gusdav Postad 23 mars 2010 Postad 23 mars 2010 För dig som vill få igång native stödet i Final Cut och redan upptäckt att Canon valt att inte inkludera 550D i mjukvaran har jag goda nyheter! Funkar klockren, bara följ min guide http://skullfilmsproductions.blogspot.com/2010/03/canon-550d-hack-eos-plugin-fcp.html Tjena. Är ny inför (H)DSLR. Vad innebär det om 550D:n inte har nativestöd i FCP? Trodde bara att det var att plugga i SD-kortet i datorn, tanka över, konvertera i t.ex. Streamclip och slutligen öppna upp i FCP. /G 0 Citera
Kimster Postad 23 mars 2010 Postad 23 mars 2010 "Native" innebär att man inte behöver konvertera ett format till ett annat för att få fullt stöd. Alltså om något är Native ska man inte behöva använda program som t.ex. Streamclip 0 Citera
gusdav Postad 23 mars 2010 Postad 23 mars 2010 OK. Men i och med att outputfilerna från 550D är .mov/h.264 spelar väl det ingen roll - h.264 är väl fortfarande väldigt trögt och segt att redigera i? 0 Citera
ChrisSFP Postad 23 mars 2010 Postad 23 mars 2010 Ahh precis, i detta fall använde jag Native kanske lite fel. Klippen från 550D fungera utmärkt rakt in i Final cut, men med min lilla guide där kan du använda dig av canons plugin för att få din kamera att fungera i log and transfer, dvs du kan få in dina klipp direkt till FCP i ProRes codec utan att behöva göra en konvertering via något annat program 0 Citera
bonne Postad 28 mars 2010 Postad 28 mars 2010 canon ef 50mm f1.8 - bra? dålig? Vill ha ett objektiv som presterar bra i lågt ljus och går man lägre än 1.8 blir det väldigt mycket dyrare. Har testat lite med standard objektivet 18-55 (f3.5-5.6) och jämfört med andra vanliga video kameror blir det väldigt bra i lågt ljus fast 3.5 är ett ganska högt värde. Hur stor skillnad är det på 3.5 och 1.8? 0 Citera
dandy_andy Postad 28 mars 2010 Postad 28 mars 2010 Ifall ingen postat denna filmlänken ännu så måste jag dela med mig av den! Den visar kanske bättre än någon annan film vad man kan åstadkomma om man jobbar med kamerans förutsättningar och inte mot den ;) NJUT! kolla också in Philip Blooms blogg, han har skrivit en hel del om DSLR-video! http://philipbloom.co.uk/ 0 Citera
beta75 Postad 28 mars 2010 Författare Postad 28 mars 2010 canon ef 50mm f1.8 - bra? dålig? Vill ha ett objektiv som presterar bra i lågt ljus och går man lägre än 1.8 blir det väldigt mycket dyrare. Har testat lite med standard objektivet 18-55 (f3.5-5.6) och jämfört med andra vanliga video kameror blir det väldigt bra i lågt ljus fast 3.5 är ett ganska högt värde. Hur stor skillnad är det på 3.5 och 1.8? 3.5 till 1.8 är två bländarsteg. det betyder att 1.8 släpper in fyra gånger så mycket ljus som 3.5 /KN 0 Citera
dandy_andy Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 Oj oj oj... Håll i hatten! Nu ska det tydligen bli RAW-filmning framöver... http://philipbloom.co.uk/2010/04/01/canonraw/ 5120x2100 24p någon? Dessutom skriver Bloom att: "I also understand they have fixed the rolling shutter issue by adding a new feature which the Japanese boffins in Tokyo have dubbed “beer goggles” which senses when the image is skewed and fixes it in camera! Awesome!" Eller så är det bara första april ;) 0 Citera
Norbert Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 Om det inte är första april blir jag förvånad. Jag menar, det här är väl lite väl även för Canon: "unfortunately one side effect of the new RAW recording is we lose the ability to do timelapse due to the removal of the camera’s stills function" Utstuderat skämt i alla fall. :D 0 Citera
dandy_andy Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 Jo det är förstås ett skämt, men när man är nyvaken och hoppar upp ur stolen vid nyheten är det inte så lätt ;) Tyckte att det var ganska bra så jag ville att fler skulle få läsa det ;) 0 Citera
ChrisSFP Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 La upp en liten demovideo filmat med 550D och 50mm 1.8F objektivet. Allt filmat med en SkullTECH FlySlider. 0 Citera
Delmar Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 Nice Chris! Andra testet med IndisliderMini (112 dollar inkl. frakt från US!) och 550D med Tamron 17-50 F/2.8. 0 Citera
