Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi upptäkte nu att vi har fått med en del svarta kanter! något jag vista kunnde hända! men jag zoomade in "extra" för att undvika detta! men nu är skadan skedd och det är bara till att börja pilla med det! vi filmade med DVCAM och jag hoppas att det inte skall synas att vi zoomar lite i bilden! men men... Jävligt irriterande iallafall! ska till redigeringen idag och kolla på materialet! uhh spännande! =) har kollat ppå material med HDV och Letus 35. tycker det ser bra mycket bra ut! kollade på TFT! men den är mer ärlig än en CRT eller vanlig TV iallafall! så ja... Min önskan skulle va en liten HDV kamera eller (HD kamera) med en typ G35'a med stöd pinnar m.m. så att den är liten men stabil och kan fungera som en riktigt kamera uttan att den ska va en halv meter lång och vara ömtålig, vibrerande och ostabil! men men! =)

[citat=Nikolaj]Ja, det var jobbigt att vi inte kunde zooma in mattskivan ordentligt! Vi blir tvungna att beskära bilden för att bli av med de skakande kanterna.

Apropå ljudet: ljudläggningen har inte ens påbörjats. Ljuden som hörs på ljudspåret kommer att ersättas av andra.

Apropå "mörk" bild: originalmaterialet på HDV ser ojämförligt mycket bättre ut. Det är ett vanligt problem tycker jag: att bedöma resultatet av olika adaptrar när exempelfilmerna är så taskigt komprimerade då de läggs ut på nätet.

Vad mitt originalmaterial visar, vill jag påstå, är att Letus35 funkar att använda till HDV; resultatet blir mer högupplöst än med DV trots att adapterns korn kanske sabbar en del av upplösningen.[/citat]

Posted

Tja. Är så jävla sugen på att få tag på en 35mm adapter men vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har en sony hdr-FX1 med 72 mm lins. Vad behöver jag för delar för att få ihop en riktigt fungerande sak? Varenda liten skruv till färdigt resultat?

Vet att det är många andra som också undrar så om jmy eller Norbert som jag ser verkligen fått grepp om dethär kunde skriva en inköpslista och och hur man sätter ihop allt så vet jag att det skulle göra världen till ett bättre ställe.

Vore super!

Vad är det för skillnad på:

Mini35, Micro35, Guerilla 35 och vart kan man få tag på dem?

Uppskattar svar! Tack.

Posted

[citat=Danell]Om man köper den från http://www.cinevate.com/ hur vet jag då säkert att den passar på min kamera?

Är det någon som har en sådan för den verkar funkar riktigt bra.[/citat]

Vad har du för kamera? maila dom och fråga vettja! verkar fungera fin fint! Skulle gärna beställt en om jag hadde ca: 5896 sek över! men sen vill man ha objektivstöd, ett antal objektiv och kanske en ny kamera! hehe =)

Posted

Har en Sony HDR FX1. Mailade dem men de var på semester. Är det någon som vet vad för objektiv som funkar bäst. Vilka ska man ha? Vart går det att köpa, billigt men bra? Nyfiken som fan. Har max 10 000 att lägga ner på hela kittet.

Bilden blir uppochner när man kör med en sådan adapter va? Jobbigt. Såg att några hade kameran upp och ner, funkar men krångligt.

Posted

[citat=Danell]Har en Sony HDR FX1. Mailade dem men de var på semester. Är det någon som vet vad för objektiv som funkar bäst. Vilka ska man ha? Vart går det att köpa, billigt men bra? Nyfiken som fan. Har max 10 000 att lägga ner på hela kittet.

Bilden blir uppochner när man kör med en sådan adapter va? Jobbigt. Såg att några hade kameran upp och ner, funkar men krångligt.[/citat]

Jag framförde dina frågor här: http://www.pana3ccduser.com/showpost.php?p=48697&postcount=72 Det finns många experter runt det där kittet på det där forumet. De flesta där har iofs Panasonic GS400, och den har ingen bra vändmetod. Vissa andra kameror, tror Canon eller Sony, har magnetkänslig vändmetod. Själv tror jag inte riktigt på de adapters som har speglar för att vända bilden. Känns lite ljus-sugande. Själv kommer jag att modifiera kameran (GS400) då jag nu har schema och demonteringsanvisningar, det handlar bara om en punkt som skall jordas i gångjärnen till LCD-flippen.

Posted

Läs på lite själv innan du ställer ALLA frågor här!-? hehehe... Tror inte det är några problem att köra med Brevis35 och en Sony HDR FX1! står till och med att det kommer: "Custom Achromats coming soon for DVX, FX1 etc" så det lär väll inte va några problem! uppoch ner blir det! Men det går ju att komma runt som Lars skrev! testade lite olika metoder med en Spny PD-170+Letus35. Magnet fungerade inte och upp och ner är inget allternativ! men vi körde mycket stativ bilder så jag kunnde stå "framför" kameran... så det gick det med! men inte i långa loppet! Vi körde med Canon FD. bra objektiv!!!! men bara ett som var med bajonet fäste! och det upptäkte jag senare hur ostabilt det va utan det! Nikon har jag inte testat! Du kan ju köpa gamla objektiv över allt!!!! ica, konsum & blocket! Näää men kommigen! googla lite så hittar du! gå in i en gammal foto affär! vad som! kolla upp vilken fattning bara!

[citat=Danell]Har en Sony HDR FX1. Mailade dem men de var på semester. Är det någon som vet vad för objektiv som funkar bäst. Vilka ska man ha? Vart går det att köpa, billigt men bra? Nyfiken som fan. Har max 10 000 att lägga ner på hela kittet.

Bilden blir uppochner när man kör med en sådan adapter va? Jobbigt. Såg att några hade kameran upp och ner, funkar men krångligt.[/citat]

Posted

[citat=sound_front]så jag kunde stå "framför" kameran... så det gick det med! men inte i långa loppet! [/citat]

Hej Martin,

Har du testat extern display på den riggen du har? Några tips på bra smådisplayer LCD typ 7' eller liknande? Borde ju vara bra att ha, särskilt på en steadycam, och i adapterfallet löser det ju problemen.

Köpte just den här Flycam från Indien. Rakt-av-kopia av Glidecam 4000! För 1800:- ropade jag in den för. Hur bra som helst. Magstödet de har köpte jag dock inte. Väntar på att de kommer ut med fjäderarmar (borde dom göra)

Den kom idag med UPS och ännu har ingen momstullgubbe hört av sig =)

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7579387686&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT

Posted

Hej. Nu glider tråden iväg här =) Jo vi körde med en "Denver" 7" LCD (16:9) ingen vidare bild ! men ett måste ibland! Det som är bra med den är att det ingår ett batteri pacj! (utan batterier dock) hehe... Vanliga LR6 trycker man i. så vi använde oss av den! vände upp och ner på "skitet" så såg man hur det skulle bli! gick faktist att flippa bilden på alla möjliga sätt via menyn också! men bara onödigt när man håller den i löst i handen! monitorn går att köpa på Teknikmagasinet ( av alla ställen här i världen så råkar dom ha den där för ett bra pris ca: 1500:- ) Du ser den på en av bilderna på min lilla bild-blogg. kanske den du syftade på? Erik Nordlund som fotar där. Men den filmen kördes det inte med någon 35 adapter!

[citat=Lars A][citat=sound_front]så jag kunde stå "framför" kameran... så det gick det med! men inte i långa loppet! [/citat]

Hej Martin,

Har du testat extern display på den riggen du har? Några tips på bra smådisplayer LCD typ 7' eller liknande? Borde ju vara bra att ha, särskilt på en steadycam, och i adapterfallet löser det ju problemen.

Köpte just den här Flycam från Indien. Rakt-av-kopia av Glidecam 4000! För 1800:- ropade jag in den för. Hur bra som helst. Magstödet de har köpte jag dock inte. Väntar på att de kommer ut med fjäderarmar (borde dom göra)

Den kom idag med UPS och ännu har ingen momstullgubbe hört av sig =)

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7579387686&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT[/citat]

Posted

Perfekt tips! Tack!

Har letat efter just den där. 7 tum, 16:9, flipbar, 12V... 1/2kg....

Kan inte bli bättre.

Såg att de hade en 5' för 1000:- också, men den är 5:4, och jag kör i 16:9.

Så länge tråden handlar om 35mm-adapters på steadycam och därmed hörande små extramonitorer, spotbelysning, ljudupptagning etc. ...så är den okej för mej! :)

Posted

Du menar 4:3 eller? Ja den är perfekt! vi köpte två till skolan! men den ena klyddade med batterierna! så vi fick köra utan någon extra monitor stora delar ev en inspelning! därför fick vi oxå med svarta kanter från letusen i en hel del klipp! (Denvern visar allt) till skilnad från Sonys skit kamera som bara visar 95% eller va de nu är? varför i helvete (ursäkta) tillverkar man en proffs kamera för ca: 40 000:- där man inte kan se ALLT man filmar? sen att TV'n "äter upp en massa" det är en annan femma! ska man visa den på en duk LCD eller dator så får man ju lätt problem! grrrrrr Har inget emot att diskutionen glider ut! =)

[citat=Lars A]Perfekt tips! Tack!

Har letat efter just den där. 7 tum, 16:9, flipbar, 12V... 1/2kg....

Kan inte bli bättre.

Såg att de hade en 5' för 1000:- också, men den är 5:4, och jag kör i 16:9.

Så länge tråden handlar om 35mm-adapters på steadycam och därmed hörande små extramonitorer, spotbelysning, ljudupptagning etc. ...så är den okej för mej! :)[/citat]

Posted

[citat=sound_front]Du menar 4:3 eller? Ja den är perfekt! vi köpte två till skolan! men den ena klyddade med batterierna![/citat]

4:3? Nej jag har alltid större skärm... :D

Äsch, pekfingervalsen drar åt höger ibland...

Frågan är vad SAOL säger om ordet "klyddade"... ;)

Posted

Hehehe... Ja nu utnytjar vi voodoofilms web servar till max här känner jag! hahaha... Nä men för att åter gå till ämnet så blev jag välldigt intresserad av Brevis35! är det vibrator dom kör med där också? Test filmerna så bra ut! men säg inte så skarpt ut där det borde vara! men man såg ju inga korn från mattskivan eller liknande... I like! om man bara hadde lite pengar över =)

[citat=Lars A][citat=sound_front]Du menar 4:3 eller? Ja den är perfekt! vi köpte två till skolan! men den ena klyddade med batterierna![/citat]

4:3? Nej jag har alltid större skärm... :D

Äsch, pekfingervalsen drar åt höger ibland...

Frågan är vad SAOL säger om ordet "klyddade"... ;)[/citat]

Posted

[citat=sound_front]är det vibrator dom kör med där också? [/citat ]

Vet inte exakt. Allt jag vet är vad som står i den tråden. "an oscillating engineered diffuser " med inbyggda uppladdningsbara celler.

Han använde tidigare en pagermotor och vid nåt tillfälle nån CD-motor tror jag. Jag tror det där är lite hemligt. Ambitionen är ju att få det tystast möjligt.

Bilden är lite imponerande... Men priset har gått upp från ca 400 till ca 800 på kort tid också...

http://www.pana3ccduser.com/showpost.php?p=48440&postcount=63 Och de går åt som smör tydligen.

• 2 weeks later...
Posted

50mm fungerar bra för närbilder i dialoger och dylikt har jag märkt. Jag borde skaffa en lite vidare lins så att jag slipper plocka av adaptern när jag ska ta etableringsbilder eller andra sorters vidbilder i trånga kulisser.

Posted

Skall köpa en mini35 och har lite frågor, saker som säkert är självklara för er men som jag inte har kunskap om. Jag har en Sony Pdx10

1. Är det möjligt att kameran är för liten för adaptern?, hade nog inte tänkt köpa rails också. Kommer nog inte köra med några stora teleobjektiv.

2. Macro, jag förstår inte riktigt vad det handlar om och vad det är som behövs och om det behövs till min kamera.

3. Step up/Step down ringar , vilka behöver jag till min kamera?. Förstår att det kanske beror på vilket objektiv jag tänkt använda

4. Cinevate.com adaptern eller Sgpro adaptorn?, vilken skulle fungera bäst med min kamera? För båda verkar ju ok.

Posted

[citat=Danell]Vad ska jag ha för vidare vinklar? Någon som vet vart man kan köpa några bra och så billigt som möjligt?[/citat]För vidare vinklar - mindre än 50mm. Objektivet som följde med min digitala systemkamera har till exempel brännvidd från 18-55mm. 18mm är hyffsad vidvinkel i alla fall. Objektiv hittar du på begagnatsidor, auktionssidor och dylikt. Bestäm dig för vilket objektivfäste du vill ha på adaptern först bara så att du vet vilka objektiv du ska leta.

[citat=tinuviel]1. Är det möjligt att kameran är för liten för adaptern?, hade nog inte tänkt köpa rails också. Kommer nog inte köra med några stora teleobjektiv.

2. Macro, jag förstår inte riktigt vad det handlar om och vad det är som behövs och om det behövs till min kamera.

3. Step up/Step down ringar , vilka behöver jag till min kamera?. Förstår att det kanske beror på vilket objektiv jag tänkt använda

4. Cinevate.com adaptern eller Sgpro adaptorn?, vilken skulle fungera bäst med min kamera? För båda verkar ju ok.[/citat]1. Om kamerans filtergänga är för liten så kan man stega ner till den med steprings. Var bara försiktig så att stepringsen inte syns i bild om du måste använda många. Rods för stöd är att föredra då man inte gärna vill förstöra gängan på videokameran. Jag och en kompis byggde egna rods till min adapter. Det behöver inte vara avancerat.

2. Macrolins behövs om videokamerans lins kommer så nära mattskivan i adaptern att den inte kan fokusera på den. Ju mer styrka du har i macrolinsen (eller ju fler macrolinser) du använder desto mindre kan avståndet vara mellan mattskivan och videokamerans lins.

3. Kolla vilken filtergänga din kamera har och sedan vilken filtergänga den önskade adaptern har. Då borde du kunna skriva ut ditt eget recept på steprings. :)

4. Båda adaptrarna passar med rätt steprings.

Posted

Jag har för mig att den har ett Nikon F-mount, så alla objektiv tillverkade till deras kameror efter år 1975 borde fungera. Jag tror att det var då Nikon började med sitt F-mount.