Gå till innehåll

vilka filmer måste jag se?


cutecats

Recommended Posts

Alltså grejen är nog den att om man älskar film (som jag) bör man se så mycket olika filmer som möjligt. Blanda helt fritt bara! Man brukar ha en ganska bra koll när man har hållt på ett tag på vilka filmer som man "bör" se, men annars skulle jag tipsa om att ta en titt på imdb.com 250-toplista! Jag försökte beta av den, och har väl bara 15 filmer kvar tror jag. Men där ligger många av de klassiker som man SKALL se!

 

Mina absoluta favoritfilmer som jag verkligen rekommenderar är:

Elefantmannen av David Lynch

Children of Men av Alfonso Cuarón

Amadeus av Milos Forman

Shaun of the dead av Edgar Wright

Eternal Sunshine of the Spotless Mind av Michel Gondry

The Fountain av Darren Aronofsky

Magnolia av Paul Thomas Andersson

 

Och filmer som jag tycker att du dessutom bör se är t ex:

To Kill a Mockingbird av Robert Mulligan

12 Angry Men av Sidney Lumet

Sunset Blvd. av Billy Wilder

Citizen Kane av Orson Welles

Diktatorn av Charlie Chaplin

 

Har plockat nu ganska många väl kända filmer, men de är ändå en ganska bra start! Men det finns hur många klassiker som helst! Så det är bara att sätta igång! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

tack alla för att ni fortsätter att ge tips :) Filmtipset har blivit en sida som jag nu dagligen besöker och jag har sätt så många klassiker att jag har blivit filmnörden i klassen (och det är ändå en filminriktad klass) Stanley Kubrick har blivit en favorit och jag har precis börjat leta efter Roy Andersson, mest för att min filmlärare är helt förälskad i honom men jag ska göra att jag kan för att få en egen syn på hans filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har några filmer som verkligen har förändrat min syn på film, och vad man kan porträttera genom kameran. de är relativt stora, de här filmerna, men jag vägrar tro att de försämras i takt med att de blir populära. jag älskar dem all the same!

 

Dogville, med nicole kidman och stellan skarsgård. regissör: lars von Trier

 

the Hours, med nicole kidman, meryl streep och julianne moore. regissör: stephen Daldry

 

Requiem for a dream, med Jennifer Connelly och Jared Leto. regissör: darren aronofsky

 

Kids, regissör: Larry Clark

 

(Eternal sunshine of the Spotless mind, med Jim Carrey och Kate winslet. regissör: michael gondry) den sätts inom parantes, är inte en lika stor influens för mej som resten av filmerna.

 

diggar allt med andy warhol, hans unika sätt och hans karaktärer är svåra att inte avundas.

 

check it out man

Länk till kommentar
Share on other sites

omg, så fort jag skickade det där sista så tittar jag på föregående talare och inser att jag glömt en massa.

 

Wild at heart med David Lynch. jag har en slags sadistisk förkärlek till den filmen. jag äcklas av den men tycker den är helt underbar, samtidigt. Elefantmannen av samma regissör, gjorde att jag drömde många mardrömmar som barn. Jag har en mycket egendomlig koppling till den filmen; den liksom står för världens ondska och lidande. Just för att den representerade det när jag var yngre.

 

 

Magnolia. A clockwork orange.

 

tack för mig. fred.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du sett Old Boy så kan jag lätt tipsa om Lady Vengeance och Hämnarens Resa. Dessa och Old Boy är från regissören Chan-wook Park och ingår i en trilogi. Riktigt bra alla tre. Förresten, har ni hört att Old Boy ska spelas in på nytt i USA. Tydligen ska Steven Spielberg stå bakom projektet och Will Smith ska spela huvudpersonen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte helt väntade men för mig nuvarande absoluta favoriter, dessa måste ses, det är ett absolut måste!

 

Happiness – när men sett den säger det sig själv

 

Kiss Kiss Bang Bang – dialogen (ses utan text) och manuset rent allmänt och skådespeleriet

 

North by Northwest – vad kan man säga, den talar även den för sig själv

 

Perfect Blue – den som förkastar anime för att det är tecknat och för nördar kommer att sätta i halsen, jag har sett det MÅNGA gånger nu. Får man inte tag på Perfect Blue så är filmen Paprika från samma regissör också genial. Alltså, det är som att väckas på nytt, se en av dessa två om ni påstår er älska film och framför allt om t.ex. ni räknar redan nämnda Oldboy som bra.

