Jump to content

Camp Slaughter

TDA

Recommended Posts

Oj, du är alltså en missförstådd konstnär, Munthe? ;) Groteska missfoster till film och exkursioner till "the land of bad taste" i all ära. Men även sådan film kräver ett fungerande manus och skickligt hantverk för att lyckas. Se till exempel på Braindead, en lysande film.

CS upprör ingen för att den har en provocerande handling, eller är smaklöst våldsam, eller okonventionell och osvensk. Den gör folk förbannade för att den är så usel.

Jag börjar bli riktigt sugen på se denhär rullen nu! Hur dålig kan den va?? Kan man få den signerad av dej Martin? Kan ju bli värdefullt i framtiden..

Höll inte du på med nån sci-fi film som hette Typhoon? Hur går det med den?

[citat=TDA]Oj, du är alltså en missförstådd konstnär, Munthe? ;) Groteska missfoster till film och exkursioner till "the land of bad taste" i all ära. Men även sådan film kräver ett fungerande manus och skickligt hantverk för att lyckas. Se till exempel på Braindead, en lysande film.

CS upprör ingen för att den har en provocerande handling, eller är smaklöst våldsam, eller okonventionell och osvensk. Den gör folk förbannade för att den är så usel.[/citat]

Nej jag är ingen missförstådd konstnär. Jag är konstnär punkt. Att du har någonslags snobbig och elitistisk relation till ordet "konstnär" och vad "konstnärer" bör ägna sig åt är inte mitt problem. Det är ditt. Gilla det jag gör eller inte men anklaga mig aldrig för att inte ha tänkt igenom det jag gör eller att jag misslyckas med mina intentioner. Att säga att folk tycker att filmen är "usel" är som att säga att folk tycker att surströmming smakar illa. Det är visserligen sant ur generaliseringssynpunkt men det säger faktiskt inte ett smack rent objektivt om surströmmingens kvalitéer annat än att rätten inte faller de flesta på läppen. Film är en oerhört subjektiv upplevelse. Det som är sanning för dig är inte nödvändigtvis sanning för alla andra människor på planeten. Jag får masssor med mail från hela världen som är av en helt annan åsikt än din och många andras.

Mr.Man: Om du skickar ett ex med returporto så kan jag signera den åt dig. Opera Film, Bjurholmsplan 31, 116 63 Stockholm.

Jag jobbar just nu med lite slutarbete på "Stinger" för amerikanska bolaget Shoreline Entertainment. Det är en uppföljare till "Tail Sting". Ett rent beställningsarbete med lite för lite av mig själv i för att kanske sticka ut tillräckligt. Det blir klart nu i veckan och sedan fortsätter arbetet på haschtrippen Typhoon. Förhoppningsvis blir vi klara i år. Det är det absolut mest okonventionella projektet jag medverkat till (jag skrev manuset för snart tretton år sedan). Det är pompöst och jag blir t o m själv förbannad på filmen när jag läser manuset. Det är riktigt, riktigt smaklöst. Kan ingen stoppa mig. Snälla. Jag skämmer ju ut oss och sabbar för alla. Och i o m att jag är en av de få som får ut mina filmer i internationell distribution så gör jag ju åtlöje av oss på bred front. Typhoon har redan flera amerikanska bolag som drar i den och vill sköta distributionen (och svärta ned svensk films rykte internationellt).

Du tror inte att det blir nåra signeringar av nya filmen på åhlens eller nått då? isf kan jag ta med mej den dit ;)

Jag tycker inte du ska behöva försvara dina verk, nu har jag inte sett dom själv än men bara det faktum att du tjänar pengar på ditt skapande är ett bevis på att du gör nått rätt iaf.

Enligt mig blir begreppet konst aningen urvattnat om det kan appliceras på allt från Da Vinci till huvudfotingar ritade av barn. Det kanske är en elitistisk åsikt men som du säger så är det isåfall mitt problem.

Vad är då dina intentioner med CS, som du anser dig uppnått? Det jag vill åt är du verkar tro att folk retar sig på CS för att den på något sätt skulle bryta mot konventioner eller vara smaklöst våldsam?

Munthe...var fick du tag på glen or glenda???

Jag har bara fått tag på "plan 9 from outer space" av wood.

