Gå till innehåll

Canon 550D billig DSLR för film


beta75

Recommended Posts

Köpt en nu. Adrenalin i kroppen. Ångest. Dyrt...

 

Köpte med 18-55ibjektivet. Känns bra att ha ett zoomobjektiv med AF när man ändå är färsking. Och det känns väl inte som det kosta så mycket mer med det.

 

Sedan har rumskompisen ett 50mm 1.8 plastigt Canon objektiv som nog ger fin bild.

 

Men ja... nu saknas bara dator att klippa på, separat ljudupptagninbgstjosan, follow focus, stativ, en liten räls, talang och driv... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en till fråga som säkert är lättbesvarad. Jag ska nu uppgradera mig på både dator och kamerafronten. Kommer den näst billigaste 21" iMacen att klara av att redigera 550d filmer i 1080p utan större lagg? Känns rätt så drygt att lägga cirka 25000 på kamera och dator och ändå inte kunna redigera ordentligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en till fråga som säkert är lättbesvarad. Jag ska nu uppgradera mig på både dator och kamerafronten. Kommer den näst billigaste 21" iMacen att klara av att redigera 550d filmer i 1080p utan större lagg? Känns rätt så drygt att lägga cirka 25000 på kamera och dator och ändå inte kunna redigera ordentligt.

Redigera går ju, men att konvertera till något mer redigeringsvänligt är ju bäst. Cinema Tools?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en till fråga som säkert är lättbesvarad. Jag ska nu uppgradera mig på både dator och kamerafronten. Kommer den näst billigaste 21" iMacen att klara av att redigera 550d filmer i 1080p utan större lagg? Känns rätt så drygt att lägga cirka 25000 på kamera och dator och ändå inte kunna redigera ordentligt.

 

Kliv upp ett steg och ta den lite större iMac 21" så får du separat grafikkort. Det är något jag brukar rekommendera alla mina kunder iallafall. I övrigt kommer det fungera alldeles ypperligt.

 

Jag klipper i princip allt jag filmar med min kamera på min MacBook Pro 15" (2.8ghz med 512mb i grafik) och det fungerar ypperligt.

 

27":aren med i7 processorn är annars en riktigt galen arbetsmaskin!

 

Så snart EOS pluggen kommer till Final Cut Pro så har du allt det du filmar i Apple Pro Res och då kommer det rulla på riktigt bra med redigeringen, du har dock alltid en viss konvertering på alla system från DSLR kamerorna för att få in dem i din NLE

Länk till kommentar
Share on other sites

Så snart EOS pluggen kommer till Final Cut Pro så har du allt det du filmar i Apple Pro Res och då kommer det rulla på riktigt bra med redigeringen, du har dock alltid en viss konvertering på alla system från DSLR kamerorna för att få in dem i din NLE

 

Tänk... jag har precis slutat konvertera... och kör 2-3 native spår i realtid...

 

(Sorry - kunden'te låte bli... ;) Måste ju övertyga dig nån gång...)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk... jag har precis slutat konvertera... och kör 2-3 native spår i realtid...

 

(Sorry - kunden'te låte bli... ;) Måste ju övertyga dig nån gång...)

 

//Max

Knappast på en bärbar, eller??

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ramlade den in =) 550D med 18-55 is kittet samt en 50mm 1.8 lins.. bara ladda batteriet och börja foto.. tänk om det varit en apple så man kunnat börja pyssla direkt ;) Tacka vet jag prylar som kommer med batteriet laddat..

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpt en nu. Adrenalin i kroppen. Ångest. Dyrt...

 

Köpte med 18-55ibjektivet. Känns bra att ha ett zoomobjektiv med AF när man ändå är färsking. Och det känns väl inte som det kosta så mycket mer med det.

 

Sedan har rumskompisen ett 50mm 1.8 plastigt Canon objektiv som nog ger fin bild.

 

Men ja... nu saknas bara dator att klippa på, separat ljudupptagninbgstjosan, follow focus, stativ, en liten räls, talang och driv... :)

 

Det blir nog kanon! Själv köpte man ju liksom Canon 400D när den var precis ny för ungefär 9-10tusen. Samt en hv20 efter det så du har ju gjort ett otroligt bra kap igenom att du nu kan filma och fota med samma kamera!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ramlade den in =) 550D med 18-55 is kittet samt en 50mm 1.8 lins.. bara ladda batteriet och börja foto.. tänk om det varit en apple så man kunnat börja pyssla direkt ;) Tacka vet jag prylar som kommer med batteriet laddat..

