Gå till innehåll

Canon 550D billig DSLR för film


beta75

Recommended Posts

Quicktime .MOV, H.264, 1920x1080, 44856 kpbs.. Krävs lite för att spelas upp :)

Jag köpte den i princip enbart som videokamera. Vill man ha bra kvalitet får man väl offra lite smidighet i redigeringen.

 

att redigera .MOV filer är inget problem då nuvarande kamera filmar i det också.

Så den är värd att köpa som filmkamera antar jag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Blir ett par piratbatterier då!

 

Nu ska jag med stor sannorlikhet snart ge mig ut och filma ett första "riktigt" projekt med kameran men har blivit lite fundersam om det här med extern monitor. Så har tre frågor:

 

1. Går det få ut bild i en extern monitor och kamerans LCD-display samtidigt?

 

2. Går det att ha igång den externa monitorn under filmning?

 

3. Om det går, vad är upplösningen? (480i?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för mig och många andra! Vad har du för hårdvara egentligen?

 

Funkar fint för mig... se till att ha senaste CS4... mediokert geforce-kort, gamla 7800rpm med låg cache, 12gb ram, biligaste core i7. Knappast någon dator att tala om i redigeringssammanhang.

 

att redigera .MOV filer är inget problem då nuvarande kamera filmar i det också.

 

.mov är en container som kan innehålla olika filformat

 

Piratbatterier finns snorbilligt på ebay, en kille på dvxuser sa att de oftast funkar utmärkt men att de är "ledade" på ett osäkert sätt när man tar isär dom, om det smäller så smäller det rejält så att säga. Använde piratbatterier till HV30 men tycker personligen det är att låta snålheten bedra visheten, i alla fall om vi snackar om mycket användande. Men man gör ju som man själv vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det någon som har en 550D och kan ge ett rakt svar på om den är värd som filmkamera? (är inte proffs filmare men vill ha fin kvalite och bra färg sättning)

Också, hur är det med fokus och sådant?

 

Ska man köpa en 550D eller någon "vanlig" HD filmkamera? Eller en Mini-dv kamera? eller ska man spara i 30 år och köpa en 5D? Va tycker ni?

 

 

Uppskattar raka, tydliga svar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså.. svårt tror jag för medlemmarna här att ge raka svar på en så "abstrakt" fråga.

 

Tror det mer handlar om att du läser på och avväger i relation till vad du ska använda kameran till/för etc etc.

 

Ingen här kan ge ett "köp den kameran" eller "köp denna"-svar utifrån din fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså.. svårt tror jag för medlemmarna här att ge raka svar på en så "abstrakt" fråga.

 

Tror det mer handlar om att du läser på och avväger i relation till vad du ska använda kameran till/för etc etc.

 

Ingen här kan ge ett "köp den kameran" eller "köp denna"-svar utifrån din fråga.

 

Sorry jag formelerade frågan lite konstig, men försök läsa genom raderna. kan du svara på de andra frågorna jag ställde då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry jag formelerade frågan lite konstig, men försök läsa genom raderna. kan du svara på de andra frågorna jag ställde då?

 

Även om man läser mellan raderna så är din fråga konstig.

Du väljer mellan alla möjliga kameror i din fråga.

 

Om man köper en 550D har man ett lite extra intresse för video. Det man väljer mellan är antingen en sådan här DSLR eller en semi pro HD video camera, mellan 10'000kr och 25'000kr.

Video kameran har sina fördelar att den är mer anpassad till att filma och ta upp ljud med, men det som lockar med DSLR kameran att den ger i mångas tycke vackrare bilder.

Att spela in lite sketcher med kompisarna och lägga upp på Youtube ex. skulle jag inte satsa på kamera av detta slag. En billig HD för en 4-5000kr eller kanske till ock med en SD kamera.

 

En 550D kräver en hel del intresse för redigering och postproduction.

Man har nog ett intresse att skapa vackra bilder, ögongodis, mer än kul sketch.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om man läser mellan raderna så är din fråga konstig.

Du väljer mellan alla möjliga kameror i din fråga.

 

Om man köper en 550D har man ett lite extra intresse för video. Det man väljer mellan är antingen en sådan här DSLR eller en semi pro HD video camera, mellan 10'000kr och 25'000kr.

Video kameran har sina fördelar att den är mer anpassad till att filma och ta upp ljud med, men det som lockar med DSLR kameran att den ger i mångas tycke vackrare bilder.

Att spela in lite sketcher med kompisarna och lägga upp på Youtube ex. skulle jag inte satsa på kamera av detta slag. En billig HD för en 4-5000kr eller kanske till ock med en SD kamera.

