Gå till innehåll

Camp Slaughter


TDA

Recommended Posts

Ja det där var en strulig visning. Trist när det blir så. Säkert festivalvolontärer i maskinrummet som inte hade sådär jättemycket koll.

 

Silverbullet efterfrågade vad hemligheten till bra försäljningskontakter och liknande är. Dom flesta (utom Silverbullet) har säkert redan räknat ut att det handlar om professionalism och pålitlighet. Ingen vill jobba med en "drygjävel" och det är därför Silverbullet har så svårt att fatta hur världen runt honom rör sig. En bra distributör letar alltid efter bra människor. Ligger filmarens fokus på "konkurrens" och han eller hon känner ett enormt behov av att snacka skit om världen runtomkring så kan det bli väldigt svårt att komma någonstans. Distribution och filmproduktion handlar om relationer. Missköter man dom så slutar det som det slutade i den här tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Emma Gray Munthe vill via ombud bara snabbt hälsa Silverbullit: jag tror att en koprofag kanske skulle uppskatta dina trailers. :)[/citat]

 

Har tyvärr ingen ordbok så skulle någon kunna vara vänlig och säga vad en koprofag är?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=Munthe]Emma Gray Munthe vill via ombud bara snabbt hälsa Silverbullit: jag tror att en koprofag kanske skulle uppskatta dina trailers. :)[/citat]

 

Har tyvärr ingen ordbok så skulle någon kunna vara vänlig och säga vad en koprofag är?[/citat]

 

En som äter andras eller sin egen avföring typ :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Jawo][citat=Munthe]Emma Gray Munthe vill via ombud bara snabbt hälsa Silverbullit: jag tror att en koprofag kanske skulle uppskatta dina trailers. :)[/citat]

 

Har tyvärr ingen ordbok så skulle någon kunna vara vänlig och säga vad en koprofag är?[/citat]

 

En som äter andras eller sin egen avföring typ :)[/citat]

 

På ett sexuellt sätt, eller för att dom gillar smaken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa djur äter skiten för att fixa bakteriefloran i tarmen, om det inte är därför så är man dum i huvudet, psykiskt störd.

 

Vad Munthes hustru vill säga är väl att man kan ju knappast använda Silverbullits trailers till att underhålla sin bakterieflora, så gillar man skiten så är man helt enkelt psykiskt störd :) Klockrent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Silverbullit får väl skylla sig själv om han gör oförsiktiga uttalanden. Inte konstigt att han skapar konflikter. Se själva:

[citat=Silverbullit][citat=Pandan]Sen är han också gift med Emma Gray vilket för mig direkt ger honom veto på alla former av diskussioner om "konstnär". Snubben har smak, så enkelt e det. ;)[/citat]

Tja även koprofagen anser sig ha god smak..., det betyder ju inte att mångfalden håller med. he he *ursäkta den taskiga humorn*[/citat]

 

Det finns ju fördelaktigare saker att kalla sina medmänniskor... Och att sen ha mage att fråga om goda råd är bara för mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Silverbullit får väl skylla sig själv om han gör oförsiktiga uttalanden. Inte konstigt att han skapar konflikter. Se själva:

[citat=Silverbullit][citat=Pandan]Sen är han också gift med Emma Gray vilket för mig direkt ger honom veto på alla former av diskussioner om "konstnär". Snubben har smak, så enkelt e det. ;)[/citat]

Tja även koprofagen anser sig ha god smak..., det betyder ju inte att mångfalden håller med. he he *ursäkta den taskiga humorn*[/citat]

 

Det finns ju fördelaktigare saker att kalla sina medmänniskor... Och att sen ha mage att fråga om goda råd är bara för mycket.[/citat]

 

Att han sedan dessutom inte verkar förstå varför folk blir förbannade på honom är ju bara humor.

Fast det verkar han ju ha förstått nu då han slutat skriva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan,

 

Ha ha, tja det är roligt att jag lyckats dra igång en diskussion iallafall. Jo på tal om humor så är det på skoj som jag går fram som en bulldozer. Fast skämtet går ju liksom förlorat om det måste förklaras. Fantastiskt att jag enhänt lyckats engagera halva filmsverige i den här diskussionen (som hävdas av någon här).

 

Nu vill jag påpeka till Louis Cyphre som i likhet med Munthe hävdar att jag förolämpar hans(fru i inlägg nr 12.) och inte det du citerar Louis.

