Gå till innehåll

Script Agents in USA


carl76

Recommended Posts

Vet inte om alla på denna sida vet om att WGA har på deras hemsida adresser och telefonnummer till ett gäng Script Agents i USA.

 

Alla som skriver engelska manus kan försöka den vägen. Skicka Synopsis, Treatments, Outlines och hela Manus. Om man bara skrivskyddar det innan man skickar det behöver man inte oroa sig att det blir stulet och eftersom dessa adresser finns på WGAs egna sida så tror jag de är seriösa..

 

Kanske kan vara värt ett försök, kostar ju bara ett telefonsamtal eller några frimärken..

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

"Skrivskydda" är ett lite väl nördigt uttryckt ;) Den billigaste metoden är att du postar manuset till dig själv och förvarar det oöppnat så att man kan se på poststämpeln att du var först ifall någon skulle kopiera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Skrivskydda" är ett lite väl nördigt uttryckt ;) Den billigaste metoden är att du postar manuset till dig själv och förvarar det oöppnat så att man kan se på poststämpeln att du var först ifall någon skulle kopiera det.

 

ja herregud, jag får väl be om ursäkt, det är väl "nördigt"

men jag kan nog av erfarenhet rekommedera att "registrera" sina verk via WGA el. nån liknande organisation om man nu har råd med 200sek.

en vanlig fråga man får tidigt om nåt bolag eller producent visar intresse är om det är skyddat. Tror nog jag hellre säger WGA som dagligen jobbar mot Hollywood och är seriöst än att behöva förklara för en amerikan att jag har ett brev hemma som jag skickat till mig själv!

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om jag har bara synopsis på min film och inget helt manus. Ska jag registrera min synopsis på WGA? Eller är det bara att skicka synopsisen till agenturer? Och de kan vilja bli min agent så att de kan försöka sälja mitt manus när det väl är klart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om jag har bara synopsis på min film och inget helt manus. Ska jag registrera min synopsis på WGA? Eller är det bara att skicka synopsisen till agenturer? Och de kan vilja bli min agent så att de kan försöka sälja mitt manus när det väl är klart?

 

Jag vet inte!

Jag har aldrig bara registrerat en synopsis utan försöker få med ett treatment i samma registrering. Men du kan ju ringa till agenturen och höra hur de vill att du gör..

 

Men jag är ingen expert och vet inte vad som är rätt el. fel att göra..

 

Lycka till

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

"Skrivskydda" är ett lite väl nördigt uttryckt ;) Den billigaste metoden är att du postar manuset till dig själv och förvarar det oöppnat så att man kan se på poststämpeln att du var först ifall någon skulle kopiera det.

 

Ja, den billigaste metoden är såklart att posta till sig själv. Det finns dock inget som säger att denna metod garanterat håller i en eventuell rättegång. Ska man använda begreppet "nördigt" så är ju denna hobbymetod klart mycket "nördigare" än att faktiskt skydda det genom WGA, som alla seriösa manusförfattare gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, den billigaste metoden är såklart att posta till sig själv. Det finns dock inget som säger att denna metod garanterat håller i en eventuell rättegång. Ska man använda begreppet "nördigt" så är ju denna hobbymetod klart mycket "nördigare" än att faktiskt skydda det genom WGA, som alla seriösa manusförfattare gör.

 

Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det enda nördiga jag tänkte på var att ordet skrivskydd normalt bara används i datavärlden.

 

I Sverige så räcker det nog långt, men även här så finns ju t ex manusbanken.com som hjälper dig, och förutom wga.org i USA så finns även wcauk.com i Storbrittanien. Jag trodde att man var rvungen att vara medlem för att ladda upp manus på wga.org men så är det ju inte utan $20 per manus för icke-medlemmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att datera eget manusdatum räcker det med att posta det till sig själv och lämna kuvertet oöppnat för framtida tvister.

 

Men för att ha ett manus att datera måste manuset först skrivas. Att skicka iväg synopsis är ganska bortkastat av flera skäl. Men om du ska sälja manus ska du kunna visa att du kan skriva manus; skriv klart manuset först innan du börjar köpa lustjakter för pengarna du inte ännu fått.

