Gå till innehåll

Vilken kamera använder ni?


Asterix

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

Efter mycket ältande fram och tillbaka så bestämde jag mig i år för att byta Dvcam mot HDV. Lurade på minneskort länge, men det passar i dagsläget inte så bra när jag ibland filmar borta från dator uppåt 1 vecka.

 

Så det blev en Sony HVR-Z1 och en Canon HV30.

 

Är nöjd med bägge, som kompletterar varandra en hel del. Men egentligen borde jag byta HV30 mot en HV40...

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar för tillfället med HMC151 på jobbet. Är så fantastiskt nöjd med arbetsflöde och kamera så jag nu funderar på att ge HMC41 en chans till mitt privata företag. Personligen är jag fantastiskt nöjd med bilden ur kameran, så SDHC-kort duger gott åt mig. Med mina 4st 16Gb-kort filmar jag ca: 400 minuter i 1080p25/720p50 AVCHD. Detta material tar ungefär en timme att logga och stoppa in i Final Cut Pro. Jag går inte tillbaka till band. Jag är helt såld på minneskort...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hemma kör jag på min Sony DSR-500WSP med en Canon J14 optik.

En skön gammal goding med några år på nacken men väldigt trevlig kamera.

 

På jobben kör man det man får och det varierar rätt friskt så jag orkar inte lista de men nu senast har jag kört med med polarna på Sonys PMW-EX1 och EX3 vilket är rätt trevliga kameror för att vara i en mer human prisklass.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Problemet är att jag behöver två kameror till webbsändningar.

 

Ja med rätt inställningar är Sony Z7 en bra kamera.

Nästa lär bli en EX-3...Då lär jag sälja Z7:an

 

...med rätt inställningar.

 

Har en Sony HVR-Z7P vilket nästan motsvarar Z7E. Är grymt imponerad av kameran.

 

Skulle vara intrssant att höra vilka inställningar du gör. Jag skickar PM om detta till dig, nu måste jag iväg till sjukhuset. Min far har blivit hastigt dålig.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, jag e ny i gemet och kollar på lite kameror, är ganska pank men behöver en kamera,

har blivit erbjuden en canon mvx 150 i för 1000 pix men känner att jag kan behöva något

bättre och tänkter då att jag bara kommer tusen kr längre ifrån det jag vill ha och behöver.

så undrade om ni har några tips på något där bra och billig överlappar?

skulle verkligen uppskatta er hjälp, tack, mvh lefox

Länk till kommentar
Share on other sites

En ca 5 år gammal JVC GR-DX317E standard DV-kamera. Mycket liten, ca 1dm*1dm*5cm. Funkat bra, men nu har jag beställt en Panasonic Lumix TZ7. Jag vill så att säga ha liten kamera så den alltid är med.

 

Undrar om min 6 år gamla 3GHz dator med 1,5 gig internminne räcker vid redigering? 720@25p AVCHD Lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

En ca 5 år gammal JVC GR-DX317E standard DV-kamera. Mycket liten, ca 1dm*1dm*5cm. Funkat bra, men nu har jag beställt en Panasonic Lumix TZ7. Jag vill så att säga ha liten kamera så den alltid är med.

 

Undrar om min 6 år gamla 3GHz dator med 1,5 gig internminne räcker vid redigering? 720@25p AVCHD Lite.

 

Inte med med natve AVCHD redigering - no way (åtminstone inte i nån version av Premiere). Tror tyvärr knappt den klarar native HDV.

 

h.264 är väldigt trögt att avkoda.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

...I så fall (värsta fall) får jag väl banda in materialet i min DV-kameras av-ingång, ev via min Western Digital mediaspelare som klarar att spela upp TZ7:ans material. Datorn får lite spökskuggor då föremål rör sig när jag använder VLC, så den är nog inte tillräckligt snabb.

 

Materialet ska i första hand vara till släkten (mina barn) på DVD, och musikvideor till internet så HD kan jag vänta med till senare då jag sparar originalfilerna.

 

 

Här är förresten en video jag gjorde med endast EN kamera (JVCn jag nämnde):

 

http://www.rockstars.se/DeTrop_Where_I_dont_belong.wmv

 

Och här hade jag två kameror (JVCn och en Sony DV från stenåldern). Detta bidrag (låten alltså) kom bland de 100 främsta till årets uttagning av svenska schagerfestivalen:

 

http://www.rockstars.se/DeTrop_Come%20here%20with%20me.wmv

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Funkar bra att redigera AVCHD-lite/25p från TZ7 i min 6-år gamla dator 3GHz/1,5GB i det medföljande programmet. Snabbt och enkelt. Dock går det inte att frysa-och-sno-en-stillbild. Köpte en Singapore-TZ7 för att slippa 15-minutersbegränsningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...