ChrisSFP Postad 1 april 2010 Postad 1 april 2010 Nice Chris! Andra testet med IndisliderMini (112 dollar inkl. frakt från US!) och 550D med Tamron 17-50 F/2.8. Tackar =) Jo har spanat på minislidern också men det är lite liten marknad för den tror jag i dagsläget, men den kanske växer. Men FlySlider står sig bra, träffade en bekant under ett shoot förra helgen.. han hade kittat IndieSlide från usa bara för nån vecka sen som han filmade med.. hade betalat 6 papp med tull, moms och frakt. Då ligger jag under halva priset.. och du ska bara veta vilken servicegrad vi håller också ;) Får se, kanske kommer en motsvarighet mot IndieSlider mini här framöver men först ska vi se Pro- och FlySliderns utveckling , verkar vara en ruggig efterfrågan på dessa faktiskt 0 Citera
Shoomedia Postad 3 april 2010 Postad 3 april 2010 Jo alltså, det är ju rullande slutare på alla CMOS sensorer.. men det betyder ju inte att alla är likadana ;) På 550n så förstärks skak i bilden av de faktum att sensorn rullar.. I jämförelse med min EX1:a som också har rullande slutare där man aldrig ser problemet ens om man skakar kameran ;) Du har säkert sett exempel från de där små POV kamerorna man kan fästa på hjälmen, det är ytterligare ett steg ner i fördärvet då de (inte alla dock, men de flesta) nästan smetar ut bilden när det skakar. Alternativt mobilkameror brukar visa på samma effekt. Men du får problemen från CMOS-sensorn i alla fall med ex1-an - har filmat mycket fotboll och som repriskamera bakom mål funkar vare sig ex-1:an eller z7 perfekt trots kort slutartid - även om båda är grymma kameror... 0 Citera
Shoomedia Postad 4 april 2010 Postad 4 april 2010 Det verkar inte gå att ställa vitbalansen manuellt på 550D vilket gör den värdelös i kommersiella sammanhang där man behöver ställa in vitbalansen som man vill. Problemet är rätt enkelt löst om man är hyfsat tekniskt bevandrad... 550D tar vitbalansen från stillbilder. Bara någon vänlig eller smart själ kan göra en uppsättning vitbalansbilder är det problemet ur vägen. För övrigt så vill man inte så ofta ställa vitbalansen fel. Men men... Snart kommer min recension på 550D - under nästa vecka. Ingen videokamera men en filmande kamera under ordnade förhållanden. Se bara till att hitta en bra preset. 0 Citera
ChrisSFP Postad 5 april 2010 Postad 5 april 2010 Men du får problemen från CMOS-sensorn i alla fall med ex1-an - har filmat mycket fotboll och som repriskamera bakom mål funkar vare sig ex-1:an eller z7 perfekt trots kort slutartid - även om båda är grymma kameror... Har filmat allt från snowboard, skateboard, superbike till reklamfilmer och musikvideos med EX1:an och aldrig blivit missnöjd. Du måste haft otur med ditt exemplar.. Filmade i helgen kvalet för TTR med riktigt snabba rörelser.. Några klipp från 550D också i denna, syns ganska tydligt vilka är vad ;) 0 Citera
Shoomedia Postad 5 april 2010 Postad 5 april 2010 Det böjer sig lite trots 1/500-dels slutare... 0 Citera
beta75 Postad 6 april 2010 Författare Postad 6 april 2010 Har filmat allt från snowboard, skateboard, superbike till reklamfilmer och musikvideos med EX1:an och aldrig blivit missnöjd. Du måste haft otur med ditt exemplar.. Filmade i helgen kvalet för TTR med riktigt snabba rörelser.. Några klipp från 550D också i denna, syns ganska tydligt vilka är vad ;) Det är inget i 550D klippen som stör MIG. Däremot blir jag oerhört retad av belysningen som blinkar i nedre vänstra hörnet på Slowmotion-klippen uppifrån backen. Börjar vid 53 sec. Är det 60p från början eller? /KN 0 Citera
plf66 Postad 6 april 2010 Postad 6 april 2010 Det böjer sig lite trots 1/500-dels slutare... Är det alltså filmat med EX1, eller Z7? 0 Citera
Max_H Postad 6 april 2010 Postad 6 april 2010 Det böjer sig lite trots 1/500-dels slutare... Böjer sig en hel massa kan man tycka... Instämmer i frågan: EX1 eller Z7? //M 0 Citera
