jmalmsten Posted October 25, 2005 Posted October 25, 2005 [citat=jmy]Enligt Guerilla 35:s hemsida: How does this adapter differ from other adapters? The Guerilla35 is an entirely static adapter. Meaning, there are no moving parts or batteries required. As such, you are able to do things in which adapters that move the focusing screen have difficulty doing, like changing the shutter speed on your camera or quick abrupt pans. Also being that it is made of durable aircraft aluminum. It can handle quite a bit of abuse. Jag hittar ingenstans att det står att det är en roterande skiva. Roterande skiva finns i mini35 och micro35. Alla dessa tre adaptrar är ganska dyra: Mini35 från €8000:- Micro35 från $850 Guerilla 35 ca $1150[/citat] gah!... här går jag och mumlar i nattmössan... det var på mini35s hemsida som jag läste det, sorry. hade dem båda öppna samtidigt och hjärnan tog semester ett tag... den där magneten förresten, hur fungerar den egentligen? Då blir det till att tejpa fast den ordentligt (för att undvika att ljus spills in, eller finns det så stora stepupringar till 27mm-gängor?) och utveckla min axelstödsplanka för att avlasta den stackars lilla gängan... Jag är nog en av dem som skulle vara intresserade av en byggsats... då detta är något som alla verkar kämpa med (och egentligen är viktigare för filmlooken än deinterlacing och color-correction sammanslaget) kan man undra varför det inte finns någon videokameratillverkare som bygger in denna funktionen... de allra flesta av oss skulle nog svälja en prishöjning på ett par tusen... ___ GAH!!!, efter att ha redigerat detta inlägg 4 gånger(!) så måste jag erkänna... jag vill, nä, jag måste ha... hur mycket ska du ha för en byggsats? vart fick du tag på optisigman? 0 Quote
gorse Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 [citat=jmy]Det svåra har varit att hitta alla delar och att jag beställt hem delar som inte fungerat som jag trott...[/citat] Den vetskapen har du jobbat hårt med och jag tror att mervärdet för att köpa alla delarna av dig till något överpris gämfört med att själv försöka göra om jobbet är värt varenda öre. Att själv beställa alla individuella delar blir kanske inte ens billigare. Kör hårt, verkar vara en skitbra grej. 0 Quote
jmy Posted October 26, 2005 Author Posted October 26, 2005 Jag har uppdaterat siten med ett nytt klipp, inte lika skakigt som innan! http://www.kokokaka.com/35mm/ (flash 8). 0 Quote
sound_front Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 [citat=jmy]Jag har uppdaterat siten med ett nytt klipp, inte lika skakigt som innan! http://www.kokokaka.com/35mm/ (flash 8).[/citat] Ser bra ut! =) par scunder i slutet som inte vill ladda klart! men som sagt det ser mycket bra ut! Ær det jobbigt att arbeta med focus å zoom nær man har dubbel uppsætning? blir de klumpigt eller funkar det bra om man har objektivstød? 0 Quote
louis cyphre Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Någon som testat Letus35 adaptern? http://www.adapterplace.com Verkar ju bra, kostar bara 300$ vilket är billigare än att bygga... Har en XL1s och det skulle ju vara soft om man kunde få kort skärpedjup utan att stå en mil bort...:) 0 Quote
Munthe Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Jag har en Letus35 och har stor vana av olika adaptrar. Jag har skjutit långfilm med pro35 adaptern. Om Letus35 är bra eller dålig - vettig eller inte - beror helt på vad du ska göra med den. Är det en leksak för eget experimenterande? Isåfall; kör. Den är jätteskoj. Tänker du använda den för proffsprylar med en beställande kund eller i ett projekt med budget? Isåfall; småbildsoptik drar skärpa från macro till oändligt på ett kvarts varv vilket är helt jävla omöjligt för ett B-foto att jobba med + att den drar minst ett steg ljus och riktigt bra och skarpa gluggar är dyra + mattskivan snor upplösning. 0 Quote
Gurra83 Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 det står att jag behöver flash trots att jag gick till länken och installerade Flash 8. Helst svart på sidan. 0 Quote
jmalmsten Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 ok, ponera att jag tar mig i kragen och inhandlar en Letus35, och som jag förstått det tillkommer objektiv, så jag köper en sådan begagnat. Kan jag då nöja mig med det, sätta fast allt på en brädlapp(för stabilitetens skull) framför min lilla dvkamera (stepupringar från 27 till 58 mm verkar inte finnas) som jag skruvar fast i brädan, tätar glappet med Eltejp eller annat, fokuserar kameran på den vibrerande glasskivan och sen är det bara att köra, och sköta all fokus och sånt från den nya objektivet? Det blir intressant att se på spektaklet till kamera när allt är färdigbyggt... ;) Har jag fattat allt rätt? fattas något? och hur lång tid tar det att få grejerna? Upplösningsförlusten borde inte göra skada med min budget-kamera, eller blir det bara värre? 0 Quote
