Jump to content

Emotsedda filmer 2008?

Simon W

Recommended Posts

MovieTickets.com har genomfört en surveyundersökning där 2000 biobesökare har fått ranka vilka filmer de har störst förväntningar på nästa år. Så här blev listan:

1. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

2. The Dark Knight (Batman Begins 2)

3. National Treasure: Book of Secrets

4. American Gangster

5. The Chronicles of Narnia: Prince Caspian

6. Iron Man

7. I Am Legend

8. Get Smart

9. The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor

10. Charlie Wilson's War

11. Hancock

12. Beowulf

13. His Dark Materials: The Golden Compass

14. Mamma Mia!

15. The Incredible Hulk

16. Speed Racer

17. Step Brothers

18. Bee Movie

19. Mr. Magnorium's Wonder Emporium

20. Starship Dave

Tankar? Nån ni saknar?

... Var är John Rambo?! :)

Tja.....IMDB borde vara till hjälp på något sätt.

När jag tittar på den där listan.....ugh...uppföljare och stora tråkiga stjärnor. Den enda filmen jag känner lite intresse av spontant är väl typ Mamma Mia. Den kan nog vara rätt kul..om folk vågar sjunga med när de ser den.

1, 2 och nummer 4 ser jag framemot på den där listan. Annars ser det väldigt trist ut.

Fler jag ser framemot:

Gake no ue no Ponyo (Av Hayao Miyazaki, regissören till bl.a Spirited Away)

The Lovely Bones av Peter Jackson

Sweeney Todd av Tim Burton

The Lady from Shanghai av Kar Wai Wong

Bakjwi av Chan-wook Park mannen bakom bl.a Oldboy

Ser även framemot hans film I'm a Cyborg, But That's OK som inte kommer hit förrän 2008?

Och den svenska filmen "Låt den Rätte Komma in". Jag tror och hoppas att det kan bli hur bra som helst, om de förvaltar materialet på rätt sätt.

haha... nu kom nemo och snodde alla orden ur munnen på mig...

Dock vetetusan om jag hoppas nå mycket på Vampyrrullen... Frostbiten hade jag extremt låga förväntningar på och jag blev ändå besviken... Det är som att försöka längta till en TV-spelsfilm efter att ha sett Uwe Boll...

Men Postal ser jag fram emot faktiskt... han borde ju inte kunna sabba den ju;)

Dock vetetusan om jag hoppas nå mycket på Vampyrrullen...

Vilken av dom?

Jag tror bägge kan bli något speciellt, Låt den rätte komma in är en extremt bra bok, bra grundmaterial där till skllnad från manuset till Frostbiten. Sen kan jag tänka mig att den kommer vara påkostad eftersom guldbaggevinnaren Thomas Alfredsson regisserar.

Bakjwi av Chan-wook Park är också en vampyrfilm, spännande tycker jag, sydkoreansk vampyrfilm från skaparen av bl.a Oldboy =).

det var "låt den rätte komma in" jag syftade på... Vampyrrullar har jag väldans svårt för... och förgrundsmaterialet säger mig ingenting om kvaliten på filmatiseringen... det kan ju bli bra som med En Vampyrs Bekännelse eller absolut skit som den där uppföljaren... Det kan ju bli American Psycho (som jag diggar både bok och film) eller Da Vinci-koden (riktig soppa till film men riktigt spännande bok). Det kan bli Scanner Darkly eller Impostor ;)...

Chan Wook Park däremot... pojken med Kung Midas Touch... Jag väntar ivrigt på allt han kommer med... Är Bakjwi förresten en vidareutveckling av hans Cut (från Three Extremes) där dom spelar in en vampyrrulle... på samma vis som Dumplings ynglade av sig till långfilm?;)

Tänk att det dock ska ta så lång tid innan vi får I'm a Cyborg but that's OK. Mr Park som har flörtat så med sverige i sina filmer (svenska Millitären i JSA, Stockholmsnummret i Oldboy... bland andra);)

och förgrundsmaterialet säger mig ingenting om kvaliten på filmatiseringen... det kan ju bli bra som med En Vampyrs Bekännelse eller absolut skit som den där uppföljaren... Det kan ju bli American Psycho (som jag diggar både bok och film) eller Da Vinci-koden (riktig soppa till film men riktigt spännande bok). Det kan bli Scanner Darkly eller Impostor ;)...

Iofs sant.

