louis cyphre Postad 5 februari 2006 Postad 5 februari 2006 Såg Frostbiten igår på göteborgs filmfestival. Den är grym. Och helt annorlunda än vad jag trodde iaf. Den är rolig, faktiskt roligare än de flesta svenska renodlade komedifilmer. En väldigt underhållande film! Efter besvikelsen med Storm är det skitskönt att Frostbiten blev bra.... Jag var även på seminariet på torsdagen och det var väldigt inspirerande. Den största delen av finanseringen kommer från EU och Media +. Och eftersom de svenska distrubitörerna inte hade någon mall för hur mycket en svensk vampyrrulle drar in vågade dom inte släppa den heller. Så nu är det Paramount som släpper den, både på bio och dvd. Se den när den släpps till biograferna....! 0 Citera
Jawo Postad 5 februari 2006 Postad 5 februari 2006 Vad skönt, trodde den skulle suga något enormt. 0 Citera
_nemo_ Postad 5 februari 2006 Postad 5 februari 2006 Kan tänka mig att den är bra, trailern och det jag läst är klockrent. Fan vad jag skulle velat vara på Göteborgs filmfestival, men tack vare basket så ligger jag hemma med en bruten fot istället, det är också kul. 0 Citera
Fekalium Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 Jag tänkte bara kommentera det där med finansieringen. Jag var också på seminariet och enligt mina anteckningar så var summan från Media plus bara € 40.000. SFI gick in med 4 000 000 SEK. Fido films insats i filmen skulle jag gissa hamnade på drygt 1 000 000 SEK. Gick inte Cinestar in i projektet med teknik också? Kan jag tänka mig hamna på några hundra tusen. osv. osv.... Totalt kostade filmen 21 000 000 SEK.... Ja ja, jag ville bara belysa att enligt min uppfattning så kommer inte de flesta pengarna från EU och Media plus... 0 Citera
louis cyphre Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 Nä, han sa väl att de fått 15 000 000:- av media +. De där 40 000 var väl för förproduktion innan de hade kontakten med han som producerat lite film innan... Alltså för manus mest osv. Kan ju ha kommit ihåg fel. ;) 0 Citera
damtralla Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 Det är väl rätt nära rekord? Tredje vågen har väl rekordet med 35 milj.? (Nej, jag ser inte över 10 milj som mycket ;P) Nåja.. Till alla JÄVLA tvivlare där ute så har jag bara detta att säga till er: Varför skulle svensk sifi inte funka!?!?!!!!??? För att vi firar midsommar? Man är bara lite ovan med språket, och skådespelarna måste ha ett helvete. Det närmsta sifi man kan komma innan detta är ju ronja rövardotter. Nu gäller det ju bara att inte ge upp! Man lyckas sällan första gången! Riktigt bra och skönt att detta hänt. Lite synd bara.. Drömde lite smått förut, för några år sedan, att jag skulle bli den som revulotionerade svensk filmindustri med sifi och fantasy. :( Nåja.. får väl bli först med nått annat. Stormtrailern värkar faktsikt bättre än forstbinetrailern. Man kan värkligen bli lurad. Har dock inte sett någon av filmerna, ska göra det så fort jag får pengar. 0 Citera
Java ex Machina Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 [citat=damtralla]Lite synd bara.. Drömde lite smått förut, för några år sedan, att jag skulle bli den som revulotionerade svensk filmindustri med sifi och fantasy. :( Nåja.. får väl bli först med nått annat.[/citat] du kanske kan skriva en bra sitcom? där kan det behövas en revolution i sverige... 0 Citera
Fekalium Postad 8 februari 2006 Postad 8 februari 2006 Det stämmer att de där €40k bara var utvecklingspengar.... men 15 msek från media plus låter orimligt tycker jag.... 0 Citera
Pandan Postad 8 februari 2006 Postad 8 februari 2006 Storm sög ju anus... Frostbiten verkar intressant, vore kul om man lyckades med en vampyrrulle i Sverige. Trailern ser lite si och så ut, stor risk är ju att i sådana här filmer är gränsen mellan grym och oavsiktligkomedi väldigt tunn. Kommer antagligen att se den, men vågar inte hoppas än. Runt 15 mille totalt låter väl rimligt, men inte mycket mer. 0 Citera
krockis Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 [citat=damtralla]Det är väl rätt nära rekord? Tredje vågen har väl rekordet med 35 milj.? (Nej, jag ser inte över 10 milj som mycket ;P)[/citat] Josef Fars Zozo kostade 40 milj så 35 lär nog inte vara något rekord. Kopps kostade 22... 0 Citera
