Gå till innehåll

Klassiska barnprogram?


raoul _duke

Recommended Posts

Skrotnisse och hans vänner var ju grymma.

"Jag ska ha boken! Ge mig boken!!!"

 

Ragnar, farbrorn som inte ville bli stor. Oj, flummigt och bra.

 

Alfons Åberg, ful och störig men ändå bland det bästa som gjorts.

 

De flesta klassiska barnprogrammen är väl från 70-talet annars.

Länk till kommentar
Share on other sites

Osså den kinesiska teknade filmen "Kung Markatta". Det bästa är när han är uppe och pallar persikor i Himlen och blir instoppad i en bautaugn som straff.... För att inte tala om när han briljerar med sina apstav-tekniker... Kung-fu för kidsen på barnvänlig tid i DDR-Sverige 1982. Unikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Tårtan & Vilse i Pannkakan![/citat]Det såg jag när jag var liten, det var 70-tal. Men de kanske körde dem i repris.

Men Långa farbron är väl 80-tal? Men Bollibompa är väl evig klassiker? Där körde de Långa farbrorn, Pingo, Babar, Baltazar, och på andra kanalen var det "Kom nu då, vaddå? Barnprogram i tevetvå". De visade Mumintrollen bla.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw]Osså den kinesiska teknade filmen "Kung Markatta". Det bästa är när han är uppe och pallar persikor i Himlen och blir instoppad i en bautaugn som straff.... För att inte tala om när han briljerar med sina apstav-tekniker... Kung-fu för kidsen på barnvänlig tid i DDR-Sverige 1982. Unikt.[/citat]

 

Finns att beställa från SFI.

 

Apkungen har spelats in i ett antal tv-serier i Kina, både tecknade och spelade versioner. Synd att dom var så fega i Sverige. De tecknade TV-serierna är hur grymma som helst.

 

Oxå finns ju Kungfu-Swordfighting-komedin: "Pandoras Box", en slags Apkungen-komedi. Så jäävla rolig! Den går att beställa på diverse ställen. Men se till att få BÅDA delarna. Jepp, det är ett långt äventyr som man inte får nog av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var det bara jag som satt och glodde på:

 

Robotech

"kan du flyga en Jet, så kan du styra en Robotech"

 

Silver Fang

Peter Harryssons bästa enligt mig, har flera stora roller i den svenska och brutalt nedklippta serien

 

Power Rangers

Ninja-hysterin var som störst! "Go-Go Power Rangers!!!" Serien är ett amerikanskt hopklipp av japanska teveserier och amerikanska skådespelare.

 

Teenage Mutant Ninja Turtles (blev senare, på grund av ninja-skräcken, Hero Turtles)

"Cowabunga!!!"

 

Knight Rider

dagens actionserier har inga häftiga bilar därför är de inge bra. Hittils har ingen bil slagit KITT förutom läderlappsbilen.

 

Airwolf

Jag älskar serien, det är samma helikopter som sprängs i varje avsnitt men det är en så j*a kult serie.

 

Läderlappen

60-talet ja, men jag såg repriserna när jag var liten. inte att förväxla med den dystrare Tim Burton varianten. (Ta det inte fel, jag är förtjust i hans filmer också)

 

Mask

Ganska okänd tecknad serie som körde lite på Transformerseran.

 

Thunderbirds

Team Americas föregångare. Första gångerna fick jag mardrömmar, men det gjick snabbt över.

 

Thundercats, He-Man, Captain Planet, med fl.

amerikanarna gör inga bra teknade serier längre.

 

Disneydags.

Duck Tales, Nalle Puh, Bumbibjörnarna, Räddningspatrullen, Timon och Pumbaa. sen gjick det utför med lågkvalitetserierna som Doug och alla serier som nu finns på Disney channel.

 

Listan kan göras lång mycket lång, men ni kanske fattar att jag är ganska fördärvad av dessa serier och tycker att dagens serier helt enkelt är FEGA, USLA och allmänt INTE BRA. Jag såg förut en sida som samlade just på gamla serier som jag nämnt här ovan.

 

Förr var det spännande att titta på teve, nu är det bara dokusåpor och deckare. Jag är nitton år, så jag anser att förändringen har kommit nyss och brutalt snabbt.

