Gå till innehåll

Fim sex filmfel - Svenska rymdfysiker sågar specialeffekter

Recommended Posts

Postad

[citat=TDA][citat=Dawey]Det spelar ingen roll vad syftet är. Det är ändå patetiskt när folk som inte fattar nåt om film talar om film. Det skiner säkert igenom även i deras "undervisning". Ungar är känsliga för vuxna som förställer sig, så det är nog flera av ungarna som också kommer att tycka att "vetenskapsmännen" är patetiska.[/citat]

Nu tror jag snarare det är så att Aftonbladet gjort en grej på deras metod. Jag tror det kan vara ett bra sätt att få ungar att diskutera fysik. Precis som när historieläraren berättar festliga anektdoter som egentligen är oviktiga eller påpekar grava festliga historiska fel i filmer. Det handlar väl inte om att förställa sig. Snarare att hitta en ny vinkling. Klart alla ungar fattar att man inte kan göra som i filmerna men det leder in i en diskussion om vad som egentligen skulle hända, voila, klassen pratar fysik...

Jag kan nästan garantera att forskarna i artikeln klarar att se film utan att klaga och störas av orimligheterna.[/citat]

Det jag stör mig är attityden att film bör vara verklig. Det finns ingen film göra anspråk på verklighet. Det ligger i filmens natur. Vet man ingenting om film så ska man inte heller tala om film. Så enkelt är det.

Postad

"It doesn't have to be real, as long as it makes sense!"

Själv så brukar jag tillåta rätt så mycket knasigt i filmer, jag gillar hongkong-action av den anledningen då dom ibland kan ha rent löjliga idéer, men det ska på nått vis finnas en förklaring. De kinesiska hjältarna har övernaturliga krafter, hagelbrakarn ger en jävla rekyl med mera, ljud i rymden etc. jag går med på det mesta.

det jag däremot stör mig på är filmer som tillexempel den med Stefan Fiskmås himself som gick igårkväll på teve. Exempelvis kastas en av gubbarna in i ett skåp och av någon outgrundlig anledning krossas glaset i skåpet bredvid utan att han rörde den, och när en annan göbbe testade ett raketgevär så flög han bakåt... ok, jag går med på vissa konstnärliga friheter med vapen, i hagelbrakare och magnumpistoler fortplantas rekylen i skytten och överdriver man det så visst man kan flyga bakåt av chocken. Men det fina med sådana raketgevär och bazookas är ju att dom är rekylfria, all "rekyl" blåser bakåt genom och ut ur röret. En anorektisk femåring skulle kunna skjuta med raketgevär utan att flyttas en centimeter bakåt bara han orkade lyfta vapnet...

Dessa saker kommer av slarv och inte, som andra konstnärliga friheter, av genomtänkt filmskapande, det är då det irriterar mig. En av mina favoritscener är i en hongkongrulle vid namn:Butterfly and Sword, då hjälten använder sin pilbåge för att flyga genom att sätta sig själv som pil, men det går jag med på, han är ju en legendarisk hjälte med övernaturliga krafter. Neo har sina krafter för att han manipulerar ettor och nollor istället för fysikens lagar.

Med lite mera eftertanke så kan jag väl säga att mr Fiskmås' filmer försöker vara någorlunda verklighetstrogna och misslyckas totalt, medans Hong Kongrullarna kör stenhårt på sin serietidningsverklighet och lyckas.

Det kan ju också ha att göra med att jag tycker att mr Fiskmås' filmer är totalt värdelösa...

"It doesn't have to be real, as long as it makes sense!"

ps/

Det känns samtidigt som att man stör sig mest på det man råkar veta lite om. Jag hade inte tänkt en enda tanke på raketgeväret för bara ett/två år sedan, så ta min kritik med en nypa salt... ;)

Postad

[citat=Dawey]

Det jag stör mig är attityden att film bör vara verklig. Det finns ingen film göra anspråk på verklighet. Det ligger i filmens natur. Vet man ingenting om film så ska man inte heller tala om film. Så enkelt är det.[/citat]

Håller helt med dig. Menade bara att Aftonbladet (sina vanor trogna) troligtvis vinklade artikeln lite och att forskarna egentligen inte stör sig på overklig film. Utan bara tycker det är roliga exempel för att få ungar intresserade av fysik.

Postad

Visst, vissa kan säkert vara sånna att dom bara gnäller mellan filmerna så att säga, men tyvärr känner jag ett flertal självutnämnda smakpoliser som ÄLSKAR att poängtera så fort det kommer upp något som inte stämmer i filmer, speciellt kommentarer som "ååååh va löjligt att den där explosionen i rymden låter, därför att..." & sen vill dom ge en imbecill förklaring till detta för att verka intelligenta. Med enda resultatet att dom verkar som vanliga puckon som vill hävda sig.

Vilken standard-apa som helst fattar det, men ingen bryr sig.

Postad

Nej artikeln är säkert tagen ur ett större sammanhang som antagligen inte säljer så bra eller inte förstås av artikelförfattaren.Det är klart att fysikerna inte springer omkring i skolorna och bara berättar hur förljugna filmerna är och verkligen så mycket tråkigare.Fysikerna vill väl antagligen väcka intresse för högskolestudier/folkbildning parat med en smula sund skeptiscism/vetenskapligt tänkande-sånt som krävs för högre studier vilket naturligtvis inte hindrar att man kan skoja till det på film.

Postad

Tycker sånna där forskare borde skaffa sig pojk/flickvänner istället och göra något med sitt liv. Få folk att bli intresserade av fysik my ass... de har bara för mycket tid att leka med! Skulle älska ifall de kom och föreläste på min skola, skulle ha dom sönder och samman med deras idioti. "ljud i rymden..." Film är inte verkligehet utan verklighetsflykt och ifall de inte fattar det kan de väl lyssna på musik istället.

Sen vill jag heller inte att de ska missbruka filmmediet för att manipulera stackars oskyldiga filmälskare till att bli intresserade med något så flummigt som fysik, det är bara ont...

Postad

Det finns två sammanhang då det enligt mig är fel att bryta mot fysikens lagar i en film:

1) När det pajar upplevelsen av filmen för en stor del av publiken. Det kan ta en ur historien och helt förstöra "suspension of disbelief" om man som publik medvetet tänker på overkligheter och tycker filmmakarna är dumma i huvudet.

2) När de ger en så skev bild av verkligheten att det är direkt farligt. T.ex. att folk drar ut skadade ur kraschade bilar för att de tror att bilen ska explodera, eller tror att det inte är så farligt att bli sparkad i ansiktet eller trilla genom en glasruta.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...