 

En 550D kräver en hel del intresse för redigering och postproduction.

Man har nog ett intresse att skapa vackra bilder, ögongodis, mer än kul sketch.

 

 

Okej, jag är sugen på 550D för att man kan byta objektiv och för att den har stor lins (beroende på objektiv). Det vore schysst att ha en 550D för att den är en väldigt häftig kamera, men jag är fortfarande osäker om +/- för en vanlig HD videokamera väger mer än +/- för 550D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tier: Mina högst (amatörmässiga) åsikter efter någon timmes testande,

 

+ Fantastisk bildkvalitét (överlägset HDV)

+ Möjligheterna och djupet

+ Storleken

+ 18-55is kit lensen fungerar bra för video (men kort blir skräp)

 

- Inget går "auto". Ja, du kan köra autofokus och autoexponering, men det ser skit ut.

- "Jelly"-effekt vid rörelser. Kan räcka med en handhållen panorering för att bilden ska "kladda". Provade att panorera snabbt fram-o tillbaka på ett staket, resultatet blev nästan komiskt.

- Kräver tid och tålamod.

 

Slutsats: Detta är INTE en videokamera, det är en stillbildskamera med videofunktion för entusiasten. Jag kommer från en studiokittad HV30 efter ett par års användning, och 550D känns avancerad för mig även i grundutförandet. Däremot kan jag tänka mig att "tröskeln" blir mindre om du är van vid DSRL sedan tidigare. Har du tålamod, köp. Vill du trycka på record och få awesome resultat direkt ur lådan, köp en vanlig videokamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tier: Mina högst (amatörmässiga) åsikter efter någon timmes testande,

 

+ Fantastisk bildkvalitét (överlägset HDV)

+ Möjligheterna och djupet

+ Storleken

+ 18-55is kit lensen fungerar bra för video (men kort blir skräp)

 

- Inget går "auto". Ja, du kan köra autofokus och autoexponering, men det ser skit ut.

- "Jelly"-effekt vid rörelser. Kan räcka med en handhållen panorering för att bilden ska "kladda". Provade att panorera snabbt fram-o tillbaka på ett staket, resultatet blev nästan komiskt.

- Kräver tid och tålamod.

 

Slutsats: Detta är INTE en videokamera, det är en stillbildskamera med videofunktion för entusiasten. Jag kommer från en studiokittad HV30 efter ett par års användning, och 550D känns avancerad för mig även i grundutförandet. Däremot kan jag tänka mig att "tröskeln" blir mindre om du är van vid DSRL sedan tidigare. Har du tålamod, köp. Vill du trycka på record och få awesome resultat direkt ur lådan, köp en vanlig videokamera.

 

 

tack för det bra svaret, precis vad jag ville veta. Tror det blir en "riktig filmkamera" :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för det bra svaret, precis vad jag ville veta. Tror det blir en "riktig filmkamera" :)

 

 

Tier, det blir nästan lite komiskt.

En videokamera är det du ska ha, en riktig filmkamera har celloidfilm a 8, 16 och 36mm.

 

Du gör helt rätt i att välja en videokamera, det är ett bra insteg.

Du har nog en hel del att sätta dig in i videofilmandet och redigerandet.

Då passar nog en DSRL dåligt som kräver ett tålamod och intresse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde mig av med min 550D, lite blandade känslor kring kameran faktiskt... den ganska kraftiga jelly-effekten utesluter kameran för allround primär (och en uppsättning med flera kameror funkar inte om man är arbetslös).

 

Ingen HDMI-output på extern skärm + avsaknad av ljudkontroll är också två anledningar att jag väljer att inte behålla den. Jag upplevde det också som mycket svårt att se på skärmen i dagsljus (speciellt med tanke på att den är "glossy"), de viewfinder-lösningar som är inom budget känns inte helt självklara heller... det är i princip HD-monitor som gäller, och det går ju inte på 550D med bara en processor.

 

Också riktiga biffar på horisonten, och inte bara Scarlet. Och videoutvecklingen kan definitivt jämföras med datorernas nu... saker blir gamla innan man fått hem dem i brevlådan, typ... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde mig av med min 550D, lite blandade känslor kring kameran faktiskt... den ganska kraftiga jelly-effekten utesluter kameran för allround primär (och en uppsättning med flera kameror funkar inte om man är arbetslös).

 

Ingen HDMI-output på extern skärm + avsaknad av ljudkontroll är också två anledningar att jag väljer att inte behålla den. Jag upplevde det också som mycket svårt att se på skärmen i dagsljus (speciellt med tanke på att den är "glossy"), de viewfinder-lösningar som är inom budget känns inte helt självklara heller... det är i princip HD-monitor som gäller, och det går ju inte på 550D med bara en processor.

