Gå till innehåll

Patent på manus kostar?


Macho.Man

Recommended Posts

PATENT på ett manus kan du inte få. Men upphovsrätten är grundlagsskyddad och är du upphovsman - inga problem. Du bör dock kunna bevisa det. Man skickar manuset i rekommenderat brev till sig själv - med datum - och öppnar inte kuvertet.

 

Numera BORDE det räcka om man har e-postat det till någon, har det på CD eller diskett, men det är jag alls inte säker på.

 

En idé kan man inte copyrightskydda. Så om du har en bra idé - berätta inte för folk som kan ha anledning att stjäla den!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall också läggas till att i USA har de inte samma upphovsrättslagar som i Sverige.

Om en americson skulle få tag i manuset, när han är i USA, genom internet eller vad som helst måste det stå ett © och namnet på upphovsmannen/männen annars kan vem som helst sno det LAGLIGT.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Att skriva ut © märket är inte alls nödvändigt. När du har skrivit något har du automatiskt copyright på ditt verk, så länge du kan bevisa att du har skrivit det, som monic1 skrev. Sant är det också att en idé INTE kan skyddas.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Ayame]tja, är inte så het på detta ämne, men man får alltså sätta © på sina bilder eller logo's och liknande gratis?, har alltid haft för mig att man var tvungen att registrera logon eller bilden och detta inte gratis..

 

//Niklas[/citat]

 

Om jag minns rätt så fick vi lära oss i mediekommunikationen i skolan att om någonting man gjort och som någon utanför Sverige kan få tag på (tex den skall läggas ut på internet eller vara med i en tävling utomlands) så skall man sätta ett © märke på det för annars gäller inte upphovsrättslagen i tex USA. Det är alltså helt fritt fram för vilken amerikan som helst att sno ditt manus om du inte har ett © märke på det. Så jag fattade det som att det är gratis.

 

Jag kan ha fel, men jag har för mig att det var det läraren sa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver inte registrera sitt manus någonstans eller ens sätta © på det; samma sekund som man skrivit det har man copyright på det, oavsett om © står på det eller inte.

 

Man kan dock (och bör göra det om man verkligen är seriös) registrera det hos Writers Guild of America (detta förutsatt att man tänker försöka sälja det i USA).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

din lön när du skriver manus består vanligtvis till hälften av att produktionsbolaget köper rättigheterna av dig.

 

du kan också posta ditt manus till dej själv utan att öppna, så har du copyrightat det. men det är inte så många som pysslar med sånt.

men som sagt, rättigheterna äger du tills du skriver på ditt kontrakt, sen tillhör din stjärt företaget.

lycka till....

clara f.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=clarafro]... posta ditt manus till dej själv utan att öppna, så har du copyrightat det. men det är inte så många som pysslar med sånt.

[/citat]

 

Näe? Nu sa du väl fel? Copyright har man så fort man skrivit det.

Att posta till sig själv är ett sätt att i efterhand bevisa att det verkligen var jag som skrev det i händelse av tivst, dvs man ser på poststämpeln när det var postat. Bevis och bevis... Det går att luras med det med, men det är en ledtråd i vad man påstår.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jomen, går alldeles utmärkt att posta till sig själv, gjort det själv med min musik, men det måste vara rekomenderat!

Då plomberas kuväret av posten så det ska vara svårast möjligt att förfalska :-)

Har dom inte här så jag kan inte ögna dom just nu, men vill minnas det såg nog så välplombat ut :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Då det gäller manus i Sverige så är ett hett tips att prata med någon facklig organisation som manusförfattare brukar tillhöra.

 

Musikare brukar kunna skydda sina verk gratis medans det skulle kosta många hundralappar för en utomstående person.

 

Att "skydda" sitt verk och att vara skyddad, är däremot två helt skillda saker. Du blir aldrig helt trygg på att inte bli bestulen på ditt manus... för sjutton... någon behöver ju bara skriva om manuset tillräckligt och det är väldigt svårt att sätta dit dom för olagligheten.

 

Som också sagts tidigare... berätta och visa inte verket för fler än nödvändigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...