Jump to content

5DMiii

klas persson

Recommended Posts

Från canonrumors:

Next generation EOS Movies

The EOS 5D Mark III builds on the reputation of the EOS 5D Mark II, with a range of new features introduced

following feedback received from photographers to provide even better Full HD video performance. As well

as offering the depth-of-field control loved by video professionals, the new full-frame sensor combines with

the vast processing power of DIGIC 5+ to improve image quality by virtually eradicating the presence of

moiré, false colour and other artefacts. The addition of a movie mode switch and a recording button also

offers greater usability, enabling videographers to begin shooting immediately when movie mode is engaged.

Additional movie functions include manual exposure control and an enhanced range of high bit-rate video

compression options, with intraframe (ALL-I) and interframe (IPB) methods both supported. Variable frame

rates range from 24fps to 60fps, and the addition of SMPTE timecode support provides greater editing

flexibility and easier integration into multi-camera shoots. Users can also check and adjust audio during

recording via the camera’s Quick Control screen and a headphone socket enables sound level monitoring

both during and after shooting. Enhanced processing power provided by DIGIC 5+ also makes it possible to

conveniently trim the length of recorded movies in-camera.

Jag fattar inte varför det inte ska gå att spela in mer än 30 min video, och man skyller på tullgräns?

Det är väl bara att tulla den som videokamera då?

Digitalkameror 8525 80 30 00 har 0% i tull

Videokameror 8525 80 99 00 har 14% tull.

Ett påslag på 14% är ju ändå en billig videokamera för de egenskaper man kan få, jämfört med att köpa en "extra" videokamera som ger möjlighet till 30+ min-inspelningar.

Möjligen ska den klassas som 8525 80 19 90, och då är det 4,9% tull, ett obetydligt tillägg för förbättrade egenskaper.

Jag fattar inte varför det inte ska gå att spela in mer än 30 min video, och man skyller på tullgräns?

Det är väl bara att tulla den som videokamera då?

Digitalkameror 8525 80 30 00 har 0% i tull

Videokameror 8525 80 99 00 har 14% tull.

Ett påslag på 14% är ju ändå en billig videokamera för de egenskaper man kan få, jämfört med att köpa en "extra" videokamera som ger möjlighet till 30+ min-inspelningar.

Möjligen ska den klassas som 8525 80 19 90, och då är det 4,9% tull, ett obetydligt tillägg för förbättrade egenskaper.

Med handen på hjärtat, Ingen använder mer än 30min i en tagning under en filminspelning. Jag tycker det är bättre att de slår av 14% på priset, den är dyr nog som det är! ;)

En stillbildskamera som döms som en videokamera.. :)

Klart att 30min gränsen kan vara där. Det är ändå en stillbildskamera i första hand, och de som använder den till det ska givetvis inte få betala mer pga. av en relativt liten grupp videohippies.

Oavsett, så är jag faktiskt lite förvånad på hur "få" / inte så märkvärdiga nyheter det var. Jag kan kanske ana Canons strategi, men jag var tämligen säker på att de ville verkligen fortsätta med att slå konkurrenterna på fingrarna med denna modell. Men icke. Bara en sådan sak som 7000kr dyrare än Nikons D800 gör ju kameran till ett tvivelobjekt vid val av DSLR.

Jag förbehåller mig dock lite att ändra mig tills jag sett ISO-prestandan och deras moire/aliasing-påstående i tester.

Men, i övrigt, så fanns det inte mycket att höja ögonen för. Kanske Magic Lantern-gänget kan göra något åt saken? :)

Men visst, fixar den Moiré- och delar av rolling shutter problemet så är det värt en uppgradering bara för det...

Och nu konkurrerar plötsligt Canon med sig själva. Den får inte bli FÖR bra, då stjäl den vissa kunder från C300.

//Max

Är fasen liiite besviken... Ingen flipout LCD (trots allt bra vid låga handkamera tagningar), ingen ren HDMI (än i alla fall).

Men det är klart, är jello och moiré fixat så kan jag ta det...

//Max

Jag tycker att det är bra att de struntat i vinklingsbar skärm. Man vill ju ha något lite mer robust än standardkameran, och då känns en flipout LCD lite som ett steg i fel riktning.

De bildena jag sett har alla varit nerskalade och då försvinner allt brus i och med skalningen.

Har du sett några i full upplösning med 100% utsnitt?

Den ISO-performance jag sett i stillbild är otrolig. Såg någon press-jämförelse mot Mk2 och det var ju faktiskt enorm skillnad. Men förutom det så verkade det inte direkt vara valuta för det nästan dubbla priset. Tyvärr.

De bildena jag sett har alla varit nerskalade och då försvinner allt brus i och med skalningen.

Har du sett några i full upplösning med 100% utsnitt?

Mycket riktigt har jag bara sett nedskalade. Men det vara på lite mer extrema nivåer 12800, 25600 och något på 50 000. Det bruset som fanns i 50 000-bilden var att jämställa med 12800 iso från Mk2. Sedan vet jag ju inte om denna "iso-boost" som det pratas så mycket om verkligen är iso 50 000-något, ja, alltså, nä. Ska inte säga något mer än så, då jag helt enkelt inte har koll. Men ögon har jag, och de fungerar bra, det var den slutsatsen jag drog efter att ha sett det.

• 4 weeks later...