gorse Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Ni som gillade remakes. För en gångs skull är jag lite spänd på denna film: http://www.waroftheworlds.com att gämföras med http://www.imdb.com/title/tt0046534/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreeze Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Jag har sett originalet, men jag gillade inte den filmen speciellt mycket. Den var väl okej (väldigt fånig på sina ställen). Jag hoppas bara dem har ändrat slutet på den nya filmen, för slutet som är på boken och filmen från '53 faller ganska platt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Det är inte heller längre marsmän som anfaller =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 jag älskar allt som har med War Of The Worlds att göra & har allt ifrån filmen, boken & musikal-albumet på vinyl :-) Hoppas för fan inte dom förstör den här lika mycket som till exempel Ring eller Chainsaw Massacre. ...eller jag, hoppas inte dom förstör den alls :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Den har ju ganska hög budget, bra regissör och skådespelare så det borde teoretiskt sett gå bra :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Ingen som har speleat spelet då? http://pc.ign.com/articles/160/160901p1.html Ahhh, jag kommer ihåg när jag satt hemma hos en kompis och spelade det...Mystiken och musiken...Mumma! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Såg den igår, tyckte den var helt ok. Filmen bygger från början upp en obehaglig stämning och lyckas hålla den nästan ända fram i mål. Framemot slutet så tappar filmen en del och blir lite smålarvig, men Spielberg hade ju originalet att ta hänsyn till också. Katastrofscenerna är på sina ställen riktigt obehagliga och tankarna går till bilder från riktiga katastrofer. Klart sevärd. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted June 30, 2005 Author Share Posted June 30, 2005 Jag glömde från början nämna att det roliga med denna historia är att en annan Wells gjorde en radioteater på 30-talet(?) där lyssnarna som itne hörde början drabbades av panik när de trodde att teatern var på riktigt, och halva amerika var i chocktillstånd. Originalromanen skrevs på slutet av 1800-talet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nizze Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Måste bara säga att filmen var mycket underhålande och att ljudet var bland det mäktigaste och bästa jag hört. Men slutet sög, det förklarar aldeles för lite och det kommer helt plötsligt. Och sen förstår jag inte varför utomjordingar är så himla dåliga på att planera. De borde göra lite research innan de anfaller en planet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Jag ska se filmen ikväll :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil_sc Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Ursäkta så mycket!! SPOILER SPOILER! Håller med, de är super hightech Aliens, men de fattar inte att de inte kan leva på jorden? käns lite som de började få slut på film i kameran och bara kasta in ett snabbt slut. Men i helhet var den faktiskt bra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Emil, skriver du en spoiler, så är det god sed att skriva "SPOILER-VARNING" i början av inlägget. Visst kan slutet kännas "konstigt". Det gjorde det i originalet och det handlar ju om en remake, i sin tur byggd på en bok, även om det finns vissa "uppdateringar". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Filmen handlar ju inte om kampen mot utomjordingarna utom om en familjs överlevnad, så jag tycker slutet fungerar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Nu har jag varit och kollat på filmen... Jag tyckte att den var ganska bra även fast den har en hel del brister så som att vissa elektriska prylar fungerar även fast all elektricitet är utslagen, jag störde mig på berättar rösten (som jag misstänker är Morgan Freeman) och så störde jag mig på slutet, kändes som om Spielberg ville göra ett speciellt slut och de lyckades han väl delvis med även fast jag tyckte att han föll pladask på magen. Kändes som om de hade tröttnat på att filma och ville få filmen överstökad. :S 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Själv har jag lite svårt att sätta betyg på den, ibland kändes den som en helt vanlig blockbuster och ibland inte. Ljudet var ganska häftigt på sina ställen men jag hade nog föredragit att se den på en bättre biograf än biografen där den visades på i umeå. Men en sak som jag tyckte var bra, var att man bara fick se ur huvudpersonernas perspektiv. Slutet var ganska lamt men ändå hyfsat bra tycker jag. Och rösten var Morgan Freeman. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Jo jag tycker också att det var bra att man fick se händelsen ur familjens perspektiv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Än en gång... Filmen bygger ju på en bok. Slutet kommer sig inte av att man inte visste hur man skulle avsluta historien eller var trött på att filma... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted July 1, 2005 Author Share Posted July 1, 2005 och boken är skriven på slutet av 1800-talet.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 [citat=TDA]Än en gång... Filmen bygger ju på en bok. Slutet kommer sig inte av att man inte visste hur man skulle avsluta historien eller var trött på att filma...[/citat] Jag har inte läst boken men jag har hört lite lösa rykten om att Spielberg skulle ha gjort om slutet från hur det är i boken, men det kan ju iofs vara rent skitsnack. Jag har faktiskt ganska svårt att tro att Spielberg skulle tröttna på en film och göra slutet dåligt bara därför (jag vet att jag skrev det men det var nog lite menat som ett skämt) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil_sc Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Skrev väll något liknande jag också, men det KÄNDES som att slutet var så. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 [citat=Emil_sc]Skrev väll något liknande jag också, men det KÄNDES som att slutet var så.[/citat] Inte konstigt när filmen nästan var två timmar och.. SPOILER ... alla aliens dog på 10 minuter 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaiM Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 [citat=gorse]Jag glömde från början nämna att det roliga med denna historia är att en annan Wells gjorde en radioteater på 30-talet(?) där lyssnarna som itne hörde början drabbades av panik när de trodde att teatern var på riktigt, och halva amerika var i chocktillstånd. Originalromanen skrevs på slutet av 1800-talet.[/citat] 1938 var året Gorse och som du säkert vet så var ju mannen bakom radioshowen ingen annan än Orson Welles, kanske mer känd för de suveräna (i mitt tycke då..) filmerna Citizen Kane och mästerliga Touch of Evil... Utöver detta så följer slutet i den nya filmen boken....ville bara få det sagt ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 [citat=Clown][citat=Emil_sc]Skrev väll något liknande jag också, men det KÄNDES som att slutet var så.[/citat] Inte konstigt när filmen nästan var två timmar och.. SPOILER ... alla aliens dog på 10 minuter[/citat] Bara så att du vet så tar det inte 10 minuter att läsa en mening, din spoiler varning var totalt värdelös och du kan ha förstört filmen för många nu.......... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviant Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 INNEHÅLLER SPOILERS!!! Ja jag tyckte också att filmen avslutades aningen abrubt, fast å andra sidan så tycker jag att slutet fungerar utmärkt!!!! Bara för att de är super hi-tech aliens med super hi-techa tripods, så innebär inte det att de är felfria. Det som slutligen tog död på dem är nog en sådan sak som man kanske inte tar med i beräkningarna när man invaderar en planet ;) Det jag gillade mest var nog den hopplöshet man kände när man insåg att maskinerna inte verkade ta någon som helst skada av våra vapen. De bara fortsatte att strida. Fast jag måste tillägga att den här filmen kändes väldigt lite som en Spielberg Sci-fi, speciellt om man jämnför med de andra sci-fi filmerna han gjort. Mer våld och en massa (och med underton på MASSA) blod!!! Det samlade beyget blir 4 av 5. Det som drar ner betyget var sådana brister som folk tidigare påpekat. Teknisk utrustning som fungerar trots att all annan utrustning var utslagen. Att bilen de färdas i inte får en endaste repa på sig, när planet störtar i bostadsområdet och förstör allt annat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 War of the Worlds är spielbergs bästa film sedan Shindlers list utan tvekan. Den är en riktig pärla, och alla som klagar på slutet skulle inte ha gjort det om de läst boken först. Klockren. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts