Gå till innehåll

Vill köpa en data till videoredigering! hjälp!!


Krapola-ux

Recommended Posts

Här är min dator som jag köpt för videoredigering:

 

3,2 AMD Processor

1024 Internminne

200 gig hårddisk

36 gig C: disk, RAPTOR, riktigt snabb hårddisk (För att köra program ifrån)

 

Tänk på att köpa snabba hårddiskar, det tjänar du på. Sen är det ju alltid smart att köpa moderkort med inbyggt firewire-kort. Så slipper du köpa ett extra.

 

Min rekommendation är att du inte köper ett färdigt paket, plocka ihop datorn själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Här är min dator som jag köpt för videoredigering:

 

3,2 AMD Processor

1024 Internminne

200 gig hårddisk

36 gig C: disk, RAPTOR, riktigt snabb hårddisk (För att köra program ifrån)

 

Tänk på att köpa snabba hårddiskar, det tjänar du på. Sen är det ju alltid smart att köpa moderkort med inbyggt firewire-kort. Så slipper du köpa ett extra.

 

Min rekommendation är att du inte köper ett färdigt paket, plocka ihop datorn själv.[/citat]

 

TAck för för tipset....men undrar:

VAd med grafikkort och ljudkort? är de inte lika viktiga som internminne?

Länk till kommentar
Share on other sites

Njae, möjligtvis om du vill kunna spela trevliga spel. Eller om du vill köra över till TV. Själv har jag ett Connect Radeon X800 Pro, men så vill jag kunna lira Doom 3 & HL2 också. En bra redigeringsdator är inte så dyr, det är grafikkorten som är den största kostnaden. Ska du inte spela så köp ett billigt.

 

Ett vanligt SB 5.1 ljudkort är superbilligt. Det borde räcka...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Köp inte macintosh, har väldigt dålig erfarenhet av dom.

Köp en Intel P4 eller AMD ist, och Dell ska du passa dig för.

Dom har mkt fina datorer, men tar oftast ett jävla överpris

eftersom du inte kan plocka ihop en egen dator, dom säljer

bara fördiga paket

Köpte just en:

 

P4

3ghz

1gb RAM

180gb hdd

DVD/CD brännare

ATI RADEON 9800PRO -256mb

Samt ett moderkort med integrerat fire-wire kort och ljud.

Plus att jag fick med windows-xp och norton 2004 helt gratis, som igentligen kostar mellan 1500-2000 spänn att köpa, men det kan man ju tanka hem det ist, och jag plockade ihop detta själv, köp inte ett fördigt paket, brukar bli ganska mkt dyrare.

Nåja, hela kalaset gick lös på 8600 med chassi, floppy och lite annat smått och gott, som neon och andra fläktar och dylikt

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder mig ut av en sån här

 

2 GB RAM

4 GHz

200 GB Disk

200 GB Disk

80 GB Disk (extra snabb)

Gforce 4 titanium

och soundblaster live nånting ljudkort.

 

Ligger i överkant när det kommer till video redigering och i underkant när det kommer till animering...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ayame]Jag använder mig ut av en sån här

 

2 GB RAM

4 GHz

200 GB Disk

200 GB Disk

80 GB Disk (extra snabb)

Gforce 4 titanium

och soundblaster live nånting ljudkort.

 

Ligger i överkant när det kommer till video redigering och i underkant när det kommer till animering...[/citat]

Var fick du tag på en 4 GHz eller har jag blivit gammal och inte sett de nya processorerna?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

För bara två år sedan var datorer till redigering relativt dyra...

 

I dagsläget kan du NÄSTAN köra med va för skit som helst (under förutsättningarna att det är nya saker)

 

Minimum:

Processor över 1GHz (vilket alla är numera)

Minne 256 (detta är verkligen mini-minimum) du BÖR ha MINST 512

Grafikkort kan du köra med i stort sett vad som helst... men tex Club 3d för under 300kr funkar alldeles utmärkt.

Hårddisk kan man aldrig få för lite av. Du kan räkna såhär... för varje timme material så går det åt mellan 15 och 20 Gb.

 

Är man dålig på att "städa ur" projektmappar ect. så blir det snabbt tomt på hårddisken.

 

Du kan alltså få ihop en redigeringsbar dator för under 6500kr.