Du kanske också kan ge mig tips om vart ja får tag på

"Night of the Day of the Dawn of the Son of the Bride of the Return of the Revenge of the Terror of the Attack of the Evil, Mutant, Alien, Flesh Eating, Hellbound, Zombified Living Dead Part 2: In Shocking 2-D" finns den ens på dvd, har bara sett en rätt rutten kopia från polen för 8 år sen typ.

[citat=TDA]Enligt mig blir begreppet konst aningen urvattnat om det kan appliceras på allt från Da Vinci till huvudfotingar ritade av barn. Det kanske är en elitistisk åsikt men som du säger så är det isåfall mitt problem.

Vad är då dina intentioner med CS, som du anser dig uppnått? Det jag vill åt är du verkar tro att folk retar sig på CS för att den på något sätt skulle bryta mot konventioner eller vara smaklöst våldsam?[/citat]

Mina intentioner är det du ser när du ser filmen. Det gäller däremot inte Hjärta av Sten som inte är "directors cut" i nuvarande form. Directors Cut av Hjärta av Sten kommer 2006.

nemo: Woods filmer finns väl lite här och var. Jag köpte flera stycken sist jag var i new York och jag vet att jag sett flera på t ex PUB här i Stockholm.

[citat=Munthe]

Mina intentioner är det du ser när du ser filmen. [/citat]

En sak ska jag ge dig helt rätt i. På något sätt har du ju faktiskt berört mig, eftersom jag lagt ner energi på att kommentera filmen på ett forum. Den här tråden startades pga att jag hade andra förväntingar på CS än vad den visade sig vara. Det är ju inte ditt fel eftersom jag förstår att du hade andra intentioner med filmen. Dessutom så är det ju som du själv och andra påpekat, du är en av de få som gör långfilm och får den såld.

En diskussion om vad som är konst och inte lämnar vi nog därhän. Sådana debatter har förts tillräckligt länge av andra utan framgång. Precis som sagts så är ju smaken som baken.

[citat=_nemo_]Munthe...var fick du tag på glen or glenda???

Jag har bara fått tag på "plan 9 from outer space" av wood.[/citat]

Det finns i varje fall 5 stycken lågbudget utgåvor av Wood-filmer. Du bör inte betala mer än 60-70 spänn styck för dom. De brukar finnas i lite större DVD-butiker.

Dom finns säkert på nätet oxå på t.ex.

http://www.discshop.se

Glen or Glenda finns lite överallt på nätshopar i sverige, t.ex,

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19233&traff=1

de finns också en hel del 300 filmer i en box med säg horror eller sci-fi. Och det är där man hittar de där filmerna man letat efter i evigheter.

Angående ämnet så har jag fortfarande inte sett Camp Slaughter, men jag har tänkt göra det snart. Men jag är annars väldigt spänd på Stinger från de jag sett av trailern och det jag hört från produktionen.

Jag såg filmen för ett par dagar sen, och trodde att den skulle vara mycket bättre än av den är. Men den var inte dålig, det ända som irriterade mig så var det svengelsekan. Även om tanken var att den skulle vara så, så var det extremt jobbigt att lyssna på.

Filmen annars tyckte jag var helt ok, men framåt slutet börja den bli lite jobbig, mördandet som någon annan sa tidigare borde börja tidigare och sluta tidigare.

Bakom scenerna materialet var riktigt bra tyckte jag iallafall, speciellt med dagboken.

( För övrigt är denna tråd skön )

Munthe:

Intressant att du jobbar med uppföljaren till Tail Sting, den filmen är nog ett typexempel på det du talar om. Jag kommer garanterat aldrig att glömma den.

Vore intressant att höra lite om vilka skräckfilmsregissörer du uppskattar (förutom då Ed Wood).

Jag slänger ur mig några namn:

Dario Argento

Lucio Fulci

George Romero

Paul WS Anderson

Ruggero Deodato

Vore intressant att höra vad du tycker om dessa, och även om det finns några filmer som gillas av både dig och "den goda smaken"

[citat=jonpet]Munthe:

Intressant att du jobbar med uppföljaren till Tail Sting, den filmen är nog ett typexempel på det du talar om. Jag kommer garanterat aldrig att glömma den.

Vore intressant att höra lite om vilka skräckfilmsregissörer du uppskattar (förutom då Ed Wood).