 

Jag saknar SciFiChannel, Cartoon Network, och TV3 från min barndom... snyft.

 

"Thunder-thunder-thunder-thunder-CATS!!!"

 

PS/

 

En lite mer känd version av Apkungen är ju Dragonball(innan den urartade i Z, GT och AF), i bokformen räknat från bok 1 till någonstans innan 14.

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten hade koll iaf!

 

Håller med om att dagens barnprogram är total dynga, fult teckande serier där huvupersonerna kastar runt hjärnan på sina kompisar och spärnger huvudet i bitar. Helt utan handling!

 

Nää ta mig tillbaks till bumbibjörnar Duck tales och Nalle puh!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Hur kunde jag glömma att nämna Power rangers? Det finns inget som kan beskriva känlan man hade när man var liten och såg på den serien. Den om någon serie är kult![/citat]

 

Dom fick sluta sända den serien pga av att några kids hade sparkat ihjäl någon annan och dom hade kommit fram till att det var power rangers fel.. Det var hårt minns jag

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara säga att hela Sverige älskade allt som Per Dunsö och Ola Ström gjorde. Jag har vaga minnen av något program där de sitter i varsin soptunna och något program som utspelas i en leksaksaffär där leksakerna börjar leva efter stängningsdags. Jag är väldigt osäker på om dessa program gjordes av Ström/Dunsö, men däremot vet jag med 100% säkerhet att de gjorde Toffelhjältarna och Solstollarna.

 

När Toffelhjältarna och Solstollarna visades, då stod Sverige stilla! Vem kan glömma Ulla-Bella, Tullaren, Gösta & Hjördis, morbror Knegoff och alla andra galningar i dessa serier?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Super-åttan]Jag är väldigt osäker på om dessa program gjordes av Ström/Dunsö, men däremot vet jag med 100% säkerhet att de gjorde Toffelhjältarna och Solstollarna.

 

[/citat]

 

Jo, jag är helt säker på att det var Ström och Dunsö som gjorde programmen om leksaksbutiken. Har för mig att en av karaktärerna var en ko som bodde i en centrifug... Hoppas allt de gjort kommer på DVD nån gång. Jag tror inte de fattar själva hur bra de var!

 

Nån som vet vad de gör nuförtiden?

Länk till kommentar
Share on other sites

När vi ändå snackar barnprogram: Vad tycker ni egentligen om Staffan Westerbergs grejer?

 

Själv tyckte jag om dom när jag var liten och har aldrig riktigt förstått mig på "Hata-Westerberg" trenden. Min teori är att alla med en dålig uppväxt projicerar sina problem på Westerberg.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]När vi ändå snackar barnprogram: Vad tycker ni egentligen om Staffan Westerbergs grejer?

 

Själv tyckte jag om dom när jag var liten och har aldrig riktigt förstått mig på "Hata-Westerberg" trenden. Min teori är att alla med en dålig uppväxt projicerar sina problem på Westerberg.[/citat]

Det finns en trend (eller fanns i alla fall) i Sverige att man skulle hata Staffan Westerberg. Unga vuxna skyllde sina misslyckanden och sin tragiska barndom på honom. Hemma hos mig funkade det så att när Vilse i pannkakan började stängde jag av tv:n, för det var så tråkigt. Men aldrig att jag kommer säga att han förstörde min barndom. Fånigt.

 

Bumbibjörnarna gillar jag, även om jag var lite för gammal för att vara barn när jag kollade... Hipp hurraaaa, för här kommer bumbibjörnarnaaa!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stavrogin]fan hette den jag tänker på, dockor i nån form, en av dom hette Loranga, utspelade sig på en gård, innehöll tigrar på nåt sätt, ganska ballt vad jag kommer ihåg.[/citat]

Du tänker nog på Loranga, Mazarin och Dartanjang.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=paracelsus][citat=Stavrogin]fan hette den jag tänker på, dockor i nån form, en av dom hette Loranga, utspelade sig på en gård, innehöll tigrar på nåt sätt, ganska ballt vad jag kommer ihåg.[/citat]

Du tänker nog på Loranga, Mazarin och Dartanjang.[/citat]

 

så var det ja, tyckte det var riktigt ballt när man var knodd och det gick på tv. tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...