 

Också riktiga biffar på horisonten, och inte bara Scarlet. Och videoutvecklingen kan definitivt jämföras med datorernas nu... saker blir gamla innan man fått hem dem i brevlådan, typ... ;)

 

Skjuter min första kortfilm med min kamera nu i vekcan (väldigt spartanskt utrustad pga bristen av uthyrare av followfocus etc). Hoppas jag inte kommer till samma slutsats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag omformulerar - om man har bestämt att använda sig av 1080p25 med 50 i slutare men ska gå över till ett par bilder i 720p50, är det 100 i slutare man då ska använda för att få det att överenstämma (även om man i slutändan skulle plocka bort varannan frame för att få frameraten till samma i reigeringen)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag omformulerar - om man har bestämt att använda sig av 1080p25 med 50 i slutare men ska gå över till ett par bilder i 720p50, är det 100 i slutare man då ska använda för att få det att överenstämma (även om man i slutändan skulle plocka bort varannan frame för att få frameraten till samma i reigeringen)

 

Hämtat från en tråd på fotosidan.se (diskussionen gällde inställningar för 7D):

 

Slutartid

För att efterlikna en 180-gradersslutare på en vanlig filmkamera måste slutartiden sättas till dubbla värdet för frameraten. För 24p och 25p, sätt alltså slutaren till 1/50. För 30p — 1/60, för 50p — 1/100 och för 60p — 1/125. I vissa fall är, som du märker, inte det exakta dubbla värdet tillgänligt, utan man får ta det närmsta möjliga.

 

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1495673

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på att skaffa 550d som första systemkamera, främst för att filma. Kan inte mycket om objektiv och allt vad systemkameror innebär än, men det ska bli del av det roliga med kameran har jag tänkt =) Tänkte om ni kanske kunde hjälpa mig med några frågor.

 

1. Är den medföljande 18-55 mm-linsen rent skräp eller helt okej? Förstår att det beror på användningsområden, men är den okej för en nybörjare som vill lära sig mer? "Växer" man snabbt ifrån den så att säga, eller kommer den behålla sina användningsområden även när man skaffar flera linser?

 

2. Vad jag förstått ska fokusen inte ge ifrån sig missljud om man fokuserar manuellt, stämmer det? Eller beror det på vilket objektiv man använder? Autofokus förstår jag låter, men den är ju värdelös för video ändå.

 

3. Övriga nackdelar med kamerans videofunktion är jellyeffekten, ljudinspelningen (bör skaffa extern ljudinspelare) samt kanske ergonomin jämfört med en "vanlig" dv-kamera. Har jag missat något? Utöver jellyeffekten har jag förstått det som att kamerans bild mest har fördelar jämfört med, låt oss säga Canon HV40. Kanske är att generalisera? Är t.ex. HV40 bättre på någon punkt (förutom autofokus)?

 

4. Vad jag förstått ska även alla Canon-linser som heter "EF" passa till kameran. Hemma har jag linsen "Canon zoom lens EF, 35-105 mm, 1:4,5-5,6". Den ska alltså passa? Någon som vet om den är något att ha? Skulle det i så fall göra kitlinsen på 18-55 mm överflödig? Tror inte riktigt att linserna har samma användningsområden, med zoom osv.

 

5. Tänkte i så fall importera kameran från Nederländerna. Har inte sett att det finns några jobbiga regionsrestriktioner, har jag rätt? Finns väl bara ett och samma paket med 550d+18-55 mm, världen över? Inte olika utgåvor.

 

Vissa av frågorna är kanske konstiga, håller som sagt på att sätta mig in i sakerna. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar på Animarkus frågor:

 

1. Inte skräp men inte speciellt ljusstark och lite struligt med fokusringen längst fram, dessutom snurrar frontlinsen när du zoomar vilket gör det svårt med fasta tillbehör.

 

2. Manuella fokusringen hörs väl inget men den interna miken tar säkert upp lite skrap.

 

3. Maxlängden på inspelningarna är ju bättre på HV40 och band är billigare är minneskort.

 

4. Ditt EF-objektiv får ju brännvidd mptsvarande 56-168 på 550D pga den lilla sensorn så du behöver komplettera med mer vidvinkliga gluggar, fasta eller en vidvinkelzoom. Visst kan du använda kitobjektiv för vidvinkelbilder men då bara ned till bländare 3,5.

 

5. Tror det är samma varifrån du än beställer men den heter T2i eller Kiss X4 i andra delar av världen. Och så är laddkontakten annorlunda. Handla inom EU för att slippa tull.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...