Jag slänger ur mig några namn:

Dario Argento

Lucio Fulci

George Romero

Paul WS Anderson

Ruggero Deodato

Vore intressant att höra vad du tycker om dessa, och även om det finns några filmer som gillas av både dig och "den goda smaken"[/citat]

Jag uppskattar alla dom där regissörerna. Mest underskattad ur ett filmhistoriskt perspektiv tycker jag att Fulci är som på ett sett var en slags mörkare version av Buñuel (och minst lika intressant) fast han aldrig riktigt fått cred för det. The Beyond tillhör mina absoluta favoritfilmer i alla genrer. Den filmen är stor konst rakt igenom. Och det är en film som en del väljer att hata innerligt. När det gäller obehagliga filmer i stort är mina favoritregissörer Werner Herzog och Donald Cammell. Cammells "White Of The Eye" gillar jag väldigt mycket (och självklart "Performance"). Cammell hade det ju väldigt knepigt och gjorde bara fyra filmer under sin fyrtioåriga karriär och sedan valde han att skjuta sig själv. Det har ryktats hit och dit huruvida Cammell var Aleister "The Beast 666" Crowleys oäkte son eller inte. Han hade i allafall ockultistiska intressen (som jag själv) och var medlem i Ordo Templi Orientis.

Jag tycker också mycket om Fulcis Beyond, speciellt då helvetesvisionerna i slutscenen som i kombination med musiken ger ett starkt intryck. Trots detta har jag lite svårt att förstå varför Fulci alltid tar i så mycket att effekten förstörs. Ta spindelscenen t.ex., den fungerar bra i början, och sedan måste fulci frossa så länge i blood & gore att det blir pinsamt uppenbart att det är gummispindlar.

Dario Argento har också gjort många filmer som de flesta skulle avfärda som skräp. Dålig/obefintlig story, värdelöst skådespeleri och usel (dubbad) dialog. Men dom har alltid någon visuell genialitet som gör dem värda att se.

Jag anser att många av dessa filmer är både skräp och mästerverk, och att det främst är i vissa specifika scener de är bra. (slutet på Beyond, torgscenen i Suspiria). Men när de är bra, då jävlar är de bra. Jag skulle därför säga att t.ex. Beyond är en bra film. (Detta är, självklart någonting oerhört subjektivt).

Mitt problem med Camp Slaughter är att den aldrig lyfter för mig. Det blir aldrig riktigt bra. Jag tycker att det är tråkigt, jag tycker att det är dåligt. Jag tycker att det är skräp. Kanske lyckas Munthe för väl med sitt uppsåt att göra filmer som förkastas av den goda smaken, kanske är Camp Slaughter den ultimata skräpfilmen. Hursomhelst känner jag inget av den kärlek jag gör till andra "dåliga" filmer. Jag saknar någonting att komma ihåg. Ett snyggt mord, ett smart bildberättande, en minnesvärd karaktär, vadsomhelst.

Med det sagt så vill jag ändå tacka Munthe för att han inte gjorde en tokrolig romantisk komedi istället. Jag tycker att det är lite tråkigt att det kastas så mycket skit på Munthe, som är en av de få som faktiskt gör något annorlunda i det här landet. Och trots att jag inte är så imponerad av filmen, så är jag glad att den finns. Dessutom tror jag att en långfilmsregissör som gillar Lucio Fulci är precis vad det här landet behöver.

Jag tycker Camp Slaughter är en bra film och Munthe är en mycket duktig regissör. Ni är bara avundsjuka på honom för ni vet inners inne att ni aldrig skulle kunna göra nånting som är bättre. Jag kan erkänna direkt.

Munthe jag håller ögona på den, det var jag som hittade den där microcinema recensionen från första början skickade den till Fred sen va den överallt!:D Var tvungen att berätta det av mina meganomaniska behov.:)

Ni kan läsa en text om CampSlaughter i min blog.

http://paulakoski.blogspot.com/

PS: Sprid inge skit i min blog, det åker direkt i papperskorgen!

[citat=jonpet]

Med det sagt så vill jag ändå tacka Munthe för att han inte gjorde en tokrolig romantisk komedi istället. Jag tycker att det är lite tråkigt att det kastas så mycket skit på Munthe, som är en av de få som faktiskt gör något annorlunda i det här landet. Och trots att jag inte är så imponerad av filmen, så är jag glad att den finns. Dessutom tror jag att en långfilmsregissör som gillar Lucio Fulci är precis vad det här landet behöver.[/citat]

Eftersom jag startade tråden så känner jag mig lite träffad. Jag vill inte kasta skit på Munthe (verkar vara en trevlig prick), men filmen var för mig en stor besvikelse. Jag trodde att det skulle vara en hyllning till slashergenren, gjord med glimten i ögat. Munthe hade uppenbarligen andra intentioner. All lycka till Munthe dock, han har ju lyckats. Killen får i alla fall göra film, det är mer än vad jag kan säga.

