Gå till innehåll

Fungerande 35mm adapter!


jmy

Recommended Posts

jmalmsten,

 

Tack för beskrivningen! Det skulle vara intressant att se hur det ser ut sen, för du har väl också en Panasic-modell? Om du har lust och tid kan du väl göra en testfilm och lägga upp när du fått utrustningen.

 

Jag har en massa gamla Pentax-ojektiv hemma. Synd att inte de kommer till användning. Finns det andra adaptorer som kan ha hand om sådana objektiv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är enkelt att välja vilket fäste man vill ha till adaptern, mitt nuvarande fäste är ett begagnat nikon f-mount-fäste som jag limmat fast på ett 52mm filter. Om du bara har en begagnad kamera som du är beredd att skruva isär så går det att välja vilket fästa man vill. Jag väntar fortfarande dock på ett riktigt fäste från nikon.

 

Det går att bygga även en billigare adapter, själva röret med filterringar kostade ca 700 kronor vilket skulle kunna byggas av plaströr och lim mm för ca 100 kronor. Kondensorlinser går att hitta i begangnade objektiv. För mig har det varit viktigt att bygga något riktigt robust med möjligheten att finjustera linserna för bästa möjliga bild.

 

Vi gjorde vårt andra professionella jobb i helgen med adaptern, filmade 70 personer på en dag och gjorde totalt över 300 tagningar där vi zoomade in / ut mellan varje tagning utan att kameran / adaptern strulade en enda gång! I sådana förhållanden är det skönt att inte ha ett plaströr!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmy]Det är enkelt att välja vilket fäste man vill ha till adaptern, mitt nuvarande fäste är ett begagnat nikon f-mount-fäste som jag limmat fast på ett 52mm filter. Om du bara har en begagnad kamera som du är beredd att skruva isär så går det att välja vilket fästa man vill. Jag väntar fortfarande dock på ett riktigt fäste från nikon.

 

Det går att bygga även en billigare adapter, själva röret med filterringar kostade ca 700 kronor vilket skulle kunna byggas av plaströr och lim mm för ca 100 kronor. Kondensorlinser går att hitta i begangnade objektiv. För mig har det varit viktigt att bygga något riktigt robust med möjligheten att finjustera linserna för bästa möjliga bild.

 

Vi gjorde vårt andra professionella jobb i helgen med adaptern, filmade 70 personer på en dag och gjorde totalt över 300 tagningar där vi zoomade in / ut mellan varje tagning utan att kameran / adaptern strulade en enda gång! I sådana förhållanden är det skönt att inte ha ett plaströr![/citat]

 

 

låter mycket bra! Att den fungerade så bra! bygger jag en så vill jag att den ska hålla før det mæsta! Vad ær førdelen om du køper ett fæste istællet før att skruva loss ett från en kamera eller køpa ett begagnat om de finns?

Fungerar de med "FOLLOW FOCUS" till SLR gluggar? tænker på gripp møstret?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk dig helt enkelt att adaptern och objektivet tillsammans bildar en kamera, matt-skivan sitter däri och låtsas vara filmen som exponeras, skillnaden är att "filmen" exponeras hela tiden och utan avbrott så att man samtidigt kan filma mattskivans baksida och få det som syns där på video.

 

jag var nyss på expert och från deras leverantör så måste jag köpa 3 adapterringar (27-38, 38-52,52-58!) för att kunna montera adaptern... vojne vojne, det här blir spännande att lösa, det verkar inte finnas annat att göra än att öppna snickarboden... den kommer nog att se ut som den i skämtfilmen...

 

jmy: snälla, berätta vart vi kan få se dom där tagningarna!

 

forumledare: är inte den här tråden och den i sektionen foto/ljus väldigt lika?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan tyvärr inte lägga upp några tagningar föränn siten gått live, ni får vänta till den 6 december! Vi är väldigt nöjda med resultatet, vi har jobbat mycket i post med materialet och det är mer lättarbetat än rena dv-filmer. Brusreducering plus skärpa ger ett väldigt bra resultat!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmy]det är mer lättarbetat än rena dv-filmer[/citat]Vad är det du får ur din XM-2 om inte rena dv-filmer?

 

[citat=jmy]Brusreducering plus skärpa ger ett väldigt bra resultat![/citat]Vilket program/plugin använder du för detta?

 

 

EDIT: Var får du tag på objektivfästen föresten? Jag skulle behöva ett fäste till Nikon AI.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanon, för alla vet vi ju att de vita utfrätta områdena i digital video är födda ur ren ondska. :) Man får väl lite mjölkig bild på köpet men man kanske kan öka kontrasten i efterarbetet för att avhjälpa detta?

 

EDIT: Var fick du tag på ett löst objektivfäste?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

jmy, vilken brännvid osv är det på din/dina BK-7 Plano Convex? Jag ska skaffa ett par och göra en liknande mini35:a som din. Det enda jag vet är att jag vill ha 50,8mm diameter. Jag har ingen aning om resten. Jag är ingen optiker.

 

Så, vilken av de linserna med 50,8mm diameter skulle du ha valt från följande sida?

 

http://www.thorlabs.com/NewGroupPage2.cfm?Guide=53&Category_ID=60&ObjectGroup_ID=112

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom lens tuben från Thorlabs är 2", vilket är 50.8mm, så borde det fungera. Eller ja, egentligen är lens tuben 2,009" bara för att 2" linser ska passa.

 

Hmm, det närmaste jag hittar på Thorlabs är linser med brännvidd 75mm, center tc 12.5mm och edge te okänt.

Vad innebär en sån skillnad? Eftersom jag ska beställa andra delar från Thorlabs vill jag också beställa linserna därifrån.

 

Sen en till fråga om linserna, åt vilket håll vänder man linserna i adaptern? Buktiga sidan mot mattskivan eller plana?

 

Hur löste du den främre delen av adaptern? Tog du ett objektivfäste från en gammal kamera? En adapterrring? En mellanring? Hur fick du fästet att sitta fast i röret? Använde du någon stepring för att kunna skruva fast det?

Hur löste du den bakre delen av adaptern, alltså mot kameran? Stepring? Finns det någon stepring som passar i innergängan i linstuben?

Tar gladeligen emot tips om detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har 50mm linser, de passar bra. Det är inte så mycket som skiljer så det funkar nog med båda. Kommer inte ihåg om det var mycket glapp när jag satte i dom. Så här har jag satt mina:

 

f -mount | mattskiva ) planoconvex lins | macrolins | camera

 

Jag vet att andra har satt den åt andra hållet också (, vissa använder två () eller )(. Det bästa är att testa sig fram vilket som ger bästa bilden.

 

Om jag fattat rätt så är brännvidden för planoconvexlinsen max avstånd mellan lins och mattskiva innan den tappar fokus. Jag har bara en ring (1-2mm) mellan mattskivan och linsen. Jag tror att om du ökar avståndet så ökar du även förstoringen men får mer distortion i bilden. Eftersom det är en fördel att ha en så kort adapter som möjligt (för att inte tappa ljus och att den inte skall bli för tung) så tror jag att det är bäst med så kort brännvid som möjligt på linsen. Jag är ingen optiker, detta är bara vad jag kommit fram till när jag testat.

 

Fästning:

Jag tog ett gammalt fäste som jag köpte av en nikon-reparatör och limmade på ett 52mm filter där jag plockat ut glaset. Sedan skruvade jag fast den på röret (det har en 52mm gänga som passar perfekt).

 

Jag har beställt en Nikon BR-3 adapter som är ett nikonfäste till 52mm gänga (skall hämta på måndag) som jag hoppas skall passa perfekt. Isåfall har jag skruvat ihop alla delar i adaptern vilket gör den superenkel att bygga!

 

På kameran har jag en 58-52 mm stepdownring som jag skruvar på adaptern. Här får du välja step-ring efter din kameragänga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så hjärtligt för all info! Nu kan bygget börja. :)

 

Jag har också kikat på den där adapterringen Nikon BR-3, men jag visste inte att röret hade 52mm gänga. Kanon, då kan jag beställa en sån. Såg precis att röret har gängor på utsidan i ena änden.

Du får kika in här och tala om hur den passar.

 

Macrolinsen du använder, är den 52mm så att den passar mot röret eller är den 58mm så att den sitter mot kameran? Jag har bara en liten kamera med 27mm gänga men jag funderar på att leta en 72mm macrolins för att helgardera mig inför framtiden. ;) Så det blir alltså 72-52 stepdown till röret, och sedan en kombination av ringar på andra sidan för att komma ner från 72mm till mina 27mm.

 

Alltså:

Nikon BR-3 -> rör -> mattskiva -> ) -> 72-52mm stepdown -> macro -> 72-27mm stepdown -> kamera

 

Jag vet inte riktigt hur det här med stepringar funkar, men eftersom röret är yttergängat bara på ena sidan så måste man väl ha en stepring med yttergänga på sidan som sitter mot kameran? Och hur ser macrolinserna ut? Ytter- eller innergänga?

 

Och du, angående brännvidden, borde man inte kunna sätta den konvexa linsen direkt mot mattskivan istället? På så vis slipper man även en retainer ring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det blir många stepringar du måste koppla ihop om det skall fungera. Jag har ett 58mm macro på min kamera och en 58-52 stepdown till adaptern. Det blir stabilt och bra.

 

Ett alternativ är att ha ett 52mm macro på adaptern och stepring till kameran, då behöver du bara byta ut stepringen när du byter kamera.

 

Dock kräver de större kamerorna med 72mm gänga kraftigare macro, vissa använder 2 st +10 macro för att kunna fokusera. Jag använder endast ett +4 men det är lite för svagt för att jag skall kunna fokusera på ett enkelt sätt. Väntar på ett +7 century optics som skall vara riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, men har röret yttergänga på båda sidor då? För både macrolinsen och adapterring BR-3 är väl gängade på insidan? Hur gick det med adapterringen föresten?

 

Jag har också ett 58mm macro och behöver då en 58-52 stepdown. Hur tror du att det funkar på den andra sidan macrot för mig? Blir det stepdown där också för att komma ner till kamerans filterdiameter, eller blir det stepup från kameran sett?

 

Jag kommer att använda ett +10 macro och ett +4 macro, så det ska ge mig +14 macro vilket jag tror ska räcka.

 

Man får väl se om det uppstår aberration. Då är det achromatic lens i tuben som gäller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Röret är hona i ena änden och hane i andra så det blir som ett långt filter vilket gör att du kan sätta kamera > macro > rör > kamerafäste. Men när det gäller br-3 adaptern (som kamerafäste) så är den en hona vilket gör att jag får sätta en omkopplare därimellan. Som tur var beställde jag en sådan med röret så jag slipper vänta en månad till!

 

Du behöver en stepup från din kamera 27-58mm. Antar att du får kombinera ett par stycken.

 

+14 låter som om det räcker gott och väl. Om kameran har en öppning på 27mm är det inte säkert du behöver något alls eller endast +4.

 

Med den planoconvexa linsen jag använder märker jag inte av någon aberration men i kombination med billigare macrolinser kan det uppstå. Century Optics macro har akromatiska linser, återkommer när jag provat med den och om jag kan se någon skillnad.

 

Hmm, mycket svåra ord nu känner jag.. säg till om jag skall förklara något lite mer utförligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den där "omkopplaren" till röret som du snackar om. Finns den också på Thorlabs alltså? Vad heter den isåfall? Jag blir nog tvungen att beställa en. Det är dock inte nödvändigt att vänta i flera månader på grejer från Thorlabs. Jag beställer från kontoret i Sverige och får vänta högst en vecka på leverans.

Så, vad heter omkopplaren? Fungerar det inte att bara skruva in en retainer ring till hälften eller nåt? :)

 

Ah, alltså behöver jag 58-52mm stepdown och en kombination av stepup-ringar för att få 27-58mm. Jag kommer ju garanterat bli tvungen att bygga rods för att hjälpa till att hålla adaptern.

 

Jag kom över billiga macrolinser. Jag har ingen aning om hurvida de är akromatiska eller ej, men har jag tur så slipper jag använda dem helt och hållet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns lite dumt att jag åter hoppar in med ett inlägg utan att ha läst era, men jag undrar lite över mini35.

 

Jag har sett lite testfilmer, och många är riktigt snygga, men jag har också sett vissa där jag blir lite besviken; visst blir skärpedjupet kort, så relationen mellan fokus/icke fokus blir större, men de områden med fokus minskar i skärpa, och det gör mig lite besviken. Ska jag vara riktigt ärlig är jag mer intresserad av en riktigt skarp bild än en halvdaskig skärpa med extremt kort skärpedjup.

 

Min fråga; jag har en miniDV med 3CCD (Panasonic NVGS120). Kan det finnas saker att köpa till denna kamera för att skärpan inte går förlorad, men att skärpedjupet ändå blir kortare? Å i detta fall inom en kostnad av cirkus 2000 eller billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmy]Den heter SM2T2. Jag beställer också från göteborgskontoret men det brukar ta 1 månad då de i sin tur beställer från huvudlagret. De kanske har börjat ta in dem i lagret nu![/citat]Tack och bock, då ska jag genast beställa mig en SM2T2 med. Har jag tur så får jag adapterringen på torsdag, så då kan jag börja skruva ihop adaptern lite smått.

Föresten, behöver man en SM2 Locking Nut till SM2T2 också?

 

[citat=Simon Hasselblom]Min fråga; jag har en miniDV med 3CCD (Panasonic NVGS120). Kan det finnas saker att köpa till denna kamera för att skärpan inte går förlorad, men att skärpedjupet ändå blir kortare? Å i detta fall inom en kostnad av cirkus 2000 eller billigare.[/citat]Simon, mini35-adaptrar av alla dess slag gör bilden lite mjölkigare, så jag förstår vad du menar. Visar man det på en stor duk ska tydligen oskärpan du talar om synas ännu mer. Den absolut bästa mini35-adaptern (pro35) ska väl ge rätt hyfsad bild, men den kostar ju en del.

Alla hemmagjorda alternativ ligger ju just i den prisklassen 2000-2500kr. Om det hade funnits ett alternativ till mini35-adaptern som gav en skarpare bild för samma pris så tror jag att mini35-konceptet inte hade diskuterats så mycket som det gör.

Ett billigt alternativ är väl att skita i mini35 och istället hålla en stor matt glasskiva bakom skådespelaren, typ som ett badrumsfönster, som gör bilden suddig. Då borde du få skådespelaren i full skärpa. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fråga till Munthe främst..

 

har också erfarenhet av ps techniks adaptrar. jag har bara en fråga angående din letus.. och det är hur är den skakmässigt. alltså om du sätter kamera på ett stativ. sen tänk dig att du ska göra en skärpedragning, börjar hela bilden skaka och hoppa så fort du nuddar fokusringen då? det är den känslan jag får när jag ser alla tester, plus då jag utgår ifrån mina egna erfarenheteter med att bygga adaptrar.

 

inte ens ps techniks mini35 är klockren (endast kört den med dvx100)

 

förutom skaket så har jag en till fråga. nämligen vilken achromat du har, den gamla ($300 inkl frakt) eller den nya ($350 inkl frakt)

 

MVH Eric

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...