 

 

Tidigare skarpa favoriter från ”skolgåendeålder” som fortfarande håller

Leon

Jurassic Park

Alien

 

Andra filmer som är riktigt riktigt bra och bör ha setts

Oldboy

Starwars IV

Mulholland Dr.

Monty Python and the Holy Grail

Bram Stoker's Dracula

The Commitments

Resan till Melonia

Fargo

Aliens

Edward Scissorhands

Psycho

Barry Lyndon

The Silence of the Lambs

Seven

Sånger från andra våningen

Metropolis

Braveheart

El laberinto del fauno

Det sjunde inseglet

Fight Club

Mononoke-hime

Rocky

Shrek

The Big Lebowski

Batoru rowaiaru

The Matrix

Reservoir Dogs

The Usual Suspects

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har säkert fått för mycket tips nu för att ens orka ta in mer, men för att göra dig ännu mer förvirrad tänker jag förslå mer.

 

Om du vill ha lite film som kräver av tittaren så rekommenderar jag Béla Tarr och Yasujiro Ozu. Kanske låter som ett underligt utlåtande, men för filmälskare likväl som för litteraturälskare så finns det vissa verk som faktiskt kräver en del men slutprodukten är ändå så givande att man gärna gör den uppoffringen, Tolstoy, Dostojevskij t.ex.

 

Tarr gör komplexa och bleka människoporträtt i ett post-kommunstiskt Ungern (låter som en riktig fest eller hur!?), och Ozu gör ambivalenta och finkänsliga familjedraman.

Se Sátántango från Tarr, den är... 7 timmar lång (HEHEHEHEHE! Jo den är så lång, går att se i delar dock).

Och Tokyo Story eller Early Spring av Ozu.

 

Men som tidigare nämnt, se så mycket du kan. Både underhållande ytliga filmer, och komplexa djupa och sega filmer. Dessutom dåliga filmer, för att se vad du ska undvika. Allt är nödvändigt. Som filmälskare får man helt enkelt offra lite ligg för en filmkväll.

Länk till kommentar
Share on other sites

har ändå kommit in i det här så mycket nu att det inte är så ofta jag hör filmer jag inte änns hört talas om och ja jag ser minst en film per dag iaf och det gör att det e mycket dåliga filmer i huvet just nu men min användare på filmtippset börjar bli väldigt precis på min filmsmak :) har faktiskt börjat ladda ner också :/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Ärligt talat finns det inge rätta svar på din fråga, för det finns inga filmer du måste se. Men ska man försöka svara på din fråga så finns det lite olika vägar att ta. Exempelvis kan jag ge dig de "klassiska" filmerna som du "måste" se. Alternativt plocka ut de mest framgångsrikaste filmerna som du "måste" se. Eller ge dig de filmer som jag tycker du måste se eftersom jag tycker de är jätte bra. Hursomhelst, om du är intresserad av film och vill fördjupa dig historiskt sätt så ska du kolla på de gamla chaplin-rullarna och såvidare. Annars kan du ju köpa den där boken 1001 filmer du måste se innan du dör, som sammanfattar alla klassiker på ett exemplariskt sätt.

 

Men mitt slutgiltiga svar blir ändå en lista, där jag valt att plocka ut en film från varje genre som jag tycker du bör ha sett, men inte ett måste om du sett något likvärdigt.

 

Action: Die Hard

Animation: Spirited Away

Biografi: Den sista kejsaren

Drama: One Flew over the Cuckoo's nest

Familjefilm: Back to the Future

Fantasy: The Wizard of OZ ( Om du inte är intresserad av en sån gammal film, så finns ju alltid LOTR ;) )

Gangster: Godfather

Historia: The Elephant Man

Independent Filmer: Pulp Fiction

Komedi: Dr.Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

Krigsfilm: Schindler's List

Musik: Amadeus

Musikal: Grease (Hade skrivit dancer in the dark men den var redan nämnd)

Mystik: Mullholland Drive

Romantik: Titanic

Samhällssatir: A Clockwork Orange

Sci-Fiction: 2001: A space odyssey

Skräck: The Shining

Sport: The Color of Money

Thriller: Fight Club

Western: The Good, the Bad and the Ugly

Äventyr: Raiders of the lost ark

 

Listan innehåller som sagt alternativ på bästa filmer inom dessa genren. Och genren lär ju alltid bli en ganska diffus sak, så klanka inte på mig om någon film kanske inte passar in i en genre till 100%. Dessutom när jag skrev denna nu, så tänkte jag även försöka tänka lite "klassiskt". Hursom, När du sett alla dessa filmer så har du sett det mesta du "måste" se iaf.