 

Man kan ju plöja instruktionsboken från pärm till pärm under tiden. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ju plöja instruktionsboken från pärm till pärm under tiden. :)

 

Haha ja det hade nästan behövs.. är ju lite mer projekt att filma med den här alltså.. tror nog jag håller mig till min riktiga kamera ett tag till ;) Men den är ju smidig att ta med sig och det blir ruggit bra stillbilder =) Vilket jäkla meck det är att försöka ställa fokus mm när man inte har en vettig fokusring.. för att inte tala om hur svårt det är att se vart fokus ligger i skärmen. Men som sagt, den fyller säkert sitt syfte i några situationer och för priset är det ju en vettig kamera helt klart, är riktigt nöjd med mitt köp. 50mm linsen är äckligt skön =)

 

Finns lite bilder på http://www.skullfilms.se om det skulle vara intressant för någon

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk... jag har precis slutat konvertera... och kör 2-3 native spår i realtid...

 

(Sorry - kunden'te låte bli... ;) Måste ju övertyga dig nån gång...)

 

//Max

 

Vill inte vara sådär Max men klippen från kameran verkar ha native stöd i Final Cut 7 iallafall.. och jag testade köra 4 strömmar ;) haha riktigt smood workflow.. fattar inte riktigt varför man skall ha den där pluginen...? Ev så är det väl för att slippa använda cinematools för att konvertera 50p till 25p med 50% slow.. men det tar ju bara ett högerklick så är det fixat som det är nu

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet om Tokina AF 16-50/2,8 AT-X PRO DX till Canon kan vara en bra första glugg till en 550D? Eller kan det vara värt att löpa linan fullt ut och skaffa ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM?

 

Skiljer ju ganska mycket på de två i pris men Canon gluggen har väll någon form av bildstabilisering? Kommer inte filma med autofokus.

 

// Barnholdt

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet om Tokina AF 16-50/2,8 AT-X PRO DX till Canon kan vara en bra första glugg till en 550D? Eller kan det vara värt att löpa linan fullt ut och skaffa ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM?

 

Skiljer ju ganska mycket på de två i pris men Canon gluggen har väll någon form av bildstabilisering? Kommer inte filma med autofokus.

 

// Barnholdt

 

tokinan är ett bra val. det som är bättre på canon är AF motorn och bildstab.

För de pengarna hade jag absolut valt 17-40/4 Canon L istället. Det är en riktigt bra glugg.

Och fullformat om du skulle köpa en 5D eller liknande om ett par år.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill inte vara sådär Max men klippen från kameran verkar ha native stöd i Final Cut 7 iallafall.. och jag testade köra 4 strömmar ;) haha riktigt smood workflow.. fattar inte riktigt varför man skall ha den där pluginen...? Ev så är det väl för att slippa använda cinematools för att konvertera 50p till 25p med 50% slow.. men det tar ju bara ett högerklick så är det fixat som det är nu

 

Låter rätt smutt... men det är klart, ska man in och skutta runt i AE eller liknande är LongGOP material aldrig roligt och då kan ju snabb ProRes konvertering vara bra...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter rätt smutt... men det är klart, ska man in och skutta runt i AE eller liknande är LongGOP material aldrig roligt och då kan ju snabb ProRes konvertering vara bra...

 

//Max

 

Nä jag blev faktiskt lite impad.. är ju snabbare workflow än på min xdcam typ.. eller nästan iallafall.. Cinematools ser DSLR:en videocodec som ett icke LongGOP för den kör conform direkt utan konvertering..? 60p /25 fps blir faktiskt skrämmande bra slowmotion.. Sen att det inte går att hålla i kameran och filma är ju en annan femma ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fattar inte riktigt.

Lånade en 5D och testade lite.

Släpper filerna direkt i timeline i FCP 6.0.4 och det är inga som helst problem. Flyter på bra på en Macbook.

Älskar kameran. Ljudet suger verkligen. Men vad underbart att kunna använda mina riktiga gluggar.

Köp ligger nära nu. Någon som vill köpa en JVC GY-HM100 ?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte en 550D i tisdags tillsammans med ett Canon EF 50/1.4 USM objektiv. Här är första testfilmningen från den. Färgkorrigerat i AE också.

 

 

Lite skakigt blev det men allt var filmat handhållet. Känner mig nöjd med kameran. Lite drygt att man först var tvungen att ändra från PAL till NTSC för att kunna komma åt 1280x720/60FPS. Trodde först det inte fanns på PAL versionen alls. Ska ut och filma lite mer riktiga saker på lördag, får se hur det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte en 550D i tisdags tillsammans med ett Canon EF 50/1.4 USM objektiv. Här är första testfilmningen från den. Färgkorrigerat i AE också.

 

 

Lite skakigt blev det men allt var filmat handhållet. Känner mig nöjd med kameran. Lite drygt att man först var tvungen att ändra från PAL till NTSC för att kunna komma åt 1280x720/60FPS. Trodde först det inte fanns på PAL versionen alls. Ska ut och filma lite mer riktiga saker på lördag, får se hur det går.

 

Fint.. men jag måste ändå säga.. vad är det med folk och fota/filma sina katter.. kolla samples.. typ 80% måste nog vara av folks husdjur.. oerhört ointressant subjekt.. eller typ deras säng.. förlåt.. bilden såg riktigt bra ut i övrigt, bra kontrast och skärpa, var nog ett bra val av lins även om jag är ruggit nöjd med min 50mm 1.8.

