Gå till innehåll

Remake of the War of the worlds


gorse

Recommended Posts

Jag har sett originalet, men jag gillade inte den filmen speciellt mycket. Den var väl okej (väldigt fånig på sina ställen). Jag hoppas bara dem har ändrat slutet på den nya filmen, för slutet som är på boken och filmen från '53 faller ganska platt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den igår, tyckte den var helt ok. Filmen bygger från början upp en obehaglig stämning och lyckas hålla den nästan ända fram i mål. Framemot slutet så tappar filmen en del och blir lite smålarvig, men Spielberg hade ju originalet att ta hänsyn till också. Katastrofscenerna är på sina ställen riktigt obehagliga och tankarna går till bilder från riktiga katastrofer.

 

Klart sevärd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag glömde från början nämna att det roliga med denna historia är att en annan Wells gjorde en radioteater på 30-talet(?) där lyssnarna som itne hörde början drabbades av panik när de trodde att teatern var på riktigt, och halva amerika var i chocktillstånd. Originalromanen skrevs på slutet av 1800-talet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bara säga att filmen var mycket underhålande och att ljudet var bland det mäktigaste och bästa jag hört. Men slutet sög, det förklarar aldeles för lite och det kommer helt plötsligt. Och sen förstår jag inte varför utomjordingar är så himla dåliga på att planera. De borde göra lite research innan de anfaller en planet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta så mycket!!

SPOILER SPOILER!

 

 

Håller med, de är super hightech Aliens, men de fattar inte att de inte kan leva på jorden?

 

käns lite som de började få slut på film i kameran och bara kasta in ett snabbt slut.

 

Men i helhet var den faktiskt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Emil, skriver du en spoiler, så är det god sed att skriva "SPOILER-VARNING" i början av inlägget.

 

Visst kan slutet kännas "konstigt". Det gjorde det i originalet och det handlar ju om en remake, i sin tur byggd på en bok, även om det finns vissa "uppdateringar".

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag varit och kollat på filmen... Jag tyckte att den var ganska bra även fast den har en hel del brister så som att vissa elektriska prylar fungerar även fast all elektricitet är utslagen, jag störde mig på berättar rösten (som jag misstänker är Morgan Freeman) och så störde jag mig på slutet, kändes som om Spielberg ville göra ett speciellt slut och de lyckades han väl delvis med även fast jag tyckte att han föll pladask på magen. Kändes som om de hade tröttnat på att filma och ville få filmen överstökad. :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv har jag lite svårt att sätta betyg på den, ibland kändes den som en helt vanlig blockbuster och ibland inte. Ljudet var ganska häftigt på sina ställen men jag hade nog föredragit att se den på en bättre biograf än biografen där den visades på i umeå. Men en sak som jag tyckte var bra, var att man bara fick se ur huvudpersonernas perspektiv.

Slutet var ganska lamt men ändå hyfsat bra tycker jag.

 

Och rösten var Morgan Freeman.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Än en gång...

 

Filmen bygger ju på en bok. Slutet kommer sig inte av att man inte visste hur man skulle avsluta historien eller var trött på att filma...[/citat]

 

Jag har inte läst boken men jag har hört lite lösa rykten om att Spielberg skulle ha gjort om slutet från hur det är i boken, men det kan ju iofs vara rent skitsnack. Jag har faktiskt ganska svårt att tro att Spielberg skulle tröttna på en film och göra slutet dåligt bara därför (jag vet att jag skrev det men det var nog lite menat som ett skämt)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Emil_sc]Skrev väll något liknande jag också, men det KÄNDES som att slutet var så.[/citat]

 

Inte konstigt när filmen nästan var två timmar och..

 

SPOILER

 

... alla aliens dog på 10 minuter

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag glömde från början nämna att det roliga med denna historia är att en annan Wells gjorde en radioteater på 30-talet(?) där lyssnarna som itne hörde början drabbades av panik när de trodde att teatern var på riktigt, och halva amerika var i chocktillstånd. Originalromanen skrevs på slutet av 1800-talet.[/citat]

 

1938 var året Gorse och som du säkert vet så var ju mannen bakom radioshowen ingen annan än Orson Welles, kanske mer känd för de suveräna (i mitt tycke då..) filmerna Citizen Kane och mästerliga Touch of Evil...

 

Utöver detta så följer slutet i den nya filmen boken....ville bara få det sagt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown][citat=Emil_sc]Skrev väll något liknande jag också, men det KÄNDES som att slutet var så.[/citat]

 

Inte konstigt när filmen nästan var två timmar och..

 

SPOILER

 

... alla aliens dog på 10 minuter[/citat]

 

Bara så att du vet så tar det inte 10 minuter att läsa en mening, din spoiler varning var totalt värdelös och du kan ha förstört filmen för många nu..........

Länk till kommentar
Share on other sites

INNEHÅLLER SPOILERS!!!

 

Ja jag tyckte också att filmen avslutades aningen abrubt, fast å andra sidan så tycker jag att slutet fungerar utmärkt!!!! Bara för att de är super hi-tech aliens med super hi-techa tripods, så innebär inte det att de är felfria. Det som slutligen tog död på dem är nog en sådan sak som man kanske inte tar med i beräkningarna när man invaderar en planet ;)

 

Det jag gillade mest var nog den hopplöshet man kände när man insåg att maskinerna inte verkade ta någon som helst skada av våra vapen. De bara fortsatte att strida. Fast jag måste tillägga att den här filmen kändes väldigt lite som en Spielberg Sci-fi, speciellt om man jämnför med de andra sci-fi filmerna han gjort. Mer våld och en massa (och med underton på MASSA) blod!!!

 

Det samlade beyget blir 4 av 5. Det som drar ner betyget var sådana brister som folk tidigare påpekat. Teknisk utrustning som fungerar trots att all annan utrustning var utslagen. Att bilen de färdas i inte får en endaste repa på sig, när planet störtar i bostadsområdet och förstör allt annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...