(Tack Louis för att du förtydligade och gav ett namn så att jag fick surfa fram fakta om Emma och få reda på att hon är filmkritiker.)

 

Vidare så säger citatet som jag svarar på "Snubben har smak" och jag förutsätter att Emma inte är en man utan att Snubben ifråga är Munthe.

Så jag kan fortfarande inte se att jag nämnt något om henne, eller menar ni att "Snubben" är Emma???

Hmm nu har jag gått tillbaka och läst om posten och jag ger mig, om man är plenty morbid så kan det faktiskt tolkas som du tolkar det Louis. Jag var väl inte riktigt vaken när jag försökte skoja om att Munthes smak och konstnärlighet i association till CS inte skulle kunna gå att ifrågasätta, jag associerade aldrig detta till att någon Emma Grey omnämndes i samband med uttalandet före. Faktum är att jag bara slogs av kontentan att Munthe skulle ha någon immunitet där hans verk var över all kritik.

 

Nu ber jag om ursäkt för att jag inte ordagrant skrev ordspråket rätt, nu var det ju fånigt av mig att ta för givet att ni har samma ordlekar med citat söderöver, här är det iaf vedertaget att ordspråks-skoja exempelvis

 

"Smaken är som baken som koprofagen sa"

"Det löser sig sa han som sket i vasken"

"Där satt den som flickan sa"

etc

 

Det var överhuvudtaget inte ett påstående om "Snubben" utan generellt menat (ordspråk) för att föra fram synpunkten att smaken är som baken, delad.

Nu antar jag att diskussionen kommer att circulera runt ordspråk istället.

(För inte verkar någon intresserad av att diskutera CS så vitt jag kan se)

Vill ni diskutera mig om ni finner mig intressant så roa er bara. *lol*

På tal om citat så "Ingen kommer ihåg halvbra eller halvdåliga saker. Vårt sinne orkar inte registrera halvljummna upplevelser någon längre tid." Och jag antar att jag är aningen kändare den här veckan än förra veckan. =)

 

Tacka Emma för hälsningen och berätta att jag skrattade hjärtligt och uppskattade hennes humor. Men du kan väl vara snäll och inte ljuga för henne eller hitta på att jag sagt saker som inte är sanna.

 

Vidare så är det ju inte precis en nyhet att jag bara gjort skitfilmer. Men medvetenheten om detta faktum och försöken till konstruktiv självkritik är mitt sätt att utvecklas och hela tiden bli bättre. Dessutom har jag lyckan att känna och arbeta med oerhört kompetenta och drivna medarbetare som har en professionell nivå. Vi skojar ganska brutalt om vad som är bra och dåligt i våra filmer (Svar nej, det är inte jag som satt tonen) utan att jag tror att någon tar åt sig det som någon form av personangrepp, istället känner nog alla att vi lär oss av våra misstag och att vi öppet kan klargöra dessa och inse att det blir bra mycket bättre nästa gång vi försöker oss på samma grej. Klart och tydligt var detta med brutal kritik det första jag fick lära mig i samband med filmmeckande där vi alltid försöker hålla möte efter dagsinspelningen och diskutera vilt efter att ha kollat våra dailys. (Dagliga tagningar) Något jag trodde skedde på alla amatörinspelningar som lärotimmar men kanske varken jargongen eller dessa möten finns nedanför Norrbotten

Understrykas att jag är väldigt glad att ni tycker något om mina filmer (eller våra eftersom det inte precis bara är en person bakom en film) Däremot får ni ju gärna ge en konstruktiv kritik så att jag får möjligheten att avväga och begrunda de delar som jag uppfattar som relevanta och värda eftertanke. (Relevanta i den mån omständigheterna gav ifråga om sådant som tid, pengar etc och inte någon personligt förutfattad mening.)

 

Ja Jawo jag har lite svårt att hinna skriva tyvärr när jag har rätt fullt upp med mitt långfilmsprojekt men för din skull så vill jag peta ner ett par rader till.

"att sen ha mage att fråga om goda råd är bara för mycket. Att han sedan dessutom inte verkar förstå varför folk blir förbannade på honom är ju bara humor."

