Gå till innehåll

Fungerande 35mm adapter!


jmy

Recommended Posts

[citat=Norbert]Ett billigt alternativ är väl att skita i mini35 och istället hålla en stor matt glasskiva bakom skådespelaren, typ som ett badrumsfönster, som gör bilden suddig. Då borde du få skådespelaren i full skärpa. :)[/citat]

 

Haha, jag måste säga att en enorm matt glasskiva var en rätt finurlig och intressant idé! ;)

 

Tack så mycket för svaren. Jo, det du nämde med oskarp bild på bio har jag själv erfanrenhet av när jag satt på någon av de tre främsta stolraderna i en biosalong för att beskåda senaste Harry Potterfilmen - då var nästan allt helt suddigt, så det var sista gången jag satte mig långt fram på en biograf. :P

 

Jaa, det verkar ju ge rätt schysst bild, tycker jag. Fast jag förstår inte rent optiskt hur det är skillnad på tekniken - att en miniDV i samtliga fall ger långt skärpedjup (undantag för macrobilder), medan en 35mm kan filma kortare. Fungerar bländare och slutartid på olika sätt i de olika kamerorna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att minidv-kameror har så långt skärpedjup är vad jag har förståt på grund av att bildsensorn är så liten. Video har ju sin motsvarighet även i filmkamerornas värld. Det är lika svårt att få kort skärpedjup på super8 som det är på video, eftersom super8-film bara är 8mm bred. Ju bredare film desto kortare skärpedjup. På 16mm kan man arbeta kreativt med skärpedjupet i större utsträckning än på super8. På 35mm film får man väldigt kort skärpedjup om man vill.

Tänk på Betacam-kamerorna de använder mycket inom tv, där har de ganska kort skärpedjup på grund av att bildsensorn ofta är dubbelt så stor som på de bästa minidv-kamerorna. Sen har ju Betacam-kamerorna trevlig optik från början också. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ericohman]ett annat alternativ är att sitta frame för frame och använda en defocus plug-in . sen är det bara maska och keyframa oskärpa i bakgrund/förgrund :)[/citat]Haha, det är ett alternativ för de få människor med ett odelbart tålamod. Jag tror mer på min badrumsfönster-metod. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Har tyvärr inte fått alla delar än. Adapterringen jag behöver var restad hos Nikon, så jag väntar ivrigt på ett mejl från Scandinavian Photo med en redogörelse för när adapterringen kan beställas igen. Jag trodde att jag skulle få mejlet idag nu när julhelgen är över, men icke sa Nicke.

 

Sedan vet jag inte vilka steprings jag behöver, eller om jag ens kommer att behöva några. Jag har bara en liten handycam och de brukar ha mycket bättre närgräns än större kameror, så jag kanske slipper macrolinsen framför kameran och därmed slipper jag också en hel del steprings. Så jag avvaktar och ser hur det funkar när jag håller adaptern framför kameran bara.

 

Så fort jag får adapterringen så kommer jag alltså att filma lite skakiga testklipp. Ska bli spännande. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

intressanta inlägg. Jag följer upp i smyg men kanske vore bättre att visa mig ändå (trots att jag är ful som fan :-P). Jag har beställt en Letus35 FLip version från adapterplace.com och skall använda med en begagnad Canon FD 50mm/1.4. Leveranser sker inom 3 veckor om allt går som det ska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer troligen att köpa en lcd-tv och använda som monitor vid inspelning, eftersom vi även kommer att bygga en jib och en dolly. Vänder jag den uppochner så löses problemet med den felvända bilden. Personligen tycker jag inte att en hemmabyggd mini35 som vänder bilden rätt är värd $600, men han är ju den enda som har byggt en, så jag antar att han kan sätta ett högt värde på den. Hur som helst, lcd-tv brukar vara mycket billigare. Jag kör på det. :)

 

Det var ett hyffsat objektiv du hade hittat. f1.4. Var det dyrt? Jag kommer att köra med f1.8.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar på att köpa en Letus35. Vet ni ifall allt ingår då, alltså roterande mattskiva kopplat till en 58mm filtergänga? (Jag får fixa lite stepringar...)

 

Jag får se hur jag gör med objektivet. Vet ni vad adapterplace.com har för obejtivfäste ytterst på adaptern? Är det skruvfattning?

