Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den klassiska ljussättningen av en dialogscen är som bekant 100% ljusstyrka från ena hållet, ett upplättningsljus på 50% ljusstyrka från andra hållet och ofta ett ljus på bakgrunden

Jag undrar om det är någon av er som har ljussatt en dialogscen på detta sätt med en kamera för under 100K?

Jag har sett några jättefina inspelningar som folk har gjort med RED men går det att lösa bra även med lite billigare kameror?

Edit: Jag vill alltså se exempelfilmer

Postad

En dialogscen kan se ut precis hur som helst, så jag köper inte att det skulle finnas en "klassisk ljussättning", men men...

Om din fråga är huruvida det går att ljussätta för en kamera för mindre än hundra tusen så är svaret att ja, det går. Av någon anledning misstänker jag dock att det inte var din fråga. Vad var din fråga egentligen?

/Jakob

Postad
En dialogscen kan se ut precis hur som helst, så jag köper inte att det skulle finnas en "klassisk ljussättning", men men...

Om din fråga är huruvida det går att ljussätta för en kamera för mindre än hundra tusen så är svaret att ja, det går. Av någon anledning misstänker jag dock att det inte var din fråga. Vad var din fråga egentligen?

/Jakob

Enligt voodoofilm så är det en rätt så klassisk lösning, framförallt vad gäller dialogscener:

http://www.voodoofilm.org/artikel/ljussattning.aspx

Min fråga är att jag vill se dialogscener som är ljussatta med den metoden (även de andra metoderna) som det står om i artikeln

Postad

Alltså, för mig är en dialogscen en scen där två eller flera personer pratar med varandra, och det kan se ut hur som helst.

Hur som helst, läs http://www.voodoofilm.org/artikel/filmfotograf-jens-fischer.aspx bara för att få ett lite annat perspektiv.

Och ja, du kan ljussätta enligt de metoder som nämns i artikeln du nämner för en kamera för under hundra tusen. Jag förstår fortfarande inte vad som skulle kunna vara problematiskt. Du kan köra med samma ljussättning om du filmar med en mobilkamera...

/Jakob

Postad
Alltså, för mig är en dialogscen en scen där två eller flera personer pratar med varandra, och det kan se ut hur som helst.

Hur som helst, läs http://www.voodoofilm.org/artikel/filmfotograf-jens-fischer.aspx bara för att få ett lite annat perspektiv.

Och ja, du kan ljussätta enligt de metoder som nämns i artikeln du nämner för en kamera för under hundra tusen. Jag förstår fortfarande inte vad som skulle kunna vara problematiskt. Du kan köra med samma ljussättning om du filmar med en mobilkamera...

/Jakob

...Men hur bra blir resultatet med en mobilkamera? Har du något att visa?

Citerat ut artikeln du länkar till:

Så hur ska man göra då? Jens berättar i tre steg hur han oftast går tillväga när han ljussätter ett ansikte.

Börja med ett huvudljus och flytta det tills du är nöjd. Huvudljuset ska ge karaktären. De andra ljusen är till för att hjälpa kameran att se de kontraster som vårt öga kan se.

Känns kontrasten för stor? Om den mörka sidan av ansiktet smälter ihop med bakgrunden kan man sätta in ett bakljus som gör att man får fram lite glitter i håret eller ett öra. Något som gör att man får loss ansiktet från bakgrunden. Men man ska vara väldigt försiktig. Det är en extremt känslig dos man ska använda.

Är kontrasten fortfarande för hög? Då får man lätta upp skuggorna med ett lättningsljus.

Dvs samma sak som jag sa, huvudljus, upplättningsljus och ett ljus på bakgrunden.

Varför kommer vi in på detta gång på gång?

Man kan filma med mobilkamera, dv, hdv, 35mm, red... men det ger olika resultat

Jag vill se filmer inspelade med kameror som kostar under 100K för att se hur resultatet blir.

Visst, vi kan diskutera hur man på ett bra sätt ljussätter en dialogscen även om det inte är det som jag huvudsakligen skapade tråden för.

Det bästa är om någon som har filmat en dialogscen enligt konstens alla regler länkar till den, förklarar hur denne har ljussatt och att man kan se ett konkret resultat och utgå från det.

Jag tror att du försöker hjälpa till och att du inte riktigt förstår vad jag menar men börja om och läs mina inlägg från början så är min förhoppning att du förstår vart jag vill komma.