Munthe Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Brädlapp? Tejp? Skruva fast? Misshandlar du ofta din kamera på det där sättet? http://munthe.blogspot.com/2005/10/letus35.html Finns ingen anledning att starta snickarbod... Letus35 är gjord i aluminium och plast. Den väger nästan ingenting. Häktar man på större optik bör man skaffa riktigt stöd till optiken. Sånt finns att köpa för inte allför dyra pengar. Trä och skruvar och tejp låter helt vansinnigt. Tänker du bygga stöd själv skulle jag kika på metall som material. Det går att bygga rätt avancerade saker med lite aluminiumprofiler och en precisionsborr. 0 Quote
Norbert Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Munthe, jag är verkligen sugen på en Letus35. Är i full färd med att sälja grejer så att jag ska ha råd med den och ett Nikon-objektiv med f1.8 som lägsta bländare. :) Då undrar jag naturligtvis om man skulle kunna få se något litet klipp som är filmat genom din häftiga rigg? Hatten av för jmy! Sjukt bra jobbat. Jag gillar filmkänslan i det första klippet där du bara håller i prylarna framför kameran. Säg till om du tänker sälja byggsatser så snart du har testat med två kondensorlinser. Jag kan vara intresserad. Det vore trevlig med en statisk modell. 0 Quote
jmy Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 jag har märkt att en statisk adapter funkar väldigt bra med ljusstarka objektiv men så fort man kommer till upp till en bländare på 2.8f så börjar man se kornen i glaset. Så det krävs hyffsat dyr optik. Det finns ju hyffsat billiga 24mm / 35mm / 50mm som är ljusstarka. Jag tycker Munthe har en viktig poäng vad man har tänkt använda adaptern till. Vi skall t ex göra en professionell filminspelning nu till helgen med adaptern som skall användas för nätet, vi kommer att skala ner filmerna något och i det ändamålet fungerar adaptern ypperligt men om jag skulle göra en filminspelning som skulle blåsas upp på storduk så skulle jag fundera en runda till vad jag skulle använda. Jag tycker Letus35an verkar vara bra, det skulle vara kul att se lite klipp! 0 Quote
Norbert Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Håller med. Sen är det kanske inte så stabilt med en roterande eller vibrerande mattskiva vid häftiga kamerarörelser? Inget med lösa delar ska väl ruskas om ordentligt. En statisk är ju trevlig på så vis. För min del så tror jag inte att jag kommer att blåsa upp filmerna på duk än sålänge. Men det är kanske bäst att köra på Letus35 utifall att man lyckas göra en film som man är nog nöjd med för att visa på festival. :) 0 Quote
jmalmsten Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 [citat=Munthe]Brädlapp? Tejp? Skruva fast? Misshandlar du ofta din kamera på det där sättet? http://munthe.blogspot.com/2005/10/letus35.html Finns ingen anledning att starta snickarbod... Letus35 är gjord i aluminium och plast. Den väger nästan ingenting. Häktar man på större optik bör man skaffa riktigt stöd till optiken. Sånt finns att köpa för inte allför dyra pengar. Trä och skruvar och tejp låter helt vansinnigt. Tänker du bygga stöd själv skulle jag kika på metall som material. Det går att bygga rätt avancerade saker med lite aluminiumprofiler och en precisionsborr.[/citat] heh... kanske uttryckte mig lite krasst så missförstå mig rätt nu, men skruven som jag nämnde är en liten bult med bricka och vingmutter som jag provat ut för att passa kameran, så det är inte särskilt mycket misshandel i det. och själva stöd-brädan var mest för hävarmseffekten som uppstår om jag hittar en sådan stepupring då letusen (sallad?) är byggd för en filtergänga stor nog för att svälja halva min kamera... jag vill ju inte bryta sönder den bara för att jag råkar putta till den... Eltejpen var bara för att ljustäta glappet mellan letus och kamera om jag inte hittar stepupring, och kanske för att hålla fast den på brädan jag söker febrilt efter alternativ då detta inte är värst estetiskt tilltalande... Så allt detta var för att UNDVIKA misshandel. Och varför trä? jo, bor man på bondgård så är det det billigaste som finns, och aluminiumprofiler och precisionsborrar ligger långt borta för mig... Dessutom har jag mvg i bildhuggeri hehe så det är lönlöst att övertala mig på den fronten ;) nämnde jag att jag är lite snål? :D Det får nog bli en letus för mig, när csn-pengarna kommer igen, om inte byggsatsalternativet kommer inom snar framtid... några tips om vad som gäller vid val av objektiv? och hur fungerar denna magnet som alla pratar om?! 0 Quote
jmy Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Jag har lagt upp en bild på http://www.kokokaka.com/35mm som visar hur magneten fungerar. Det finns små superstarka magneter att köpa på Panduro eller liknande affärer. Magneten fastnar av sig själv och är så små att det går att stänga displayen utan att ta bort den! 0 Quote
Munthe Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 [citat=jmalmsten]letusen (sallad?)[/citat] Letus35...Let...us...35...millimeter... :) 0 Quote
jmalmsten Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 efter att ha tittat på lite fler testvideos så är jag helt såld på mini35-idén... munthe, du som handlat av dom förut, är det något speciellt jag ska tänka på innan jag öppnar paypal-konto och skickar en beställning? och, Gah! canon- eller Nikon-gänga till 35-mm objektivet? eller ska jag börja med att hitta ett objektiv innan jag gör något förhastat måntro? 0 Quote
krockis Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 oj vad det var fart på mini35 diskussionen. detta är ingen ny uppfinning, funnits ett tag och resultaten variera. har testat letus35 och den e ok om man e amatör men som sagt den suger ljus rätt bra....:) 0 Quote
Norbert Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Jag undrar samma sak som jmalmsten. Jag känner en kille vars far är beredd att sälja ett Nikon AI-objektiv på 50mm med bländare f1.8 till mig för 800:-. Är det en okey lösning? Eller ska man ha lägre bländartal än så för att få in nåt ljus överhuvudtaget i Letusen? Hittade inget Canon FD direkt. 0 Quote
jmalmsten Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 det finns ett antal canon fd objektiv på tradera: http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=35&county=0&catid=1407 ska man se på utbudet av billiga objektiv utan autofokus så verkar canon vara det rätta... so be it... 0 Quote
jmy Posted October 29, 2005 Author Posted October 29, 2005 Objektiv med f2 eller bättre funkar tycker jag. Nypriser ink moms: Nikon Objektiv Af 35/2,0D ca 3400:- Nikon Objektiv Af 50/1,8D ca 1400:- Nikon Objektiv Af 85/1,8D ca 3800:- Någon som har tips på bra begagnade sidor för objektiv? Finns det någon tråd igång för det? Det borde finnas mängder av gamla manuella objektiv till salu. Jag brukar inte hitta så ljusstarka objektiv på Blocket och ebay. 0 Quote
krockis Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 gå runt på loppis så mkt som du kan. folk brukar prissätta riktigt klantigt på vissa ställen och då gör du ett kap...:) detta e det absolut bästa sättet, du kan hitta vilken 8 mm kamera som helst för mellan 15-40 kr, exempelvis. 0 Quote
Simon Hasselblom Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Vilken känsla!!! Riktigt schyssta provklipp på sidan, jmy..!! :D Tyckte jag kände igen min kusin i klipp två. Jag har lite samma fråga som jmalmsten; jag har en Panasonic nv-gs120, med omkrets 37 mm. Jag är inte alls insatt i hur tekniken fungerar, men det skulle vara hur grymt som helst att använda sig av detta, med ett sådant resultat. Men, allt som allt... utan objektiv ligger alltså adaptern på ca 2000:-? Är det det absolut billigaste alternativet? Det kanske i för sig är svårt att veta, men du ska i alla fall ha tack för tipset, jmy! :) 0 Quote
wääuu Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 förändras brännvidden nånting, eller får man samma brännvidd som 35mm objektivet har? 0 Quote
Norbert Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Har ni sett den här? :D Jag skrattar halvt ihjäl mig. http://www.holyzoo.com/content/35mm/video/The_Adapter_Movie_500kbs.mov 0 Quote
jmalmsten Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Simon Hasselblom: eh, jo, med tanke på att praktiskt taget alla alternativ jag sett skjuter snabbt iväg mot 10-/20 000 kronorsgränsen. Den som jmy hade byggt gick på 2000 kr i delar som han beställt från diverse ställen i världen. men visst det kan finnas billigare alternativ, men kvaliten går ju också ner med priset, och letusen är ju fortfarande mest ett hemmabygge. Det billigaste alternativet vore väl att bygga en Camera obscura av papplåda och smörpapper som mini35 och filma bilden som blir däri... skaffa en stepupring från 37-58 så borde det gå. Kom ihåg att letusen finns för Nikon och Canon FD, så du måste välja version utefter ditt objektiv... 2000 kr ska du nog ta med en nypa salt, enligt forex blir $300 ungefär 2360 kr, och har jag tur så stämmer det som Quyen svarade mig med i mailform: "... I will say $40 value and you can avoid tax. Thanks." när jag frågade om skatt och tull... Norbert: hehe, såg den precis efter att jag skickat lite frågor till Quyen, så det blev lite pinsamt... jag vill också ha ett sånt objektiv som han har :D 0 Quote
Recommended Posts