Jag hoppas att du inte vill att jag ska tolka det som komiskt att fråga Munthe om råd även om nu CS är som den är. För tolkningar är det gott om här, väldigt fria sådana. Humor är ju som sagt väldigt delad och jag trodde det skulle finnas plenty av självdistans och humor eftersom jag själv bombas ganska brutalt av vänner och medarbetare konstant. Nu var det väl tyvärr fel nivå att lägga sig på här där det brister i bägge fallen. (Känner mig lika rolig som Pauly Shore=) Nu är det nog fel att jag mest sitter och skrattar här för att så många stör sig så illa, det har ni helt rätt i att det inte är jusste. Men om ni nu vill känna er objektiva och läser hur dagistimmen startade så kan ni ju faktiskt läsa och se att jag verkligen ger konstruktiv kritik utan att linda in det i ett diplomatiskt paket. (Det var nog fel men jag har fått itutat att man ska vara just stenhård och kunna skämta om konstruktiv kritik, eftersom detta anses vara det bästa sättet att få fram sanningen om den egentligen ärliga uppfattningen utan att divalater, förnekelse, tystnad etc skall uppstå. Så jag får skylla en del av ansvaret på filmskolan här och det faktum att jag mer eller mindre tog för givet att alla var luttrade amatörfilmare som hade en liknande jargong.)

 

Vidare om tolkningar,

Tack Goarse för din positiva uppfattning:

"Silverbullit får väl skylla sig själv om han gör oförsiktiga uttalanden. Inte konstigt att han skapar konflikter."

Dario Argento uttalade sig såhär vid en intervju rörande sina Giallo's att det viktigaste för en bra regissör är att kunna skapa en konflikt. Och i sken av mästarens tankar så får jag väl anse att jag är på rätt väg då? =) (Jag bara skojar Goarse)

 

Jag har ju redan bett om ursäkt till Munthe för vad hemskheter jag sagt, men ni är välkomna att fortsätta sparka. Eller kasta första stenen om ni med handen på hjärtat anser CS vara ett konstnärligt verk som är så pass bra som gänget själva känner sig trygga med att den är. Det är ju synd att Munthe inte vill, eller kanske kan vem vet, säga vad som är artistiskt/konst i sin egen film med den trygga förklaringen att det skulle vara pretto att prata om det själv och inviga oss forumanvändare. Tur att det inte är pretto då att säga att man är artist och filmen är ett fulländat konstverk utan att kunna stå eller förklara på ett konstruktivt sätt vart kärnan på pudeln ligger. Jag hoppas att det inte är panik av att inte kunna förklara som utlöst hysterin och anlagt dagistonläget. Själv, trots min uppenbarliga egensinninga och opassande humor, är genuint nyfiken och intresserad av att diskutera film (mer än mig själv eller fekalier som verkar fastna framför CS på retinorna av ovanstående diskussion att döma) Jag har ju som sagt bett om ursäkt och jag har inga hard feelings själv för att ni dissar mina filmer som sämre än Munthes. Om det finns något intresse för en konstruktiv diskussion så är jag då för en intresserad, även om ni vill att jag håller för munnen och inte skriver vidare så skulle det vara intressant att läsa om nu någon vill ställa frågorna som ögonblickligen infinner sig efter CS och teamets uttal och tillfredsställelse. (Jag skulle gärna se konstbiten utvecklas, en analys och diskussion av body count och tillvägagångssätten ifråga mm)

 

Simma lugnt grabbar,

 

/Silverbullit ;)

 

PS. Eftersom det verkar vara fritt fram att hälsa och tolka fritt så kan jag inte låta bli att passa på. Påven hälsar att CS är helt lysande. DS

 

PSS. Jag skojade bara, jag har inte snackat med honom idag. DSS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Öh? Du skrev ju redan att du visste vem hon var innan jag citerade namnet, så det var knappast jag som fick dig att leta reda på vem hon var.

 

Jag vet inte om du gör dig till eller om du verkligen inte fattar vad du skriver... Förstår du verkligen inte själv att du i ditt inlägg jämför Munthes val av fru till en korpofags smak så förstår jag varför du verkar trög.

