Gå till innehåll

vilka filmer måste jag se?


cutecats

Recommended Posts

hej jag tänkte lite på det här forumet och kom på att det finns så sjukt många här som vet så mycket om film och ja jag är ju ganska liten...16 år liksom så jag har typ inte sett så mycket :) så min fråga är vad ska jag se :D

asså vad är era inspirations filmer och är det några som kanske har ändrat er syn på film helt och hållet? isåfall så måste jag ju bara se dom :D länka gärna imdb :) fan tippsa om lite allt föresten :P det kan vara bara en sceen som e ute på youtube eller andy som äter en hamburgare ^^ (tack team_fagot)

Länk till kommentar
Share on other sites

hej jag tänkte lite på det här forumet och kom på att det finns så sjukt många här som vet så mycket om film och ja jag är ju ganska liten...16 år liksom så jag har typ inte sett så mycket :) så min fråga är vad ska jag se :D

asså vad är era inspirations filmer och är det några som kanske har ändrat er syn på film helt och hållet? isåfall så måste jag ju bara se dom :D länka gärna imdb :) fan tippsa om lite allt föresten :P det kan vara bara en sceen som e ute på youtube eller andy som äter en hamburgare ^^ (tack team_fagot)

 

 

Andy äter vad? Tacka iinte mig, den har han betalt själv.

 

Den film förändrade mitt liv var Tarkowskys Stalker. http://www.imdb.com/title/tt0079944/

En annan film som gjort starkt intryck är Stefan jarls "Ett anständigt liv" http://www.imdb.com/title/tt0078784/

svart katt vi katt, guds stad, A clock Work Orange, 2001

 

 

Här har du lite att plöja http://www.prettoklubben.com/

 

Se Bergmans, andrei Tarkowsky, Akira Kurosawa, och Standly cubricks filmer, Junets, Keiwslowskis Trikalog såklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

andy warhol eats a hamburger :P det va väll du som la upp den i nått inlägg tror ja :/ aja den va grym iaf :D

 

tack för ditt svar :) då behöver jag bara hitta ngt ställe där jag kan hyra dom också :/ fan 600kr i månaden räcker inte till att köpa film på internet :( prettoklubben va fin också :D

tack tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en grej som jag tillämpar,

 

Allt som kommer som remake, ser jag till att se orginalet innan. T.ex. så såg jag "The Day The Earth Stood Still" som var smått fantastisk :)

 

Det finns så mycket film att man inte vet i vilken ända man ska börja, du kan också kolla de filmer som ligger på archive.org som är fritt att tanka ned. Där finns några klassiker som finns i bra kvalisort.

 

Ha heller inte för bråttom, tyck inte om något bara för att andra gör det, utan ta varje film för vad den är för dig ;)

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

filmtipset.se tycker jag är bra! Där ger du betyg till några (eller alla) filmer du har sett och sen får du se vilka andra filmer som skulle passa dig. En annan bra sak med den sidan är att du ser vilka andra användare som tycker som du. Då är det bara att gå in på deras profil och se vilka filmer de gett högsta betyg!

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv anser jag inte livet är komplett förrens man sett Dark City, Se7en, Cube, Butterfly Effect, Saw-serien, Hellraiser-serien, Event Horizon & The Thing :-)

Vidare bra filmer är även Vidocq, Pan´s Labyrith, Kafka, Critters, Killer Tomatoes (båda två), Ong Bak, Fighter In The Wind, Wall-E, Freejack, Iron Man, Blade Runner, Bad Taste, Minority Report, eXistenZ, Metropolis (1927), Equilibrium, Bicentannial Man, 1408, Ichi The Killer, Akira, Cannibal Holocaust, The Cell & precis ALLT av den Tjeckiske, surrealistiska bildkonstnären Jan Svankmajer :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

tack alla för era grymma svar :D såg Fanny och Alexander igår och hade svårt att stänga munnen för det va ja javet inte hur man kan säga det men jag tycker det va väldigt väldigt bra från en synvinkel ^^ det är absolut inte en film som jag lägger i min top tio låda men ur den andra synvinkeln så är det den bästa filmen jag sätt :D hah aja jag ska iaf se mycket mer bergman från och med nu : )

