Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

http://img140.imageshack.us/my.php?image=howwf0.png

Läste lite runt på DVX som vanligt och dök över en länk till Scarletuser forum, där Jannard annonserar att Scarlet är helt omplanerad, bara det bästa finns kvar. Så en uppdatering inom kort bör vara på väg.

Link

RED

Postad

I november sägs det att informationen kommer att släppas.

I den där tråden spås det bara på och på med spekulationer, många troliga andra mindre, men stundtals intressant.

Så det som sammanfattas bör är följande:

Kamerna ska komma ut som det var sagt, början av 2009.

Den kommer att ha en ny form, innehåll och intressantast enligt mig är om det kommer tillåta utbytbar optik.

Men som sagt kolla igen fram mot november...

• 1 månad senare...
Postad

Exakt vad jag vill ha, det jag efterfrågat hur länge som helst. Synd om Ikonoskop. Tror det här dödar dem lite. Tyckte dII verkade smidigast förut men nya RED har ett sjukt bra upplägg.

Får de till det här tror jag de kommer bli störst och att vi kommer få se en ny era med kamerateknik. Där andra aktörer bygger delar på samma sätt som RED och gör dem kompatibla med den standard RED visade alldeles nyss.

Icabatterier, inspelningsmedia från IKEA, Kodaks egna sensorenhet. Whatever.

Men de har ju gått bort från "vanlig videokamera"-tänket. Vilket är grymt, det kan Canon, Panasonic och grabbarna syssla med. Det här blir hur bra som helst.

Länk till själva broschyren.

Postad

Känns helt rätt men samtidigt svårare att välja. Men prisskillnaden mellan de olika modellerna är ju rätt stort, och varför har de inte döpt dem till något vettigt? Och tillgången på tillbehör från andra tillverkare blir också viktigt för att hålla nere totalpriset. Men vad bra att jag inte sålde av min Beaulieu om jag kan använda det zoomobjektivet framöver! ;)

Postad

Är denna "announcement" något mer än bara broschyren? Som i sig ser ut som något kvarlämnat av The Dharma Project.. Har någon räknat på vilka "optionella" moduler som är absolut nödvändiga? Typ batteri, sökare, monitor. Ingår någon I/O på kamerakroppen?

Postad

Vad som behövs beror på vad man har innan. 12v batteri, monitor, objektiv. Mycket har många redan. Det är det som är grejen lite här. Man behöver inte köpa samma sak två gånger. Dharma project har jag ingen aning om vad det är, en annan modulär kameralösning?

Och angående systemkameran. Nej. Varför skulle den vara det? Däremot antagligen smidigare än Scarlet som just systemkamera. Så någon DSLRkiller tror jag inte det blir.

Postad

Dharma var en referens till teveserien Lost, Red bygger upp en mystik kring sina produkter i samma stil...

Extern monitor och rätt sorts objektiv går ju att återanvända, men om du inte redan äger en Red så får du nog punga ut pengar på åtminstone en ny sökare och batteri eller. Den modulära och uppgradera idén gäller väl i princip bara inom Red-familjen...

Postad

Det låter som att kameran står i samma prisklass och uppmärksamhetsval för 150 000kr köparen, HPX, EX3 etc. Det är så väldigt långt från vad de pratade om innan. Inte för att jag väntade på det. Men som eventuell köpare, kan man bara drömma om att investera med enbart en budget som nämnt ovan. Dvs. köpte du precis en A1 eller AG-HMC151, ska du inte över huvud taget känna ångest...

...eftersom Scarlet inte finns i din värld att köpa.

Postad

Ingen utav dom alternativa videokamerorna i samma prisklass är anpassade för 35-optik så vitt jag vet. Bara det är värt att lägga 80-100k på om man ändå ska köpa nåt billigt.

Postad
Dharma var en referens till teveserien Lost, Red bygger upp en mystik kring sina produkter i samma stil...

Extern monitor och rätt sorts objektiv går ju att återanvända, men om du inte redan äger en Red så får du nog punga ut pengar på åtminstone en ny sökare och batteri eller. Den modulära och uppgradera idén gäller väl i princip bara inom Red-familjen...

Okej, såg bara de första avsnitten. Men visst har RED en stor hype kring deras produkter, med rabiata fans. Vilket tyder på klockren marknadsföring, och det nästan enbart från ett forum.

Batteri, sökare... Det är 12v den behöver. Den skickar ut digital video. Hur olika kan det vara? Klart du kan koppla dit dina egna grejer. Även om det kan krävas lite modifikation. Jag ser inget behov(för mig) att att köpa något mer än själva kroppen och inspelningsmediet till en början(med reservation för I/O-enheten och den där fjärrstyrningen beroende av vad som finns på kroppen).

Sedan kanske man vill ha en sökare. Även om jag personligen i så fall hellre skulle sätta dit en optisk sökare från P+S Technik och få deras modulära optikfäste på köpet.

Och även om man inte har något innan så kan du byta del efter del istället för att köpa allt en gång till bara för att du vill uppgradera.

Jaja, en verkligt modulär kamera är det jag hoppats på och nu har RED tagit fram en. Jag är så nöjd jag kan vara. Hype eller inte.

Postad

Jag blev lite besviken av nyheterna om jag ska vara ärlig. Jag tyckte att en skjutklar Scarlet med fast optik för $3000 färdig för försäljning till våren lät väldigt lockande. Nu finns inget pris på den varianten, den är inte längre skjutklar och beräknas komma först till hösten.

Postad

Älskar nyheterna :D Perfekt att kunna snickra ihop en egen kamera för sina egna behov. Vill ha en NU!

En hjärna på 5K för 7000$. Helt sjukt billigt!

Sen kan man ju undra vart vi är på väg. 28K!!!!! Det är ju helt sjukt

Postad

Kanske det, men tänk vilken frihet en editor/regissör och postFX-snubbar skulle få med att kunna välja vilken del av filmen man vill visa. För att inte prata om alla effekter med t.ex. chroma key och inzoomningar man kan göra i postproduction.

Dessutom är ju inte BIO något som står still i utvecklingen. 4K projektorer kommer bli vanligare, och även Blurayspelare spås kunna spela 4K så fort man löser bandbredden.

Postad

28k låter som en mardröm att jobba med. Med dagens datorer alltså.

Annars tycker jag att det här systemet är mer revolutionerande och mer intressant än vad "gamla" Scarlet var. Men samtidigt så ligger den ju en eller ett par prisklasser över det gamla priset, så den är ju inte på samma sätt intressant för många lågbudgetfilmare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...