Max_H Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 Vet inte om denna video varit uppe och snurrat, men den var i alla fall värd att se eftersom frågan "hur får jag några få soldater/skådisar/zombies att se ut som många" varit upp så många gånger. http://gadgets.boingboing.net/2008/01/10/video-3-designers-4.html Riktigt coolt om man frågar mig. Iofs en MASSA jobb både, före, under och efter - men det är resultatet som räknas... Rätt intressant att se hur mycket färgkorren spelar in. Hittade den först på Stu's sida (DV Rebel Guide): http://prolost.blogspot.com/ Edit: Blev ju utskrattad av min polare för att den var flera dagar gammal (säkert 10)... jaja... ;) Edit 2: Utskrattad av polare 2. "Har du inte sett det, var har du varit dom senaste dagarna...?" Så för alla er som INTE sett klippet då... /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 Shit. Det är riktigt riktigt riktigt mäktigt. Skulle verkligen vilja få tid att testa något liknande i mindre skala. Men samtidigt gör det Ben Hur till tidernas film ;) 0 Citera
Rabies Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 This is good feeling, I can like it. It's wery wery nice work. 0 Citera
Tomtebo Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 helt sjukt ju. trodde jag fan inte. tålamod och jälva massa tid kan man fan göra vad som helst. 0 Citera
Normen Postad 17 januari 2008 Postad 17 januari 2008 Oj. Det var nog det konstigaste och onödigaste men samtidigt det mest impoerande jag sett på mycket mycket länge. 0 Citera
megawatti Postad 17 januari 2008 Postad 17 januari 2008 såg denna för några dagar sedan. Så underbart snyggt gjort :P Fatta å bara sitta å rotoscopa in alla "X" på stranden. fyfan. 0 Citera
vilcans Postad 17 januari 2008 Postad 17 januari 2008 Fyra dagars inspelning, men hur lång tid tog efterarbetet? Hade det inte rent av varit billigare att hyra in några hundra statister? 0 Citera
Max_H Postad 17 januari 2008 Författare Postad 17 januari 2008 Lite mer info: http://open2.net/blogs/historyandthearts/index.php/?cat=90 Fast det är klart... dom (statisterna) ska dit, ha mat, alla kläder, osv... men jo... /Max 0 Citera
Stefan_holst Postad 18 januari 2008 Postad 18 januari 2008 När jag ser detta blir jag fundersam hur de kan få ihop bilder som är tagna i "närbild" som sedan kopieras in i större "landskapsbilder". Hur får man ihop vinklar när man gör så? 0 Citera
Max_H Postad 18 januari 2008 Författare Postad 18 januari 2008 Bra fråga... jag mekade med det i en reklamfilm och jag tycker det är svårt som fasen. Inte minst när man ska börja flytta ex "AE-kameran" och dessutom "match-mova" till befintliga rörelser som gjorts med den "fysiska" kameran. Kommer ihåg ngn "bakomfilm" som fanns på nätet där ILM (?) hade gjort en 3d-värld i AE för (den relativt värdelösa) "Van Helsing" där det var lite bilder på hur dom hade löst det. Undrar om den är kvar ngnstans... /Max 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 18 januari 2008 Postad 18 januari 2008 Fyra dagars inspelning, men hur lång tid tog efterarbetet? Hade det inte rent av varit billigare att hyra in några hundra statister? Om de gör allt efterarbete själva är det ju gratis så länge de har programmen som behövs. :q 0 Citera
Stefan_holst Postad 18 januari 2008 Postad 18 januari 2008 Bra fråga... jag mekade med det i en reklamfilm och jag tycker det är svårt som fasen. Inte minst när man ska börja flytta ex "AE-kameran" och dessutom "match-mova" till befintliga rörelser som gjorts med den "fysiska" kameran. Kommer ihåg ngn "bakomfilm" som fanns på nätet där ILM (?) hade gjort en 3d-värld i AE för (den relativt värdelösa) "Van Helsing" där det var lite bilder på hur dom hade löst det. Undrar om den är kvar ngnstans... /Max Hittar du den och tittar på den förklara gärna hur de löste det. 0 Citera