 

http://www.archive.org kan jag inte hitta några filmer :/ asså allt jag kan hitta är rörliga bilder... är jag fel ute?

filmtipset.se verkade bra så jag bokmärkte den sidan för den visar även vad människor tycker om filmerna som går på tv den veckan : )

och tack igen för era film tips : D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ser du en film du gillar skarpt, tex Pulp Fiction av Tarantino, kolla då upp vad han gjort för andra filmer. Jag rekommenderar filmer av regissörerna Kevin Smith, Richard Linklater, Robert Rodriguez och Tarantino. Sen får du inte missa Evil Dead-trilogin :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

@cutecats

 

Nu vet jag inte var din smärtgräns gällande våld och liknande i film går. Ditt namn och den gulliga katten du har som avatar ger mig intrycket att de filmerna jag egentligen skulle rekommendera dig kanske är lite för "hemska". ;)

 

Min favoritregissör är Sion Sono, som annat än regissör också är en kontroversiell novellförfattare och poet. Många av hans filmer (bl.a. "Strange Circus") är dock som sagt inte för alla. Många av hans filmer innehåller inslag av sex, våld, kollektiva självmord och incest, för att nämna några.

 

Annars rekommenderar jag dig för övrigt Japansk filmkonst, vilket är just det, konst.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej tack blue för tipset :) jag brukar va ganska bra på att se våld, sex och hemsk heter så det blir nog något att skriva upp och ja jag läste lite på imdb och den verkar intressant (Strange Circus alltså)

Japansk filmkonst säger du? hur får man tag i sånt :) kan bara hitta gammal stum film och porr när jag googlar :(

Länk till kommentar
Share on other sites

okej tack blue för tipset :) jag brukar va ganska bra på att se våld, sex och hemsk heter så det blir nog något att skriva upp och ja jag läste lite på imdb och den verkar intressant (Strange Circus alltså)

Japansk filmkonst säger du? hur får man tag i sånt :) kan bara hitta gammal stum film och porr när jag googlar :(

 

Akira Kurosawa till att börja med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japansk filmkonst säger du? hur får man tag i sånt :) kan bara hitta gammal stum film och porr när jag googlar :(

 

Hehe... Om du inte ha välsignats med en välsorterad videobutik i din närhet kan det vara tyvärr vara ganska svårt. Vissa filmer kan man se direkt online, men då är det ofta krångel med betalningen.

 

Men få tag på den på något sätt, det är värt det. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

har äntligen fått låna både "Oldboys" och "A Clockwork Orange" och fy fan, vad jag har underskattat film i hela mitt liv D: gud jag vet inte vad jag ska säga jag ville bara tillägga till dom som är unga och dumma.

se dom! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tycker det är lite ont om svenska tips i listan hittills. Du ska definitivt se Roy Anderssons filmer. Sånger från andra våningen och Du levande tänker jag på främst, då det är där han är som bäst, kommer du över kortfilmerna Härlig är Jorden och Någonting har hänt ska du se dem med.

Annat svenskt som bör ses är Farväl Falkenberg och De ofrivilliga Det går att hitta bra svenskt även om det oftast ser ganska mörkt ut.

 

Jag råder dig också att, när den tiden kommer, att du tar en eller två terminer filmvetenskap på högskola/universitet. Då kommer du garanterat få se mycket film som aldrig skulle sett annars. Plus att du kommer få nya verktyg att se på film med, det är oerhört givande och utvecklande för ens filmintresse vill jag hävda å det bestämdaste. Jag hoppade in på halmstad högskola (där man får svälja en hel del Tarkovsky) lite på vinst och förlust höstterminen 2007, och jag blev kvar inom filmvetenskapen i fyra terminer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...