 

Med andra ord, skriv klart manuset först och leta agenter medan du skriver nästa manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att datera eget manusdatum räcker det med att posta det till sig själv och lämna kuvertet oöppnat för framtida tvister.

 

Men för att ha ett manus att datera måste manuset först skrivas. Att skicka iväg synopsis är ganska bortkastat av flera skäl. Men om du ska sälja manus ska du kunna visa att du kan skriva manus; skriv klart manuset först innan du börjar köpa lustjakter för pengarna du inte ännu fått.

 

Med andra ord, skriv klart manuset först och leta agenter medan du skriver nästa manus.

 

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel. Framför allt inte vad det gäller skydda sitt manus, jag har aldrig varit i en tvist, är det nån här som vart det?

Jag kan däremot vidarebefodra information jag själv fått från min agent ang. "skydd" från plagiat och det är WGA som gäller, iallfall i USA

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är möjligt att de har ändrat sin lagstiftning sedan jag jobbade där... and the trademark of an amateur is a registration with WGA West Coast.

 

Det finns andra sätt att registrera manuskript av alla slag och dessa kan reggas hos ett känt bibliotek i Washington DC.

 

Men om ditt manus är skapat här i Sverige så gäller svensk upphovsrätt för det manuset. Det borde din agent eller manager kunna upplysa dig om... eller hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är möjligt att de har ändrat sin lagstiftning sedan jag jobbade där... and the trademark of an amateur is a registration with WGA West Coast.

 

Det finns andra sätt att registrera manuskript av alla slag och dessa kan reggas hos ett känt bibliotek i Washington DC.

 

Men om ditt manus är skapat här i Sverige så gäller svensk upphovsrätt för det manuset. Det borde din agent eller manager kunna upplysa dig om... eller hur?

 

Vilken tur att jag är en amatör då...

 

O nej, hon har inte sagt nåt om svensk upphovsrätt så hon är väl amatör hon med förmodar jag, men tur för mig är hon en glad amatör med kontakter.

Jag vet dock vad Bernkonventionen är och känner mig ganska säker med Amateur WGA..

 

Men jag ser att det gått från "skicka brev till sig själv" till "nåt bibliotek i Washington" så det går nog juridiskt framåt..

 

Men men, alla får göra som de vill, bara de är nöjda med resultatet..

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken tur att jag är en amatör då...

 

O nej, hon har inte sagt nåt om svensk upphovsrätt så hon är väl amatör hon med förmodar jag, men tur för mig är hon en glad amatör med kontakter.

 

Men jag ser att det gått från "skicka brev till sig själv" till "nåt bibliotek i Washington" så det går nog juridiskt framåt..

 

Om du har sålt ett manus är du inte amatör. Om din så kallade agent inte har frågat dig om var manuset är skapat så kan du fortsätta leva i konflikten mellan anglo-saxiskt och germansk rättstradition. Om du känner så att bristen på den informationen är ett tecken på en amatör får du väl ta upp det med din agent.

 

Eftersom du sveper runt med acronymer som i en bokstavssoppa kan du fråga din agent vilket bibliotek i Washington DC jag menar. Det är inte nåt bilbiotek. Det är det biblioteket. Och med din överlägsna kunskap kan du lista ut vilket - eller fråga din agent...

 

Ett brev som du postat till dig själv räcker för att etablera datum för skapandet i händelse av tvist. Att posta till andra platser kostar mer och ger inte mer skydd i händelse av tvist.

 

Sedan är det inte bara att skicka manus till bolag eller agenter utan att undertecknad viktigt dokument som din agent tydligen har glömt att be dig om när du tycker att folk ska skicka manus.

 

Men det är klart. Det kan din agent upplysa dig om - eller hur?

 

Lycka till med skriva fantasierna

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara säga en sak om det här med att skicka brev till sig själv.....

 

Då kan man alltså skicka ett tomt kuvert (eller massa papper så att det blir rätt vikt), som man inte förseglar, till sig själv. Sen är det bara sno ett manus från någon, ändra första sidan så att mitt namn och ett tidigare datum syns, lägga ner det i mitt kuvert med stämpel på, SEN försegla det?

 

Voilá! Jag har ett eget manus som jag skickat till mig själv, som håller om det blir en tvist?

 

(Detta måste man ju dock göra lite i förebyggande syfte. Man kan ju skicka ett kuvert nu hem till sig, sen om man hittar ett nytt manus på en sida som t.ex voodoofilm om ett år, är det bara norpa det, och ändra datumet till ett tag innan man skickade kuvertet).

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara säga en sak om det här med att skicka brev till sig själv.....

 

Då kan man alltså skicka ett tomt kuvert (eller massa papper så att det blir rätt vikt), som man inte förseglar, till sig själv. Sen är det bara sno ett manus från någon, ändra första sidan så att mitt namn och ett tidigare datum syns, lägga ner det i mitt kuvert med stämpel på, SEN försegla det?

 

Voilá! Jag har ett eget manus som jag skickat till mig själv, som håller om det blir en tvist?

 

(Detta måste man ju dock göra lite i förebyggande syfte. Man kan ju skicka ett kuvert nu hem till sig, sen om man hittar ett nytt manus på en sida som t.ex voodoofilm om ett år, är det bara norpa det, och ändra datumet till ett tag innan man skickade kuvertet).

 

 

Som Nemo så initerat beskriver finns det olika sorter av brev, ett av dessa brev som postas manuellt får försegling från posten på alla skarvar i brevet. Innan posten sätter din tejp där skriver du din egen namnteckning på skarven som sedan tejpas över med postens specialtejp.

 

Givetvis kan en avancerad förfalskningsfirma typ SÄPO, KGB, MI6 eller CIA tillverka postens tejp och nytt kuvert. Sedan har du alltid möjligheten att börja jobba på posten och få en tjänst i kundservice och där stjäla tejp; ett annat brott förutom det urkundsbrott du är på väg att utföra. När du har allt detta klart och stoppat ner ditt på voodoofilm snodda manus har du bara två saker kvar att klara av.

 

1. Författarens egna kuvert som du inte vet datum på.

2. Loggad tid på filmmanuset hos voodoofilm.

 

Och slutligen, manuset bör ha sålts, passerat rättighetskontrollen, och det ska finnas pengar kvar för dig att försöka stjäla med ditt processande.

 

Om du snor alla manus du kan och stoppar dem i självadresserade kuvert har du snart drivor av papper i väntan på processbart manus. För att inte tala om alla besök till posten med tejpande av kuvert.

 

Med en sådan produktion av manus lyckas du nog till slut få ett eget manus sålt.

 

Framför allt verkar det inte vara någon stor business att stjäla manus och få fall verkar nå domstol.

 

Kan detta bero på de enorma lönerna MacDonalds erbjuder den som hellre säljer skräpmat än stjäl skräpmanus?

 

Jag måste tyvärr avbryta den här diskussionen eftersom det är inte säkert att läsarna till slut läser skillnaden mellan mig och den som startade denna avart till tråd.

 

Lycka till med vilda fantasier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och med din överlägsna kunskap kan du lista ut vilket - eller fråga din agent...

 

/QUOTE]

 

Jag ger upp..

 

Men kan tillägga att biblioteket han syftar på är :

Library of Congress

Copyright Office

101 Independence Ave., S.E.

Washington, D.C. 20559-6000

 

kostar 45 usd. och är definitivt inte fel att gå den vägen..

 

de andra är:

Writers Guild of America West

8955 Beverly Boulevard

Los Angeles, CA 90048

 

Or,

 

Writers Guild of America East

22 West 48th St.

New York, NY 10036

 

detta sätt kostar 20usd och har exakt samma funktion även fastän captain america menar på att det är amatörmässigt..

 

kan också tillägga att det behövs INTE undertecknas nåt "viktigt" dokument innan man skickar det..

 

har aldrig gjort det och har skickat ett antal..

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för upplysningen om WGA, jag har suttit i tänkt o letat efter vart man skulle kunna fixxa agenter ifrån... glömde helt WGA :P

 

 

tack för påminelsen.....

 

 

sorry att se att de ska bli bråk här på voodoo :(

 

 

det är som vanligt..

 

men kul att du förstod ideen till denna avart till tråd

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...
  • 3 veckor senare...

Här är en genomgång av US Copyright Office (via Library of Congress), vs. WGA-registrering. Låt er inte luras av dockan, killen bakom är seriös.

 

 

(från The Bitter Script Reader: 12-Step Screenwriting: Week 9 - WGA Registration vs. U.S. Copyright )

 

I princip rekommenderas för fulla manus att registrera sig hos US Copyright Office istället för WGA. Det kostar 40 dollar istället för WGA's 20, men det gäller en livstid istället för 5 år, och det gäller som legalt dokument "på riktigt" i en domstol mm.

 

WGA-registrering är måhända intressant om ett viss produktionsbolag kräver det.

 

På titelsidan säger vissa att man inte ska skriva ut WGA-regnummer (om det inte uttryckligen krävs av tävlingen/producenten/... ) men däremot kan man skriva "WGA registered". Annars sägs det att det ger en amatörmässig touch, plus att det tydligen ska vara möjligt att se på serienumret när manuset skickades in. Om det legat till sig några år ger det inget bra intryck då producenter mm alltid sägs vilja ha färska saker.

 

Huruvida det stämmer med verkligheten vet jag inte, men dollarn är inte så dyr nu och jämförpriset för skydd per år är svårslaget ;-)

 

 

 

Tillbaka till ämnet:

Någon som provat att kontakta dessa script agents? Erfarenheter?

 

Själv skulle jag inte känna mig mogen förrän jag hade en 3-4 (feature-) manus skrivna och ytterligare ett antal under olika stadier av utveckling, men man kan ju satsa på lite tur också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en fråga. Om man har ett färdigskrivet manus på engelska, måste man då skaffa en agent först? Går det inte att bara skicka in direkt till ett produktionsbolag?

 

Större produktionsbolag läser i regel inte manus från okända manusförfattare. Mindre produktionsbolag är lättare.

 

Om du vill skicka ditt manus någonstans, ta ALLTID kontakt och fråga först.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Tjena Carl, du verkar ha bra koll. Jag har en fråga gällande WGA och dess skrivskydd, kan man registrera en synopsis eller tar de bara emot fullständiga manus?

 

Carl har ingen koll alls och har inte varit i den här tråden på 3 och ett halvt år.

 

Ja, det kan man, men det är verkligen inget skydd. Det är inte så att det är någon form av filmarkiv som du blir en del av (vilket många tror). Ingen kommer att läsa ditt dokument - du får det helt enkelt bara stämplat och förvarat i staterna.

 

För att det ska gälla fullt ut så ska du ha Social Security # för samtliga med-skrivare och nej - de kontrollerar inte det utan slänger in det ändå.

 

Visst kan man göra det, men det är ABSOLUT INGET MER än att det är stämplat under amerikanska lagar. Visst, snor din med-partner hela projektet direkt efter att filmen är klar och fryser dig ute - DÅ kanske det kan leda till att ni settlar utanför domstol - Men det är verkligen inte mer än så.

 

En grej jag kan komma med från erfarenhet är att det är ETT manus och EN check per brev som gäller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Carl, du verkar ha bra koll. Jag har en fråga gällande WGA och dess skrivskydd, kan man registrera en synopsis eller tar de bara emot fullständiga manus?

 

Du har alltid copyright på det du har skrivit, oavsett registrering. Registreringen hjälper dig att bevisa att du har skrivit det, men copyrighten har du alltid. Sen får du fundera över om du har lust att dra igång en rättslig process mot ett amerikanskt bolag på andra sidan Atlanten.

 

Ett synopsis är inget värt. Du kan inte registrera din idé. Om någon tar ditt synopsis och skriver ett manus på det, har du väldigt svårt att bevisa att det är ditt synopsis det hela baserar sig på och idéer ingår inte copyrighten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...