 

Jag är rätt säker på att Munthe menar samma inlägg som jag, talet efter "inlägg:" under namnet är det totala antal inlägg personen gjort och inte trådens faktiska tolfte inlägg. Du hade väl skrivit tolv inlägg då.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Silverbullit]Eller kasta första stenen om ni med handen på hjärtat anser CS vara ett konstnärligt verk som är så pass bra som gänget själva känner sig trygga med att den är. [/citat]

 

Jag har aldrig sett filmen och efter all dålig kritik som filmen fått så tvivlar jag på att dom som inte håller med dig inte gör det för att dom gillar filmen. Om jag nu uppfattat dig rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Silverbullet har ju i sin ofattbara enfald inbillat sig att vi bakom filmen inte ägnar oss åt självkritik + att han tror att jag och alla jag jobbar med är supernöjd med den.

 

Och någonstans lyckas han göra kopplingen att det är helt ok att kalla mig för koprofag och (nu i senaste inlägget) lögnare bara för att han inte gillar min film.

 

Då är man bra blåst.

 

Silverbullet skrev: "Vidare så är det ju inte precis en nyhet att jag bara gjort skitfilmer. Men medvetenheten om detta faktum och försöken till konstruktiv självkritik är mitt sätt att utvecklas och hela tiden bli bättre."

 

Här kommer min konstruktiva kritik; Byt metod. Det är brant backe nedåt från dom tidigaste kortfilmerna du var involverad i.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Silverbullit][citat=paulakoski]

 

Att han lyckas göra independent film och få till en så enormt bra kvalite i cinematografi och postproduktion tycker jag är en fantastisk bedrift. Kan inte annat än att faktiskt våga säga att han är en hjälte, speciellt nu när han etablerar sig internationellt. För oss som gör nollbudget eller independent film. jag är övertygad till 100% att folk kommer säga en helt annan sak när Typhoon är klar och Stinger.

 

Jag undrar TDA, om du är övertygad att du kan göra en film som är bättre än CS, då måste du vara ett geni och besitta mycket kunskap.

 

Vem som helst kan göra det, alla kan göra det, CS är en film gjort independent. Inget resurcentrum eller filminstitut finansierat och gett teknikstöd om du tror det.

 

Själv är jag inte så mycket för att se meganomaniska översittares filmer. Men jag önskar dig lycka till iaf![/citat]

 

Ja du Paulakoski, utan att vara ironisk måste jag nog säga att även jag tror att jag kan göra en bättre film än CS.

Trots att jag är en oerhört självkritisk personlighet så anser jag faktiskt att jag aldrig gjort något så dåligt, inte ens mina kortfilmer inräknat.

Du får gärna avgöra själv, här är lite skit, och totalt utan selektion, bara det jag redan lagt upp för min post på matshelges forum.

http://multimedia.campus.luth.se/tobbe/Trailers/01_halflitreof_trailer.wmv

http://multimedia.campus.luth.se/tobbe/Trailers/02_forhoret_trailer.mpg

http://multimedia.campus.luth.se/tobbe/Trailers/03_fin4_trailer.mpg

 

Mitt påpekande är dock långt ifrån illa ment, tvärtom har CS och de filmer matshelgeforum.gänget/Värmlänningarna gjort motiverat och inspirerat mig att ta upp film-meckandet återigen.

Just eftersom de filmer (Camp Slaughter, Kraftverk 3714, Vietnam -69 etc) helt enkelt är omöjliga att underträffa.

Missförstå mig inte fel nu, en films värde mäts ju i det budskap och den eftertanke den lämnar efter sig, och i detta mått är filmerna tiopoängare för mig.

Och jag hyser den djupaste respekt för alla filmmakare som lyckas göra en långfilm med nollbudget.

 

(Ännu mer cred till dig Martin som lyckats sälja dina långfilmer,

en fråga till dig personligen,

hur bär man sig åt för att sälja en långfilm?)

 

Däremot tycker jag att det finns en brist på självkritik som är mer skräckinjagande än någon av filmerna.

Något som är centralt för nämnde Ed Wood JR,

just total avsaknad av självkritik.

(Han kunde ringa upp någon i sitt team tusen år efteråt tre på natten o vråla WOHOO dom visar Plan 9 from outer space, slå på tvn!!!)

En epedemi av fenomenet verkar ha smittat er i Värmlandsgänget

(Munthe, Fredzilla etc)

Höjdpunkten nås i "Kraftverk 3714" commentary track,

klubben för inbördes beundran är helt fantastiskt underbar,

superlativen haglar när de berömmer sig själva för saker som exempelvis

Kärleksscenen: (Superlativen haglar) "Fantastiskt vilken kemi, känslosam, stämningsfylld, helt otroligt, och FOTOT! etc"

Till detta hör att bilderna verkar vara tagna av Stevie Wonder o föreställer ett taskigt belyst blankarschle som just trycker på en tjej a la värsta porrfilmen bara att själva penetrationen skyms av rövhålet, följt att han klämmer motskådespelerskan på patten.

