Gå till innehåll

Fungerande 35mm adapter!


jmy

Recommended Posts

hmm det låter som en newtonring glas som speglas i glas i en oändlig cirkel men lösningen finns nog därute kanske hos jmy vem vet?

 

Edit: haha vilkn idé det där med softscreenen, vem pallar bära med sig en sådan egentligen? de där jänkana kommer alltid med så skumma produkter

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inga steprings så jag kan inte fästa adaptern mot kameran än. När jag gör det och får ljustätt i den änden där den konvexa linsen sitter så borde det inte bli några reflexer?

 

Tja, det verkar ju som man kan vika ihop softscreenen i alla fall, och man behöver aldrig oroa sig för att missa med skärpan. Genialt anser jag! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ber om ursäkt för att jag inte fått upp några klipp ännu, jag har gjort några tester och har lite klipp att lägga upp men jag har inte hunnit pga mitt jobb.

 

Angående reflex: Jag vet att när jag filmat sterainsljus i mörkt rum fick en spegling, kan tänka mig att det kan reflekteras mellan glasen. Annars har jag inte haft några problem. Har du den matta sidan mot kameran och den blanka mot objektivet?

 

Här är två projekt jag använt adaptern till:

http://www.moustacheape.com

http://www.systembolaget.se (klicka på gissa min ålder)

Länk till kommentar
Share on other sites

Yes, jag har matta sidan mot kameran. Det är i den konvexa linsen reflexen uppstår eftersom allt "bakom" den reflekteras i den buktiga ytan. Jag provade vända den buktiga sidan mot mattskivan men det resulterade bara i en förvrängd bild. :)

 

Som sagt i den andra tråden, jag skulle gärna kika på klippen men allt jag ser är bilden på din rigg, inga länkar.

 

 

Här är första bilden på min adapter, byggd enligt jmys recept:

 

http://stagvall.mine.nu/ninn35s/ninn35s.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Yes, jag har matta sidan mot kameran. Det är i den konvexa linsen reflexen uppstår eftersom allt "bakom" den reflekteras i den buktiga ytan. Jag provade vända den buktiga sidan mot mattskivan men det resulterade bara i en förvrängd bild. :)

 

Som sagt i den andra tråden, jag skulle gärna kika på klippen men allt jag ser är bilden på din rigg, inga länkar.

 

 

Här är första bilden på min adapter, byggd enligt jmys recept:

 

http://stagvall.mine.nu/ninn35s/ninn35s.jpg[/citat]

 

Tjusigt. Hur fungerar den?? Vad har den kostat..?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tjena...har märkt att denna tråd inte är lika aktiv som den brukade. Har precis byggt klart min adapter. Men har fortfarande lite finjusteringar kvar

 

http://www.pokerofstockholm.se/film/35mm.wmv

 

kvaliten på filmen är inte den bästa.

Har någon en ide om hur jag ska kunna få bort det gryniga i filmen? Objektivet är lite dammigt men man ser grynet allt för mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Smart. Jag måste rengöra min adapter så fort jag får mina steprings. Jag har 72mm gänga på kamerna och måste stega ner till macrolinsen med 58mm gänga. Har jag otur så kommer ringen att komma med i bild eftersom adaptern kommer att sitta väldigt nära linsen på kameran så att jag inte kan zooma in så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har provat adaptern på en panasonic dvx200, 72mm gänga. Det funkade jättebra. Det går dock inte att vända bilden på displayen vilket blir krångligt om man inte har extern monitor.

 

Med mitt grafikkort på min bärbara, ett nvidea går det att vända bilden på skärmen, det går även att koppla ett kortkommando till, det gör att den fungerar perfekt som monitor!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått stepringsen och gjort rent adaptern. Det fungerar, bara nåt litet skräp kvar. Adaptern käkar verkligen en hel del ljus. Jag hade alla taklampor på inomhus men det blev ändå väldigt väldigt mörkt. Har ett objektiv med bländare f/1.8 och jag trodde faktiskt inte att det skulle bli så mörkt.

