Gå till innehåll

bästa effekten?


Recommended Posts

[citat=Tor nilsson]Låter spännande att spränga en ballong, men hur ska man på bästa sätt tända på den? Verkar klurigt att bygga en fackla, men om ni tror de e de bästa sättet så hur ska man bygga den?[/citat]

 

Hej, facklan köpte vi i samband till en annan film vi gjorde, den kostade bara 19 kr på "Granngården"...Men annars kan man göra upp en liten eld på marken..(tända på lite pappaer) Och sedan fixar man något långt (tex: en lång pinne av nåt slag) och tejpar fast ballongen i slutet av pinnen. Och sedan för man ballongen till elden.. å så smäller det!..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Både vegas och pinnacle suger, speciellt pinnacle.[/citat]

 

måhända (jag kör adobe), men det var ju inte vad frågan handlade om.

 

för att göra till mpeg brukar jag köra virtualdub. för ett tag sedan skulle jag göra lite mpeg2-filer till svcd och då hittade jag Tempeg eller vad det hette och det fungerade utan problem. Nu kör jag även PSPmovie9 för göra mpg4 filer som jag kan ta med mig i mitt japanska PSP och visa för kompisar och andra.

 

men mest rekomenderat är virtualdub som inte är begränsad till bara en codec. och den hittar du bland annat på http://www.vcdhelp.com eller med gammla goda gooogle.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]man kan köra ren butan från tändargaspåfyllningsflaskor i stället för hårspray (mindre risk för att brinnande vätska ska tända eld på nåt annat...)[/citat]

 

Det är la dock dyrare?

Länk till kommentar
Share on other sites

snyggt... :)

 

nu behöver du bara bygga ett hus av glasspinnar på ett grustag, fylla ballongen innifrån huset och sätta fyr på den... booom, och små "brädbitar" flyger all over the place. kanske inte behöver ballongen om man bygger huset tillräckligt lufttätt...

 

Pyromanen i mig vaknar till liv igen... funderar lite flyktigt på att hälla fotogen på huset också, för att bitarna som flyger även ska brinna. då får man verkligen ta skydd och se till att inget runtomkring är brandfarligt.

 

intressant, men kom ihåg! Safety first!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi (försökte) spränga en kartong idag, med axebomber innuti. Men de va under förväntan. Inget sprängs. kanske de funkar om den är helt tät (men hur ska man då tända på den?) och så ska man nog dränka grejorna i T-sprit. Jag har ännu inte kommit på i vilket sammanhang jag kan använda materialet,

 

men ja fortsätter ändå :)

pang i bygget.JPG

krokodil.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

kartong är nog lite för segt, ta något lite mer porösare, och kanske lägg lite småbråte inuti (glasspinnar, eller tändstickor eller annat smått)

 

koppla kanske lite linor till väggarna och slit sönder husväggarna precis i explosionen... kanske lägga det brinnande på och när ni drar sönder huset så antänds gasen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Skapligt vad ni eldar grabbar!!

Ser riktigt skoj ut, blir så sugen på att leka med special FX själv.

Har länge tänkt att göra en splatterfilm, bara för att leka med effekterna. Men saknaden av en kamera är stor! Tyvärr.

 

En kompis gjorde mycket specialeffektsfilmer i gymnasiet. Han hade kontakt med ett bolag utanför Örebro, som han fick köpa saker billigt av. Så de gjorde en reklamfilm med rejäla sprängämnen, där en kille sprang och det sprängdes efter honom. Sen framme vid kameran så tog han upp en dricka och drack, sen sprang han vidare. BOOM! Den vann visst något fint pris. När han berättade det, blev man sugen på att kontakta bolaget. Dock så är det lite svårare att få saker billigt av dem nu, sen är det större säkerhet nu för tiden, än vad det var på det glada 90-talet. Då kunde gymnasie-elever få spränga som tusan, men dock inte i närheten av befolkat område.

 

Såg förrästen lite extramaterial till Once upon a time in Mexico inatt och där visade Robert Rodriguez hur enkelt man kan göra effekter och sånt. Han lärde även ut hur man tillagar fläsk. Ta en titt på det vett ja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag är väldigt inne på specialeffekter av alla slag just nu.. (utan dator hjälp alltså)... just nu håller vi på att spela in en splatterfilm...Och så här roligt var det längesen jag hade tror jag..Vi leker och filmar både explosioner och brutalat blodsplatter... Med hjälp av en lufttrycks-pump, trägårds-slang och litervis med hemma gjort blod kan man ha riktigt sköjj!!!!!

 

Låt kreativiteten flöda..

 

Kolla på en bild ur filmen..En kille blir skjuten, brutales!