Tror höjdpunkten av alla commentary tracks nås i just den här filmen när filmmakarna förklarar att de gjort en tribut till clintan (Clint Eastwood) genom att välja en gubbe med skrövligt ansikte, medan gubben lallar på som skräckexemplet av skådespelare personifierad, fortsätter man på fullaste allvar att yra om fotogenisk, jämföra med Cary Grant & Gary Cooper.

Tja det är en ny definition av vad en tribut är, den roligaste jag någonsin stött på hitintills.

 

Hursomhaver verkar ni ha den rätta motivationen att ta er någonstans här i filmvärlden. Det är så jävla coolt att ni gjort långfilmer utan en spänn i budget.

(Någon sa att det fanns nån liten budget till CS, men det kan väl inte vara sant?)

 

Nu har jag satt igång mitt eget filmprojekt, långfilmsprojekt, och ni är fria att vara stenhårda när projektet är klart.

Faktum är att det skulle vara kul att träffas ngn gång.

Om ni inte hade bott så jädrans långt borta skulle jag ha frågat er om ni ville göra en hitchcock (cameo) för ni verkar ju vara trevliga prickar (om man nu undviker att kritisera er på något sätt=) och insatta i genrefilm utöver det vanliga, speciellt Munthe.

Jag har själv haft en liten samling skräckfilmer, strax över 10.000 band, i skräckkategorin så det skulle vara nice att yra på faktiskt.

Funderar allvarligt på att dra åt Värmlandshållet ifall ni ska hålla på o göra film å så, kanske nån manuell kaffekokare behövs? *catering är ju 99% av en filminspelning som alla vet*

 

Läs mellan raderna om någon inte förstått kontentan

 

"raderna"

Självkritik är grunden för all inlärning och personlig utveckling,

kort sagt hur ska ni bli utvecklas till bättre filmmeckare om ni exploderar när någon inte gillar nåt ni gör istället för att lyssna, begrunda och reflektera istället för att gå i baklås och explodera så det ser ut som nån form av storhetsvansinne härjar i hrmm vissa söderut förlagda län?

"raderna"

 

Som avslutning så måste jag påpeka att jag verkligen ser fram emot att få se din "Stinger" Martin Munthe, och det menar jag utan någon form av ironi. Det ser lovande ut och jag hoppas att du uppfyller mina förhoppningar om en svensk splatter värd sitt namn.

Tack för att du försöker och inte ger upp, det är en inspiration!

 

Väl mött

 

/Silverbullit[/citat]

 

Jag vet, vi är väldigt stolta över det vi gör. Hellre det än bittra amatörer som aldrig får nåt gjort... och då menar jag inte personligt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag inte fattar är hur man kan se en film som heter just Camp Slaughter och ta den skitseriöst och bli upprörd när man tycker den är dålig etc.

 

Vad jag vill komma fram till är att en film som heter Camp Slaughter och har en mördare som heter Bunnyman ska tas med en rätt så stor nypa salt (och jag är ganska säker på att det var Munthes mening också, eller?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt uppfattat, T-kock. Skönt med nån som har huvudet på skaft. :) Titeln har dubbelmening med ordet Camp i betydelsen "läger" men också i betydelsen medvetet och sofistikerat användande av kitsch (för att citera Wikipedia). Till min stora glädje upptäckte jag också att ordet "Camp" också kan betyda "feminin man" vilket passar min Bunnyman-idé rätt bra. På IMDb är filmen listad under sökordet "cross dressing". Ha, ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har inte sett några av dina filme än Munthe men ser fram emot att göra det. Jag förstår lite grann vad som driver dig när du refererar till dina ockulta intressen och OTO. Crowley är ju en stor inspirationskälla för många inom konsten. Den enda Thelemitiska filmskapare jag har sett är Kenneth Anger, och en del av det han har gjort är riktigt intressant. Han är enligt mig en stor konstnär. Personligen är jag också intresserad och involverad (eller har i alla fall varit väldigt mycket fokuserad tidigare) i den västerländska mysterietraditionen. Jag känner en hel del Thelemiter och medlemmar av OTO, några väldigt väl, sedan mitten av 90-talet och jag vet att många av dem är konstnärer eller musiker och uppenbart är inspirerade av Ucle Al. Hur skulle du beskriva att Crowley och Thelema har inspirerat eller påverkat dig i ditt filmskapande? Finns det referenser till detta i dina filmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte varit ordentligt aktiv här på ett tag nu, märks speciellt med alla dessa nya medlemmar. Den här Silverbullit påminner mig lite om mig, fast skillnaden är ju att jag alltid har rätt. Dessutom har han en grej för Emma, vilket verkar vara orsaken till att han vill bråka med Munthe...

