Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag visste inte riktigt vart jag skulle placera den här tråden, så la den här..

 

Jag behöver lite hjälp, jag jobbar med en kortfilm nu - jag har grundidé, plats, skådespelare och team. Men idén är inte 100%, därför behöver jag er hjälp!

 

Filmen handlar om fyra ungdomar (två killar och två tjejer, två par) som veckorna innan studenten beger sig ut i vildmarken för en lugn och skön tältweekend. Mörkret faller och de slår läger och alla lägger sig. När ena killen går ut för att slå en drill, upptäcker han ett stort övergivet hus. Han tar med sig en av tjejerna och går för att undersöka huset. Det skulle han aldrig gjort..

 

Tanken med filmen är att dessa ungdomar ska råka illa ut på ett eller annat sätt inne i huset, men jag vet inte hur. Det är där ni kommer in, hur fortsätter jag berättelsen? Vad händer inne i huset och hur slutar den? Det är som ni säkert förstår en thriller/skräck..

 

Tacksam för alla åsikter och tankar.

Posted

En klassisk "Monster in the house"-film behöver något/en plats som håller protagonisterna fångade, och en synd som gör att de "förtjänar" att utsättas för monstrets plågor.

 

Monstret kan vara en beprövad cliché eller något nytt och fräscht.

 

Vi har redan sett inavlade kannibalfamiljer; Texas Chainsaw massacre, Deliverance, The Goonies etc.

Och psykotiska mördare; Saw, Hannibal, Psycho

Och paranormala/övernaturliga mördare; Jason, Freddy Krueger, Evil Dead, häxan i The Ring

Och utomjordingar; Signs, Alien

Och (genetiskt) framställda monster; Jurassic Park, Frankenstein, Deep Blue Sea

osv.

 

Ett nytt och fräscht monster är förstås svårare. Exempelvis The Cube verkar innehålla ett 'inre system', ett psykologiskt monster bland de som är utsatta.

 

Synderna kan oftast härledas till de bibliska dödssynderna hämnd, girighet, att hava en gud jämte osv. och de kan ärvas.

- Föräldrarna mördade Freddy, så han tar ut sin hämnd på barnen/ungdomarna.

- Ash öppnar "The Book of the Dead" och läser förbjudna verser (Evil Dead).

- Eller att man experimenterar med gener på ett oetiskt sätt, plus girighet (Jurassic Park)

- Motsvarande i Alien: alienmonster, rymdskeppet är huset, synden är människans/bolagets girighet som vill profitera på monstret.

osv.

 

Huset har du redan, så nu är det bara att välj en synd ett monster, om du vill följa den gängse mallen.

 

Kanske har någon av ungdomarna utsatt andra för mobbning tidigare? Kanske har deras föräldrar gjort det? Kanske de hittar en bok i huset som innehåller blasfemiska texter som de börjar recitera, kanske ... it's your story.

Posted

Det bör vara någon situation som de inte bara kan lämna. Om de går in i huset, och finner att det är fullt med spöken, så ska dom inte bara kunna ta sig därifrån.

 

Sedan blev jag lite funderstam om varför de inte såg huset när det var dagtid och ljus, utan han ser det mitt i natten - han lär väl knappast gått längre än nöden kräver för en drill? Varför gå dit mitt i natten? Vill han heldre sova under tak?

 

För att komma vidare kan du ju fundera på vad det är för värderingar du vill framhäva - vad är det ungdomarna som överlever har, jämfört med de som inte överlever/ligger sämre till. Eller tvärtom - vad är det du vill tala om är dåligt?

 

Tänk också på att det ibland är mer otäckt med det vi inte ser.

Posted

De går alltså i skogen tills de blir mörkt, då slår de läger. Alltså var det redan mörkt när de kom till platsen.

 

Mina första tankar var att det skulle vara något övernaturligt - men det är nästan mer intressant om det är något mänskligt och inte så främmande.. Då behöver man inte en så komplicerad bakgrund till varför det övernaturliga är där och vill döda..

Posted
De går alltså i skogen tills de blir mörkt, då slår de läger. Alltså var det redan mörkt när de kom till platsen.

 

Mina första tankar var att det skulle vara något övernaturligt - men det är nästan mer intressant om det är något mänskligt och inte så främmande.. Då behöver man inte en så komplicerad bakgrund till varför det övernaturliga är där och vill döda..

 

Jag skulle nästan säga att det är lite tvärtom. Ur grundläggande människosyn så är främmande=farligt. Om en människa går bärsärkagång i ett hus, så tycker jag att det finns rum för mer "story" bakom det än om det är ett monster inblandat. Alltså man kan göra en film hur djup eller ytlig som helst nästan helt oberoende av vad som sker framför kameran.

Posted
De går alltså i skogen tills de blir mörkt, då slår de läger. Alltså var det redan mörkt när de kom till platsen.

 

Det är inte särdeles smart beteende när man har ett tält att slå upp. Dessutom, om de bara vill ha en tältweekend, är det väl inte så troligt att de har så långt att gå att de behöver gå till sent in på natten. Vitsen är väl att gå iväg en bit från civilisationen för att campa och ha kul, inte att gå tills man stupar och slå upp tältet mitt i natten?

 

Om det är det du tänkt dig, så får du nog få till en bra och trovärdig förklaring till det, som inte känns krystad för att passa att de ska hitta ett spökhus mitt i natten - som de borde ha sett när de slog upp läger, eftersom det syns när han går ut och slår en drill.

Posted

Det verkar som du missuppfattat lite.. Plus att jag har inte beskrivit precis allt som händer, längre synopsis ligger på två A4 där allt förklaras på ett tydligt sätt. Jag ville ha hjälp med det där min synopsis tar slut.

 

Men nu har jag kommit på en bra idé som jag ska utveckla. Tack för alla svar!

Posted

En awesome idè jag fick då jag läste era idèer:

 

Paret far ut och ska ta en lugn tältsemester i skogen. Huvudpersonen som är en av tjejerna går upp mitt i natten för att "slå en drill". Då ser hon vad som verkar vara en vilsen liten flicka. Hon följer efter flickan som springer ifrån henne in i huset. Huvudpersonen går och väcker de andra och övertygar dem om att de måste rädda flickan.

Huvudpersonen och hennes pojkvän går in i huset, alt alla går in i huset.

Varför kan de inte lämna huset? För huvudpersonen gjorde en abort 1 vecka tidigare, och det var därför som de skulle tag en weekend och släppa all stress och chilla tillsammans. Hon mår psykiskt dåligt och tror att om hon kan rädda den lilla flickan så kan hon förlåta sig själv att hon "dödade" deras ofödda barn / bli kvitt med universum eller whatever.

Sen utifrån det så kan man ju kasta in hur mycket intriger som man finner lämpligt:

Kanske var det inte hennes pojkväns som var fadern, utan andra killen i sällskapet? Kanske får pojkvännen reda på detta och går bananas?

Kanske hade pojkvännen tänkt att dumpa henne efter studenten eftersom han ska börja plugga på ett universitet långt borta?

Huvudpersonen kan vara helt psycho och hon hade bara halicunerat flickan i skogen.

Eller så hittar de den vilsna lilla flickan i huset och slutet gott allting gott.

 

Fritt att ta för sig för alla som läser.

 

Kärlek

Posted

Vad får henne att tro att flickan behöver "räddas"? Räddas från vaddå? Och vad har huvudkaraktärens abort med huset att göra? Det håller ju inte; de kan inte lämna huset, som de aldrig planerat att gå in i från första början, för att hon känner skuldkänslor för en abort hon gjorde? Jag ser inte logiken här.

 

När det gäller ditt ämne, abort, så är det viktigt att vara försiktig. Det är ett väldigt känsligt ämne för många, så du har i princip här en plikt att inte förlöjliga eller förenkla saker och ting. Men du är absolut inne på rätt spår med att ha ett aktuellt och väldigt omdiskuterat ämne som den bakomliggande konflikten eller temat i filmen. Man kan även såinna vidare på andra teman från det: relationer, könsroller, förväntningar, o.s.v. Hanterar du det rätt så kommer det vara det som ger ditt manus ett djup.

Posted
Det verkar som du missuppfattat lite.. Plus att jag har inte beskrivit precis allt som händer, längre synopsis ligger på två A4 där allt förklaras på ett tydligt sätt. Jag ville ha hjälp med det där min synopsis tar slut.

 

För att kunna hjälpa till är det ju bra om man förstår karaktärerna så att man kan bygga vidare. Om man inte förstår vad du har för syfte med historien och vad det är du vill säga, så är det svårt att kunna ge några konkreta funderingar.

Posted
Vad får henne att tro att flickan behöver "räddas"? Räddas från vaddå?

Tror inte publiken skulle ha något som helst problem med att köpa det.

Du är ute och campar i en stor svart skog. Långt ifrån civilisationen. Du går upp mitt i natten och ska pissa. Och ser då en femårig flicka.

Första tankarna som du tänker är knappast "jaha där är en lite flicka.... coolt"

 

I alla fall jag skulle tänka "Vem är det/ Vad gör hon här?"

Och sedan dra slutsatsen att hon var vilse. (Känner personligen inga små flickor som är ute ensamma mitt i sjumilaskogen på natten)

 

 

Och vad har huvudkaraktärens abort med huset att göra? Det håller ju inte; de kan inte lämna huset, som de aldrig planerat att gå in i från första början, för att hon känner skuldkänslor för en abort hon gjorde? Jag ser inte logiken här.

Vad är det som du tycker inte är logiskt?

 

Syftet med huvudpersonens abort är att det ger denne en drivkraft som är nödvändig för att hela idèn ska fungera.

 

Givetvis vill de inte gå in i huset. Och när hela eller delar av gruppen väl har gått in i huset, så är det ju inte det att de fysiskt inte kan ta sig ut ur huset,

typ "Åhnej, jag vill härifrån men mina skuld-känslor gör att jag inte kan gå nära dörren..."

utan snarare så att denna drivkraft i huvudpersonen gör att hon inte VILL gå ut därifrån förrens de har hittat flickan.

Posted
Tror inte publiken skulle ha något som helst problem med att köpa det.

Du är ute och campar i en stor svart skog. Långt ifrån civilisationen. Du går upp mitt i natten och ska pissa. Och ser då en femårig flicka.

Första tankarna som du tänker är knappast "jaha där är en lite flicka.... coolt"

 

I alla fall jag skulle tänka "Vem är det/ Vad gör hon här?"

Och sedan dra slutsatsen att hon var vilse. (Känner personligen inga små flickor som är ute ensamma mitt i sjumilaskogen på natten)

 

Om hon är övertygad om att flickan är vilse, så visst. Går nog att köpa. Fortfarande udda frasering att säga att hon behöver "räddas", tycker jag. Men det är bara semantik vid det här laget.

 

 

 

Vad är det som du tycker inte är logiskt?

 

Syftet med huvudpersonens abort är att det ger denne en drivkraft som är nödvändig för att hela idèn ska fungera.

 

Givetvis vill de inte gå in i huset. Och när hela eller delar av gruppen väl har gått in i huset, så är det ju inte det att de fysiskt inte kan ta sig ut ur huset,

typ "Åhnej, jag vill härifrån men mina skuld-känslor gör att jag inte kan gå nära dörren..."

utan snarare så att denna drivkraft i huvudpersonen gör att hon inte VILL gå ut därifrån förrens de har hittat flickan.

 

Du skrev att DOM inte kan lämna huset p.g.a. hennes skuldkänslor. En människa som är klart upprörd och mentalt och/eller emotionellt instabil agerar inte förnuftigt. Varför kan de bara inte dra ut henne med tvång om de känner att det inte är säkert i huset eller att något skumt är på gång? Detta är ifs något som du kan faktiskt spela på för att öka konflikten i ditt manus; skapa mer hinder för din protagonist.

Posted

Du skrev att DOM inte kan lämna huset p.g.a. hennes skuldkänslor. En människa som är klart upprörd och mentalt och/eller emotionellt instabil agerar inte förnuftigt. Varför kan de bara inte dra ut henne med tvång om de känner att det inte är säkert i huset eller att något skumt är på gång? Detta är ifs något som du kan faktiskt spela på för att öka konflikten i ditt manus; skapa mer hinder för din protagonist.

 

Det är absolut en tanke!

För att publiken skulle köpa en sådan situation så behövs det karaktärer med tydliga drivkrafter, som inte bara väljer att lämna huset för att de kan, utan att de även med våld väljer att ta med henne ut.

Men absolut, varför inte?

  • 2 weeks later...
Posted

Kan inte huset vara antagonisten som till synes ställer till det.

Tjejen och killen går in, dörren går i baklås, tjejen blir sur men efter en stunds tjafs tar de sig vidare.

Från rum till rum, killen river upp armen på en spik, tappar balansen och trampar genom golvet och fastnar.

Tjejen försöker komma vidare, klassiskt via övervåningen, ropar på hjälp varpå de andra i tältet vaknar upp.

Tillsammans kämpar de i detta slitna och till synes onda hus som är fullt av ångest och fällor.

osv.

 

Huset är inte hemsökt, inga spöken och inga digitala monster att lägga till i post.

Bara ett väldigt nedgånget hus som inte orkar med en massa ungdomar som springer omkring och ställer till det för sig. Deras rädsla är deras största.

Eller... En oformbar skugga glider förbi.

  • 1 month later...
Guest Hackspett
Posted

Måste bara flika in att jag gillade jag's (min? ;-) ) idé. Klassiska skräck-knepet med ett monster som inte syns. Där karaktärernas egna rädsla och panik egentligen är det enda som skadar dem.

 

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Spamlänk till dejtingsida borttagen.

 

Mvh Voodoo Film forum

  • 1 month later...
Posted

Kanske om huset ska vara monstret denna gången. Att huset utsätter människorna för faror, som att den gör att brädorna blir lösa och dem faller ner i en källare, och i källaren så är det knivar som sticker upp från golvet! Och den enda platsen som är säker kan ju vara något som är byggt till huset? Kanske altanen eller en balkong eller något sådant! Det var en ide jag fick iallafall! :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...