 

Smart med bärbar dator som monitor. Jag får nog köra det alternativet innan jag får pengar över till en lcd-tv eller något liknande. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När ska man få de klipp från din adapter Nobert? =) sugen! Ska testfilma med en Letus imorgon! hoppas allt går bra! isåfall kommer jag köra den på en av slutfilmerna på Skurup! Är lite orolig dock! med ljus och så, gluggarna jag lånat, där är bländarna inställda på "minimum". Har ingen kamera att fästa dom på så att dom går upp till max, som det ser ut nu! hoppas det löser sig!

tack & hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ett klipp här: http://stagvall.mine.nu/ninn35s/ninn35s%20test%20%231%20(DivX).avi

 

Lite skakigt, var tvungen att hålla handen under adaptern som stöd. Och som ni ser på inomhusklippet så käkar adaptern mycket ljus. Jag har ljusat upp klippet något i datorn, därav bruset.

 

Här är en stilig bild på kamera + adaptern + ett nikon 200mm zoomobjektiv: http://stagvall.mine.nu/ninn35s/ninn35s_dvx100.jpg

 

En letus fungerar nog utmärkt tror jag. När man gör spelfilm har man ju åtminstone kontroll över ljuset. Finns det inte tillräckligt så har du tid och rum att skaffa fram mer ljus. Filmkameror är väl mindre ljuskänsliga än videokameror, så om de lyckas på film ska det nog inte vara några problem med en adapter som käkar ljus.

Låter skumt att du inte kan ställa bländaren på själva objektiven. Du kanske har för nya objektiv? Objektivet till min digitala systemkamera kan man inte ställa bländaren på vet jag, men på mina gamla Nikon-objektiv (från analoga kameror) finns det en ring för bländaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. hehe ser sjukt ut (bilden) =) svårt att hanskas med eller? 200, blir det inte extremt mycket tele? Det här med bländaren. Det sitter ju en ring! men jag kan inte ändra på den! har ju inte någon kamera då jag har lånat dom av min gamla fotolärare som inte hadde någon kamera heller... Om detta blir ett problem så får jag hitta en kamera helt enkelt! måste lösa sig!!!! Kul att se klipp! är lite orolig för att det ine kommer bli tillräckligt skarpt! kollar man på testen från Letus egenhemsida ser det väldigt bra ut! G35'an är ju dyrara & bättre men där är det ju fast mattskiva, och allt jag har sätt med den ser väldigt bra ut! men men ska testa det hela idag ju!

 

Ha det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en Letus35mm-adapter med 58mm gänga, som

av olika praktiska skäl inte gick att fästa ordentligt vid

den HDV-kamera vi använde. Därför gick inte mattskivan i adaptern

att zooma in ordentligt. Men man kan få en uppfattning om

resultatet genom att se följande filmklipp (blanda ej ihop

taskig komprimering/codec med vad adaptern åstadkommer).

Se länken:

 

http://www.branbomm.se/video01/zombie06.wmv

 

Är själv extremt nöjd med Letus35. Är på ett sätt BÄTTRE än proffsadaptern från PS Technik, eftersom vidare vinkel kan fås med en given lins.

En 50mm-lins blir alltså kanske 30mm (eller nåt) dock med viss vignettering.

Var beredd på skräp i adaptern dock! Och uppochnervänd bild i sökaren!!!

(köp Flip-versionen!)

 

Nikolaj

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Har plåtat klart filmen där vi lånade Letus'en! fungerade rätt bra! lite meckigt men resultatet var heltklart godkänt! skulle vilja att mattskivan inte var lika synlig som den faktist är! men det får man leva med nu! hoppas kunna lägga upp någåt klipp senare!

 

 

Nikolaj, verkar jobbigt att ni inte kunnde zooma in så mycket som behövdes!-? ser väll bra ut, men ljudet och ljussättningen va inte så rolig! mörkt och burkigt! men men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det var jobbigt att vi inte kunde zooma in mattskivan ordentligt! Vi blir tvungna att beskära bilden för att bli av med de skakande kanterna.

Apropå ljudet: ljudläggningen har inte ens påbörjats. Ljuden som hörs på ljudspåret kommer att ersättas av andra.

 

Apropå "mörk" bild: originalmaterialet på HDV ser ojämförligt mycket bättre ut. Det är ett vanligt problem tycker jag: att bedöma resultatet av olika adaptrar när exempelfilmerna är så taskigt komprimerade då de läggs ut på nätet.

 

Vad mitt originalmaterial visar, vill jag påstå, är att Letus35 funkar att använda till HDV; resultatet blir mer högupplöst än med DV trots att adapterns korn kanske sabbar en del av upplösningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...