Blodskvätt.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken fin splattereffekt! :)

 

Nej vad tufft att du ska börja där! Då måste hälsa Mats ifrån Niclas.

Ja det var väldigt givande att gå där. Fick skitmycket kontakter och vänner. Sen var det riktigt roligt att bo på internatet, man hängde alltid med sina vänner eller åkte in och tog en Big Tasty vid Bergvik i Karlstad. Det kanske var tal om att linjen skulle bli två år senare, då skulle alla som gått där få erbjudande att komma tillbaka. Så då ska jag nog kanske köra på det, är mogen för det nu. haha.

 

Jag finns på ett kort i skolan. Där poserar jag skitsnyggt. Lunarstorm som fan!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=crapboot]Vilken fin splattereffekt! :)

 

Nej vad tufft att du ska börja där! Då måste hälsa Mats ifrån Niclas.

Ja det var väldigt givande att gå där. Fick skitmycket kontakter och vänner. Sen var det riktigt roligt att bo på internatet, man hängde alltid med sina vänner eller åkte in och tog en Big Tasty vid Bergvik i Karlstad. Det kanske var tal om att linjen skulle bli två år senare, då skulle alla som gått där få erbjudande att komma tillbaka. Så då ska jag nog kanske köra på det, är mogen för det nu. haha.

 

Jag finns på ett kort i skolan. Där poserar jag skitsnyggt. Lunarstorm som fan![/citat]

 

 

:D tråden börjar skena i väg lite granna.................. Vicken va din bästa effekt sa du? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta, hmm min bästa effekt?

Har inte lekt så mycket med specialeffekter, men har däremot gjort en del effekter eller illusioner med kameran. Som exempel i en riktigt B-ig film från 2002, som heter "Ser du vad du gjort?" så var vi bara två till en början som gjorde den filmen, men båda var med i en panorering. Så då filmade jag först panoreringen från min kompis till där jag skulle sitta, sen filmade han exakt samma sak, men då satt jag där panoreringen slutade. Sen med lite klippning, så satt vi där båda två.

 

I en annan film har vi kört en panorering ifrån två av mig, när vi går. Spelade två bröder. Vi körde även med en illusion där två av mig var med samtidigt, fast vi körde inte något high-tech-maskning eller så. För sånt coolt kunde inte jag då.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=crapboot]Ursäkta, hmm min bästa effekt?

Har inte lekt så mycket med specialeffekter, men har däremot gjort en del effekter eller illusioner med kameran. Som exempel i en riktigt B-ig film från 2002, som heter "Ser du vad du gjort?" så var vi bara två till en början som gjorde den filmen, men båda var med i en panorering. Så då filmade jag först panoreringen från min kompis till där jag skulle sitta, sen filmade han exakt samma sak, men då satt jag där panoreringen slutade. Sen med lite klippning, så satt vi där båda två.

 

I en annan film har vi kört en panorering ifrån två av mig, när vi går. Spelade två bröder. Vi körde även med en illusion där två av mig var med samtidigt, fast vi körde inte något high-tech-maskning eller så. För sånt coolt kunde inte jag då.[/citat]

 

 

låter knepigt..... :S

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Jmalmsten kan du inte örklara lite lite närmare haha. De lät rätt coolt.[/citat]

 

nyohoho, nu har jag fått bredband så nu kan jag visa istället hur jag menade... klippet brukar gå att köra i quicktime.

 

http://rapidshare.de/files/4175379/M4V10005.MP4.html

 

eftersedan dess gjorde vi en uppföljare med lite andra effekter, mest datorgjorda, bland annat ett sätt att göra mynningseld som jag tycker är överlägset alla andra jag läst om här. det är egentligen en vidareutveckling på tekniken som användes i M4V10005.MP4...här är det klippet:

 

http://rapidshare.de/files/4175576/M4V10007.MP4.html

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten][citat=ymmit]Jmalmsten kan du inte örklara lite lite närmare haha. De lät rätt coolt.[/citat]

 

nyohoho, nu har jag fått bredband så nu kan jag visa istället hur jag menade... klippet brukar gå att köra i quicktime.

 

http://rapidshare.de/files/4175379/M4V10005.MP4.html

 

eftersedan dess gjorde vi en uppföljare med lite andra effekter, mest datorgjorda, bland annat ett sätt att göra mynningseld som jag tycker är överlägset alla andra jag läst om här. det är egentligen en vidareutveckling på tekniken som användes i M4V10005.MP4...här är det klippet:

 

http://rapidshare.de/files/4175576/M4V10007.MP4.html[/citat]

 

 

vill se men den APAN funkar ju inte.. D':

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...