 

Och för er som ännu inte sett Camp Slaughter... Tyckte personligen att filmen var skit (orkar inte analysera varför, gjorde det på en annan filmsida och fick bara skit för att jag står ut och drygar mig alltför mycket), men respekterar de inblandade för deras försök att bryta sig loss från den utvecklingsstörda mentaliteten inom svensk film. Ångrar att jag inte lyssnade på kommentarspåret, men kunde inte sitta igenom filmen två gånger. Hyr nog den igen inom en snar framtid för det ändamålet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Jag har inte sett några av dina filme än Munthe men ser fram emot att göra det. Jag förstår lite grann vad som driver dig när du refererar till dina ockulta intressen och OTO. Crowley är ju en stor inspirationskälla för många inom konsten. Den enda Thelemitiska filmskapare jag har sett är Kenneth Anger, och en del av det han har gjort är riktigt intressant. Han är enligt mig en stor konstnär. Personligen är jag också intresserad och involverad (eller har i alla fall varit väldigt mycket fokuserad tidigare) i den västerländska mysterietraditionen. Jag känner en hel del Thelemiter och medlemmar av OTO, några väldigt väl, sedan mitten av 90-talet och jag vet att många av dem är konstnärer eller musiker och uppenbart är inspirerade av Ucle Al. Hur skulle du beskriva att Crowley och Thelema har inspirerat eller påverkat dig i ditt filmskapande? Finns det referenser till detta i dina filmer?[/citat]

 

Min egen livsåskådning finns i alla mina filmer. Ofta väldigt tydligt. Det är därför journalister blir så fruktansvärt bortom alla gränser förbannade. Jag skulle själv säga (utan att på nåt sätt analysera själva verken - för det tror jag inte på) att jag har ett synsätt som förkastar gruppmentalitet och hyllar individualism. Det löper också som en stark röd tråd genom mina erfarenheter att starka individualister tilltalas av det jag gör och individer som inte klarar sig utan sin grupp ofta förvrids av någonslags äckel dom inte kan sätta fingret på. De starkaste reaktionerna har varit så starka och så utbredda att jag inte tvivlar på att det är så en enda sekund.

 

Utan att på nåt sätt jämföra mig själv med Crowley eller Anger så kan jag ändå känna att jag har en viss gemenskap med dom. Dom skapade samma sorts äckelkänslor av samma anledningar. Dom förkastade god smak. Och dom spelade aldrig på dom fina strängarna.

 

Jag har aldrig gjort en film som handlar om min världsåskådning på ett direkt sätt. Men det kommer. Min nästa film - Häxhammaren - kommer att beröra magi mycket tydligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha ha final cut, då överlämnar jag vetot tryggt i dina händer. Men nja, ang Emma är jag helt likgiltig annat än att jag tror att bruden har humor för jag skrattade så gott åt Munthe's humoristiska hälsning från henne.

Jag tror någonstans att det var lättare att misstolka det jag sa än att bemöta min kritik.

 

(Får väl skylla mig själv eftersom jag inte censurerade min något bryska humor, drog väl den elementära slutsatsen att det var ett roligt sätt att få igång diskussionen som höll på att somna till och så långt funkade det ju. =)

 

Jag har inget emot Munthe heller för den delen, tvärtom har jag flitigt upprepat respekt för alla som får ihop sin långfilm själv. Nu gör jag ju den ifrågasatta uppdelningen att ta mig friheten att anse att CS till 90% sög bortom allt förstånd men är nyfiken på om jag missat något av det Munthe själv artikulerat.

Tja som att det hypotetiskt vore öppet att diskutera inläggen utan att det per automatik tolkas som ett personangrepp utan pardon även om jag bara är nyfiken på att få förklarat vad vi talar om.

