Jump to content

Namnge onämnda karaktärer

Recommended Posts

Jag hoppas inte detta blir en kopia av ett tidigare inlägg men har en fråga som jag skulle vilja ha lite olika synvinklar på. Säg att ni skriver ett filmmanus om 2 personer, i en kortfilm, där ingen av personerna kommer namnges under filmens gång. Hur skriver ni då manuset. Ger ni personerna fakenamn eller namnger ni dom "A" och "B" eller liknande?

Undvik sådant som att kalla dem för "A" och "B" eller "Man #1" och "Man #2". Du kan ge dem namn om du vill, men ofta är det bättre att separera dem med deras olika karakteristika, som att kalla dem för "Stekaren" och "Luffaren" eller "Mor" och "Dotter" eller "Hemmafrun" och "Pizzabudet" exempelvis.

/Jakob

Det viktigaste är ju att läsaren inte blir förvirrad. A & B är klassiska misstag som ovanstående nämnde. Men också namn som börjar på samma bokstav kan komma att bli svårt att skilja på eller komma ihåg vem som är vem.

I det stora hela går att skriva manus ut på att den som läser ska förstå och inte bli förvirrad. Och namn är ett typexempel på det som är väldigt viktigt. Döp dem till August och Greta så uppstår inte de problemen. Spela roll ifall man ändå inte nämner deras namn, så länge dem har en nummerskylt som gör dem unika.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By partyconny
      Tjena!

Jag har skrivit ganska många kompletta manus nu och spelat in en del.. ganska dåliga filmer, pga dålig utrustning, dåliga skådespelare, omotiverade medarbetare etc. Kan inte ens visa upp utan att skämmas haha..
      Jag gick ut mediegymnasiet, inriktning rörlig bild i somras och där gjordes ju också en del halvbra, men ja. Inte heller något jag gärna visar upp, jag var mycket seriösare och mer intresserad än de andra.

Nu känner jag att jag verkligen fått ihop ett bra manus och vill satsa för att få den här filmen så bra som möjligt!

Jag har skrivit ner all rekvisita, utrustning, medarbetare, skådespelare, plats (iaf Hur den ska se ut) etc som jag behöver och även en budget, hur mycket allt kan tänkas kosta. Har även gjort ett bildmanus.
      Men det här med budget, det är ju första gången jag gör en seriös budget, utanför skolan. Visst har jag räknat med allt, men vet inte om summorna är precis rätt osv. Kan man få hjälp med det någonstans?

Nu till huvudfrågan: Var börjar man?

Jag vet vad jag behöver, men var börjar jag?

Jag behöver sponsorer, pengar, skådespelare, medarbetare, lite rekvisita, som bil t.ex, jag behöver en exakt plats osv.
      Men det känns som jag inte kommer få pengar beviljat, om jag inte har allt planerat och det blir svårt att planera allt utan beviljad budget. Det blir också svårt att bestämma exakt plats, om jag inte har en beviljad budget och därmed vett att inspelningen blir av.

Så; Var börjar jag & var/hur kan man få hjälp med produktionen och lika viktigt; var kan man få pengar ifrån?

mvh Simon!
    • By Werun
      Hej!

Ska göra en kort spel-film på ca 1 min. Skulle behöva hjälp med idé och manus till den! HJÄÄÄLP MIG!:D
    • By BillyRosehag
      Hejsan!

En snabb men kanske svår fråga. Jag och några vänner har börjat skissa på att göra en filmatisering av ett teatermanus från en känd, avliden författare internationellt. målet är att slutligen kunna låta den vara med i ex festivaler, öppna kanalen osv. att kunna visa den för allmänheten. Min fråga är då helt enkelt hur man gör med rättigheter? Manusförfattaren är död och har varit det i ca 30 år.

Tack på förhand
    • By Jan-Olov Wikhall
      Hej.

Hustrun är författare, och ligger på ett litet tysklandsbaserat förlag där hon släppt två böcker. Den senaste boken håller på att omskrivas till manus för långfilm av en mycket duktig manusförfattare vi har kontakt med. Det hela blir hur bra som helst, fast vad det visat sig vi inte har kläm på är det juridiska.

- Vem äger rättigheterna till manuset?
      - Hur delar vi bäst så att vi så att säga "delar" lika av förtjänst. författaren opch manusförfattaren?
      - Hur garderar vi oss bäst gentemot tredje part dvs produktionsbolag, regissör etc när det blir dags för dessa att bli inblandade?
      - Annat att tänka på?

Stort tack på förhand till err som vet och svarar.
    • By Pace
      Skriver du filmmanus finns det nu en Facebookgrupp för manusförfattare som Désirée och Daac står bakom. Här kan du knyta kontakter med andra manusförfattare eller dela länktips.

https://www.facebook.com/groups/460124767332955/
  • Create New...