Chan Wook Park däremot... pojken med Kung Midas Touch... Jag väntar ivrigt på allt han kommer med... Är Bakjwi förresten en vidareutveckling av hans Cut (från Three Extremes) där dom spelar in en vampyrrulle... på samma vis som Dumplings ynglade av sig till långfilm?;)

Nej, det tror jag inte. Har inte hittat speciellt mycket info om den, det enda jag sett att han sagt är det här:

"It's a vampire movie. I'm working on the screenplay right now, so it's difficult to say at this stage. The main character is the one who played the father in Mr. Vengeance. And The Devil actually appears in the film. It's not a character who acts devilish, but the actual Devil. And it will be very dark my darkest film yet."

På blooding-disgusting skriver de att den handlar om frågan om det finns en Gud och Ondska.

Förresten:

EASTERN PROMISES, den nya av David Cronenberg är också en film jag ser väldigt mycket framemot, kanske mest av alla. Fast den kanske kommer hit innan årsskiftet?

EDIT: Den kommer tydligen hit i december. Men de va ju fler filmer på listan som kommer redan i år. American Gangster, Guldkompassen och Beowulf t.ex.

oooh... en spinoff på mr Vengence? Kanske är dags att starta en egen tråd om Parks nya filmer;)

Eastern promises ser ju "lovande" (pun intended) ut den också... Han är ju en modern mästare av det bizarra...

Undrar förresten vad Lynch sysslar med nuförtiden? Lär ju ta ett tag för honom dock... vem har sagt att bara för att man skjuter DV så ska det gå fortare;)

oooh... en spinoff på mr Vengence? Kanske är dags att starta en egen tråd om Parks nya filmer;)

Eastern promises ser ju "lovande" (pun intended) ut den också... Han är ju en modern mästare av det bizarra...

Undrar förresten vad Lynch sysslar med nuförtiden? Lär ju ta ett tag för honom dock... vem har sagt att bara för att man skjuter DV så ska det gå fortare;)

Spinoff, njaaaa, förmodligen bara samma skådespelare :)

Cronenberg är grym och jag älskar Mortensen. Den tog ju hem det tyngsta priset under Toronto-festivalen och jag har hört att förutom att filmen som helhet ska vara extremt bra så ska även bastu-fighten vara något alldeles extra.

Kollar du på Lynch's kortfilmer på hans hemsida? Han gör ju mycket sånt mellan varje långfilm. Skulle vara coolt om han gjorde en långfilm av Rabbits, haha.

I övrigt har jag fortfarande inte ens sett Inland Empire.

Mr Park som har flörtat så med sverige i sina filmer (svenska Millitären i JSA, Stockholmsnummret i Oldboy... bland andra);)

Nu har jag inte sett filmen och vet inget om den alls. Men med tanke på att han är från sydkorea så är det nog rätt naturligt att det är en svensk soldat med (bara sverige och schweiz som har FN-soldater i gränsen mellan nord och sydkorea).

Golden Compass och I am legend ser jag otroligt mycket fram emot. Bägge är grymt bra böcker som kan bli hur bra som helst på film. I am legend kan iofs bli ett riktigt bottennapp också. Skulle hellre se den i en lågbudgetversion, inte som en actionfest med Will Smith. Men, vem vet. Ska bli kul att se iaf. Charlton Hestons Omega Man tycker jag är lite crap. Har inte sett Last Man On Earth med Vincent Price än, så den kanske blir lyckad.

1-18-08 verkar ju ball också... Och så Lovely Bones, absolut. Har inte läst boken än men lyckas de komma i närheten av vad de gjorde med Heavenly Creatures kan det bli hur bra som helst.

Jawo... jovisst är det rent naturligt att svenskarna är med i JSA, men det är bara ett i raden av svenska inhopp... och han har ju hela tiden fått exklusiva intervjuer i sverige när han är här och det stoltseras mycket med i DVD-utgåvorna av Lady Vengence och Oldboy. Jag är bara så förundrad över att en man vars filmer som svenskarna helt enkelt älskar ska ha så svårt att få till en snabbare export just hit...

Fasst på samma vis har jag ju länge undrat varför det tog sån tid innan oscarvinnande Spirited Away kom... eller nästa, Howls Moving Castle... de är ju kritikerrosade filmer med otaliga rader av priser... varför ska det vara så svårt att få hit dom innan alla intresserade redan har tankat hem en fan-sub och köpt import-skiva från USA? Eller som jag länge hade roligt åt... Battle Royale 2 dök ju nyss upp och på vissa ställen står den fortfarande i nyhetshyllorna... en film som jag såg i gymnasiet för över tre år sedan! Vid det laget en asiatisk film kommer ut är ju marknaden död sedan länge och endast inbitna fans tar chansen att se filmen igen...