ChrisSFP Postad 6 april 2010 Postad 6 april 2010 Det är inget i 550D klippen som stör MIG. Däremot blir jag oerhört retad av belysningen som blinkar i nedre vänstra hörnet på Slowmotion-klippen uppifrån backen. Börjar vid 53 sec. Är det 60p från början eller? /KN Ahh det är ett lite halvklassiskt problem vi har i skidbackarna tyvärr.. Är samma i Sälen när vi inte har LED belysning.. De har en frekvens på elen som inte går att matcha fast man skruvar åt alla möjliga jävla håll, blir galen så när det är sådana här mindre projekt skiter jag i det och tar det.. Är när du filmar i native slow mot dessa lampor som de märks tydligast. Är filmat i 25p/60fps, alltså inte 60p... Problemet blir mindre vid lägre slutartíder men försvinner aldrig, inte hittat någon vettig lösning för vare sig EX/HPX eller HVX:en i dessa situationer så tar gärna emot tips.. Kravet är dock att du måste lösa det UTAN att stänga av slutaren ;) Annars blir inte bilden skarp i slowmotion filmning. 0 Citera
ChrisSFP Postad 6 april 2010 Postad 6 april 2010 Böjer sig en hel massa kan man tycka... Instämmer i frågan: EX1 eller Z7? //M Men där är det ju något som är kraftigt fel! Kan jag säga direkt, är det filmat med en EX1 kan du gå tillbaka till handlaren direkt för det där uppstår inte på min i samma sits ;) Ser ju ut som om det är filmat med en stillbildskamera 0 Citera
beta75 Postad 6 april 2010 Författare Postad 6 april 2010 Ahh det är ett lite halvklassiskt problem vi har i skidbackarna tyvärr.. Är samma i Sälen när vi inte har LED belysning.. De har en frekvens på elen som inte går att matcha fast man skruvar åt alla möjliga jävla håll, blir galen så när det är sådana här mindre projekt skiter jag i det och tar det.. Är när du filmar i native slow mot dessa lampor som de märks tydligast. Är filmat i 25p/60fps, alltså inte 60p... Problemet blir mindre vid lägre slutartíder men försvinner aldrig, inte hittat någon vettig lösning för vare sig EX/HPX eller HVX:en i dessa situationer så tar gärna emot tips.. Kravet är dock att du måste lösa det UTAN att stänga av slutaren ;) Annars blir inte bilden skarp i slowmotion filmning. Syns det även i 50p? Skulle tro att det är kamerornas slutar som inte är exakta nog. En liten avvikelse i slutartid kan ju påverka stort. Och med korta tider blir det ju synligt. Du kan ju om du orkar klippa in en tänd lampa från bildrutan innan i de frames där de är släckta. Men det är ju ett jävla jobb. /KN 0 Citera
ChrisSFP Postad 6 april 2010 Postad 6 april 2010 Syns det även i 50p? Skulle tro att det är kamerornas slutar som inte är exakta nog. En liten avvikelse i slutartid kan ju påverka stort. Och med korta tider blir det ju synligt. Du kan ju om du orkar klippa in en tänd lampa från bildrutan innan i de frames där de är släckta. Men det är ju ett jävla jobb. /KN Jo det syns i alla native slow filmningar, 50fps/25 och 60fps/25 =( Kan ju med dialen på EX1 ställa hertz sync på 0,01 noggrannhet men det hjälper inte.. det blir ändå osync tyvärr.. vet vi ibland "löst" det genom att ställa slutare på 180 grader.. men det blir ändå inte perfekt osså får man en helt annan kvalité på slowmotionbilden tyvärr.. pest eller kolera som man brukar säga ;) Men sett detta hos en del andra kameror också vid denna belysningstyp, ex RED kan jäklas enormt också.. Får helt enkelt be åkarna köra i en studio istället så man kan belys med riktiga lmapor ;) 0 Citera
plf66 Postad 6 april 2010 Postad 6 april 2010 Ahh det är ett lite halvklassiskt problem vi har i skidbackarna tyvärr.. Är samma i Sälen när vi inte har LED belysning.. De har en frekvens på elen som inte går att matcha fast man skruvar åt alla möjliga jävla håll, blir galen så när det är sådana här mindre projekt skiter jag i det och tar det.. Är när du filmar i native slow mot dessa lampor som de märks tydligast. Är filmat i 25p/60fps, alltså inte 60p... Problemet blir mindre vid lägre slutartíder men försvinner aldrig, inte hittat någon vettig lösning för vare sig EX/HPX eller HVX:en i dessa situationer så tar gärna emot tips.. Kravet är dock att du måste lösa det UTAN att stänga av slutaren ;) Annars blir inte bilden skarp i slowmotion filmning. Precis, det är natriumlamporna som pulsar med matningsfrekvensen mycket mer än andra lamptyper. Jag har samma "problem" vid industrifoto och på järnvägar. CCD klarar det _lite_ bättre än CMOS, men i princip är enda lösningen att ha rejält lång slutartid. Egentligen är ju elfrekvensen snuskigt stabil, så man borde kunna synka en kamera mot den, men i praktiken går det ju inte. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.