jmalmsten Postad 18 januari 2008 Postad 18 januari 2008 är det inte lättsammare om man tar hjälp en sån där "track-reverse-track" som beskrivs hos videocopiloten [ http://www.videocopilot.net/tutorial.html?id=11 ] för att rotoscopa element som rör sig mycket? visst... metoden funkar mest bara för 2d-tracking... men med tanke på hur klippen i den här filmen är så räcker det nog gott... Många av närbilderna har dom ju green-screen på så det underlättar ju det också. Inte för att jag vill nedvärdera denna enormt inspirerande video... tvärtom... dom visar ju att det inte behöver vara så dyrt och svårt att få en trovärdig scen på nollbudget (jämförelsevis med dagens 100miljonerdollarsbudgets som har samma trovärdighet)... Vilket leder osökt till nästa fråga... hur ska dom nu motivera 400 miljonerfilmerna? ;) 0 Citera
Max_H Postad 18 januari 2008 Författare Postad 18 januari 2008 Klippet var inte 100% som jag kom ihåg det men det var ändå rätt bra: http://www.vfxhq.com/overflow/vanhelsinginterview.mov /Max 0 Citera
jmalmsten Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 hmmm det där klippet från Van Helsing var intressant (även om det var onödigt mycket mac-propaganda i början:(). Men det fick mig att tänka på en annan sak. Finns det någon bra tutorial för att göra 3d-cameratracking i aftereffects? Jag har mina små idéer om att dels kunna använda 2d-track-punkter men även att helt enkelt bygga en box och positionera kameran så att boxen kommer rätt i bilden för varje bildruta... Den senare vet jag ju skulle fungera... även om den inte är tidseffektiv för fem öre... nån som har bättre koll på teknik som inte kräver dedikerad 3d-tracking-programvara? 0 Citera
Christian van Caine Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Holy fuck! Alltså, försöker verkligen säga det här utan att svära..men...GODDAM!!! All respekt :-D Men ärligt talat så tror jag inte dom gjorde det här för att visa att statister är överflödiga, utan för att dom kan. Vem kan klandra dom (i så fall)? Varför skulle man göra något krångligare än nöden kräver? För att det är kul!!! Var visserligen inte bästa upplösningen på videon & jag glor på en gammal as-dålig Compaq-laptop, men jag ger ärligt talat blankaste fan i om den högupplösta bilden skulle vara full av glitches & artefakter...det här är ett av dom bästa demos jag sett av vad en grupp grafiker kan åstakomma med minimalt med resurser! RISKEN finns ju åsså att det faktiskt bara ÄR fåntrattar som anser att CGI är den yttersta universallösningen på allt...men jag vägrar tro det eftersom det känns som några som verkligen vet vad dom gör & varför. Mesa like :-) 0 Citera
Lasse_laser Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Ja det var snyggt, det jobbiga med det hela är ju faktiskt att det inte är speciellt många avancerade element involverade i den. Bara en järnhård beslutsamhet att göra allt det (+lite annat gotta). 0 Citera
vilcans Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Om de gör allt efterarbete själva är det ju gratis så länge de har programmen som behövs. :q Så BBC betalar inte sina medarbetare? 0 Citera
Arclight Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Klippet var inte 100% som jag kom ihåg det men det var ändå rätt bra: http://www.vfxhq.com/overflow/vanhelsinginterview.mov /Max Så väldans löjligt att dem måste späcka på med "mac reklam" i början. Lade Apple till en extra slant för att prata bra om deras produkter ? :) 0 Citera