Arclight... Själv förstår jag inte riktigt varför alla hackar så hemskt på Ang Lees tolkning av Hulken... Jag kan bara tänka mig att uppföljaren dras tillbaka till normal-snarkvänliga-marvel-filmatiserngar som de andra...

I am Legend är ju lite intressant ändå... och senaste "trailern" på quicktime's sida var allt annat än väntat... hoppas dom får resten av filmen att hålla samma klass. Omega Man var ju bara helkass, och Price's Last Man On Earth har jag inte sett eftersom jag inte hittat annat än hemska suddiga Pan-Scans...

1-18-08... jag tycker inte om jj Abrams... Jag blev så besviken på MI3 och jag pallar inte att se ett helt avsnitt av Lost... Men något underligt är det... jag vill ändå se om denna är värd 75-90 kr av min tighta kassa...Jag är ju ett fan av udda filmer ändå... Men det är f*n sista chansen för min del... Jag sa detsamma om Transformers och blev glatt överraskad att någon hade lärt mr Bay att lätta på klipphastigheten;)

Och ja, var fan är John Rambo i listan???

Såg även att dom skulle återuppliva Conan... dock låter det inte som att guvernatorn ska göra den biffiga barbaren. Tror inte det blir 2008 men ändå... roligt med alla dessa återupplivningar av gammla actionhjältar... Var är Clintan? Det skulle ju sitta fint med en Dirty Harry när vi ändå håller på!:p

Och Beowulf? uschanimej vad det ser skit ut...:(

JMalmsten: Ja, visst har de varit mycket negativt snack om Hulken. Tyckte bara inte filmatiseringen höll, ugnefär som Spider Man 3, det funkade inte bara. Dessutom såg Hulken alldeles för animerad ut, vilket förstörde en del. Visst vill man inte gå tillbaka till Lou Ferrigno, men ändå. Är ju subjektivt hur man vill att Marvel figurerna eller vilka andra tecknade figurer som helst ska filmatiseras, kolla bara så många som klagade på hur Transformers slutligen blev.

Och faktiskt så har vissa Marvel filmatiseringar varit riktigt lyckade, Spider Man serien höll ganska bra, tills 3:an kom. Men visst, filmer som DareDevil och Catwoman drar tillbaka dem till sömnpiller genren.

Men ser ändå fram emot Hulken 2, trots ettan, och såklart Iron Man, även om trailern inte fångar en alltför mycket. :)

Nu är jag inte helt säker på vilka filmer som faktiskt hinner komma till Sverige i år och inte, men 1, 2 och 4 i listan ser jag faktiskt fram emot tills vidare. För övrigt en ganska ointressant samling filmer. Eastern Promises, No Country For Old Men (bra bok och Coens) och The Assassination of Jesse James (ännu bättre bok) är mycket efterlängtade, och jag tror att de dröjer till nästa år. Jag är även nyfiken på Hellboy 2 efter att ha sett Pan's Labyrinth. Och om jag inte misstar mig så ska Alfonso Cuarón komma ut med en självbiografisk film nästa år.

Då jag har ganska dålig kolla på vilka mindre stora, och icke-amerikanska, filmer som kommer ut nästa år, missar jag säkert många filmer just nu som jag kommer att gilla senare.

Edit: Jag har undersökt saken och upptäckt att Eastern Promises och The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford båda kommer hit i år. Den sjunde december respektive trettionde november.

En film jag som verkligen ser fram emot som inte finns är Hitman, ska bli kul och se Timothy Olyphant i rollen som Agent 47.

Själv tror jag att Jason Statham hade passat bättre i rollen, dock utan sin skäggstubb. Inte på alla aspekter, men hans accent matchar Agent 47's mer.

Hitman kan bli intressant. Den kan även blir riktigt kass, vilket verkar vara standarden för den typen av filmer, även utan Uwe Boll. För övrigt kom jag på att Paul Thomas Andersons nya film, There Will Be Blood, kommer ut nästa år. Jag är inget större fan av Boogie Nights, men There Will Be Blood verkar underbar, likaså Daniel Day-Lewis.