 

Jag har undrat över en sak, miniDV-kamerorna är ju byggda att hålla ett filter utanpå kameran, men när man bygger på adapter, stepringar plus obejtiv, borde det verkligen hålla och vara stadigt att bära med sig? Bara en tanke...

Länk till kommentar
Share on other sites

Letus35 kommer väl vad jag har förståt som en liten tub med en vibrerande mattskiva som hänger i vanliga gummisnoddar. Tänk på att de torkar och spricker en dag. Men det är iofs bara att skruva upp den och byta gummisnoddar.

 

"Metal mount which has swapable Canon FD and Nikon AI on both ends and will dust proof your unit for $100 extra.

 

72mm version is available for $20 extra"

 

Du får själv välja vilket objektivfäste du vill ha, Canon FD eller Nikon AI. Jag tror att du även får välja gänga till kameran själv i viss utsträckning. Ska inte uttala mig om det. Du får mejla till Quyen och fråga. Det löses med steprings annars.

 

Det där med hållbarheten när man sätter adaptern på en liten kamera vet jag väldigt lite om också, men jag vet att mitt hemmabygge kommer att bli längre än kameran själv, så jag måste nog bygga rods eller nånting för stöd.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Jag kommer troligen att köpa en lcd-tv och använda som monitor vid inspelning, eftersom vi även kommer att bygga en jib och en dolly. [/citat]

Kul! Vad är jib förresten? Jag har planer att bygga en datorkontrollerad kran. Håller på att leta komponenter nu. Det är mest den elektromekaniska delen som oroar mig mest. Kontroll delen är den enklaste i min värld.

 

[citat=Norbert] Personligen tycker jag inte att en hemmabyggd mini35 som vänder bilden rätt är värd $600, men han är ju den enda som har byggt en, så jag antar att han kan sätta ett högt värde på den. Hur som helst, lcd-tv brukar vara mycket billigare. Jag kör på det. :)[/citat]

Ja, 600$ är kanske små dyrt = 4800 SEK. Men ey! någon måste ju nappa för den va ;-)

 

[citat=Norbert]

Det var ett hyffsat objektiv du hade hittat. f1.4. Var det dyrt? Jag kommer att köra med f1.8.[/citat]

Det kostade 1250:- + frakt. Begagnad förstås på wibergsfoto.se. Finns flera exemplar fortfarande...

 

 

 

Är din mini35 färdig? Kan du visa bilder?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick min letus 35 flip idag! Måste erkänna att jag är skitimponerad över

leveranstiden. Beställde för exakt en vecka sedan. Det tog en bara en vecka

för Quyen att bygga upp en sådan och skeppa den från Portland, US. Den

fungerar assbra! Tänkte så småningom ladda upp lite bilder...

 

Tjolahopp

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjysst! Skicka upp lite bilder så fort du provat lite! Jag har byggt om min adapter nu och skall försöka filma lite så fort jag hinner, det blir mörk så fort nu för tiden dock. Men den känns väldigt bra nu adaptern. Här kommer en lista på mina erfarenheter:

 

Fördelar

- Kort skärpedjup

- Möjligheten att byta objektiv

- Manuell zoom

- Ger en mer filmisk bild

 

Nackdelar

- Kräver mer ljus (tappar ca 1.5 bländarsteg)

- Går ej att blända ner så många steg (Glaset blir synligt)

- Manuell zoom (När du behöver en automatisk)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gick in på den lokala fotoaffären idag och beställde en Nikon BR-3. Jag antar att det tar några veckor att få in den eftersom den är restad hos Nikon just nu. Så om några veckor kommer jag med mina första testbilder. :)

 

Oh, föresten, en jib är kort och gott en liten kranarm som gungar på ett stativ. I framtiden lär jag väl sätta servomotorer på huvudet där kameran ska hänga, för att kunna styra den. Känner inte behovet av detta än dock. Kan få snygga bilder med en enkel mekanisk jib med. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

wow! Jag som precis använt en pd-150 (inspelning) vet hur löjligt stängd bländare man kan ha utan att göra bilden suddig. Det där såg finfint ut. Gör gärna lite längre/fler klipp som man kan få se.

Vad kostade Letus35 Flip och Canon FD 50/1.4? (separata priser tack!)

=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett problem som finns med en 35mm adapter är att när du bländar ner blir kornet synligt på mattglaset, en lösning är då att snurra eller vibrera glaset så att kornet får rörelseoskärpa och försvinner från bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...