Molgamus Postad 18 augusti 2008 Postad 18 augusti 2008 hmmm det där klippet från Van Helsing var intressant (även om det var onödigt mycket mac-propaganda i början:(). Men det fick mig att tänka på en annan sak. Finns det någon bra tutorial för att göra 3d-cameratracking i aftereffects? Jag har mina små idéer om att dels kunna använda 2d-track-punkter men även att helt enkelt bygga en box och positionera kameran så att boxen kommer rätt i bilden för varje bildruta... Den senare vet jag ju skulle fungera... även om den inte är tidseffektiv för fem öre... nån som har bättre koll på teknik som inte kräver dedikerad 3d-tracking-programvara? Finns ju Boujou som ska vara ett bra program för camera tracking och stabilisation, analyserar filmen och gör någon slags 3D tracking. Men jag har inte själv använt det och det är väl mest gjort för 3D compositing men video element är väl inte otänkbart. Tracking points som programet producerat av byggnaden. http://www.2d3.com/_furniture/images/capability/transpTowerStructure.png Programmet är ju inte heller särskillt gratis, 10000 dollar kostar det för en full commercial licence. Van Helsing behind the scenes var kul att se, nu vill jag lära mig hur man gör! Men jag måste hålla med om att det är för mycket propagerande för mac i början, och då sitter jag själv på en mac! 0 Citera
Martin Öberg Postad 18 augusti 2008 Postad 18 augusti 2008 Jag tycker det är synd att alla datanördar ska ta över filmbranchen, snart så är alla filmer framför green screen... Hur kul är det på en skala? Asså jag är trött på alla dessa nya filmer med massa specialeffekter. Ta tex nya Indiana Jones... Asså alla filmer ser likadana ut med alla explosioner och green screen scener, man ser att det är fusk och det försämrar filmen. Tacka jag dom gamla Indiana Jones filmerna där det inte var nåt fusk, det ser ju bättre ut liksom... Plus att det är roligare att göra. Så himla trött på dessa filmer, nya mumien och ja alla såna filmer fulla med action och det. Explosionerna och effekterna ser likadana ut för varje film som gjörs! Ridley Scott gör ju bra dataeffekter i sina filmer, inget direkt överdrift. Bara till exempel. 0 Citera
Kimster Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 tja eller så kan man gå tillbaka till modeller och miniatyrer (för att använda Indyfilmer som exempel) och göra alla filmer dyrare == mindre pengar till coola eftekter/platser Det är ju en svår balansering där 0 Citera
Mega99 Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Jag tycker det är synd att alla datanördar ska ta över filmbranchen, snart så är alla filmer framför green screen... Hur kul är det på en skala? Asså jag är trött på alla dessa nya filmer med massa specialeffekter. Ta tex nya Indiana Jones... Asså alla filmer ser likadana ut med alla explosioner och green screen scener, man ser att det är fusk och det försämrar filmen. Tacka jag dom gamla Indiana Jones filmerna där det inte var nåt fusk, det ser ju bättre ut liksom... Plus att det är roligare att göra. Så himla trött på dessa filmer, nya mumien och ja alla såna filmer fulla med action och det. Explosionerna och effekterna ser likadana ut för varje film som gjörs! Ridley Scott gör ju bra dataeffekter i sina filmer, inget direkt överdrift. Bara till exempel. Internetserien The Sanctuary är inspelad på 35mm och 80% CGI. De hade sina skådespelare framför en massa greenscreens och använde laserteknik för att tracka kamerans rörelser för att sedan placera allt i 3d miljö. Här visas en del behind the scenes. http://www.youtube.com/watch?v=yS_FXEGviyo&fmt=18 0 Citera
Martin Öberg Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Internetserien The Sanctuary är inspelad på 35mm och 80% CGI. De hade sina skådespelare framför en massa greenscreens och använde laserteknik för att tracka kamerans rörelser för att sedan placera allt i 3d miljö. Här visas en del behind the scenes. http://www.youtube.com/watch?v=yS_FXEGviyo&fmt=18 Ugh för att bara filma green screen scener, okej för vissa speciellt scener men inte en hel film :( 0 Citera
Molgamus Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Varför är folk så negativa till CG? Alla medel som hjälper filmen att medla de känslor som regisören vill åt är väl bara av godo? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.