Stavrogin Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Det hart varit jävligt dålig fart här senaste dagarna så nu postar jag en ny topic. Som titeln skvallrar om vill jag veta vilken gammal hederlig svartvit film som du tycker e bäst. En bra är: I hetaste laget, med Marilyn Monroe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Mr Kane of course :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 I rök och dans, Tre skojiga skojare, Fattiga Riddare och Tre glada tokar Village of the Damned är ju också bra 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Utan tvekan är nog Linje Lista (A Streetcar Named Desire, 1951) med Marlon Brando, Karl Malden och Vivian Leigh den bästa filmen från tiden då världen var svartvit! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Jag säger "de sju samurajerna" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Måste det vara ljudfilm? Fritz Langs Metropolis har jag tjatat om förut. Nosferatu av F.W. Murnau 1922 Svensk film? Kronans käcka gossar (1940) av Sigurd Wallen. Sjunde inseglet av ingemar bergman Skenbart - en film om tåg Amerikansk film? Casablanca... Kindler's list Mexikansk film? Alla med Maria Felix eller Pedro Infante. Allvarligt talat, jag är inte säker på att det är en bra tråd. Det blir lite som att fråga vilken är den bästa färgfilmen. Man måste nog ringa in en genre, årtal, land, regisör om man skall få fram nått vettigt svar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Jeez, jag kan omöjligt välja en enda! Måste dom vara gamla? Anyway, det här är filmer jag är VÄLDIGT förtjust i, svart/vita, & till största del svart/vita :-) Metropolis Nosferatu Eraserhead Pleasantville Schindler's List Plan 9 Frpm Outer Space The Dictator I övrigt håller jag med Gorse, det är svårt att säga en specifik film utan med bebränsningar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted March 29, 2005 Author Share Posted March 29, 2005 hehe, kanske lite öppen fråga som sagt men vafan, nu blev det ju lite fart iaf. Å varför måste man få fram ett vettigt svar egentligen?? :P Tanken var ju att det skulle vara gamla filmer då färgfilmen inte kommit än, men man kan ju freebejsa lite där. En annan grymt bra, dock ny: Pi En ny och underlig film: War 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Seven Samurai & Citizen Kane. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Dang! Hur kunde jag glömma Pi!? Den var GRYM!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OSHE_Ante Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Psycho Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter R Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Svårt att välja - det finns så många. Instämmer i de flesta som finns ovan ("Schindler's List" innehåller faktiskt lite färg om man skall vara petig!) och här kommer några av mina övriga favoriter: Stanley Kubricks "Dr. Strangelove" Martin Scorseses "Tjuren från Bronx" Alfred Hitchcocks "Psycho" Ernest B. Schoedsacks "King Kong" Akira Kurosawas "Yojimbo" eller "Livvakten" som den heter på svenska. Sergei Eisensteins "Pansarkryssaren Potemkin" Kan hålla på länge till.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montef Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Cykeltjuven 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nizze Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Det sjunde inseglet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 The bicycle thief Sunset Boulevard 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 - Sju Samuraierna - Metropolis och nya tillskottet till listan... - Godzilla!, av ren kultfaktor... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 Eraserhead och Night of the Living Dead. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 Hur kunde jag glömma??? Elefantmannen, den är ju bara så otroligt jävla bra. Hmmmm, konstigt, jag gillar David Lynch så jävla mycket och har kollat på i stort sett alla hans filmer flera ggr, including hans kortfilmer. Men ÄNDÅ har jag inte sett Eraserhead, den har aldrig tilltalat mig, är den så jävla bra?? Kom igen, locka mig till att se den :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 Om moderna filmer ska man alltså tala om i genrer. Äldre filmer har inga? Och hur är det med äldre färgfilmer då, från femtiotalet, typ?? Bäst: Sju samurajer? "M"? Tredje Mannen? Shadow of A Doubt? Körkarlen? Eller ska jag lista 50 filmer till? Konstig ställd fråga = Bästa svartvita filmen? - ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted April 1, 2005 Author Share Posted April 1, 2005 [citat=Dawey]Om moderna filmer ska man alltså tala om i genrer. Äldre filmer har inga? Och hur är det med äldre färgfilmer då, från femtiotalet, typ?? Bäst: Sju samurajer? "M"? Tredje Mannen? Shadow of A Doubt? Körkarlen? Eller ska jag lista 50 filmer till? Konstig ställd fråga = Bästa svartvita filmen? - ![/citat] Fan va mycket gnäll det varit, syftet var att få igång snacket här igen eftersom folk slackat ner under påsken. Förstår inte heller varför just denna fråga skulle va dålig, är bästa film-omröstningen också dålig då eller? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter R Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 [citat=Stavrogin][citat=Dawey]Om moderna filmer ska man alltså tala om i genrer. Äldre filmer har inga? Och hur är det med äldre färgfilmer då, från femtiotalet, typ?? Bäst: Sju samurajer? "M"? Tredje Mannen? Shadow of A Doubt? Körkarlen? Eller ska jag lista 50 filmer till? Konstig ställd fråga = Bästa svartvita filmen? - ![/citat] Fan va mycket gnäll det varit, syftet var att få igång snacket här igen eftersom folk slackat ner under påsken. Förstår inte heller varför just denna fråga skulle va dålig, är bästa film-omröstningen också dålig då eller?[/citat] Håller med! Sluta tjafsa, välj en film för #*§%¤"! Lägger till "Sven Klangs Kvintett" i min samling. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Ed Wood me Johnny Depp är också underbar, tycker jag iaf. Och på tal om tjafset, håller med stavrogin, bästa film tråden gick ju ganska varm utan tjafs, so what´s the deal?? Vem orkar starta trådar som t.ex. bästa ickeengelskspråkiga krigsfilm från europa gjord mellan 1960-70??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted April 1, 2005 Author Share Posted April 1, 2005 WORD _nemo_ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monki Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 [citat=Stavrogin]Det hart varit jävligt dålig fart här senaste dagarna så nu postar jag en ny topic. Som titeln skvallrar om vill jag veta vilken gammal hederlig svartvit film som du tycker e bäst. En bra är: I hetaste laget, med Marilyn Monroe[/citat] en klassiker medan vi faller 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 oh... en annan fin svartvit rulle är ju svenska Skenbart av Peter Dalle. det här kan pågå hur länge som helst... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts