Gå till innehåll

PC eller Mac


Recommended Posts

Hej!

 

Då min gamla bärbara dator lade ner i veckan är jag nu tvungen att köpa en ny. Inför detta är frågorna jag ställer mig många - Mac eller PC, stationär eller bärbar. Jag är mycket på resande fot och en tanke jag haft är att antingen satsa alla pengar på ett kort, en bra bärbar dator (typ Macbook pro i7, eller kanske en HP?) eller att först köpa en stationär PC som jag kan ha stående här hemma och sedan en lite sämre bärbar när jag drar iväg på nästa långresa. Jag jobbar huvudsakligen i Photoshop, Lightroom och klipper film i Sony Vegas pro 9.0. Har dock hört mycket gott om senaste Final cut pro så skulle nog inte ha något emot att byta till detta...

 

Mina datorkunskaper är begränsade när det kommer till vad för teknik man behöver ha och vad som är lämpligt för mig att satsa på och således är jag i behov av råd. Vad jag vet är att sony vaion jag haft tills nu varit bra men inte orkat med att jobba i Vegas (har kunnat klippa men inte kunnat spela filmerna i programmet) eller att jag kört flera tunga program samtidigt. Så - Mac eller PC, bärbar eller stationär? Min budget inför köpet ligger mellan 15000, kanske lite mer... Har kikat lite på denna : Inet VOX i7 Define - Inet.se

 

 

Tack på förhand

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir svårt med Mac då Vegas inte finns till Apple-datorer.

 

Så valet blev plötsligt mycket enklare :)

---

Har dock hört mycket gott om senaste Final cut pro så skulle nog inte ha något emot att byta till detta...
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle säga Mac. Jag är väldigt nöjd med min MacBook Pro i5 13" (Tror det är i5, kan vara i3... Sitter vid en PC nu så jag kan inte kolla).

På denna kan jag köra After Effects CS5, inte samtidigt som Final Cut, men eftersom både Final Cut och Apple Motion tar ganska kort tid att starta upp, och att jag inte använder After Effects så mycket som Apple Motion är detta inte ett problem för mig.

Har för mig att Sony Vegas och Final Cut Pro är ganska lika program, dock använder jag Final Cut Pro 7 och inte X, själv tycker jag att Final Cut Pro X är ganska kraftigt mycket sämre. Finns inte lika många inställningar för effekterna, man kan liksom inte göra dem så personliga.

Är du väldigt fast vid Sony Vegas kan du skaffa Parallels Desktop, Virtual Box eller Boot Camp (Boot Camp följer med i systemet...).

Jag föredrar att göra effekterna i Apple Motion eller After Effects (jag själv är bäst på Motion), och sedan redigera i Final Cut, och jag måste säga att jag i alla filmer jag gjort nästan bara gjort allt i Final Cut.

 

Om jag skall säga vad jag tycker för dig, så kan jaga bara säga ett ord: Mac.

Final Cut Pro 7 är bra och VÄLDIGT ENKELT att lära sig. Sedan kan du bara leka lite grand med tabben "Effects".

 

-AndTuts xD

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag hoppas att alla är medvetna om att Final Cut Pro 7 är nedlagt. Och att alla är medvetna om att t ex Adobes grejer (Photoshop osv) inte funkar lika bra på en bärbar Mac som en bärbar PC av den enkla anledningen att Apple envisas med ATI-grafik i sina maskiner. ATI är ju inte direkt förstahandsvalet som GPU om man jobbar med video.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hitta en mac som ger dig det här resultatet på Cinebench så ska du absolut köpa mac.

 

 

Tror den snabbaste Mac-Pro 12-Core bänkar 14

Det här bygget bänkar över 22.

 

Jag menar inte att man ska spendera lika mycket cash på en PC som jag gjort utan att för samma pengar som du köper en mac kan dy bygga en snabbare PC.

 

Edit: Hittade det här. 14.77 Bänkar en MacPro 12-Core

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara inflika att en bra PC kostar pengar precis som en Mac. MacPro är workstationklassade och hårdvara för workstation kostar även om man rullar Windows. Däremot har man ett större urval av hårdvara för PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hoppas att alla är medvetna om att Final Cut Pro 7 är nedlagt. Och att alla är medvetna om att t ex Adobes grejer (Photoshop osv) inte funkar lika bra på en bärbar Mac som en bärbar PC av den enkla anledningen att Apple envisas med ATI-grafik i sina maskiner. ATI är ju inte direkt förstahandsvalet som GPU om man jobbar med video.

 

Envisades kanske, de senaste Macbook Pro har ju Nvidia-grafik (GT650m). Finns visserligen inte stöd för det i Premiere (ännu) men man kan tycka att det borde dyka upp när det ändå får en Retina-uppdatering. Skärmen på de nya macbook:arna verkar inte helt fel om man ska redigera på resande fot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara inflika att en bra PC kostar pengar precis som en Mac. MacPro är workstationklassade och hårdvara för workstation kostar även om man rullar Windows. Däremot har man ett större urval av hårdvara för PC.

 

Ja, det finns driftsäkerhetsskillnader också. Skulle jag redigera i en windows-nivå så skulle jag nog känna ett större behov av att dedikera datorn och inte göra så mycket annat än just redigera på den. Men en surfdator som komplement kostar ju inte direkt mycket..

Länk till kommentar
Share on other sites

Pratar vi virus? nVarför tror alla att Macar inte får virus? Det där fgattar jag inte. Är det för att ingen med Mac kör antivirusprogram som varnar och stoppar när maskinen blir infekterad? Min fru fick sitt Gmail-konto kapat av ett tillägg i Firefox på sin Macbook för ett tag sen. Inget kul när hennes mail började vräka ut spam till alla hennes jobbkontakter. Nu har hon en PC så nu stoppar Windows alla ingrepp innan det hinner gå så långt.

 

Är det inte dags att lägga ned den där gamla seglivade myten om Macen som virusfri nu? Dagens virus är ju helt plattformsblinda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pratar vi virus? nVarför tror alla att Macar inte får virus? Det där fgattar jag inte. Är det för att ingen med Mac kör antivirusprogram som varnar och stoppar när maskinen blir infekterad? Min fru fick sitt Gmail-konto kapat av ett tillägg i Firefox på sin Macbook för ett tag sen. Inget kul när hennes mail började vräka ut spam till alla hennes jobbkontakter. Nu har hon en PC så nu stoppar Windows alla ingrepp innan det hinner gå så långt.

 

Är det inte dags att lägga ned den där gamla seglivade myten om Macen som virusfri nu? Dagens virus är ju helt plattformsblinda.

 

 

Tänker mest på driftsäkerhet. Min dator kan vara igång hur länge som helst utan några problem. Windows-datorer (iaf icke-dedikerade) brukar segna till efter några dygn av hårt arbete. Virusen är plattformsoberoende i princip; men mycket beror på vilka portar som lämnas öppet osv. så vitt jag förstår. En Windowsdator med bra virusskydd simmar minst lika säkert som en Mac utan virusskydd.

Länk till kommentar
Share on other sites

En mac utan virusskydd är en dator som tror att den är frisk för att ingenting rapporterar om hälsotillståndet. Knappast samma sak som virusfritt.

 

Vad många inte tänker på är att det är rätt viktigt hur en OEM konfigurerar och installerar Windows. Jag har en Lenovo och jag köpte den i oktober, klippte mängder av reklamfilmer på den och i februari omstartade jag den för första gången och nu i juni har jag hittills aldrig upplevt en blåskärm på den (min MacMini får kernel panic lite då och då). Men Lenovo dedikerar installationen av Windows i maskinerna (självklart med återställningsskivor). Köper jag vilket MediaMarkt-PC som helst, laddar ned ett crackat Windows och installerar så kan jag inte förvänta mig riktigt samma grad av kvalitet. Den går att uppnå men det kräver en hel del arbete...och man kommer aldrig ifrån att man får vad man betalar för i hårdvaruväg.

 

Jag hoppas förresten att alla PC-ägare i den här tråden alltid följer det gamla klassiska rådet att om man jobbar med videoredigering ska man ALDRIG installera Norton. Om man inte vill ha en maskin som konstant fryser och är extremt långsam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden idag är snarare att den större delen av skadlig kod där ute är gjord för att inte märkas. En infekterad dator är som tumregel således snabbare, än vad en med ett installerat, halvtaskigt virusprogram är. Det beror ju helt var datorn blivit infekterad någonstans. Just virus-biten känns således högst irrelevant vad gäller redigering. Att det utsätter dig för användar-mässiga risker är ju en sak. Men; håller man sig ifrån "suspekta" sidor/torrents/mail - vad nu så klarar man sig ganska bra oavsett om man kör PC eller Mac.

 

Saken är ju den, Munthe. Att majoriteten av de som köper en PC, gör det från antingen Media Markt, eller bygger dator själv och laddar in något semi-hembryggt från nätet. En lösning från Lenovo är väl, rätta mig om jag har fel, knappast något som är billigare än Apples produkter? Tittar man på de gamla Thinkpadarna, så har jag dock inget annat än dåliga erfarenheter av dem. Tyvärr. Men eftersom svaren varierar från individ till individ hur datorerna sköter sig, PC eller Mac, så kan man ju lika gärna konstatera att det inte alls är en diskussion med något absolut svar, vissa framställer köpet av en Mac lite som en börda, som om man köper bort sig från massa möjligheter. Men för 95% av användarna så köper man också bort sig från en hel del problem. Dessa 95%, normal-konsumenten som i regel köper datorer från närmsta elektronikbutik, inte i specialkonfigurerade paket av 6-siffriga belopp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hoppas förresten att alla PC-ägare i den här tråden alltid följer det gamla klassiska rådet att om man jobbar med videoredigering ska man ALDRIG installera Norton. Om man inte vill ha en maskin som konstant fryser och är extremt långsam.

 

Tror snarare rådet lyder att om man inte jobbar i år 2001 ska man ALDRIG installera Norton ;)

 

Hela den ändlösa debatten om PC vs Mac kommer ju från det helt naturliga faktumet att antalet människor med både en PC och en Mac är väldigt få. Dels för att de flesta människor inte behöver fler än en dator, och behöver man en till dator så hoppar man inte vanligtvis till ett helt nytt operativsystem. Resultatet blir att PC-människor håller på PC-datorer, och Mac-människor för Mac datorer, bara för att ingen vet bättre. Deras dator är ju den bästa för dem.

 

Sen finns det de lite äldre herrarna som ägt en Mac på 90-talet bara för att sedan byta till PC efter att dinosaurierna dött, och upptäcker att "Oj, här går det snabbt, och antalet krashar är bara en fjärde del av vad min gamla dator hade" -- Eller vice versa, ni förstår grejen. Folk som jämför sin PC från 2001 med en Mac från 2003, eller sin Mac för 12.000kr med sin PC för 5000kr.

Sanningen är att om du tittar på två datorer i samma prisklass och tillverkningsår, så oavsett operativsystem så lär de prestera mer eller mindre jämlikt. Nvidia, Intel, och alla lekkamrater till Microsoft och Apple tillverkar ju samma teknologi till båda, även om Apple gärna skryter högt när de lyckats implementera nån ny teknik en månad före Microsoft, eller tvärt om.

 

Självklart finns det tillverkare som slarvar, och det är ett område jag kan se varför Apple skulle tjäna den där extra tusenlappen eller två -- Om jag faktiskt kan vara säker på att datorn inte kommer att överhettas för att fläktarna är gjorda i Indien istället för Taiwan, eller vad det nu kan bero på. Vilket leder mig till nästa grej som handlar om grejerna folk klagar om.

"Åh, jag har en PC och en Mac, tillverkade samma år och kostade lika mycket, men PC datorn går jättesegt efter bara en kort stunds användning! Och ibland krashar den också!"

- Jaha? Kan det då vara en fläkt det är fel på, eller RAM-minnet? För se den här PC datorn har massproducerats, och om det finns folk där ute som är helt nöjda med sin, då kanske du bara fått ett dåligt exemplar? Delar pajar, dammar, virus spelar trick, you name it. Min laptop här (PC) överhettades ibland om jag renderade tyngre grejer i mer än en timma -- Fläkten hade dammat in sig ordentlig och gick på lägre fart. En kompis skickade nyligen in sin Macbook på lagning efter att skivläsaren slutat fungera bara sådär (Kostar 4000 att få utbytt fyi). Lillbrorsan klagar över sin sega dator med jämna mellanrum, för han gillar att stänga ner brandvägg och antivirus när han spelar spel - Nyinstallation löser det problemet (Iallafall i någon vecka eller två då han aldrig verkar lära sig).

 

Operativsystemen idag är också i stora drag lika. Varken Apple eller Microsoft kan implementera något nytt utan att den andre får reda på det tids nog, och om någon av er fått för er att Microsoft släpper programvara som de är medvetna om krashar eller går slött, då tänker ni inte klart. Maskinerna hos Microsoft som testar och kör de senaste versionerna av Windows kör de nog utan problem, och upptäckts problem så åtgärdas de. Låter ju jättelöjligt om man säger att en PC är sämre än en Mac för att den kör Windows, nä. Det jag kan gå för är om man säger att MSI datorer är mycket sämre än Mac för att "blablabla", kanske nånting med kylpasta eller vad vet jag - Helst ser jag modellnamn, för som vi alla vet kan företag släppa skit lika ofta som de släpper mirakel.