Munthe Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 Vad som är rimligt i budgetsammanhang är så extremt relativt. Det är på inget sätt dyrare att producera film i USA (utrustning och lab är t o m billigare än i Sverige) men ändå görs det massor av film som kostar ett par hundra miljoner kronor som ligger i Storm klass. Och tvärtom görs det massor av film som ligger på en tredjedel av Storm eller Frostbitens budget som ser minst lika bra ut. Det är en kombination av talang för att kunna skjuta snabbt och snyggt, stjärngager o s v som styr budgetar. Svenska budgetar är i regel väldigt höga med tanke på att vi aldrig har några dyra skådisar att avlöna. Visar man Kopps för en amerikan och berättar att den kostade nästan $3.000.000 att göra skulle reaktionen vara att man gödslat med pengar på ingenting. Det finns ju varken stjärnor, avancerade effekter eller production value värt pengarna i den filmen. Det är en typisk below $1.000.000 produktion i USA. Filmer som Storm och Frostbiten skulle ju, om de var amerikanska produktioner, vara tvungen att fightas mot att filmer som Boa vs. Python kostar $600.000 att spela in. En film med fler effekter än båda de svenska. 0 Citera
Pandan Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 Nja Munthe nu har jag nog lite svårt att hålla mig dig... Kan själv inte komma på senast jag såg en film från USA för under en miljon dollar som inte var ett hemmaprojekt, till och med amerikanska dokumentärer går på flera miljoner och då är det bara talking heads hela tiden. Titta på House of the Dead, vad var det som fanns där som inte skulle kunna göras i Sverige för tio miljoner kronor? Och då kostade den 12 miljoner dollar... 0 Citera
alpha60 Postad 10 februari 2006 Postad 10 februari 2006 Man kan inte ta Uwe Bolls ruffel och båg filmer som exempel då hela affärsidén går ut på att bränna så mycket pengar som möjligt. Vilket ju även gäller svensk film och förklarar varför det läggs ut så mycket pengar som absolut inte syns på duken. 0 Citera
Pandan Postad 10 februari 2006 Postad 10 februari 2006 Kan man visst, problemet med Uwe Bolls filmer är väl knappast att de ser "billiga" ut. Tvärtom, ser de ut att ha bra produktion design, det är allt annat som är skit. 0 Citera
Munthe Postad 10 februari 2006 Postad 10 februari 2006 [citat=Pandan]Nja Munthe nu har jag nog lite svårt att hålla mig dig... Kan själv inte komma på senast jag såg en film från USA för under en miljon dollar som inte var ett hemmaprojekt, till och med amerikanska dokumentärer går på flera miljoner och då är det bara talking heads hela tiden. Titta på House of the Dead, vad var det som fanns där som inte skulle kunna göras i Sverige för tio miljoner kronor? Och då kostade den 12 miljoner dollar...[/citat] UFO gör sällan film över en miljon dollar. Här har du deras filmografi. http://www.imdb.com/company/co0057336/ Likaså Mark L "Commando", "Firestarter" Lesters bolag American World Pictures http://www.imdb.com/company/co0054536/ The Asylum kommer starkt nu med många produktioner. En av dom senaste var den hyllade "King of the Ants" avd Stuart "Reanimator" Gordon. Budgeten låg på sexhundratusen dollar. Svenska legenden Mac Ahlberg fotade. http://www.imdb.com/company/co0163862/ The Asylum ligger kring 450 000 dollar på de flesta av sina produktioner. Jag kan fortsätta räkna upp produktioner om du vill. Har minst tio exempel till och filmern står i alla världens videohyllor och rullar på TV. House of the Dead är ingen amerikansk film. Den är tysk. 0 Citera
Pandan Postad 11 februari 2006 Postad 11 februari 2006 Fast nu är du ju inne på riktig lågbudget som görs direkt för TV och därav redan är garanterad att få pengar tillbaka, jag syftade mera till det som görs på en lägre nivå i Hollywood. Filmer som du räknar upp har man aldrig hört talats om och tvivlar på att de har en lika snygg produktionsdesign som typ Storm. House of the Dead e väl gjord för tyska pengar men resten är ju amerikanskproducerat. 0 Citera
Munthe Postad 11 februari 2006 Postad 11 februari 2006 [citat=Pandan]Fast nu är du ju inne på riktig lågbudget som görs direkt för TV och därav redan är garanterad att få pengar tillbaka, jag syftade mera till det som görs på en lägre nivå i Hollywood. Filmer som du räknar upp har man aldrig hört talats om och tvivlar på att de har en lika snygg produktionsdesign som typ Storm. House of the Dead e väl gjord för tyska pengar men resten är ju amerikanskproducerat.[/citat] Vaddå? Storm ser i många avseenden väldigt mycket ut som en Albert Pyun-produktion? Första scenen gav mig jättemycket Pyun-känsla (säkert oavsiktligt från filmskaparna). Pyun gör ofta väldigt billig film. http://www.imdb.com/name/nm0701597/ Visst görs det för TV (bl a). Men filmer som Frostbiten och Storm är också TV-filmer ur ett internationellt perspektiv. Vi lär ju knappast får se Storm på femhundra Loews-dukar i USA. Att filmerna gått på femton dukar i Sverige är det inte en jäkel som bryr sig om när filmerna ska säljas internationellt. Dessutom är de flesta dokumentärer i USA gjorda för TV. Att de får art house-distribution brukar ses som en bonus. House of the Dead är väl finansierad i Tyskland, tyskt produktionsbolag och inspelad i Kanada om jag inte minns fel. Inte mycket USA där. Uwe Boll säger dessutom att hans huvudsakliga fokus är DVD-marknaden. Inte konstigt eftersom den marknaden står för en större del av inkomsterna för Hollywood än bio gör nuförtiden. 0 Citera
tuco Postad 11 februari 2006 Postad 11 februari 2006 Såg Frostbiten häromdagen och uppskattade den. Extra kul att det gjorts en vampyr film i Sverige. Eloge för det. Skön humor i den och väldigt bra musik. 0 Citera
Munthe Postad 11 februari 2006 Postad 11 februari 2006 Att det skulle vara mindre produktionsvärde i Albert Pyuns grejer http://viasat.live.noname4us.com/images/archive/0232/l_023284.jpg jämfört med t ex Storm kan jag inte alls se http://www.folkbladet.se/imgauto/2006/1/16/FB16_300_4136022.jpg det är ju bara för att vi är vana vid att svenska filmer inte har något produktionsvärde alls. Som det här http://www.worldmovies.net/uploads/images/1542127055.jpg 0 Citera
Clown Postad 11 februari 2006 Postad 11 februari 2006 vad menas med produktionsvärde? Att man kan se hur mycket pengar som filmen kostat eller? :/ 0 Citera
Munthe Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 Att filmen ser ut att ha kostat pengar att göra. Oavsett vad den kostat att göra. Ett kvalitetstecken helt enkelt. 0 Citera
Pandan Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 [citat=Munthe][citat=Pandan]Fast nu är du ju inne på riktig lågbudget som görs direkt för TV och därav redan är garanterad att få pengar tillbaka, jag syftade mera till det som görs på en lägre nivå i Hollywood. Filmer som du räknar upp har man aldrig hört talats om och tvivlar på att de har en lika snygg produktionsdesign som typ Storm. House of the Dead e väl gjord för tyska pengar men resten är ju amerikanskproducerat.[/citat] Vaddå? Storm ser i många avseenden väldigt mycket ut som en Albert Pyun-produktion? Första scenen gav mig jättemycket Pyun-känsla (säkert oavsiktligt från filmskaparna). Pyun gör ofta väldigt billig film. http://www.imdb.com/name/nm0701597/ Visst görs det för TV (bl a). Men filmer som Frostbiten och Storm är också TV-filmer ur ett internationellt perspektiv. Vi lär ju knappast får se Storm på femhundra Loews-dukar i USA. Att filmerna gått på femton dukar i Sverige är det inte en jäkel som bryr sig om när filmerna ska säljas internationellt. Dessutom är de flesta dokumentärer i USA gjorda för TV. Att de får art house-distribution brukar ses som en bonus. House of the Dead är väl finansierad i Tyskland, tyskt produktionsbolag och inspelad i Kanada om jag inte minns fel. Inte mycket USA där. Uwe Boll säger dessutom att hans huvudsakliga fokus är DVD-marknaden. Inte konstigt eftersom den marknaden står för en större del av inkomsterna för Hollywood än bio gör nuförtiden.[/citat] Nja, det e väl smakfråga isf, jag tyckte att det som sved mest med Storm var att den ofta såg väldigt bra gjord ut, men helt utan någon grund. Har den förövrigt bara gått på femton dukar? Trodde den skulle få väldigt bred release. sen e det självklart sant att den knappast når bredd i USA, men det gör knappast någon icke-amerikansk film. Kolla Vargarnas Pakt som var om ja inte minns fel frankrikes dyraste film när den kom och väldigt USA vänlig, gjorde inte mycket väsen där. Det med house of the dead stämmer iofs mycket, kanske dåligt exemplar. Tog det för har just plöjt alla Uwe filmer, rejäl skrattfest där. Men sen är de ju baserade på amerikanska spel, riktade mot den amerikanska marknaden och framför allt inriktat sig på att fungera där i första hand. Hade det inte varit för att Uwe var tysk hade de aldrig gjort sig bra i i Tyskland. anser dock fortfarande att väldigt många amerikanska filmer gör för nästan oförstående mycket pengar om man jämför med den svenska marknaden. Sideways budget var på över 20 mille dollar, samma film i sverige hade kostat 10 mille kronor och sett precis likadan ut, där enda skiljfaktorn är skådisar. Det är en väldigt minimalt filmad film om man säger så, hur bra den än är. 0 Citera
alpha60 Postad 13 februari 2006 Postad 13 februari 2006 Ett bra exempel på en film med högt PV är enligt min mening Saw som kostade runt $1 miljon att göra. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.