Som exempelvis ovan blir jag genast nyfiken på vilken form den allmän-närvarande röda tråden som förkastar gruppmentalitet och bejakar individualism tar sig form i CS. Spontant slås jag i min vanliga oförståelse av häpnad då jag förknippar hela ungdoms-slasher genren i relation till små grupper där individerna/el två individer (hånglande offer) bryter sig ut ur gemenskapen för solitud och belönas med oftast innovativ grym död där blodet sprutar i fontäner. Och i CS åker ju samtliga protagonister uttalat dit trots att vi lämnar berättelsen där den sista obönhörligen tar sig ork att gå sitt mörka öde till mötes. Hmm tänker jag sedan, då talar vi måhända om antagonisterna men det får jag ju inte riktigt ihop heller. (Alltså eftersom antagonisterna segrar och ger oss sensmoralen på vari lönsamheten ligger) Antagonisterna består ju av en synnerligen sluten grupp som ovanpå detta kulminerar genom familjeband, inte ens där tar det slut, den ultimata kulmineringen av sluten grupp sedan de delar en moraliskt förkastlig genpool genom incest. (Åtminstone tror jag att det uppfattas moraliskt förkastligt eftersom allt annat jag säger så gärna verkar misstolkas istället för att diskuteras) Kontentan som genast slår mig är att den slutna gruppen belönas genom slutgiltig seger och frihet att sätta sig över individerna både sexuellt och kroppsligt. (Kroppsligt genom att ha makten att tortera och mörda fritt utan påföljd med starkt gruppstöd) Tja om ni såg mig så kan jag berätta att jag inte ser ser arg ut (Som inlägget föreslår) utan blankt förvånad ut och mycket nyfiken på hur CS bejakar individualismen där alla försök belönas med döden. Alla försök att bryta sig ur gruppen belönas med äckel och ond bråd död och jag funderar så hårt på vad jag missar att migränen hotar. Men jag ställer inga frågor och kanske det är bäst att be om förlåt i förskott för att ens tanken av nyfikenhet slog mig. Och jag är inte arg på n å g o n utan det är bara så min nyfikenhet väcks när någon säger en sak och jag inte klarar av att se detta utan tvärtom slås av motsatsen.

 

På tal om detta så såg jag filmkrönikan för första gången på åratal igår. Körde en Streamdown och drog hem vampyravsnittet som behandlade "Frostbiten" där Emma dök upp och en skojig (namnger ingen) recensent föreslog Emma att smaken är som baken. *lol*

Månne en subtil hänvisning till undertecknad? ha ha

 

Väl mött grabbar,

 

/Silverbullit

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är extremt svårt att förstå dig, Silverbullit.

 

"utan blankt förvånad ut och mycket nyfiken på hur CS bejakar individualismen där alla försök belönas med döden"

 

Du måste titta bortom uppenbar story och se filmerna i en större kontext om du ska förstå vad TomStac är inne på. Jag är inte inne på någon "winner takes all"-amerikansk liberalism-propaganda om det är det du tror.

 

Visst är Donald Cammells "White of the Eye" en habilt snickrad thriller på ytan men någonting helt annat under ytan. Eller kanske tvärtom - ytan är starkare än innehållet. Lucifer is the patron saint of cinema. För er som inte fattar någonting så klarnar det om ni läser lite om den ockultistiska filmtraditionen med filmare som Kenneth Anger, Alejandro Jodorovsky, Ken Russell, Fritz lang, Donald Cammell m fl.

 

Med ockultismtraditionen i filmen är det också så att den inte går att teoretisera kring och filosofera om. Lika lite som det går att förklara exakt varför vissa toner skapar starka känslor. Mina filmer är det dom är. Jag är nöjd med att dom är varelser som lever kvar i andras hjärnor under lång, lång tid. Dom är inte bara videoband eller filmrullar med avfilmade människor och pålagd musik. Som den mesta film som görs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, fritz lang finns i min filmhylla och jag kategoriserar honom som ett geni. Min favorit är Metropolis. Men det var kanke inte därför jag kommenterar i denna tråden utan mest för att jag vill uttrycka min uppskattning för Emma Gray Munthe. Det är Emma och Orvar som äger programmet filmkrönikan. Jag som hade så svårt att acceptera någon annan än Nils Petter Sundkvist.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.

×
×
  • Skapa nytt...