Gå till innehåll

Canon 550D billig DSLR för film


beta75

Recommended Posts

Ja ungefär. Misstänker att det var en Canon-glugg så jag jag testar nu med en Nikon D3s och nya 14-24, 70-200 (med och utan 1.7extender), och ett gammalt 70-210.

 

Ska bara klippa ihop det till något tittbart.

 

Jepp en canon glugg var det.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar inte gå att ställa vitbalansen manuellt på 550D vilket gör den värdelös i kommersiella sammanhang där man behöver ställa in vitbalansen som man vill.

 

Kameran har custom white balance. Du kan med den ställa vitbalans mot t.ex. ett vitt papper. Däremot verkar det inte finnas ett läge för att ställa kelvingrader som på 7D.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp en canon glugg var det.

 

/KN

 

 

Tagna i vanligt glödlampsljus med ISO kring 1600-3200 beroende på optik.

Bländaren ligger på största möjliga hela tiden. Ett annat test vore ju att kolla vad bländartalet gör och vid vilken bländare man inte märker fokusförändringen när man zoomar.

 

Ni hör även fokusmotorn i viss optik. Körde annars manuel fokusering främst. :)

Lägg även märke till VR-funktionen i den nyare optiken jämför med den äldre utan VR

(VR=vibration reduction samma som Canons IS)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja dra det så långt att vanliga stillbildszoomar är endast intressanta på HDSLR kameror som variabel brännviddsoptik. Zoomen är oanvändar.

Jag har som skrivet tidigare svårt att tro att någon kommer hitta optik till vettigt pris som inte beter sig på detta sätt.

 

/KN

 

p.s. det är intressant att se hur tydligt det är även på så kort brännvidd som 14-24. d.s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja dra det så långt att vanliga stillbildszoomar är endast intressanta på HDSLR kameror som variabel brännviddsoptik. Zoomen är oanvändar.

Jag har som skrivet tidigare svårt att tro att någon kommer hitta optik till vettigt pris som inte beter sig på detta sätt.

 

/KN

 

Är det inte så som zoomar används på filmkameror med? Varför skulle vi börja vilja zooma i bild nu plötsligt förutom när vi leker familjefilmare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Köper jag en Nikon e-serie adapter och tillhörande optik så fungerar det felfritt på min 550. Det är inget strul med att t.ex. zoomobjektiv eller så inte skulle fungera?

 

För funderar på att köpa ett Canonobjektiv för att kunna ha AF vid stillbilder etc. Blir väl ett 50mm 1.8f eller kitobjektiv.

 

Sen till film så kompletterar jag med lite Nikon objektiv.

 

Men inte så att det finns ngt krux? Utan har man bara adapter så fungerar all serie-e optik?

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt men det är inte manuell inställning utan AWB preset på 550D. Att kunna fintrimma vitbalansen vid inspelning är väsentligt.

 

För att klargöra;

AWB är när kameran mäter själv.

Custom White balance är när du låser vitbalansen mot en vit yta.

Manual white balance är när du ställer vitbalansen i kelvingrader manuellt.

 

550D har de första två

7D har alla tre varianterna.

På båda kamerorna tillkommer en massa förinställda för lysrör, molnigt, glödlampsljus osv.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla Nikonobjektiv för spegelreflexkameror har samma fattning, Nikon F, sedan 50-talet. Det gäller bajonetten. Sen skiljer bländarringen lite mellan riktigt gamla objektiv(non-Ai) och lite mindre gamla (Ai). På de äldsta sitter det en liten gaffel som för över informationen om bländare till kameran och efter det kom Ai, (auto index) med en liten flik på bländarringen istället. Ais är en senare variant på samma tema. Detta system finns fortfarande kvar på alla nikon gluggar som har en manuell bländarring. Nikon serie-E är ett Nikon F mount Ais objektiv som är tillverkat i en billigare serie än de andra under samma tid. Främst för nikonkamerorna EM FM FE osv.