Jämförelse:

Går det att spela in en cd-skiva enbart med nysningar inspelat på en diktafon i någons badrum?

Självklart, frågan är väl vem som köper in skiten

Postad

Ålrajt, jag trodde att tråden på något sätt handlade om ljussättning, men nu förstår jag att den handlar om videokameror. Jag kan ljussätta vilken scen som helst för vilken kamera som helst, men filmklipp får hitta hos någon annan.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig.

/Jakob

Postad
Här har du ett par nyttiga länkar, allt filmat med en videokamera som kostar mindre 10000 kr, vissa scener är ljussatta, vilka får du lista ut själv:

http://www.cinevate.com/images/athousandwords.mov

http://www.heavyammunition.com/triedby12/

http://hv20.info/yopu/ghost720.wmv

http://hdvundersea.com/view/28/manta-ray-night-dive-hawaii/

/KN

Hmm. en av filmerna utspelar sig under havet där dom filmar havsdjur...

Den andra utspelar sig i en tunnel och ingen säger ett enda ord.

Jag kunde inte spela upp ghost men jag hörde ljudet och det var bara musik

Inte heller i athousandwords var det en dialog

Varför länka till dessa filmer? Ingen av dessa innehöll en dialog

Även om athousandwords var någorlunda okej ljussatt på sina ställen så var knappast kvalitén hänförande

Jag ska ta ett exempel med som är inspelat med red:

http://www.vuze.com/details/TA3M5GLYMSJO5LVNBU7XWVKFIXMPNZWS.html

Den här innehåller ett flertal korrekt ljussatta dialoger.

Ni vet väl att dialog är när personer pratar?

Postad
Ålrajt, jag trodde att tråden på något sätt handlade om ljussättning, men nu förstår jag att den handlar om videokameror. Jag kan ljussätta vilken scen som helst för vilken kamera som helst, men filmklipp får hitta hos någon annan.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig.

/Jakob

Det handlar om ljussättning och dina tips är välkomna men du hakade upp dig på mitt påstående att det fanns en "klassisk" ljussättning. Du säger att man kan ljussätta hur som helst. Jag hävdar fortfarande att det finns en klassisk ljussättning för dialoger men att man kan naturligtvis använda kreativitet. Dock måste man kunna reglerna för att bryta dom.

Du säger att du kan ljussätta vilken scen som helst för vilken kamera som helst, ja visst men hur bra blir det med en mobilkamera? :-)

Jag är ingen expert på ljussättning och i praktiken kan du säkert mer än mig.

Postad

Jag trodde du var intresserad av ljussättning. Inte dialog.

Jaja, de flesta säger samma sak i alla trådar du skapar, i just denna är lärdomen - ljussätter du kukigt så spelar det ingen roll om du kör med en RED.

Synd att du inte kunde se ghost, den innehåller ganska fina bilder.

Vill du ha exempelfilmer med en specifik kamera:

http://justfuckinggoogleit.com/

/KN

Postad
Jag trodde du var intresserad av ljussättning. Inte dialog.

Du har väl läst trådens titel? ;)

Jaja, de flesta säger samma sak i alla trådar du skapar, i just denna är lärdomen - ljussätter du kukigt så spelar det ingen roll om du kör med en RED.

Synd att du inte kunde se ghost, den innehåller ganska fina bilder.

Vill du ha exempelfilmer med en specifik kamera:

http://justfuckinggoogleit.com/

/KN

Det är klart att dålig ljussättning rent tekniskt sett ger dåliga filmer oavsett vilken kamera man använder.

Däremot är frågan vad som krävs för kamera för att ena bra teknik med bra ljussättning.

Jag har kollat runt på internet men alla filmer jag har hittat med specifika kameror är antingen exempelfilmer på barn som leker i trädgården, musikvideos med så hög kontrast och färgmättnad så att man knappt ser vad dom egentligen handlar om.

Det finns väl någon här som har spelat in en film\klipp med en korrekt ljussatt dialog?

Postad

Nä, det är nog ingen här som vill visa dialoger eftersom det är så fruktansvärt tråkigt att titta på. Bildsatt radio...

Alla de klipp jag länkade till innehöll delar som var ljussatta. Det finns mycket att titta på för att få en uppfattning av vad bra ljus kan göra för en billig kamera.