(och då ingår 120Gb hårddisk, 512Mb i ram, skärm mm)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör på en gammal P3 med 256 Mb vilket fungerar fin fint för DV-redigering. Efter jag skaffat en ny Seagate 120 Gb 7200 rpm disk så flyter allt fint i redigeringen. Men när jag exporterar till mpeg 2 format går det ganska slött. Här gäller en snabb processor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk säger att grafikkortet inte spelar någon roll, men tänk på att ett grafikkort med mer minne inte själ lika mycket ifrån ram minnet... Vilket slöar ner datorn... Ju bättre delar du har rakt igenom desto smidigare kommer det gå att arbeta... Har du mycket penga så kan du ju altid köpa ett realtids video kort (inte samma som ett grafikkort) Kostar runt 12000... Och då behöver man inte vänta på att saker och ting i premiere ska renderas...

 

Mitt råd...

Köp ett bra moderkort, och en bra ATX låda att stoppa allt i. Dessa saker kan du altid återanvända när du kanske får för dig att uppgradera... Sattsa pengar på både minne och Processor, hellst så ska man ha två processorer för att det ska gå så smidigt som möjligt... köp ett ljudkort som klarar 16bitar 48000mhz. Det är ett minimum för bra ljud (Cd kvalitet) Grafik kort att rekomendera är MAtrox grafikkort med utgångar för två skärmar... Altid bra att ha två skärmar när man redigerar film...

 

Men det funkar istortsett med vilken ny hemma dator som hellst, men för bästa prestanda, tänk på sakerna här ovanför, plus en jungel med mer saker...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

[citat=korvdotcom]Köp inte macintosh, har väldigt dålig erfarenhet av dom.

Köp en Intel P4 eller AMD ist...[/citat]

 

Hehe, så bara för du har dålig erfarenhet av dom så ska han inte köpa en macintosh :P Macintosh är en bättre redigeringsdator om du vill ha snabb renderings osv plus att den har bättre program enligt mitt tycke (Final cut studio) Sedan säger det ju endel när "proffsen" använder sig av macintosh...

"Bli aldrig en svensson... våga byta bil från volvo!"

Länk till kommentar
Share on other sites

.....åsså var det detta med hårddisken som har en förunderlig förmåga att snabbt bli smockfull med film. Jag tycker att det är lämpligt att ha flera hårddiskar för enbart film i "släde". Då kan man spara sina projekt lite längre eller ha flera projekt på gång samtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Billigt skitkort till redigering? Hm.

Tycker John sa det väldigt bra så ska inte kommentera den delen mer.

Min rekomendation är rakt av ett Matrox kort, helst Pharelia, men P750 funkar åsså väldigt bra.

Kör med minst två monitorer, men tre hits the spot anytime :-)

Tro mig, en ensam monitor blir VÄLDIGT trångt, & risken finns att du bara blir frustrerad när du ska hitta alla fönster när du sitter stressad med ett jobb.

 

Ljudkort vill du förmodligen inte fråga mig om, men om så endå vore fallet så är Lynx Two & Pro Tools enda alternativen idag.

En M-Box (Pro Tools) går loss på cirka 5000 vill jag minnas, & Lynx Two en 12000 ungefär.Själv kör jag just nu med två Yamaha DSP FActory med utbyggnad, men dom säljs inte längre.

Man SKULLE väl kunna köra ett Sound Blaster om man VILL...men jag skulle hellre uppträda naken på Fame Factory *huttra*...än att rekomendera ett sånt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rymd-musen_sune]men sörrö om du frågar i affären där du hade tänkt köpa en dator så säg bara att du ska ha den till redigering, dem kan allt om vad du ska ha...lovar[/citat]

 

Min erfarenhet är att ingen normal datorbutik någonsin har haft koll på det där med videoredigeringar. De allra flesta tror att videoredigering handlar om processhastighet, vilket det absolut inte gör. Väldigt snabba system (av den typen man skulle sätta ihop för spelande) kan t o m ha motsatt effekt eftersom videoredigering i första hand kräver ett system som levererar data i en jämn och kontrollerad hastighet utan "spikar" i informationsströmmen. Det optimala för videoredigering är alltid dubbla processorer, RAID med garanterad sustained read/write och allra helst ett riktigt videokort som avlastar CPUn. Videokort och grafikkort är två helt olika saker. En sån enkel sak brukar dom inte ha koll på i vanliga datorbutiker - än mindre är det troligt att dom är återförsäljare på kvalitétsgrejer för användare med annat än hobbykrav (typ AJA, DeckLink osv).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=rangel]Någon som sitter och redigerar på en dator med integrerad grafik? Intresserad av om det funkar eller inte.[/citat]

 

Ja, varför skulle inte det funka? Videoredigering belastar inte grafikhanteringen ett enda dugg. Med vissa specialcodecar som Cineform (Intermediate) kan det krävas bättre grafik men för saker som DV kan man jobba med ett ATI Rage 16MB från -98 i en modern dator utan att uppleva prestandaförlust.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...