 

The Color of Money är nog väldigt mycket jag som lyfter upp, men jag tycker den har en väldigt bra handlingsutveckling och är en suverän slutpunkt på 60-tals filmen "The Hustler". Ett vanligare svar på den genren hade blivit Coach Carter, som du förmodligen redan sett.

 

CIAO

Länk till kommentar
Share on other sites

Ärligt talat finns det inge rätta svar på din fråga, för det finns inga filmer du måste se.

ja men precis. Det jag var ute efter va nog egentligen att hitta alla dom klassiker som filmnördar där ute blir sura när man har missat :D

 

Action: Die Hard

Animation: Spirited Away

Biografi: Den sista kejsaren

Drama: One Flew over the Cuckoo's nest

Familjefilm: Back to the Future

Fantasy: The Wizard of OZ ( Om du inte är intresserad av en sån gammal film, så finns ju alltid LOTR ;) )

Gangster: Godfather

Historia: The Elephant Man

Independent Filmer: Pulp Fiction

Komedi: Dr.Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

Krigsfilm: Schindler's List

Musik: Amadeus

Musikal: Grease (Hade skrivit dancer in the dark men den var redan nämnd)

Mystik: Mullholland Drive

Romantik: Titanic

Samhällssatir: A Clockwork Orange

Sci-Fiction: 2001: A space odyssey

Skräck: The Shining

Sport: The Color of Money

Thriller: Fight Club

Western: The Good, the Bad and the Ugly

Äventyr: Raiders of the lost ark

 

Tack så hemskt mycket! jag har faktiskt sätt 18 av dom här 22 filmerna men 4 till på "måste se listan" känns mycket rimligt. En extremt bra lista får jag säga! Av dom som jag sett så kan jag helt fatta att dom e toppen av deras genre.

Ett till tack för tiden du lagt ner och hoppas många fler tar del av den : ) tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

De filmer jag blir mest filmnördig över är filmer av Jeunet. Kanske mest känd för att ha gjort Amelie Från Montmartre, som är en jäkligt bra film. Dock långt ifrån hans bästa. Delikatessen, De Förlorade Barnens Stad och Micmacs är otroliga kompositioner som känns så jäkla häftiga. En långvarig förlovning är också riktigt intressant; men inte lika häftig visuellt.

 

Vad gäller manusmässigt etc. så har jag alltid älskat filmer av Kaurismäki.

Länk till kommentar
Share on other sites

De filmer jag blir mest filmnördig över är filmer av Jeunet. Kanske mest känd för att ha gjort Amelie Från Montmartre, som är en jäkligt bra film. Dock långt ifrån hans bästa. Delikatessen, De Förlorade Barnens Stad och Micmacs är otroliga kompositioner som känns så jäkla häftiga. En långvarig förlovning är också riktigt intressant; men inte lika häftig visuellt.

 

Vad gäller manusmässigt etc. så har jag alltid älskat filmer av Kaurismäki.

 

hehe såg Delikatessen här om dagen för första gången. Han är trevlig den där Jeunet. Förutom Aliens filmen han gjorde så har allt varit av väldigt hög standard! Synd han inte gör mer film oftare, fast det kanske är därför hans standard är så hög.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe såg Delikatessen här om dagen för första gången. Han är trevlig den där Jeunet. Förutom Aliens filmen han gjorde så har allt varit av väldigt hög standard! Synd han inte gör mer film oftare, fast det kanske är därför hans standard är så hög.

 

Han lägger ner sin själ i vad han gör, det är nog därför det inte riktigt funkade när han fick ett i princip färdigt manus att peta med. Det och att producenter i Hollywood får mer bestämmanderätt än här i Europa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...