GodeDoktorn Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Ni som har sett "I Am Legend" och "28 Dagar Senare", vet vad jag menar. Hur får man känslan av att alla människor i en stad har försvunnit? Det jag tänker in ska ut spela sig ca en månad efter att detta har hänt. En tanke som jag har är att spela in väldigt tidigt på morgonen, när det har blivit sommar, då folk fortfarande ligger och sover men det ändå är ljust utomhus. Eftersom det är lågbudget så kan jag inte slänga ut massa möbler på gatorna för att få det att se ut som att det blev panik när människorna började försvinna, vilket en kompis föreslog. :p Alla tips skulle uppskattas: Inspelningsplatser, vad man bör undvika, effekter, ljud, bild osv.. (Kanske postade under fel forumdel - får se vad mods säger?) 0 Citera
Kim-O Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Det enklaste är nog som du säger på en sommarmorgon. Om det ska vara bara en månad efter att folket försvunnit lär inte så mycket ha förändrats, det har ju inte hunnit bli vildvuxet, och inget lär ha blåst omkull eller liknande. För bästa effekt om ensamhet kan du ju filma på ett ställe där det vanligtvis är mycket människor, som på ett torg eller en shoppinggata. Se bara till att sånt som folk tar hand om inte har gjorts, lite sopor kan ha hamnat utanför en sopkorg eller ett par cyklar kan ha vält.. Det är nog inte bra och ha bilar med heller. I alla fall inte välparkerade. Ja, bara man använder fantasin kan man nog skapa mycket ensamhetskänsla. Lycka till i alla fall. 0 Citera
Eibon Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 för bäst effekt som ovan nämt så bör det vara en välbesökt plats. får känslan att detta "enklast" gör digitalt istället för att skaffa tillstånd av polis eller ha alla sina polare stå o fråga om folk kan stanna ett tag. Om du filmar vid en tid ingen är ute kanske det finns risk att folk uppfattar det som en tid ingen är ute? :) glöm inte att ljudet gör mycket, ingen trafik o surr utan väldigt tyst med lite vind. 0 Citera
vilcans Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Ni kan ju ställa kameran på stativ vid en plats där det är ganska lite folk. Sen maskar ni bort personerna från bilden och lägger in bakgrunden från en del av klippet då det var tomt där, om du förstår vad jag menar. Det var så de gjorde i den där kortfilmen där ett flygplan landar på en bil (titel, någon?) för att få en helt tom motorväg. 0 Citera
Leviant Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Har ni ingen festival i eller liknande i staden du bor, eller i nån stad nära. Vi gjorde som så att vi gick i ottan, innan städpatrullerna hade vaknat, morgonen efter att festivalen avslutats och filmade. Resultatet blev önskvärt. Det låg sopor precis överallt och allt kändes precis så där ödsligt tomt och skräpigt som man kan tänka sig att det skulle kunna se ut. Alternativt kanske du kan komplettera scenerna med lite digitala effekter, såsom bränder, omkullvällta bilar etc. om du har möjlighet. En sak som du också bör tänka på är ljuset. trots att det är ljust ute, sommartid, så kan man med all enkelhet se skillnad på om det är morgon eller skymningsljus. Kanske scenen utspelar sig på morgonen? 0 Citera
vilcans Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 En sak som du också bör tänka på är ljuset. trots att det är ljust ute, sommartid, så kan man med all enkelhet se skillnad på om det är morgon eller skymningsljus. Kanske scenen utspelar sig på morgonen? Jag fotade en film som skulle utspela sig tidigt på morgonen förut. Vi kämpade oss ut till Lidingö klockan 5 på morgonen för att få rätt morgonljus. Detta var på sommaren. Tyvärr var det mulet, så ljuset var diffust på precis samma sätt som mitt på dagen. :-( Det skulle alltså originalpostaren kunna använda till sin fördel. 0 Citera
Mega99 Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Avskilda industriområden är nästan alltid folktomma och nerskräpade :) (De flesta iaf) 0 Citera
EvilElvis Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Flytta ut närmast sörjande och dränk sedan staden i sarin. Äkta postapokalyps! ;) 0 Citera
jbergman Postad 7 mars 2008 Postad 7 mars 2008 Vad man även bör ha i åtanke är att det i stor utsträckning handlar om klippning och vilka motiv man väljer. Visst kan man satsa på att få till en eller flera storslagna öde bilder, men att lägga till fler klipp över öde gator, skräp som flyger i vinden, en smutsig hund som letar efter mat i en soptunna etc. gör väldigt mycket för helhetsintrycket. /Jakob 0 Citera
Mats Findell Postad 7 mars 2008 Postad 7 mars 2008 Ludvika söndagen efter Ludvikafesten som går i början av juli. Rena begravninsstämmningen. Förresten du kan ta vilken söndagförmiddag som helst - det är garanterat tomt. Våra utländska kunder brukar fråga om det är allmän sorgedag när dom är här på besök. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
GodeDoktorn Postad 8 mars 2008 Författare Postad 8 mars 2008 Det är ju en tom stad som jag vill filma, inte en tom festivalplats. Men tack för förslagen hittills. 0 Citera
Eibon Postad 8 mars 2008 Postad 8 mars 2008 Avskilda industriområden är nästan alltid folktomma och nerskräpade :) (De flesta iaf) tror du folk tänker det är en övergiven stad då? eller tänker dom "ett industriområde..." 0 Citera
Mega99 Postad 8 mars 2008 Postad 8 mars 2008 tror du folk tänker det är en övergiven stad då? eller tänker dom "ett industriområde..." Nu menade jag ju inte att man skulle använda industriområde för alla sekvenser, utan mer för scener där hela gator visas till exempel, just de scener som är svåra att få till på annat sätt (Utan att spärra av en hel gata eller att anlita någon professionell 3d animatör). 0 Citera
Nicke_92 Postad 8 mars 2008 Postad 8 mars 2008 En sak som är snyggt är om lite saker kommer förbiblåsande, ihopknölade tidningssidor, godispapper, ölburkar etc. Det ger helt enklet en tom effekt, glöm dessutom inte att se till av ljudet av det förbiblåsande föremålet verkligen hörs, så man får effekten av att det är knäpptyst och tomt i staden. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 Eko kan vara väldigt ödsligt. gräv upp några grästovor och sticka ner mellan torgstenarna på marken kanske? möjligtvis också att ett väldigt fint smalt träd som vuxit upp, ger tecken på att det bara varit en kort tid sen människorna försvann, (ett större träd längre tid.) 0 Citera
JollyBob85 Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 Man kan ju filma en gata och om någon råkar gå förbi så kan man fortsätta filma och sen maska lite mellan de klipp man har så att personen/personerna i fråga försvinner. Detta går nog att göra i de flesta redigeringsprogram skulle jag gissa. Detta är inte alltid perfekt då det kan uppstå artefakter men kan vara värt att ha i åtanke. Denna metod är ju rätt värdelös om det är mycket folk som rör sig men ett klipp behöver inte vara förstört bara för att någon enstaka person kliver in. Stativ krävs dock för dessa sekvenser för att man ska kunna maska så lite begränsande är det ju... men vafan, filmar man utan storbudget så kan man ju inte få allt. 0 Citera
Lasse_laser Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 Jag tror det var här på forumet det skrev om "I Am Legend", att första provinspelningen var en filmning rätt av en gata med folk, där dom sen digitalt tog bort allt dom inte ville ha med. Men att dom senare filmade på avspärrade platser. Kanske inget man gör som lekeman, faktum är att jag aldrig själv testat sådan maskning. Men det verkar inte så svårt, bara tidsödande. Sen så vet jag att "Die Zombiejager" spelade in i Göteborg/avenyn helt utan avspärrningar, det gjorde dom på tider då folket inte var uppe, och det blev bra. /Lasse 0 Citera
gorse Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 Frågan om det egentligen går att se skillnad på en gata klockan halv fyra på morgonen runt midsommar, och samma gata på blanka förmiddagen i slutet av augusti. Den som inte är bekant med området kan antagligen inte ens se skillnad på blanka förmiddan och blanka eftermiddagen heller, eftersom vädersträcken inte står på gatuskyltarna. 0 Citera
Mister Postad 13 mars 2008 Postad 13 mars 2008 Att maska bort folk tycker jag fungerar bra. Tog bort allt folk samt bilar/spårvagnar/bussar ifrån korsvägen i göteborg och det fungerade väldigt bra. Tog inte lång tid att göra. 0 Citera
Rymd-musen_sune Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 midsommardagen kl 9 på morgonen? 0 Citera
DDeridex Postad 11 september 2008 Postad 11 september 2008 Med rätt ljud och korta klipp borde det att gå att fixa ödekänslan med stillbilder. Det krävs dock en systemkamera med fjärrutlösare. Photoshop CS3 har en funktion där du kan ladda in typ 15 bilder tagna med 30 sekunders mellanrum, sedan analyserar PS vad som ständigt är samma i bilden och plockar bort allt annat vilket lämnar kvar en tom gata förutom de bilar som stod där hela tiden. Jag använder premiere CS3 där det direkt går att animera en "åkning" i stillbilder så om bilden är tagen i 6 megapixel eller mer går det lätt att få det att se levande ut om det är ett kort klipp så man inte hinner lägga märke till att markiser, flaggor etc inte rör sig. Sedan borde det inte vara så svårt att hitta en tom gränd att spela in dialog etc på, där krävs inte samma ljus för att det fortfarande ska se ut som det är mitt på dagen. Nu har jag inte testat detta själv men det borde funka om man inte har Hollywood ambitioner. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.