[citat=paulakoski]Jag tycker Camp Slaughter är en bra film och Munthe är en mycket duktig regissör. Ni är bara avundsjuka på honom för ni vet inners inne att ni aldrig skulle kunna göra nånting som är bättre. Jag kan erkänna direkt.

[/citat]

Smaken är som baken, det har redan konstaterats. Att du gillar filmen gör inte motsatt åsikt till skitsnack. Jag kan erkänna rakt av att jag är avundsjuk på Munthe för att han får göra film. Men om jag trodde att jag inte kunde göra en film som är bättre än CS, då skulle jag lägga av direkt.

[citat=TDA][citat=paulakoski]Jag tycker Camp Slaughter är en bra film och Munthe är en mycket duktig regissör. Ni är bara avundsjuka på honom för ni vet inners inne att ni aldrig skulle kunna göra nånting som är bättre. Jag kan erkänna direkt.

[/citat]

Smaken är som baken, det har redan konstaterats. Att du gillar filmen gör inte motsatt åsikt till skitsnack. Jag kan erkänna rakt av att jag är avundsjuk på Munthe för att han får göra film. Men om jag trodde att jag inte kunde göra en film som är bättre än CS, då skulle jag lägga av direkt.[/citat]

"det här är inte ett inlägg om Camp Slaughter, det är om Munthe, om ni vill läsa om vad jag tycker om filmen Camp Slaughter refererar jag till min blog"

Det handlar inte om avundsjuka för att han FÅR göra film i det här fallet. Munthe GÖR film ändå. Precis som jag gör min vietnam film så gör han filmerna utanför systemet, det är ingen som kommit o gett honom allt han behöver sen har han suttit o glott i en monitor. Han gör film med sina egna medel, med sin egen utrustning som han köpt och sparat ihop. Så DU kan göra precis samma sak. Jag gör ju det och kommer fortfarande inte upp i hans nivå av kvalite.

Att han lyckas göra independent film och få till en så enormt bra kvalite i cinematografi och postproduktion tycker jag är en fantastisk bedrift. Kan inte annat än att faktiskt våga säga att han är en hjälte, speciellt nu när han etablerar sig internationellt. För oss som gör nollbudget eller independent film. jag är övertygad till 100% att folk kommer säga en helt annan sak när Typhoon är klar och Stinger.

Jag undrar TDA, om du är övertygad att du kan göra en film som är bättre än CS, då måste du vara ett geni och besitta mycket kunskap.

Vem som helst kan göra det, alla kan göra det, CS är en film gjort independent. Inget resurcentrum eller filminstitut finansierat och gett teknikstöd om du tror det.

Själv är jag inte så mycket för att se meganomaniska översittares filmer. Men jag önskar dig lycka till iaf!

Precis som jag tidigare sagt är det imponerande att Munthe får sina filmer gjorda. En inspiration för indepentfilmare kanske. Men du är nog lite väl naiv om du tror att någon har "suttit och glott i en monitor" och fått allt serverat.

Nu anser väl kanske inte jag att man måste vara ett geni för att överträffa CS. Men det är ju bara min åsikt. Vad "meganomaniska översittare" är vet jag ej, men jag antar att du menar att jag är en. Intressant att du drar slutsatser utan att ens sett eller läst något av mig.

Lycka till du med...

[citat=TDA]Precis som jag tidigare sagt är det imponerande att Munthe får sina filmer gjorda. En inspiration för indepentfilmare kanske. Men du är nog lite väl naiv om du tror att någon har "suttit och glott i en monitor" och fått allt serverat.

Nu anser väl kanske inte jag att man måste vara ett geni för att överträffa CS. Men det är ju bara min åsikt. Vad "meganomaniska översittare" är vet jag ej, men jag antar att du menar att jag är en.

