Mannemoviemaker Posted February 12, 2006 Author Share Posted February 12, 2006 inte nu heller... var ett år sen ja skrev :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted February 12, 2006 Share Posted February 12, 2006 [citat=Jawo][citat=wääuu]man kan köra ren butan från tändargaspåfyllningsflaskor i stället för hårspray (mindre risk för att brinnande vätska ska tända eld på nåt annat...)[/citat] Det är la dock dyrare?[/citat] låter ändå bättre, men är det tryckluft i påfyllningsflaskorna man köper på typ teknikmagasinet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted February 12, 2006 Share Posted February 12, 2006 man kan köpa budhet-tändargas påfyllning för typ 19 - 29:-på vilken ica affär som helst. Shajt vad mycket kul man kan ha med effekter! speciellt om man har lite pyroteknik-freak i blodet :D kul att tråden är igång igen, tillbaka till topic igen: själv har jag inte lekt med effekter så mycket, men till en liten film vi gorde i skolan cropade jag ihop två läskika män (samma kille) som stod och viftade med armarna bredvid varandra, det var skoj det! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 våran bästa effekt..som inte är datorgjord....antingen när en magisk kille trollade så att ett snöre dansade som en orm runt killlen det handlade om eller när ett huvud ligger blodigt på gräset...huvudet gjorde vi på sättet att jag låg vitsminkad och blodig bakom ett staket och la huvudet framför man kan tro att det såg b ut men det vart skitbra! och det andra var fiskelinor... sen gjorde vi när den magiska killen fick en morot att hacka sig själv :P och det var snyggt när hjälten åkte i ett plan också..vi gjorde en himmelsbakgrund och rörde den runt osm i en loop och han satt i ett plan byggt av kartong :p 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danell Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Samma här... fixa! Nyfiken 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sommarkatze Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Gjorde ett mkt enkelt raket gevär med hjälp av ett Dammsugar rör och en airbomb i änden :P det Häftiga var att effekten blev mycket bra :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Najka Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Detta är den specialeffekt som jag gjort som jag är mest skitnöjd med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totaltjavlamorker Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 Hallå, jag och några vänner ska spela in en zombiefilm till ett skolprojekt men vi är inte så där jättbra på splattereffekter... Är det någon som har några bra tips?? det skulle uppskattas. tack på förhand 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totaltjavlamorker Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 Riktigt grymt NAJKA. har du lust att berätta hur du gjorde det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joli91 Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Det är fler som vill veta hur du gjorde det najka 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
burner Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 jag tror jag kan gissa mig till hur han gjorde.. Han her ett klipp när han kastar pinnen och kameran följer med, sen har han ett klipp när pinnen redan sitter i bröstet på snubben och kameran ser ut att stanna vid honom.. typ. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 manne och danell... är det mitt klipp ni är ute efter?... ok... jag laddar upp den till youtube... antar att den expirat på det andra stället vid det här laget... förlåt att det tog ett halvår till att jag reagerade... här är den... effekten jag snackade om kommer cirkus 2:40 in i filmen... liten bonus kom jag på ligger där också runt 3:25 3:30... Kom dock ihåg att det här var första gången vi testade ljud, och dv-kabeln kajkade så jag fick captura med video in, och mina inställningar var inge vidare, ljudet är helt eftersyncat och jag var ännu sämre på det då än nu. Det var den första med ljudeffekter och tal, innan var det helt stumt... Jag har dock blivit mycket bättre på det och mynningsflammor, Jag skulle vilja visa lite av det senaste, men då skulle jag troligen falla under kategorin Anstötlig mot folkgrupper... host host... med tanke på monologen som förs... host host... visst, hela idén var mer av en kul grej, men jag tror att trots disclaimers och sånt så skulle alltid någon fatta fel och det hela skulle ta hus i h-vete... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannemoviemaker Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Najka Hur Gjorde Ud? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 skulle gissa på klassisk whip-pan, medan bilden är totalt utblurrad av rörelseoskärpa klipper man in nästa bild, helst så börjar det klippet också med en motionblurrad bild för att effekten lättare ska bli total... när man får se den igen i slow motion syns klippet ganska tydligt också... väldans snyggt gjort dock;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Needpie Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 En effekt som kan bli ganska snygg (om man har en fläkt och lite såna saker) är att man lägger kameran på sidan, sedan ställer man sig som stålmannen fast armen rakt upp. Sen så filmar man bara en liten snutt och sen kollar man på resultatet (med kameran som vanligt). Kan bli riktigt snyggt. Se bara till att vrida kameran åt rätt håll annars flyger man upp och ner på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerhultarn Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Du som ville ha tips på splatter till zombiefilm. Duger denna? http://video.google.com/videoplay?docid=-3075423796481518619&q=swedish+swimmer Om du vill se en breakdown på den så kolla denna länk. Den är med i början av showreelen. http://student.iaa.se/da05mnn/R%C3%A4tt%20hemsida%20!%20!%20!/f%C3%A4rdigt/showreel.mov (obs! stor fil) Lycka till att efterlikna den ! //Micke 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 snyggaste effekten som inte är digital var nog när vi gjorde en film där en konstig magikergubbe trollade på ett snöre så det började flyga iväg och surras runt en person, vi styrde det med grön sytråd ( eftersom bakgrunden till största del var gräs) att lyfta en stol på samma sätt vart också rätt lyckat... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannemoviemaker Posted March 16, 2007 Author Share Posted March 16, 2007 Grymt snyggt det första klippet micke / fagerhultarn. Antar att allt är gjort i datorn, har jag fel? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Khaain Posted March 30, 2007 Share Posted March 30, 2007 Du som ville ha tips på splatter till zombiefilm. Duger denna? http://video.google.com/videoplay?docid=-3075423796481518619&q=swedish+swimmer Om du vill se en breakdown på den så kolla denna länk. Den är med i början av showreelen. http://student.iaa.se/da05mnn/R%C3%A4tt%20hemsida%20!%20!%20!/f%C3%A4rdigt/showreel.mov (obs! stor fil) Lycka till att efterlikna den ! //Micke Den är köttig, compad av en snitsig lirare här på forumet också; Rabies. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerhultarn Posted April 20, 2007 Share Posted April 20, 2007 Den är köttig, compad av en snitsig lirare här på forumet också; Rabies. Precis, det var Rabies, jag och några till som var med och gjorde klippet. Det var en 1 veckas projekt från planering till rapportskrivning. Mannemoviemaker: Nja, de mesta är ju fixat i datorn. Om du menar plattereffkten så är de faktiskt riktigt och inte gjord i 3d eller liknande. Det är en fylld melon med köttfärs, risgryns gröt, vatten, sirap och karamell färg (tror inte jag glömde nåt) som vi slog sönder med ett baseballträ. Splattet kom på en vit-vägg vi hade gjort (kom bitar på oss som höll i planket, inte så trevligt att få de på sig). Sen compade vi ihop de med det det andra. Kör man den långsamt så ser man buggar, men snabbt så der den bra ut. Kolla breakdownen så kanske du ser mer vad vi har gjort. //Micke 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonis Film Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 Jag blev faktiskt väldigt nöjd med den här effekten: http://www.fejmtv.se/videoklipp/8cbd3817e78de8c8 Jag gjorde den ensam, så jag la till en skakeffekt i datorn...kanske inte säger så mycket till er äldre filmare men jag är 13 så jag tycker det ser h*lvetiskt snyggt ut! :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabies Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Jag blev faktiskt väldigt nöjd med den här effekten: http://www.fejmtv.se/videoklipp/8cbd3817e78de8c8 Jag gjorde den ensam, så jag la till en skakeffekt i datorn...kanske inte säger så mycket till er äldre filmare men jag är 13 så jag tycker det ser h*lvetiskt snyggt ut! :P Hahaha det va den ballaste film jag har sett på länge 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mega99 Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Stop motion (King Kong 1933 ftw) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muqito Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Hahaha det va den ballaste film jag har sett på länge Håller med här faktiskt :P Det där var asballt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Öberg Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Hur är explosionen gjord hörredu? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts