Gå till innehåll

broderad (?) musikvideo


tuco

Recommended Posts

Jag och min danska kollega har gjort en musikvideo med ett danskt band som heter D-A-D (kallade sig tidigare för Disneyland After Dark).

Det är en video som utspelas i en gammal tant´s broderade tavla :)

Nu ligger den ju låg upplöst online så man kanske inte kan se så mycket.

Fast det gör man iofs inte heller när den är hög upplöst :) (pga den lo-fi broderade grejen)

hey now (streaming video)

 

 

http://www.tublenco.com/pictures/dad10.jpg

från inspelningen

Länk till kommentar
Share on other sites

den får mig att vilja se klart hela videon utan att spola, det är ju bra.

men jag måste av nyfikenhet fråga efter några hintar hur den delvis är gjord...

 

annars får jag komma på det själv ;)

 

Kamera? Editering? After Effects? Shake? Combustion?... blir avundsjuk när jag ser så balla saker, får mig att inspireras på samma gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

DAD känner jag till mycket väl. De fick ju inte heta Disneyland After Dark (vilket är ett jäkla bra namn) för Disney, så de blev tvungna att byta. Har även sett dem live.

 

Kul och annorlunda idé. Lite oväntat att använda ett broderi som grund för ett hårdrockband med enbart män. Rent och snyggt i övrigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar :)

Kul som tusan att ni gillar.

Den är filmad på en Panasonic AJ-HDX400 kamera. Offline klippt i Avid Xpress Pro.

Broderi effekten är gjord i After Effects av en vän. Sen trackades det i Combustion och online gjordes i Final Cut.

 

Director: Håller med. Super coolt av bandet att våga göra en sådan här video.

Rock och broderi brukar ju inte mixas :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=krockis]är det du som har klippt den, tuco? snyggt som fan..:-) den är väl inspelad på en HDCAM, redigerade ni i HD också eller konverterande ni först?[/citat]

 

Nämdes ovan att dom filmade med en Panasonic AJ-HDX400 kamera, och då inte HDCAM!

 

Snyggt Tuco! D-A-D repade i samma lokaler Bald Film har sitt kontor nu! (praktiserade där) Va va din roll i produktionen? måste faktist klaga på (1) sak! övergångarna va väldigt fantasi lösa! kunnde zommat in i broderiet å kommit ut ur hans tröja med liknande textur, om han nu hadde en sådan istället, hehe ja men men

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt fin video men icke unik!

 

Mycket överraskad att ingen påpekat att videon är en ren ripoff på Michel Gondrys video till white stripes låt Fell in Love with a girl. Enda skillnaden är att man använde lego där...

 

Men fortfarande en riktigt fin video!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för feedback :)

Normalt brukar jag klippa själv men denna gången gjorde en vän det.

Själv stod jag för regi. Skulle filmat på HDCAM men det fanns ingen att hyra

då så det fick bli Panasonic kameran som är deras svar på HD.

DVCPROHD eller nåt sånt kallas det väl för har jag för mig.

Hade varit roligare med deras Varicam så man kunde lekt lite med olika hastigheter men den fanns heller inte inne.

Hade vi haft mer tid/budget så hade vi ju såklart trixat ännu mer

med övergångar och dyl men bara att göra broderi effekten, klippa i lager,

tracka till rummen osv tog sin lilla tid.

Haha - ren ripoff på Gondry videon är väl lite drastiskt.

Men effekten att av broderi VS Lego har sina likheter kan man ju erkänna.

Vår video utspelas ju i en gammal dam´s broderade tavla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej hej.. Mycket fint.. Gillar åkningen i början och hur vi dras in i broderivärlden..

Om jag ska kritisera något så är det att ni inte gått hela vägen med broderiet utan gjort rena övertoningar mellan originalfotot och effekten.. Det gör att vi fattar direkt vad det handlar om... pålagda digitala effekter och det känns lite trist. Jag tycker även att ljuset är platt i det vita rummet, något som inte märks när broderi-effekten ligger på. Alltså, våga gå hela vägen!

 

Effekten funkar även som bäst när man är "närmare" och korsstygnen blir större,, shit svårt att förklara.. I de bilder där det blir ett mer detaljerat raster skiner originalfotot igenom och det andas "färdigt filter"

 

Annars, mycket snyggt! Välklippt och skön idé.

 

MVH

/Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack :)

Den skulle varit "broderad" hela vägen men det fick bli en kompromiss med skivbolaget.

Det var också därför vi filmat det helt platt för då funkade effekten bäst men då ser det ju såklart inte lika kul ut utan fx.

Sen fick vi också variera stygn storleken för att få fram mer tydlighet som de önskade sig.

Gjorde allt vad jag kunde för att sälja in idéen med broderat hela vägen och att ta bort dom bilder med många stygn och så landade det i en kompromiss.

Men jag är super nöjd ändå. Kul att både bandet och skivbolaget ändå vågade prova en sån här idé :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Har själv suttit och klurat lite på samma ide,fast jag såg 2problem i det för det första är det lite för mkt rip off på whitestripes videon och för det andra skulle det ta en jävla tid och sitta och sy allt så man slipper lägga på halvdanna effekter, Jag gillade videon,snyggt gjord (synd att du använde effekter, och roboten förstårjag inte riktigt vad den gör där) men propps!

Länk till kommentar
Share on other sites

som alla andra sagt, riktigt snyggt. fast jag tyckte den påminde mycket mer om Teddybears video till Rock'n'Roll High School än Gondrys white stripes video.

 

därmed inte sagt att det är en ripoff på nåt.

 

 

en fråga bara: hur hamnade Sadako där? det var coolt som fan att hon var i videon, men var kom idén ifrån?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...