 

Jag har tröttnat på att se den ändlösa diskussionen om vad som är bättre. Vill du veta om du ska köpa en PC eller Mac så köp båda - Köp ingen - eller köp en och se hur den funkar; om dåligt så sälj den och prova nåt annat. Kom bara ihåg att titta på vilka komponenter den har, och ta hand om den genom ordentligt virusskydd först och främst, men även enkelt underhåll som dammande osv. Är du intresserad av FCP? Då är ju svaret ännu enklare, Mac! Jag kör främst på PC för att jag är mycket snabbare då jag jobbat i Windows bra mycket längre än MacOS, så att arbeta blir allmänt smidigare. Kan jag bli lika snabb i MacOS med lite tid? Absolut, men jag har ingen anledning att byta :bire Än sålänge

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla kan ju inte ha flera burkar, men ska man redigera seriöst - kör redigeringen som redigering. Skaffa en Mediamarktdator för mail, kontor, Spotify, etc. Jag är säkert korkad, men har kört mina Windows-baserade redigeringar utan virusskydd de senaste 15 åren. Noll virus på dessa.

 

Och klassiska seghets problem drabbar alla maskiner. Min Macbook Pro är sjukt seg just nu, skriver jag tar det ibland 5-10 sekunder innan bokstäverna trillar in. Och den är nästa nyinstallerad med 10.7.4.

Min äldsta Windows redigering är en 3.5 år gammal QuadCore / Vista 64 (!) som jag inte rört en skruv på under hela dess livstid. Numera degraderad till lite spel, men fungerade helt perfekt för redigering senast förra veckan.

 

På jobbet har vi kanske totalt 6-7 tusen Lenovo och 3-4 tusen Macbook Pro's och sist jag såg nån rapport skulle säga att livslängden är ungefär den samma. De som reser mycket får fler fel än de som har den på skrivbordet hela dagen...

 

Nån gång för en massa tid sen hade ju Mac en enorm fördel för redigering - Quicktime. Nu är Quicktime (lite på gott och ont) en dinosaurie på väg mot eternity - i mitt tycke ju förr desto bättre - finns inget som orsakar så mycket trassel mellan olika plattformar. Om bara vissa företag kunde lära sig att alla kan i längden tjäna på öppenhet.

 

Så (snart?) när alla system och program kan köra alla filmformat native så känns det som det mest är tycke / smak snarare än stora fördelar med det ena eller andra operativsystemet. Så länge man har en vettig hårdvara.

 

Och det är väl en förbättring om något?

 

Åter till skapandet.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kloka ord, Tolin och Max!

 

Jag tror att en orsak till att diskussionen också kvartsår är för att en del köper en Dell för 3 449 kr och baserat på den upplevelsen dom får tycker dom att Microsofts plattform är usel jämfört med Apples. Diskussionen blir så skev när man hela tiden jämför så. I Windows-världen kan man köpa en bärbar maskin som är otroligt avskalad med gamla andrasorteringskomponenter och usel skärm för att spara pengar eller så kan man köpa ett high-end-monster som springer frivarv kring en MacPro med full bestyckning.

 

ALLA maskiner har idag rejäla problem med överhettning. Man trycker inte in en quad core-processor och en rejäl GPU i en 1cm tunn aluminiumkropp som är i princip fläktlös ostraffat. Oavsett om man heter Apple eller Dell eller nåt annat. Marknaden förväntar sig att man gör det och därför gör man det men problemet kvarstår. Värmen måste ta vägen någonstans.

Länk till kommentar
Share on other sites

...

Jag är säkert korkad, men har kört mina Windows-baserade redigeringar utan virusskydd de senaste 15 åren. Noll virus på dessa.

...

 

 

//Max

 

...tror du ja!

 

hur vet du det om du inte har virusskydd?

Jag kanske sitter och tittar på dig just nu!

 

:D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Varför skulle en mediamarkt dator för 5000:- fungera sämre/långsammare än en proffs-variant för 10000, om det är samma innehåll?

Att dem går sönder lättare är en sak, och givetvis är crackad programvara riskablare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent allmänt får man mer prestanda för pengarna med en stationär dator. Själv har jag helt gått över till Linux så jag står över debatten om Windows eller MacOSX. Men köper man Apple så har jag känslan av att minst 30% av priset ligger i märket. Men datorn du länkar till verkar ändå vettig. Du kan väl kolla vad det skulle kosta att köpa delarna löst och bygga själv istället?

 

Din nuvarande bärbara kanske duger som rese-dator? Sätt i en SSD-disk och eventuellt mera RAM-minne och gör en ren nyinstallation av operativsystemet så blir den rappare. Själv satte jag i en SSD och mera RAM i netbooken (det var ganska pilligt att få isär den, fick plocka ner den i beståndsdelar) och det gjorde stor skillnad. Å andra sidan rymmer en SSD-disk mindre och att redigera med externa hårddiskar kan bli segt (såvida man inte kör esata) så det blir nog ändå inte riktigt bra med bärbar för videoredigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...