Här är en bra länk om nikons olika objektivvarianter

 

/KN

 

p.s. vad du behöver är en adapter som denna då får du fokus indikation på köpet. d.s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så väldans! Då fattar jag lite bättre. Men "fokus indikation på köpet" innebär det att jag har fungerande Autofokus då eller och inte behöver köra manuellt?

 

"The chip enables camera viewfinder focus confirmation light and confirmation sound."

Så kameran meddelar mig via ljus och ljud att det är fokus? Aldrig vart med om, eller är det alltid så med Canons kameror... bara att jag inte tänkt på det?

 

Så då kan man med kameran köra med AF för stillbilder med gamla Nikon-objektiv -- om de har AF..? Har lilla dumma jag uppfattat det rätt? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad menar du med professionellt sätt? Jag skulle antagligen kunna börja filma musikvideos och kortfilmer med:

550D-kit = ca 10k

en Zoom H2 att spela in ljud på = ca 2k

två 32gb minneskort = ca 2k = ca 2k

ett stativ = ca 2k

ett fader ND = ca 1k med stepring

nån gammal sliten 50mm-lins från blocket = ca 1,5k

 

Inte så dyrt för att kunna göra snygga musikvideos och kortfilmer. Sedan är det ju sjukt mycket roligare att filma med trevliga objektiv än liksom vanliga zoom funktionerna på tex hv20. Jag blev ju helt frälst med att filma filmer med objektiv sedan jag byggde min 35mm adapter.

 

Och din lista där Norbert behöver man inte så mycket mer.

själv har jag tänkt mig i stil.

550D kittet eller med original objektivet.

m42 adapter till (check!)

några grymma m42gäng objektiv (check!)

FD adapter

FD objektiv (check!)

zoom H2 (check)

stativ (check!)

mattbox (check)

Minnen

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så väldans! Då fattar jag lite bättre. Men "fokus indikation på köpet" innebär det att jag har fungerande Autofokus då eller och inte behöver köra manuellt?

 

"The chip enables camera viewfinder focus confirmation light and confirmation sound."

Så kameran meddelar mig via ljus och ljud att det är fokus? Aldrig vart med om, eller är det alltid så med Canons kameror... bara att jag inte tänkt på det?

 

Så då kan man med kameran köra med AF för stillbilder med gamla Nikon-objektiv -- om de har AF..? Har lilla dumma jag uppfattat det rätt? :)

 

Focus confirm=Kameran talar om för dig med ljud och/eller grafik att nu är det du siktar på i fokus. Finns på det flesta kameror. Går att stänga av osv.

 

Köper man en adapter mellan två tillverkare är det oftast bara Focus confirm som följer med. Focus confirm eller "indikation" innebär inte automatiskt att det finns AF, vilket det sällan gör generellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg skulle nog slå till på kitobjektivet med eftersom det bara är ett par hundralappar dyrare än bara huset. Fast skulle jag välja ett enda objektiv för stillbilder vore det nog ett 18-200 bara för att slippa släpa på flera, och kanske en riktigt ljusstark vidvinkel som komplement. För film så skulle jag nog tänka annorlunda och byta objektiv oftare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så väldans! Då fattar jag lite bättre. Men "fokus indikation på köpet" innebär det att jag har fungerande Autofokus då eller och inte behöver köra manuellt?

 

"The chip enables camera viewfinder focus confirmation light and confirmation sound."

Så kameran meddelar mig via ljus och ljud att det är fokus? Aldrig vart med om, eller är det alltid så med Canons kameror... bara att jag inte tänkt på det?

 

Så då kan man med kameran köra med AF för stillbilder med gamla Nikon-objektiv -- om de har AF..? Har lilla dumma jag uppfattat det rätt? :)

 

Det innebär praktiskt att du väljer en AF punkt i kameran och fokuserar manuellt. När bilden blir skarp vid den afpunkten så blinkar den till och kameran piper.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske att det ändå är ett köp som kostar x antal tusenlappar :)
Jämför med vad du fick för samma summa, eller den summa du fick ge för att få liknande resultat för bara ett par tre år sedan så går det nog bra ska du se. :)
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...