Lycka till du med...[/citat]

Du tycker det är intressant att jag inte sätter mig och spenderar en hel dag varenda inlägg du har skrivit på ett forum, för att lära känna dig. När jag kan se ungefär du funkar efter 1 inlägg. Jag har faktiskt andra saker att göra som att producera independent film.:)

Jag är inte naiv om jag tror att en statligt finansierad eller större studio film, speciellt svensk så sitter en regissör och tittar i en monitor och får allt serverat. Det är mer vanligt än du tror. Det är sånna här svar som gör mig sur och jag undviker helst att ens titta på svenska filmforum. Folk är bara avundsjuka i det här skitlandet. Har antagligen att göra att ni alla är inavel eller stora problem i genpoolen. Ingen aning.:) Nån annan som inte är svensk som kan klargöra det här?

Ett bra svar kan vara att ni vill göra en film Camp Slaughter, men ni är helt enkelt för lata. Så ni blir avundsjuka på dem som lyckas genomföra projektet som ni helst vill göra.

Jag tror heller att många av er som sitter o gnäller inte heller kommer ta ändan ur vagnen för att bevisa att ni kan göra en film som camp slaughter. Ni kommer fortsätta gnälla på alla svenska filmer och sitta tryggt hemma o ibland göra kortfilm som ingen kommer se. Om ni lyckas, vet ni vad ni ska göra med distributionen och marknadsföringen för att få till lika bra som CS?

Det är mer komplext att göra en slasher när man inte har en budget, det som är genialiskt med slashern Camp Slaughter som jag inte är helt övertygad av att andra svenskar kan genomföra. Är den totala tekniska och stilistiskt medvetena som genomsyrar filmen. Munthe kan o ser mycket film, när man ser filmen så känns ingenting ogenomtänkt eller obefogat. Filmen känns intellektuell på det sättet att det får en att tänka väldigt mycket faktiskt. På hur han löst det tekniska, som är faschinerande just för att det är filmat med en pd150 o är så snyggt och för att se vad han tänkte. Frågan är om en annan svensk filmare kan genomföra ett liknande projekt på samma sätt.

Ja, nu är jag "meganomanisk", avundsjuk och inavlad. Du är verkligen en god personkännare du. Förresten så menade jag att du aldrig sett någon film av mig eller läst något manus, jag syftade alltså inte på foruminlägg.

Trist att du ska hålla en så agressiv ton, dina projekt verkar ju intressanta. Vietnamfilmer med varulvar finns det alldeles för få av. Men du, man kan tycka olika utan att den andra är en idiot. Det kanske du också förstår en dag.

[citat=TDA]Ja, nu är jag "meganomanisk", avundsjuk och inavlad. Du är verkligen en god personkännare du. Förresten så menade jag att du aldrig sett någon film av mig eller läst något manus, jag syftade alltså inte på foruminlägg.

Trist att du ska hålla en så agressiv ton, dina projekt verkar ju intressanta. Vietnamfilmer med varulvar finns det alldeles för få av. Men du, man kan tycka olika utan att den andra är en idiot. Det kanske du också förstår en dag.[/citat]

För det första så har jag hängt på filmforum några år i sverige och annat och börjar se mönstret. Alltid samma skit.:) Svenskar är speciellt extremt avundsjuka av sig och nationalistiska. Därav att de inte tål att se en film med engelsk dialog.

Jag skrev inte inlägget direkt åt dig, det var åt alla gnällspikar. Jag har inte sett nånting som du har gjort, men ditt sätt att direkt hoppa i taket med att säga att du kan göra en film som är BÄTTRE fick mig att kalla dig för megaloman. Så hur intressant din film blir, så tror jag inte att jag är så intresserad av att se den pga din attityd. Jag tror inte på att det finns filmer som är bättre än den ena. Just nu kan jag inte själv säga att jag är intresserad av att försöka göra något som är bättre, "istället kanske nåt som är lika bra" sen besitter jag alldeles för lite information för att nå upp till hans nivå.

Min kritik mot CS grundar sig varken i avundsjuka eller nationalism. Jag gillar verkligen genrén och för mig var filmen en besvikelse. Där tycker vi olika och det är ju inte hela världen.

Men du måste ju förstå att om jag nu verkligen inte uppskattar CS men ändå trodde att jag inte kunde göra det bättre, så skulle det väl vara aningen poänglöst att fortsätta filma. Sen kan jag ju inte garantera att du tycker den är bättre.

Jag skulle gärna se mer av din film, trots din attityd.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...