 

 

Kan tipsa om Visualantes action grip.. helt sanslöst bra till dessa småkameror, får man vettig ergonomi och slipper en hel del av skaket, finns enkelt fäste också om du vill koppla på en liten skärm för att kunna se bättre också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fint.. men jag måste ändå säga.. vad är det med folk och fota/filma sina katter.. kolla samples.. typ 80% måste nog vara av folks husdjur.. oerhört ointressant subjekt.. eller typ deras säng..

 

Skulle vilja att allt det som inte är husdjur är skärpedragningar på växter i trädgården... ;)

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Fint.. men jag måste ändå säga.. vad är det med folk och fota/filma sina katter.. kolla samples.. typ 80% måste nog vara av folks husdjur.. oerhört ointressant subjekt.. eller typ deras säng.. förlåt..

 

Jadu.. eftersom jag ville testfilma nått direkt efter jag packat upp kameran och katten var det enda som fanns i närheten. Ganska enkelt.

 

var nog ett bra val av lins även om jag är ruggit nöjd med min 50mm 1.8.

 

Mm, jag valde mellan de två objektiven, tog det dyrare för det kändes lite större o stabilare även om bilden säkert är ganska lik

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick hem kameran igår. Hade dne liggandes på köksbordet hela dagen med ångest. SKa jag skicka tillbaka? tänkte jag. Det är mycket pengar, kanske borde skänka de där tusenlapparna till Haiti istället. Har beslutsångest med dyra köp.

 

Men tillslut vid midnatt laddade jag jag batteriet och tänkte att... varför inte bara sluta tänka.

 

Två saker dock, som folk säkert nämnt här. Kitobjektivet 18-55 känns verkligen budget. Zoomen är hackig och både den och skärperingen skär och låter. Ush. Men funkar nog. Tyckte inte AF var så dålig men som sagt, objektivet låter extremt mycket.

 

Men sedan tänkte jag låna rumskompisens kort från 450d för att test fota lite... innan ångesten får mig att lägga ut kameran på blocket... dock hade hon CF kort, och jag behöver ju SD. Så då behöver jag köpa det.

 

Jag kommer väl traska över till Claes Ohlson eller Teknikmagasinet och köpa mig billigaste.

 

Men hur ska man tänka sedan? Ett stort kort eller flera små? Något speciellt fabrikat, eller format etc?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu.. eftersom jag ville testfilma nått direkt efter jag packat upp kameran och katten var det enda som fanns i närheten. Ganska enkelt.

 

 

 

Mm, jag valde mellan de två objektiven, tog det dyrare för det kändes lite större o stabilare även om bilden säkert är ganska lik

 

Jo jag var inne på samma först.. men då jag har en annan kamera för att filma kändes det lite overkill.. jag tror dock att din 1.4 har stabilisator.. det har inte 1.8 och det kan vara bra när man filmar kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick hem kameran igår. Hade dne liggandes på köksbordet hela dagen med ångest. SKa jag skicka tillbaka? tänkte jag. Det är mycket pengar, kanske borde skänka de där tusenlapparna till Haiti istället. Har beslutsångest med dyra köp.

 

Men tillslut vid midnatt laddade jag jag batteriet och tänkte att... varför inte bara sluta tänka.

 

Två saker dock, som folk säkert nämnt här. Kitobjektivet 18-55 känns verkligen budget. Zoomen är hackig och både den och skärperingen skär och låter. Ush. Men funkar nog. Tyckte inte AF var så dålig men som sagt, objektivet låter extremt mycket.

 

Men sedan tänkte jag låna rumskompisens kort från 450d för att test fota lite... innan ångesten får mig att lägga ut kameran på blocket... dock hade hon CF kort, och jag behöver ju SD. Så då behöver jag köpa det.

 

Jag kommer väl traska över till Claes Ohlson eller Teknikmagasinet och köpa mig billigaste.

 

Men hur ska man tänka sedan? Ett stort kort eller flera små? Något speciellt fabrikat, eller format etc?

 

 

Är också lite fundersam på detta med minneskort till 550d:n. Räcker det med ett 20mb/s till film eller behövs ett 30mb/s?

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte billigt minneskort på teknikmagasinet. ZAP 16 GB, class 6, se till att det är class 6, och det funkar utmärkt i min JVC GY-HM100. Billigt var det också.

 

På 5Dmk2 tar varje minut 1080p ca 300 mb. En kvart på 4 GB minneskort. Jag har jäst 12 minuter någonstans...

 

Sen ska du inte ha ångest. Det är bara en kamera. Det finns saker i livet som är så mycket viktigare. Din kreativitet behöver verktyg. När kreativiteten frodas mår du bra. Och mår du bra så kommer du få människor omkring dig att må bra.

Hoppas du kommer bli nöjd med kameran. Om du ska skaffa gluggar så skaffa manuella gamla m42 eller nikon. Det är känsla i de fokusringarna.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...