Det finns inga 1A svar på den typen av frågor. Man måste försöka fantisera hur man skulle kunna använda det man ser för att få det till det resultat man vill. Men då måste man veta vad det är man vill. Finns inget rätt eller fel utan olika "skolor" inom ljussättning. Förutsatt att man håller sig från de värsta tabbarna. Som att tro att priset på kameran har den största betydelsen.

/KN

Postad
Nä, det är nog ingen här som vill visa dialoger eftersom det är så fruktansvärt tråkigt att titta på. Bildsatt radio...

Alla de klipp jag länkade till innehöll delar som var ljussatta. Det finns mycket att titta på för att få en uppfattning av vad bra ljus kan göra för en billig kamera.

Det finns inga 1A svar på den typen av frågor. Man måste försöka fantisera hur man skulle kunna använda det man ser för att få det till det resultat man vill. Men då måste man veta vad det är man vill. Finns inget rätt eller fel utan olika "skolor" inom ljussättning. Förutsatt att man håller sig från de värsta tabbarna. Som att tro att priset på kameran har den största betydelsen.

/KN

Bara för att dialoger är "tråkiga" så är dom inte mindre nödvändiga för det och desto viktigare att ljussätta dessa på ett sätt som gör att det är spännande att titta.

Angående att priset på kameran inte har den största betydelsen, försök att övertala de som spelar in tv-serien lost att göra det med en DV kamera ;-)

Postad

När du gör en tv-serie som LOST] så är kameran en sån oerhört liten del av budgeten så att spara pengar på den blir meningslöst.

När man gör lågbudget produktioner så kan det i de flesta fall vara värt att lägga pengarna på ljus, ljud, efterbearbetning, assistenter, fika till statisterna osv. Iställer för att låsa en stor kostnad i kameran. I de fall man kommer fram till att man behöver en viss teknik, som en höghastighetskamera, så kan man hyra den till det projektet. Att ha en kamera för 100k liggande på hyllan mellan produktioner är enligt mitt tycke kapitalförstöring.

/KN

Postad

Där har du en film som är filmad på en kamera för under 10k som ser rätt fin ut. Överlag handlar det ju inte om kameror utan om kameramannen/kvinnan samt om ljussättningen. Jag har sett saker filmade på 35mm som ser ut som skit samt även från Red-kameran.

Postad

Resultatet var nog helt klart godkänt, det är ju en del komprimerat även när man tittar så här men det verkar som att kameran i samband med ljussättning verkar ha fungerat bra :) (det enda är väl att färgerna ser onaturliga ut)

Så det här gjorde mig hoppfull, då undrar jag vad Panasonic HPX300 kommer att prestera när den kommer ut på marknaden

Visserligen så skrev jag under 100k i trådstarten men under 10k är ju även det under 100k ;)

Postad
När du gör en tv-serie som LOST] så är kameran en sån oerhört liten del av budgeten så att spara pengar på den blir meningslöst.

När man gör lågbudget produktioner så kan det i de flesta fall vara värt att lägga pengarna på ljus, ljud, efterbearbetning, assistenter, fika till statisterna osv. Iställer för att låsa en stor kostnad i kameran. I de fall man kommer fram till att man behöver en viss teknik, som en höghastighetskamera, så kan man hyra den till det projektet. Att ha en kamera för 100k liggande på hyllan mellan produktioner är enligt mitt tycke kapitalförstöring.

/KN

Just när det kommer till en tv-serie som lost så är det nästan ett varumärke med snygga panoreringar på ön och alla säsonger finns i blu ray. (kanske inte säsong 4 ännu, jag har inte kollat). Vilket gör att lost lever mycket på bildkvalitén. Jag kan sitta och titta på lost och bara njuta av bilden.

Det får mig att glömma att jag stör mig på att Michael är så tjatig, att Jack spelar dåligt och att Walt har blivit fem år äldre på ett par månader

Postad

Jag ska ta ett exempel på ljussättning som jag gillar.

TV serien Brothers & Sisters.

Titta på promon:

Färgåtergivningen är korrekt, bilden är bekväm för ögonen, ljuset ger dialogscenerna djup och känsla.

Postad
http://www.starwaypictures.com/

Alla deras filmer tror jag är filmade på en Canon XLH1, som du får för under 100K.

Spännande filmer! Och verkar vara bra skådisar med. XL-H1 är en bra kamera men de verkar ha kört interlaced, och så tycker jag faktiskt att de har slarvat med ljussättningen i vissa scener, som i den jag bifogar en bild från.

Clipboard01.jpg

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...