldfinger" har en scen där en massa soldater tvär-dör när ett plan sprider ut giftgas. I själva verket skulle gasen ha spritts väldigt långsamt. Jag har för mig att soldaterna spelade döda för att sen anfalla Goldfinger när han försöker bryta sig in i Fort Knox, men jag kan ju blanda ihop med nån annan film... Det är i alla fall en av de bästa Bondfilmerna! Man kan inte analysera film på det här viset! Föresten så tycker jag det finns en sekvens eller två i sagan om ringen som inte är helt verklig. Och ett par ställen i The Ring 2 var lite svåra att förklara... 0 Quote
Mannemoviemaker Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 [citat=Sim88]hatar aftonbladet, de tar alltid upp så dumma saker. %2$s skrev: 4"Goldfinger" har en scen där en massa soldater tvär-dör när ett plan sprider ut giftgas. I själva verket skulle gasen ha spritts väldigt långsamt. Jag har för mig att soldaterna spelade döda för att sen anfalla Goldfinger när han försöker bryta sig in i Fort Knox, men jag kan ju blanda ihop med nån annan film... Det är i alla fall en av de bästa Bondfilmerna! Man kan inte analysera film på det här viset! Föresten så tycker jag det finns en sekvens eller två i sagan om ringen som inte är helt verklig. Och ett par ställen i The Ring 2 var lite svåra att förklara...[/citat] det är bara att inse... ingen film är som vardagen till 100% 0 Quote
Tomas T Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 I Aftonbladetartikeln framgår det att fysikernas syfte med att turnera i skolor är just det att öka intresset för fysik.För verkligheten även om den kommer i konflikt med de filmiska kreativiteterna är nog så underhållande och fascinerande.Sen finns det tyvärr en del barn som växer upp med villfarelsen att fiktion och verklighet är nästan detsamma och därför tänjer på gränserna med ödesdigra konsekvenser som följd. 0 Quote
Dawey Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 Det spelar ingen roll vad syftet är. Det är ändå patetiskt när folk som inte fattar nåt om film talar om film. Det skiner säkert igenom även i deras "undervisning". Ungar är känsliga för vuxna som förställer sig, så det är nog flera av ungarna som också kommer att tycka att "vetenskapsmännen" är patetiska. 0 Quote
Disco Volante Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 %2$s skrev: Jag har för mig att soldaterna spelade döda för att sen anfalla Goldfinger när han försöker bryta sig in i Fort Knox, men jag kan ju blanda ihop med nån annan film... Det är i alla fall en av de bästa Bondfilmerna!set! Korrekt, det är ingen dödsgas Galores flygtjejer släpper ut, soldaterna och alla "invånare" spelar. Det är inte helt säkert dock om det är någon slags sömngas hon bytte ut riktiga gasen mot eller om det bara var.. ingenting :) The Spy Who Loved Me och On Her Majesty's Secret Service är bästa bondfilmerna, men det hör inte hit ;) 0 Quote
Christian van Caine Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 Waaahahahahahahahahahaha! :-D Sånna tragiska (valfri grov förolämpning)!!! Om filmerna skulle vara 100% som verkligheten, VARFÖR skulle jag frivilligt betala en jävla massa pengar på TV, bio & en hel hög DVD-skivor...när jag lika gärna skulle kunna gå ut & glo på stan istället?? Stärker enbart ytterligare teorin om att dom som har förstått saker minst har mest att säga om dom. Dummhetskomplex? Jäjä, med viss modifikation säger jag som Cronenberg: Forskare med självhävdelsebehov "tend to do what only psychotics do: they confuse reality with illusion." - David Cronenberg :-) 0 Quote
TDA Posted December 4, 2005 Posted December 4, 2005 [citat=Dawey]Det spelar ingen roll vad syftet är. Det är ändå patetiskt när folk som inte fattar nåt om film talar om film. Det skiner säkert igenom även i deras "undervisning". Ungar är känsliga för vuxna som förställer sig, så det är nog flera av ungarna som också kommer att tycka att "vetenskapsmännen" är patetiska.[/citat] Nu tror jag snarare det är så att Aftonbladet gjort en grej på deras metod. Jag tror det kan vara ett bra sätt att få ungar att diskutera fysik. Precis som när historieläraren berättar festliga anektdoter som egentligen är oviktiga eller påpekar grava festliga historiska fel i filmer. Det handlar väl inte om att förställa sig. Snarare att hitta en ny vinkling. Klart alla ungar fattar att man inte kan göra som i filmerna men det leder in i en diskussion om vad som egentligen skulle hända, voila, klassen pratar fysik... Jag kan nästan garantera att forskarna i artikeln klarar att se film utan att klaga och störas av orimligheterna. 0 Quote
Recommended Posts